En jaa näkymystäsi siitä, että viesti menisi melkein kaikilta ohi. Täällä on älykästä porukkaa. Joka tapauksessa keskustelen tietyllä tapaa myös itseni kanssa, koska kuten aiemmin olen tällä foorumilla kuvia kommentoidessani todennut, kirjoitan vain ajatuksiani auki ja ilmaisen asioita minulle luontevalla tavalla. Kuvat edistävät ajattelua, keskustelu edistää ajattelua ja kanavoin ne kirjoitukseen. Tulkinnan jätän vastaanottajalle.muikkunen kirjoitti:Kryptos, olen täysin samaa mieltä ajattelun laiskuudesta, anti-intellektualismista ja siitä, ettei kaiken edes pidä olla vaivatonta ja triviaalia. Sekin on totta, että kontekstissaan vakiintuneiden termien tarkoitus on tehdä asioista paremmin ymmärrettäviä, eikä niitä välttämättä voi aina korvata muilla termeillä.
Tämä filosofinen erityissanasto on kuitenkin varsin spesifiä eikä sitä nähdäkseni käytä tällä foorumilla kukaan muu. Viesti menee melkein kaikilta lukijoilta ohi. Tietysti on mahdollista, että lukija kiinnostuu sen verran että googlaa episteemistä propositiota ja kenties jopa yrittää perehtyä siihen kontekstiin, jossa tämä käsite on mielekäs. Todennäköisemmältä kuitenkin tuntuu se vaihtoehto, että näitä termejä käyttämällä päätyy keskustelemaan vain itsensä kanssa. Ja se on vähän sääli, sillä kuten timtuun totesi, sinulla olisi paljon annettavaa keskustelulle.
Viesti, johon nyt ollaan tartuttu sisälsi käsittääkseni vain kaksi sellaista termiä tai ilmaisua, jotka saattoivat joillekin olla vieraita: "a priori" ja "episteeminen propositio". Ensimmäisen merkitys avautuu yhdellä googlauksella. Toisen merkitys esitettiin samassa lauseessa yleistajuisesti, vaikkakin hieman toisesta näkökulmasta. Koko viestin ymmärtäminen tuskin vaatii erityisosaamista, vaikka ilmaisutapa poikkeaisikin arkikielestä. Kun ketjun aiheena kuitenkin on "Valokuvauksen filosofinen ongelma", en olisi arvannut tämänkin herättävän tällaista palautetta.
Ehkä on kuitenkin hyvä olla tyytyväinen. Filosofiasta keskusteleminen mistä näkökulmasta tahansa on usein hyödyllistä, vaikka kenties välillisesti.