Olympus OM-D E-M1

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Anie Mist kirjoitti:Usein early adopterit maksavat tietyn hinnan siitä, että kulkevat kehityksen eturintamassa. Onko siinä mitään järkeä? Riippuu siitä, keneltä kysytään. Ihmisethän tykkäävät käyttää omia rahojaan kuka mihinkin. Halvemmaksi tosiaan tulisi ostaa tällainen "kehittyvän tekniikan" kulutustavara myöhemmin, mutta silloinhan kyse ei enää olisi early adopterista, eihän?
Early adopteriksi ei tässä digikamerahommassa oikein enää taida ehtiä. Itse ostin ekan digikamerani (Sony F717:n) olisko ollut 2000 joulukuussa. Eräänlainen oman aikansa johtaja sekin.

Digikameroissa vain trendi on ja tulee olemaan aina se että seuraavana vuonna tulee se parempi, nopeampi ja ehkä halvempi. Ja se väistämättä tarkoittaa sitä, että vanhan teknologian arvo putoaa.

Vai oletko jotenkin havainnut, että 3 vuotta vanhasta tietokoneesta saa rahaakin, jos sen laittaa myyntiin?
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Anie Mist

Viesti Kirjoittaja Anie Mist »

mremonen kirjoitti:
Anie Mist kirjoitti:Usein early adopterit maksavat tietyn hinnan siitä, että kulkevat kehityksen eturintamassa. Onko siinä mitään järkeä? Riippuu siitä, keneltä kysytään. Ihmisethän tykkäävät käyttää omia rahojaan kuka mihinkin. Halvemmaksi tosiaan tulisi ostaa tällainen "kehittyvän tekniikan" kulutustavara myöhemmin, mutta silloinhan kyse ei enää olisi early adopterista, eihän?
Early adopteriksi ei tässä digikamerahommassa oikein enää taida ehtiä. Itse ostin ekan digikamerani (Sony F717:n) olisko ollut 2000 joulukuussa. Eräänlainen oman aikansa johtaja sekin.

Digikameroissa vain trendi on ja tulee olemaan aina se että seuraavana vuonna tulee se parempi, nopeampi ja ehkä halvempi. Ja se väistämättä tarkoittaa sitä, että vanhan teknologian arvo putoaa.

Vai oletko jotenkin havainnut, että 3 vuotta vanhasta tietokoneesta saa rahaakin, jos sen laittaa myyntiin?
Siis täh? Kyllähän E-M1:n ostaja on vielä tänäänkin ko. tuotteen early adopter. Tällöin maksetaan uuden tuotteen korkeaa hintaa ja mahdollisia toiminnallisia häiriöitä / lastentauteja vastineeksi uudesta tuotteesta.

Ja mitä tulee digikameroiden hintakehitykseen, olen viimeksi tänään sanonut tässä ketjussa että uuden teknologian hinta väistämättä putoaa. Siksi esimerkkisi kolme vuotta vanhasta tietokoneesta menee pikkaisen ohi maalin.
Ville^K
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

mremonen kirjoitti:Vai oletko jotenkin havainnut, että 3 vuotta vanhasta tietokoneesta saa rahaakin, jos sen laittaa myyntiin?
Minä olen havainnut vaikka menee hiukan ohi aiheen :) Itse myin tämän vuoden alussa 15" MacBook Pro -läppärin joka oli ostettu käytettynä vuoden 2009 ensimmäisellä puoliskolla. Kone oli ollut käytössä 4v ja sain siitä 500€ tassuun :)
PekkaSav

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

Ville^K kirjoitti:
mremonen kirjoitti:Vai oletko jotenkin havainnut, että 3 vuotta vanhasta tietokoneesta saa rahaakin, jos sen laittaa myyntiin?
Minä olen havainnut vaikka menee hiukan ohi aiheen :) Itse myin tämän vuoden alussa 15" MacBook Pro -läppärin joka oli ostettu käytettynä vuoden 2009 ensimmäisellä puoliskolla. Kone oli ollut käytössä 4v ja sain siitä 500€ tassuun :)
Eikä maksanut uutena kuin tonnin enemmän, kuin vastaava pc. :)
emerik

Viesti Kirjoittaja emerik »

Ville^K kirjoitti:
Itse möin nyt syksyllä 100e 2008 vuoden macbookin. Kunhan nyt parempaan käyttöön meni. Tuolla rahalla nyt mitään suurempaa merkitystä ollut varsinaisesti. Nätisti vieläkin pelitti, eli sikäli nätti peli. Hintaa tuolla oli huimat 1199e. :)
kribe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

Ville^K kirjoitti:
Joidenkin on vain saatava Apple vaikka kuinka hölmö ostos se olisi. Esimerkkinä mun vanha hieman näyttövikainen iPhone 4S, joka meni huuto.netissä vajaan 200€ hintaan.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
Koestaja

Viesti Kirjoittaja Koestaja »

kribe kirjoitti:
Ville^K kirjoitti:
Joidenkin on vain saatava Apple vaikka kuinka hölmö ostos se olisi. Esimerkkinä mun vanha hieman näyttövikainen iPhone 4S, joka meni huuto.netissä vajaan 200€ hintaan.
Raamattukin myy edelleen vuodesta toiseen, vanha kuin S**tana ja silti kauppa käy ja uskotaan et se on hyvä.. kertoo vain sen ettei kaikkeen oo vieläkään lääkettä.
Pentax/Ricoh
mremonen
Viesti:

Anie Mist kirjoitti:Siis täh? Kyllähän E-M1:n ostaja on vielä tänäänkin ko. tuotteen early adopter. Tällöin maksetaan uuden tuotteen korkeaa hintaa ja mahdollisia toiminnallisia häiriöitä / lastentauteja vastineeksi uudesta tuotteesta.
Siinä mielessä kyllä, kuin vaikka Niken lenkkareiden ostaja on "early adopter", kun Nike tuo uudet tossut, jossa pinkit kengännauhat.

Kyllä minä koen, että "early adopter"-termiin liitty jonkinlainen paradigm shift: teknologian selkeä muutos.

Esimerkiksi laskettelussa early adoptereja olivat ne, jotka ostivat 1. sukupolven carving-suksia. Sen jälkeen homma on lähinnä kehittynyt pinnan kuvioinnin suhteen: onko mustaa ja kultaa vai pinkkiä ja valkoista.

E-M5 toi markkinoille 5:n akselin runkovakaajan ja "retro"-muotoilun. Mitä todella uutta E-M1 on tuonut? Parempi tarkennuskin on enemmän normaalia kehitystä kuin todellista hyppäystä teknologiassa (evolution vs. revolution).

Mutta eipä varsinaisesti esim. Nikonin D800 ole mikään "early adopter"-juttu ainakaan minun terminologiassani: vähän suurempiresoluutioinen kenno kuin D700:ssä and that's it. Mutta kamerahan on hyvä. Niin kuin on varmasti OM-D E-M1.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Anie Mist

mremonen kirjoitti:
Anie Mist kirjoitti:Siis täh? Kyllähän E-M1:n ostaja on vielä tänäänkin ko. tuotteen early adopter. Tällöin maksetaan uuden tuotteen korkeaa hintaa ja mahdollisia toiminnallisia häiriöitä / lastentauteja vastineeksi uudesta tuotteesta.
Siinä mielessä kyllä, kuin vaikka Niken lenkkareiden ostaja on "early adopter", kun Nike tuo uudet tossut, jossa pinkit kengännauhat.

Kyllä minä koen, että "early adopter"-termiin liitty jonkinlainen paradigm shift: teknologian selkeä muutos.
Ei se ole mikään mielipideasia tai kokemisesta kiinni miten tuo termi käsitetään. Oly toi uuden kameramallin markkinoille, joka sisältää Olylle uutta tekniikkaa, silloin sen ostajat täyttävät termin early adopter kriteerit.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Anie Mist kirjoitti:
mremonen kirjoitti:

Ei se ole mikään mielipideasia tai kokemisesta kiinni miten tuo termi käsitetään. Oly toi uuden kameramallin markkinoille, joka sisältää Olylle uutta tekniikkaa, silloin sen ostajat täyttävät termin early adopter kriteerit.
Olisin kuitenkin mremosen linjoilla. M1:ssä on epäilemättä tämän hetken uusinta tekniikkaa Olympuksella. Mutta toiminnallisuuden kannalta kyse on kuitenkin vähittäisestä evoluutiosta edelliseen malliin nähden.

Toki käsitettä "early adopter" voidaan käyttää vakavammin tai kevyemmin. Itse olen kuitenkin ymmärtänyt, että sillä ei viitata pelkästän ominaisuuksien vähittäiseen paranemiseen, vaan siihen liittyy ajatus laitteen toiminnan perusteellisemmasta muuttumisesta.
Anie Mist

Mutta kun termiin early adopter liittyy olennaisena osana myös se, että a) kuluttaja maksaa uudesta tekniikasta selvää rahaa ja b) ottaa riskin että uusi tekniikka saattaa sisältää lastentauteja. Tässä tapauksessa siis kohdat a ja b täyttyvät, lisäksi tuote on uusi julkistus. En ymmärrä miten tämä voisi olla mitenkään tulkinnanvaraista.
mremonen
Viesti:

Anie Mist kirjoitti:Ei se ole mikään mielipideasia tai kokemisesta kiinni miten tuo termi käsitetään. Oly toi uuden kameramallin markkinoille, joka sisältää Olylle uutta tekniikkaa, silloin sen ostajat täyttävät termin early adopter kriteerit.
Näinhän se ei ole. Kyllä sinä insinöörinä tiedät, tai pitäisi tietää, mitä early adopter tarkoittaa. Ei se tarkoita sitä, että ostaa jonkun uuden kikkulan ekana. Kyllä siinä pitää olla käytännössä joku uusi (teknologinen) sovellus tai toteutus, jotta "early adopter" on perusteltu.

En minä ole mikään early adopter, jos ostan aamulla ekan uunista tulleen leivän. Ja muut followereja, kun ostavat vasta iltapäivällä. Vaikka se voisi kivalta tuntuakin ratsastaa kuuman ranskanleivän aallonharjalla.
---
blogi
Anie Mist

Öhö öhö. Olen tässä auttanut sinua käsitteen ymmärtämisessä. Wikipedia ja hakusana "early adopter" auttaa jos et vieläkään ole sitä sisäistänyt. Kyse ei ole kengännauhoista tai sämpylöistä.

Uusi tekniikka, siitä maksettava korkea hinta ja siihen liittyvät mahdolliset lastentaudit. Siinä sinulle uuden tuotteen early adopter.
nomad

Anie Mist kirjoitti:Öhö öhö. Olen tässä auttanut sinua käsitteen ymmärtämisessä. Wikipedia ja hakusana "early adopter" auttaa jos et vieläkään ole sitä sisäistänyt. Kyse ei ole kengännauhoista tai sämpylöistä.

Uusi tekniikka, siitä maksettava korkea hinta ja siihen liittyvät mahdolliset lastentaudit. Siinä sinulle uuden tuotteen early adopter.
Kysymys ei kai ole mistään pelkästään tekniikan piiriin rajoittuvasta käsitteestä. Sitä voidaan käyttää myös puhuttaessa muodista, elämäntavasta tai vaikka matkailutottumuksista. Kysymys on kulttuurisesta ilmiöstä. Early adapter -käsitteessä on _paino tuotteen käyttötavoissa_.

Liitän mremosen tavoin early dopter -käsitteen tilanteisiin joissa tapahtuu vaiheittaista evoluutiota suurempi murros tuotteessa. Laajassa katsannossa M1:ssä ei ole mitään mullistavaa, se on vain parempi kamera kuin edeltäjänsä.

Early adoter -käsitteellä viitataan johonkin sellaiseen joka todella vaikuttaa sen käyttötottumuksiin. Stillien ja videon fuusi saattaisi olla tämmöinen. Samaten kamera ja älypuhelimen fuusio. Se että D700 -> D800 murroksessa resoluution kolminkertaistui ei merkitse samaa. Ei myöskään M1:n parannukset edeltäjiinsä nähden.
Anie Mist

Ei kai kukaan ole puhunutkaan uuden tekniikan käyttöönotosta per se, vaan uuden tuotteen joka sisältää uutta tekniikkaa. Niillä on vissi ero. Molemmat täyttävät termin määritelmän yhtä kaikki.
Kipe

Viesti Kirjoittaja Kipe »

Minulle, vaikka olen vanha insinööri, on koko early adoter uusi. Määritelmän mukaan pidän nimenomaan m1:tä enkä m5 sellaisena.

m43 järjestelmä julkaistiin vuonna 2008 ja silloin annettiin ymmärtää, että vanha 4/3 järjestelmä tullaan sulauttamaan tähän uuteen. Minulla oli kymppitonnin 4/3 lasit odottamassa uutta järjestelmää ja vaikka olen säästänyt vain top pro lasit on m1 parannukset minulle paljon tärkeämpiä kuin m5 oli aikanaan.

Oletan, että aikamonella muullakin on sekä m1 että m5. Minua m1:ssä häiritsee eniten se, että se on suunniteltu uusille käyttäjille ja jälleen kerran on nappien paikat vaihdettu kun etsitään parempaa järjestystä.
nomad

Anie Mist kirjoitti:Ei kai kukaan ole puhunutkaan uuden tekniikan käyttöönotosta per se, vaan uuden tuotteen joka sisältää uutta tekniikkaa. Niillä on vissi ero. Molemmat täyttävät termin määritelmän yhtä kaikki.
No ei täytä. Tyydyt noissa määritelmissä kamalan vähään.

Ei käyttäjää lopulta hetkauta lainkaan onko siellä paremmuuson kivempaa, mutta yhtä kaikki, käyttäjä kuvaa kameralla silti tasan samalla tavalla.
mremonen
Viesti:

Anie Mist kirjoitti:Öhö öhö. Olen tässä auttanut sinua käsitteen ymmärtämisessä. Wikipedia ja hakusana "early adopter" auttaa jos et vieläkään ole sitä sisäistänyt. Kyse ei ole kengännauhoista tai sämpylöistä.

Siis sun mielestä windowsin hot fixin ajaminen julkaisupäivänä liittää yrityksen early adoptereihin. Mun mielestä vasta hyppääminen esim. Windows 8:iin olisi tarkoittanut sitä.

No, kun sitä wikipediaa tungit tähän:
wikipedia/Early Adopter kirjoitti:The relationship is synergistic, with the customer having early (and sometimes unique, or at least uniquely early) access to an advantageous new product or technology, but he also serves as a kind of guinea pig.
Olympus OM-D E-M1 ei täytä tuota määritelmää, vaikka kuinka öhöttelet.
---
blogi
Anie Mist

mremonen kirjoitti:No, kun sitä wikipediaa tungit tähän:
wikipedia/Early Adopter kirjoitti:The relationship is synergistic, with the customer having early (and sometimes unique, or at least uniquely early) access to an advantageous new product or technology, but he also serves as a kind of guinea pig.
Olympus OM-D E-M1 ei täytä tuota määritelmää, vaikka kuinka öhöttelet.
Täyttää ihan mainiosti määritelmän, kiitos kun vielä lihavoit osan siitä. Uusi tekniikka? Check! Uusi tuote? Check? Uusi tuote joka sisältää tätä uutta tekniikkaa? Check! Uuden tuotteen/tekniikan korkea hinta, joka tulee suhteellisen lyhyellä aikajänteellä tippumaan? Check! Lastentaudit? Check!

En keksi miten tämän voi enää enempää rautalangasta vääntää.
nomad

Anie Mist kirjoitti: En keksi miten tämän voi enää enempää rautalangasta vääntää.
Sovitaan niin, että sinä olet early adopter, olithan avannut tämän keskustelun ;-)
Vastaa Viestiin