Yrität sekoittaa tahallaan asioita?Fri13 kirjoitti:Olympuksen 12-40mm f/2.8 syvyysterävyys kyllä vastaa ihan täsmälleen f/2.8:ia jos se linssi pultattaisiin kiinni mihin tahansa muuhun kameraan.temama kirjoitti:f/2.8 ei ole mitään m43 systeemissä. F/5.6 kinovastaavaa syväterävyyttä. HeheeheHeee. Ei taida 12-40/1.4 zuumia ihan hetkeen tulla, ja vaikka tulisi, niin ei se mikään pieni olisi. Ja edelleen oltaisiin kuvanlaadussa jäljessä.tumutumu kirjoitti:
Mahtaa tuolla yhdellä kaverilla olla erikoinen E-M1 kyydissä kun on niin painava. Tuolla kalustolla kun f2.8 24-80 kinokoon polttovälin kattaa 900g kuvausvalmiilla paketilla.
Se syvyysterävyys ei muutu optiikassa vaikka kennon koko muuttuu.
Mielestäni on ihan turha hämmentää esimerkiksi vähän kokeneita kuvaajia tälläisellä ristiriitaisella viisastelulla.
Sillä käytännön kuvaustilanteessa se syväterävyys kyllä muuttuu, koska 2x croppi m43 systeemillä joudut kuvaamaan kauempaa saadaksesi SAMALLA OBJEKTIIVILLA saman kuvakulman taltioitua! Oliko täysin vieras ajatus?
Jos esimerkiksi saisit pultattua Olympuksen 12-40mm f/2.8 objektiivin kinokennoiseen kameraan kiinni (ja se vielä piirtäisi koko kinokennon täyteen, mitä se ei oikeasti tee), niin voisit olla paljon lähempänä kuvauskohdetta (tietysti samaa polttoväliä käytettäessä) kuin vastaavasti jos sama objektiivi olisi m43 kamerassa kiinni. Ja kun olet lähempänä kohdetta, niin myös syväterävyysalue tarkennuskohteen edessä ja takana muuttuu kapeammaksi. Tämä tarkoittaa myös sitä että bokehilla leikkiminen olisi huomattavasti helpompaa ja tarkoituksenmukaisempaa kinokameralla.
Ihmiset valitsevat kinokennoisia kameroita mm. juuri tämän asian takia. Varsinainen tarkennuskohde saadaan eroteltua taustasta tehokkaammin esiin, ja kuvaan on halutessa helpompi saada esimerkiksi sitä "3D" fiilistä!
Voidaan siis varsin tarkoituksenmukaisesti sanoa, että Olympuksen 12-40mm f/2.8 zuumi on 24-80/5.6 kinovastaava m43 järjestelmässä.