Ohjevideoiden kuvaamiseen sopiva kalusto?

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
JKyytinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Avokid kirjoitti:
OskuK kirjoitti:
JKyytinen kirjoitti:Jos haluat saada kuvan mahdollisimman läheltä, laita objektiivi MF-asentoon ja vie kamera niin lähelle, kun saat.
Kyllä ne tarkentavat automaattisesti yhtä lähelle kuin käsinkin.
Itseasiassa ei tarkenna kaikki, mutta ei nyt lähdetä tappelemaan asiasta :)

Kuvaa perus-ISOlla, 100 tai 200. Älä tyydy mihinkään muuhun!
En tappele asiasta minä ainakaan, sanon nyt vaan, että autofocuksella on hankala päästä siihen oikeaan etäisyyteen. MF ja tarkennus niin lähelle kun voi, ja kamera sopivalle etäisyydelle.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

JKyytinen kirjoitti:sanon nyt vaan, että autofocuksella on hankala päästä siihen oikeaan etäisyyteen.
Juu, käsitarkenus nykytarkennuskierällä, nykytähyslaseilla ja nykyetsimillä ei vaan ole aina herkkua. Laitteita ei siis ole tehty tarkenettaviksi käsin.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Avokid

Viesti Kirjoittaja Avokid »

OskuK kirjoitti:
JKyytinen kirjoitti:sanon nyt vaan, että autofocuksella on hankala päästä siihen oikeaan etäisyyteen.
Juu, käsitarkenus nykytarkennuskierällä, nykytähyslaseilla ja nykyetsimillä ei vaan ole aina herkkua. Laitteita ei siis ole tehty tarkenettaviksi käsin.
Onko käsitarkennus jalustalta kuvatessa koskaan ollut helpompaa kuin nyt kun kameroissa on liveview?
You miss 100% of shots you never make
nikon1stories.blogspot.fi
Saimi

Viesti Kirjoittaja Saimi »

Joo 200 ISOlla on menty.

Vielä tuosta kuvakoosta ja resoluutiosta; vaikuttaako se nyt mun kannalta edullisesti vai ei? Siis tuleeko small kuvakoossa huonompi resoluutio? Vai onko ero niin pieni ettei sillä ole merkitystä? Millä mun kannattaa kuvata?
JoniR

Viesti Kirjoittaja JoniR »

Saimi kirjoitti: Pienet heijastukset helmissä on ok ja joidenkin kuuluukin kiiltää. Joudun käyttämään lasia korujen esillepanossa ja lasi ei saa kiiltää.
Onko joku erityinen syy miksi näissä kuvissa täytyy olla tuo lasi taustalla? Voisi kokeilla laittaa nuo korut roikkumaan siiman varaan, jolloin lasin heijastuksista ei tarvitsisi huolehtia.
JKyytinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

Saimi kirjoitti:Joo 200 ISOlla on menty.

Vielä tuosta kuvakoosta ja resoluutiosta; vaikuttaako se nyt mun kannalta edullisesti vai ei? Siis tuleeko small kuvakoossa huonompi resoluutio? Vai onko ero niin pieni ettei sillä ole merkitystä? Millä mun kannattaa kuvata?
Piidä ISO mahdollisimman alhaalla, ja kuvakoko mahdollisimman isona. Isosta kuvasta saa enemmän rajattua, kuvan voi aina muuttaa pieneksi, muttei enää isommaksi.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
Saimi

JoniR kirjoitti:Onko joku erityinen syy miksi näissä kuvissa täytyy olla tuo lasi taustalla? Voisi kokeilla laittaa nuo korut roikkumaan siiman varaan, jolloin lasin heijastuksista ei tarvitsisi huolehtia.
Ei lasi ole välttämätön, en ole ehtinyt värkkäämään telinettä siimaa varten. Ja ehkä mieluummin haluaisin ripustaa ne johonkin sellaiseen telineeseen, jossa korut voivat olla vähän eri tasossa. En ole löytänyt sopivaa, ja tuo lasi on kaikista kokeiluistani siistein ja nätein ratkaisu. Lasin reuna pitää myös korun sopivassa asennossa, metallilankaa kokeilin ja korut kääntyi miten sattui.

Rannekorun kanssa lasi on aika välttämätön, tai sitten koru pujotetaan jonkin sametilla verhoillun pötkylän päälle. Lasi on keveämmän näköinen, ja korusta näkyy enemmän. Käsintekemisen leima saa kyllä näkyä kuvissa.

Yritän saada kuvat kohdilleen ja ohjeet julkaistua, voin sitten myöhemmin kehitellä asettelua ja ottaa uusia kuvia.

Yksi vähän turhauttava seikka tuli esiin kun printtasin ohjelehtisiä: värit printissä voi olla ihan muuta kuin ruudulla. Ohjelehtisessä se nyt ei ole niin big deal mutta silti.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Saimi kirjoitti:
JoniR kirjoitti:Onko joku erityinen syy miksi näissä kuvissa täytyy olla tuo lasi taustalla? Voisi kokeilla laittaa nuo korut roikkumaan siiman varaan, jolloin lasin heijastuksista ei tarvitsisi huolehtia.
Ei lasi ole välttämätön, en ole ehtinyt värkkäämään telinettä siimaa varten. Ja ehkä mieluummin haluaisin ripustaa ne johonkin sellaiseen telineeseen, jossa korut voivat olla vähän eri tasossa. En ole löytänyt sopivaa, ja tuo lasi on kaikista kokeiluistani siistein ja nätein ratkaisu. Lasin reuna pitää myös korun sopivassa asennossa, metallilankaa kokeilin ja korut kääntyi miten sattui.

Rannekorun kanssa lasi on aika välttämätön, tai sitten koru pujotetaan jonkin sametilla verhoillun pötkylän päälle. Lasi on keveämmän näköinen, ja korusta näkyy enemmän. Käsintekemisen leima saa kyllä näkyä kuvissa.

Yritän saada kuvat kohdilleen ja ohjeet julkaistua, voin sitten myöhemmin kehitellä asettelua ja ottaa uusia kuvia.

Yksi vähän turhauttava seikka tuli esiin kun printtasin ohjelehtisiä: värit printissä voi olla ihan muuta kuin ruudulla. Ohjelehtisessä se nyt ei ole niin big deal mutta silti.
Itse varmaan nastoilla vetäisisin langan ikkunapuitteisiin ja vot, paras valo mitä sisältä löytyy. Näillä keleillä ;-)

Näytön säädöt ja printterin säädöt. Näyttö ei varmaan näytä likikään oikein värejä, ja printteri on varmaan myös ihan herrassa. Tällä saitilla on kokonainen osio aiheesta.
http://www.digicamera.net/keskus/viewforum.php?f=26

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Saimi

OskuK kirjoitti:Itse varmaan nastoilla vetäisisin langan ikkunapuitteisiin ja vot, paras valo mitä sisältä löytyy. Näillä keleillä ;-)
Nään tuossa ideassa peikkona vastavalon. Kyllä toi nyt sujuu ledivalolla ja kikkailuilla. Heti tietenkin tekisi mieli ostaa toinen samanlainen ringlight. Se on ihan mahtava. En vaan jaksais ruuvata sitä irti videovirityksestä, stillkuviin valo sais tulla etuviistosta. Heh heh.

Noit rengasvaloja ylistetään nettipalstoilla kauneuskuvauksissa. Henk koht pidän villitystä vähän erikoisena, onko se nyt hienoa että silmistä hohtaa valorinkulat. No, makuja on moneksi.

Printteri on ihan ok kuvien kans mutta kopiokonetulostimesta ei kyl saanut värejä kohdilleen. Onneks se ei haittaa täs nyt hirveesti.
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

Mun on pakko ihmetellä tätä touhua, kun oikeasti päteviä vinkkejä kuvausjärjestelyyn löytyy googlella hetkessä tai videoita miten homma tehdään löytyy youtubesta kasapäin. Silti täällä on monella järki täysin kateissa.

Laita googleen tai youtubeen jewelry photography tutorial tai jotain muuta vastaavaa. Googlen kuvahaulla tulee vaikka miten paljon erilaisia valaisuvinkkejä, joilla säästää satasia, eikä tule ostettua jotain turhaa ja kallista. Ja videoista näkyy miten valot kannattaa sijoittaa ja millanen heijastus mistäkin systeemistä tulee.

..
Saimi

Munt kirjoitti:Mun on pakko ihmetellä tätä touhua, kun oikeasti päteviä vinkkejä kuvausjärjestelyyn löytyy googlella hetkessä tai videoita miten homma tehdään löytyy youtubesta kasapäin. Silti täällä on monella järki täysin kateissa.

Laita googleen tai youtubeen jewelry photography tutorial tai jotain muuta vastaavaa. Googlen kuvahaulla tulee vaikka miten paljon erilaisia valaisuvinkkejä, joilla säästää satasia, eikä tule ostettua jotain turhaa ja kallista. Ja videoista näkyy miten valot kannattaa sijoittaa ja millanen heijastus mistäkin systeemistä tulee.

..
Jep, esim. tällä sivulla http://www.mkdigitaldirect.com/products ... stems.html
löytyy sopivat härpättimet $1800-2585... Tässä nyt oli pointtina miten onnistun nykykalustolla ja suht pienillä investoinneilla kuvauksiin. Maksoin järeästä led-lampustani 200 € ja homma etenee, sekä järkkärillä että handycamilla saan nyt jo hyvää jälkeä.

Hyviä tipsejä toki löytyy sivuilta:
http://www.mkdigitaldirect.com/tips/jew ... _tips.html
http://www.pinterest.com/loguey/photogr ... lry-ideas/
http://photography.tutsplus.com/tutoria ... hoto-13446
http://www.tabletopstudio.com/jewelry_photography.html

Tämähän on aloittelijoiden kysymykset -osasto, jossa voi kysellä hölmömpiä kysymyksiä, ja minulla iso kysymys oli tuo järkkärin kanssa pärjääminen ja sen hahmottaminen, mitä mun objektiiveilla ja tarvikkeilla voi saada aikaiseksi. Settingit joita olen tehnyt nyt kuin sain kunnon valon hankittua ovat ihan vastaavanlaisia kuin noissa ohjeissa, mutta osin kotikonstein rakennettuja.

Se taas että kuvaan korut ripustettuna koristellut lasin reunaan on ihan omakohtainen design-kysymys, sillä haluan luoda sen tyyppisen ilmeen verkkoputiikkiini. En myy valmista korua vaan itse tekemisen kokemusta. Tottakai voin laittaa taustapahviin reiät ja ripustaa korvikset kliinisesti siihen, mutta se on sitten kuvana aika ilmeetön kokonaisuus. Sellaiset ilmettömät kuvat ei erotu muusta massasta sitten mitenkään.
[/b]
Vastaa Viestiin