Nikon D500
-
Tuosta dxo-testistä:
D500 dynamiikka on selvästi optimoitu suuremmille herkkyyksille kuin D7200. Lisäksi D500 tonal range on kaksi aukkoa edellä kuin D7200. Näyttäisi ettei se kuitenkaan vaikuta pisteytykseen. No eipä tuo vaikuta minun kuvaamiseen mitenkään.
Omat arviot kohinan laadusta:
Hyvin pienirakeista ja värikohinaa ei nimeksikään. Lightroom poistaa kohinan helposti. Yksityiskohdat säilyvät myös hyvin. Kaiken kaikkiaan positiiviset kokemukset myös tältä osa-alueelta.
D500 dynamiikka on selvästi optimoitu suuremmille herkkyyksille kuin D7200. Lisäksi D500 tonal range on kaksi aukkoa edellä kuin D7200. Näyttäisi ettei se kuitenkaan vaikuta pisteytykseen. No eipä tuo vaikuta minun kuvaamiseen mitenkään.
Omat arviot kohinan laadusta:
Hyvin pienirakeista ja värikohinaa ei nimeksikään. Lightroom poistaa kohinan helposti. Yksityiskohdat säilyvät myös hyvin. Kaiken kaikkiaan positiiviset kokemukset myös tältä osa-alueelta.
-
Tilannepäivitystä:metra kirjoitti:Kokeilin kuvien siirtoa kaapelilla suoraan kamerasta Sandisk SDXC UHS1 -kortilta. Kuvien siirto ei onnistu - avaa vain uudelleen kansion ja kämmää. Käyttis on Win10. Oisko jollain tietoa tai vinkkiä tähän?
Aikaisemmin olen siis käyttänyt muistikortinlukijaa ja sen kanssa ei ongelmaa.
Hommasin Lexarin XQD 2933x -kortin. Kuvien siirto onnistuu ongelmitta lukijan avulla USB2.0 ja USB3.0 porteilla ja kamerasta kaapelilla koneeseen vain USB2.0 -portilla. USB3.0 siirto ei siis onnistu, vaikka kamerassa on nimenomaan USB3.0 portti.
-
Liian nopea kortti, kaataa kameran lukupuolen?
Mulla samantapainen ongelma tuon 50D:n kanssa, UDMA7-kortti toimii muuten, mutta kamerasta et saa kuvia ulos. Sama kortti toimii 40D:ssä molempiin suuntiin (hitaammin, kun kamerassa ei ole UDMA7 -tukea, ja siinä saa myös imuroitua noi 50D:n kuvat koneelle). Hitaammat kortit toimii OK. Ja kun tuota Canonin firmispäivityshistoriaa katsoo, niin kaksi viimistä on "korjannut" UDMA-tukea, ilmeisesti huonolla menestyksellä.
Mulla samantapainen ongelma tuon 50D:n kanssa, UDMA7-kortti toimii muuten, mutta kamerasta et saa kuvia ulos. Sama kortti toimii 40D:ssä molempiin suuntiin (hitaammin, kun kamerassa ei ole UDMA7 -tukea, ja siinä saa myös imuroitua noi 50D:n kuvat koneelle). Hitaammat kortit toimii OK. Ja kun tuota Canonin firmispäivityshistoriaa katsoo, niin kaksi viimistä on "korjannut" UDMA-tukea, ilmeisesti huonolla menestyksellä.
Fifty-forty
-
- Viesti:
Käyttämäni albumi- ja editointi ohjelma ACDSee Ultimate 9 sai tuen D500 NEF-kuville.
Olen tallentanut ottamani kuvat kamerassa jpeg+NEF -muodoissa. Huomasin, että isoilla ISO-arvoilla otetuissa kuvissa on suuri ero. Kameran tallentama jpeg on käsitelty valmiiksi. Kohinaa poistettu oikein urakalla.
Tähän esimerkkikuvaan yhdistelin NEF-muodosta tallentamani jpg ja suoraan kamerasta otetun jpg-kuvan.
by Jari Nieminen, on Flickr
DSC_1451nef
DSC_1451
Olen tallentanut ottamani kuvat kamerassa jpeg+NEF -muodoissa. Huomasin, että isoilla ISO-arvoilla otetuissa kuvissa on suuri ero. Kameran tallentama jpeg on käsitelty valmiiksi. Kohinaa poistettu oikein urakalla.
Tähän esimerkkikuvaan yhdistelin NEF-muodosta tallentamani jpg ja suoraan kamerasta otetun jpg-kuvan.
by Jari Nieminen, on Flickr
DSC_1451nef
DSC_1451
-
- Viesti:
Kuvasin nyt viikonloppuna pidemmän rupeaman D500:lla ja D810:llä vuorotellen, toisella 1200 kuvaa ja toisella 400. Ja täytyy sanoa, että tuo D500 on käyttöergonomialtaan ja fiilikseltään paljon parempi kuin D810. Joka ei ole huono sekään.
Lisäksi kroppirungon mahdollistama tarkennuspisteiden sijoittelu koko kuva-alalle on selkeä plussa. Muuten en etsinkuvassa havainnut mitään eroa, eli joko olen puusilmä tai sitten etsinkuva on ihan yhtä kirkas ja selkeä kropin ja FF:n välillä. Se ylimääräinen joystick tarkennuspisteen siirtämiseen on loistava. Nyt ergonomia on sama vaakakuvassa, kuin jos kuvaa kahvan kanssa pystykuvaa.
Akkukesto on vähintään riittävä. Tuon 1200 kuvaa olisi todennäköisesti saanut purkkiin yhdellä akulla. Varmuuden vuoksi latasin kuitenkin yön yli. Tosin sitten kamera jäi kotimatkalle auton takaluukkuun virrat päälle ja ihan täysi akku tyhjeni neljässä tunnissa. Jännä juttu. En sitten tiedä, että johtuiko se mun käyttämästä GPS-mokkulasta joka varmaan huusi punaisena siellä pimeässä.
1200 kuvaa mahtui yhdelle 64GB XQD-kortille (14-bit lossless). Pitää vielä katsoa, paljonko sinne jäi tyhjää.
Hauskana yksityiskohtana välillä tuli tökittyä sitä kosketusnäyttöä ja kirottua kun se ei toimi. Ja sitten havaittua, että kädessä on D810...
Lisäksi kroppirungon mahdollistama tarkennuspisteiden sijoittelu koko kuva-alalle on selkeä plussa. Muuten en etsinkuvassa havainnut mitään eroa, eli joko olen puusilmä tai sitten etsinkuva on ihan yhtä kirkas ja selkeä kropin ja FF:n välillä. Se ylimääräinen joystick tarkennuspisteen siirtämiseen on loistava. Nyt ergonomia on sama vaakakuvassa, kuin jos kuvaa kahvan kanssa pystykuvaa.
Akkukesto on vähintään riittävä. Tuon 1200 kuvaa olisi todennäköisesti saanut purkkiin yhdellä akulla. Varmuuden vuoksi latasin kuitenkin yön yli. Tosin sitten kamera jäi kotimatkalle auton takaluukkuun virrat päälle ja ihan täysi akku tyhjeni neljässä tunnissa. Jännä juttu. En sitten tiedä, että johtuiko se mun käyttämästä GPS-mokkulasta joka varmaan huusi punaisena siellä pimeässä.
1200 kuvaa mahtui yhdelle 64GB XQD-kortille (14-bit lossless). Pitää vielä katsoa, paljonko sinne jäi tyhjää.
Hauskana yksityiskohtana välillä tuli tökittyä sitä kosketusnäyttöä ja kirottua kun se ei toimi. Ja sitten havaittua, että kädessä on D810...
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
- Viesti:
Korjataanpas tuota vielä sen verran, että kuvia oli 1521 ja kortilla silti vielä tilaa melkein 25 GB... Eli 64-gigaisella pärjää aika pitkälle.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
---
blogi
-
- Viesti:
Jostain syystä omatkin Nikonit (D750) arpoo jäljelläolevaa kuvamäärää täysin pieleen. Jos laskuri näyttää 1000 kuvaa jäljellä, niin oikeasti voi ottaa vielä noin 2000 kuvaa.mremonen kirjoitti:Korjataanpas tuota vielä sen verran, että kuvia oli 1521 ja kortilla silti vielä tilaa melkein 25 GB... Eli 64-gigaisella pärjää aika pitkälle.
-
- Viesti:
Se laskee ns worst case scenarion mukaan .mappe kirjoitti:Jostain syystä omatkin Nikonit (D750) arpoo jäljelläolevaa kuvamäärää täysin pieleen. Jos laskuri näyttää 1000 kuvaa jäljellä, niin oikeasti voi ottaa vielä noin 2000 kuvaa.mremonen kirjoitti:Korjataanpas tuota vielä sen verran, että kuvia oli 1521 ja kortilla silti vielä tilaa melkein 25 GB... Eli 64-gigaisella pärjää aika pitkälle.
-
Nyt kun olen vähän enemmän jo ehtinyt kuvia napsia D500:lla ja nappasin yhtenä päivänä mukaani vahingossa väärän rungon (D750), niin oli heti tatti otsassa, kun ei ollutkaan tarkennustattia kivasti peukalon alla. Samoin kuvien selailussa kuvan suurennus 100% kokoon ei käynytkään näpäyttämällä ruutua pari kertaa. Myös tarkennuspisteet olivat ärsyttävän kapoisasti kuva-alan keskellä.
Mutta täytyy sanoa, että kyllä tuo D750 on aivan loistava kestämään herkkyyden nostoa. Kevyesti pystyy vetämään yli 12000 ISO:ksi. Mielestäni D500 sotkee jotenkin tiettyjä värejä, kun mennään yli ISO3200:n. Ja ne värit ovat juuri sellaiset, mitä minun koirissa on. Esim. hirvenkarva ei suttaantunut samalla tavalla. En sitten tiedä, onko oikeasti kys jostain tuollaisesta vai omista köyhistä kuvankäsittelytaidoista.
Mutta täytyy sanoa, että kyllä tuo D750 on aivan loistava kestämään herkkyyden nostoa. Kevyesti pystyy vetämään yli 12000 ISO:ksi. Mielestäni D500 sotkee jotenkin tiettyjä värejä, kun mennään yli ISO3200:n. Ja ne värit ovat juuri sellaiset, mitä minun koirissa on. Esim. hirvenkarva ei suttaantunut samalla tavalla. En sitten tiedä, onko oikeasti kys jostain tuollaisesta vai omista köyhistä kuvankäsittelytaidoista.
-
mappe kirjoitti:Jostain syystä omatkin Nikonit (D750) arpoo jäljelläolevaa kuvamäärää täysin pieleen. Jos laskuri näyttää 1000 kuvaa jäljellä, niin oikeasti voi ottaa vielä noin 2000 kuvaa.mremonen kirjoitti:Korjataanpas tuota vielä sen verran, että kuvia oli 1521 ja kortilla silti vielä tilaa melkein 25 GB... Eli 64-gigaisella pärjää aika pitkälle.
Itseasiassa ne eivät arvo mitään vaan ilmoittavat jäljellä olevan kuvamäärän esim. RAWeilla pakkaamattoman tiedoston mukaan, koska sen koko on tiedossa. Pakattujen tiedostokoko taas vaihtelee aiheen mukaan, eikä näin ollen ole tiedossa etukäteen.
Thank you Fuketa-san for the eternal F-bayonet.
-
Kuvaa kapealla doffilla tai tarkenna väärin, niin kortille mahtuu paljon kuvia.chiefl kirjoitti:mappe kirjoitti:Jostain syystä omatkin Nikonit (D750) arpoo jäljelläolevaa kuvamäärää täysin pieleen. Jos laskuri näyttää 1000 kuvaa jäljellä, niin oikeasti voi ottaa vielä noin 2000 kuvaa.mremonen kirjoitti:Korjataanpas tuota vielä sen verran, että kuvia oli 1521 ja kortilla silti vielä tilaa melkein 25 GB... Eli 64-gigaisella pärjää aika pitkälle.
Itseasiassa ne eivät arvo mitään vaan ilmoittavat jäljellä olevan kuvamäärän esim. RAWeilla pakkaamattoman tiedoston mukaan, koska sen koko on tiedossa. Pakattujen tiedostokoko taas vaihtelee aiheen mukaan, eikä näin ollen ole tiedossa etukäteen.
-
- Viesti:
1.02 firmis nyt jaossa: http://downloadcenter.nikonimglib.com/e ... w/191.html
Tosin ei mulla ole ollut ongelmaa muistikortin kanssa. Mutta en kyllä ole kauheasti tuota SD-korttia käyttänytkään.
Tosin ei mulla ole ollut ongelmaa muistikortin kanssa. Mutta en kyllä ole kauheasti tuota SD-korttia käyttänytkään.
---
blogi
---
blogi
-
- Viesti:
Mulla on Lexarin 64GB XQD (2933x nopeusluokan) eikä ole ollut mitään ongelmia sarjatulella tai muutenkaan.
---
blogi
---
blogi
-
-