OM-D E-M1

Minolta-digit, Olympus-digit (ei-järjestelmädigejä)
j.montonen
Viestit: 182
Liittynyt: Tammi 31, 2004 23 : 06
Paikkakunta: Savonlinna

Re: panoraamakuvaus

Viesti Kirjoittaja j.montonen »

anttihyvä kirjoitti:Yhdistääkö kamera itse kuvia panoraamatoimintoa käytettäessä? Itse en ole asiassa onnistunut, joten neuvoa kyselen.
Kamera ei yhdistä panoraamatoiminnolla otettuja kuvia, kuvat joutuu yhdistämään tietokoneessa automaattisen panoraama toiminnon sisältävällä kuvankäsittelyohjelmalla tai vaihtoehtoisesti "photarin" tasoja käyttäen käsityönä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Pasteur
Viestit: 47
Liittynyt: Heinä 07, 2008 6 : 41
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasteur »

Antzah kirjoitti:Onko tietoa tai kokemuksia, miten ulkoinen mikrofoni toimii kytkettynä kameraan? Vaatiiko välttämättä vahvistinta väliin? Tuli tarve hankkia tallennin ja meinasin samalla ostaa haulikkomikin.

Zoomin H2n on varmaan hintaluokassaan paras. H4n hieman kalliimpi, mutta onko parempi. Mikrofoniksi olen ajatellut Roden NTG-2.
Ei ole tänne kukaan hetkeen kirjaillut. Mutta tämä aihe itseäkin nyt akuutisti kiinnostaisi.

Millaisia ulkoisia mikkejä on väki käyttänyt E-M1 kamerassa? Tarpeena olisi mahdollisimman plug 'n' play multi-purpose mikki, joka istuisi kameran päällä kohdennettuna. Käyttökokemukset olisivat hyvin kiinnostavia.
Olympus OM-D E-M1, 12-40/2.8, 17/1.8, 75/1.8
Antzah
Viestit: 60
Liittynyt: Syys 09, 2007 21 : 06

Viesti Kirjoittaja Antzah »

Hankin yleiskäyttöön Roden VideoMic Pron ja hoitaa hommansa hyvin.
Toki nappaa ääniä ympäriltä.

Muut äänitykset menevät sitten tehtävään valittujen mikkien ja äänikortin kautta Macille.
anttihyvä
Viestit: 46
Liittynyt: Marras 06, 2008 23 : 35

Apua päivitys ongelmaan?

Viesti Kirjoittaja anttihyvä »

Päivitin OMD-1 kameran ja päivityksen jälkeen kamerassa on koko ajan optinen etsin päällä, joka ei näytä valomuutoksia etsimessä. Esim. jos pidennän valotusaikaa en nää muutosta etsimestä vaan ainostaan valotusmittarista tai otetusta kuvasta. Takanäytössä tämä toiminto toimii. Etsimessä ei. Etsin kuitenkin reagoi esim. valkotasapainoon ja näyttää muutokset livenä. Aukon ja valotusajan muutoksiin se ei reagoi? Osaako joku neuvoa mitä tehdä?
PHA
Viestit: 246
Liittynyt: Tammi 01, 2005 15 : 53
Paikkakunta: Kuopio

Re: Apua päivitys ongelmaan?

Viesti Kirjoittaja PHA »

anttihyvä kirjoitti:Päivitin OMD-1 kameran ja päivityksen jälkeen kamerassa on koko ajan optinen etsin päällä, joka ei näytä valomuutoksia etsimessä. Esim. jos pidennän valotusaikaa en nää muutosta etsimestä vaan ainostaan valotusmittarista tai otetusta kuvasta. Takanäytössä tämä toiminto toimii. Etsimessä ei.
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12737170

- pha
anttihyvä
Viestit: 46
Liittynyt: Marras 06, 2008 23 : 35

Kysymys koskien äänetöntä suljinta

Viesti Kirjoittaja anttihyvä »

En saa enää uuden päivityksen kautta tullutta äänetöntä suljinta päälle. Kyseistä ominaisuutta ei voi edes kamerasta valita vaan valinta on ikään kuin himmennetty. Mistäköhän tämä johtuu?
EOSMies
Viestit: 63
Liittynyt: Heinä 23, 2011 13 : 35

Viesti Kirjoittaja EOSMies »

Hankin tämän rungon hiljattain ja lyhyesti sanottuna olen erittäin tyytyväinen kokonaisuuteen. Tällä hetkellä nokalla komeilee m.zuiko 12-40mm f2.8 PRO, mikä niin ikään on loistava ja hoitaa monipuolisuudessaan monet kuvaustilanteet kunnialla kotiin.

Sellainen kysymys tuli mieleen, että mitkä ovat speedlight salama vaihtoehdot, kun toisena runkona mulla on Nikon D610. Toivon, että löytäisin hyvän kolmen valon setin, mikä toimii molemmilla rungoilla. Yongnuo on yksi vaihtoehto ilmeisesti 560-TX lähettimellä. Onko kokemuksia ja onko muita hyviä ehdotuksia antaa valaisupuoleen?
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Re: Kysymys koskien äänetöntä suljinta

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

anttihyvä kirjoitti:En saa enää uuden päivityksen kautta tullutta äänetöntä suljinta päälle. Kyseistä ominaisuutta ei voi edes kamerasta valita vaan valinta on ikään kuin himmennetty. Mistäköhän tämä johtuu?
Varmista ensin että ISO-asetus ei ole vahingossa korkeampi kuin 3200, nimittäin täysin elektroninen suljin ei toimi sitä korkeammilla herkkyyksillä. Toinen vaihtoehto on että sinulla on päällä Full Time AF (eli tarkentaa koko ajan vaikkei suljinnappia paineta).

Olympuksen menut ovat järjetön suo erilaisia toisensa pois sulkevia miinoja. Tämä on yksi asia johon Olympuksen todella kannattaisi kiinnittää huomiota. Yksi minkä kanssa itse tappelin pitkään oli se etten saanut EVF frame ratea vaihdettua. Syy oli siinä että focus peaking on päällä. Tätä ei tietenkään ole dokumentoitu mitenkään...
Jospa
Viestit: 176
Liittynyt: Maalis 03, 2006 11 : 49

Viesti Kirjoittaja Jospa »

Uusimmalla firmiksellä jos ISO-asetus on yli 3200 ja kytketään hiljainen suljin päälle putoaa asetus automaattisesti ISO 3200.

Oma E-M1 voi hiljaisen sulkimen kytkeä päälle jatkuvan tarkennuksen ollessa kytkettynä.
Jatkuva tarkennus myös toimii hiljaisella suljin asetuksella.
Asetuksia voi myös vaihdella ja hiljainen suljin pysyy toiminnassa.

Jos koko hiljaisen sulkimen valinta teksti on himmennetty, en osaa auttaa.
Jos ainoastaan "pois" valinta on himmeä eli pääsee valikkoon sisään, mutta toiminto ei kytkeydy päälle.
Itselle kävi aluksi useasti, että tulin valikosta tuosta päälle kytkentä kohdasta pois painamalla laukaisinta tai menu nappia, tällöin ei toiminto kytkeydy.
Oikea tapa on painaa OK nappia muutaman kerran jolloin tullaan takaisin menu sivulle.
thirvi
Viestit: 346
Liittynyt: Touko 06, 2003 15 : 57

Viesti Kirjoittaja thirvi »

Jes, eli jospa Jospan ohjeilla menisi. Koetan vielä sotkea lisää, kun äsken kokeilin.

Huomasithan siis että tuo täytyy kytkeä ensin olemaan käytettävissä ja sitten vielä ottaa käyttöön ( <3 Olympus...) Eli kakkosvalikon (ei ratasvalikko) toiseksi alimmasta kohdasta (Tärähdyksen esto / Hiljainen) sisään, sitten alemmasta kohdasta sisään oikealle, Hiljainen päälle vaikka 0sek ja OK:lla pois. Sitten kun se on noilla ohjeilla kytketty olemaan käytettävissä (kohdassa hiljainen lukee jotain muuta kuin pois), se otetaan vielä käyttöön siitä valikosta mistä valitaan kuvaustila, eli kerta, sarja, timer... valitaan siis se sydän. Ainakin minulla oletusnäppäin vasemmalla virtakytkimen päällä se etummainen.

Hiljaista laukaisua estävää muuta valintaa en pikakokeilulla löytänyt. Valikko sanoo, että hiljainen ei toimi salaman kanssa, mutta salamatila ei minulla (4.0) estä laittamasta hiljaista päälle. Salama vaan tippuu pois. Sama juttu ISOherkkyyden kanssa, 6400 ei estä vaan herkkyys vaan tippuu 3200:aan.
Jospa
Viestit: 176
Liittynyt: Maalis 03, 2006 11 : 49

Viesti Kirjoittaja Jospa »

No joo.. taas oppi uutta. Olen käyttänyt hiljaisen kuvauksen kytkemiseksi aina tuota kakkosvalikkoa josta kytkettäessä se on oletuksena käytössä, kun tullaan menusta ulos ja ottanut sieltä sen pois päältä kuvauksen lopuksi.

Näkyyhän se tuolla erikoisohjuspaneelissakin pysyvänä toimintona, kun on kytketty käyttöön.
Hetken jo ehdin kuvitella, että neljän vuoden ja kolmen OM-D:een jälkeen olisi oppinut tuon menun ;)
thirvi
Viestit: 346
Liittynyt: Touko 06, 2003 15 : 57

Viesti Kirjoittaja thirvi »

No hyvä näin. Anttihyvälle tuo ohje oli tarkoitettu mutta jos sinullakin käyttö nopeutui (ei tarvitse mennä enää valikkoon) niin ei ollut turha viesti. Ehkä itse asiassa parempi näin että edes sinulle oli hyötyä, sillä huomasin vasta että anttihyvän viesti johon Humminbird eilen vastasi oli helmikuun lopulta... Toisaalta, lainaus Fifth Elementistä: "Time not important. Only life important." kun samojen kysymysten äärellä näissä Olyissä näemmä painitaan jatkuvasti ja varsinkin nämä valikkohaasteet tuntuvat olevan ikuisia ja ajattomia.

Toisaalta olen hyvin tyytyväinen tuosta konfikuroitavuudesta. Melkein kaikille napeille ja kytkimelle saa jaettua haluamiaan toimintoja, aika pitkälle koko logiikkaa voi muuttaa ja lähes kaikki lukuarvot ovat säädettävissä mieleisikseen. Mutta sitten noita ihmeellisiä rajoituksia tulee sotkemaan hyvän mielen ja tuolta valikkohässäkästä puuttuu intuitiivisuus. Tuota SCP:kin piti ensimmäisellä kerralla oikeasti etsimällä etsiä käyttöohjeesta ennen kuin sen sai mitenkään päälle. Onneksi tuo vääntö täytyy yleensä tehdä ja opetella vain kerran.

Sen verran ovat monimutkaisia, että aina näistä löytyy uusia jekkuja, hyvässä ja pahassa. Mulla on ollut tässä Olyja yli 5v, mm E-P2 ja 3 ja pari vitosta, E-PM1, E-PL3, 5 ja useampi OM-D E-M5. Nyt käytössä E-PM2, E-M5 mkII ja E-M1. Aina kun tulee uusi, vaikka samanlainen, menee puoli tuntia kun säätää identtiseksi toisen samanlaisen kanssa. Jos on erilainen, kuten E-M1 E-M5:n jälkeen, menee tunti. Ja aina jotain täytyy vielä korjata kun löytyy yllärikombinaatioita vielä viikon jälkeen tai jotain unohtui.

Vielä viime viikolla minäkin opin jotain uutta kun kokeilin pana 14-140mm II:ta joka kärsii joidenkin testien mukaan hieman shutter shockista tietyillä valotusajoilla. Kokeilin tuota tärähdyksenestoa nollaviiveellä, kun luin että nuo uusimmat rungot käyttävät sähköistä etuverhoa tärähdyksenestoa käytettäessä. Totesin kuvien keskimäärin (sarja) terävöityvän selvästi tuota käytettäessä. Kokeilin sitten huvikseni ottaa samanlaista sarjaa myös Oly 14-150 ykkösversiolle jolle tuota shutter shockia ei ole niinkään raportoitu ja ihan sama efekti tuli kyllä siinäkin, eli kuvat terävöityivät huomattavasti ja tärähtäneiden todennäköisyys pieneni. Ja sama 75-300:lla, eli kaikilla pitkillä putkilla. Eipä vaan ole koskaan tullut kokeiltua kun luulin sen olevan pelkästään viive napin painalluksen ja laukaisun välissä.
JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Tervehdys valokuvausväki!

Olen jo eläkeikäinen (saattaa tarkoittaa oppimiskykyrajoitteinen...), kuvaillut joskus filmiaikaan järkkärillä sen verran, että valon kulun peruskäsitteet jollain tavalla ovat selvillä. Digiaikana siirryin tuollaiseen superzoomkompaktiin kymmenkunta vuotta sitten. Ja nyt sitten pappa höynähti tilaamaan O EM-1 -rungon ja 12-40 Pro kakkulan ensihättään. Pari tyhmää kysymystä:

-minulla on kanakopissa kameralaukussa Canonin FD-kakkuloita muutama. Tilasin suoraan hongkongista adapterin FD-m43 väliin (hinta alle kympin perille toimitettuna; mahtaa siinä äkkirikastuminen uhata sekä adapterin tekijää että logistiikkatoimijaa!). Onko noista manuaalikakkuloista EM1:ssä kellään kokemusta? Tai sitä kokemusta kyllä tulee, kunhan kaikki kamat posti tuo Anttolaan (jahka ruohonleikkaamiseltaan ehtii...).

-lintutorneilla satunnaisesti kuljeksin. Miten tuollaisen järkkärin kytkeminen kaukoputken suuhun? Siis miten se tapahtuu teknisesti, mitä osia tarvitaan, ja onko se hankalaa? Ja toisekseen, onko siinä mitään ajatusta? Siis lähtökohta taas - kuten FD-kakkuloillakin - kun sellainen sattuu olemaan. Itsekin ymmärrän, ettei metsässä kuusitiaista saata kaukoputken päässä olevaan kameraan käsivaralta saada kiinni, mutta tornilla on aikaa rakentaa, ja toisaalta - ainakin hyvin valittuna vuodenaikana - melkein satavarmasti jotain katsottavaa, jopa kuvattavaa, putken ulottuvilla, jopa helposti ennakoitavassa paikassa. Ja senkin saatan käsittää, että parempiakin ratkaisuja on, mutta ehken muutamaa omaan katseluun tarkoitettua kuvaa varten kuitenkaan parinkymmenentuhannen euron optiikkaa erikseen hanki.

-kolmas etukäteen askarruttanut asia: miten selvitän rungon ja optiikan ohjelmaversion ja mahdollisen päivitystarpeen, kunhan ne käsiini saan?

Kuten kerroin, näihin höynähdin. Tuollainen 20-kertaisella zoomilla, jossa valovoimaa telepäässä hyvin, 10 megapikkelsin mutta pikkusormen kynnen kokoisella kennolla varustettu kompakti on aina joskus sattumoisin tallentanut yllättävän hyviä kuvia. Siksi ajatus taipui tuohon varttikennoon; on se kuitenkin aika paljon 1/2,3:sta suurempi. Aika näyttää, riittääkö tuo jäljellä oleva oppimiskyky laitteiden edes jonkinasteiseen hyödyntämiseen. Eniten toivoisin kuitenkin, ettei minun järjestelmäni tule olemaan yksi niistä, joista ei koskaan objektiivia irroiteta ja joiden modekatkaisin juuttuu lopullisesti auto-asentoon...

JL Anttolasta

PS. Pyydän etukäteen anteeksi, jos tässä keskustelussa on kysymäni asiat jo käyty läpi; sivulle kymmenen asti ensilukemalla jaksoin seurata kennokoon, polttovälin, aukon ja ISO:n päätöntä juupaseipästä... jos sieltä muutakin löytyy, nöyrin mielin kahlaan läpi; tai kait se ajan kanssa tulee kahlatuksi joka tapauksessa.
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

JL Anttola kirjoitti: -kolmas etukäteen askarruttanut asia: miten selvitän rungon ja optiikan ohjelmaversion ja mahdollisen päivitystarpeen, kunhan ne käsiini saan?
Järkevintä lienee asentaa tietokoneelle Olympus Digital Camera Updater. Ohjelma käyntiin, kamera USB-piuhalla kiinni koneeseen, sen jälkeen ohjelma tarkastaa rungon ja linssin ohjelmistoversiot ja tarjoaa päivityksiä mikäli niitä on saatavilla.

Rungon ohjelmistoversio on mahdollista katsoa myös kameran valikosta. Menet valikkoon jonka symbolina on jakoavain, niin sieltä löytyy kohta Firmware.
JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Kiitoksia Humminbird, tuo asia näyttää selvältä! Postin seurannan mukaan runko ja linssi ovat jo lakeurelta savon pääkaupunkiin ehtineet; enää kuljetus tänne savon ja karjalan raukoille rajoille, niin pääsee hypistelemään!

Tuohon adapteriasiaankin löysin tuolta toisesta topiikista jotain juttua. Olen myös iltakaudet kahlannut noita ulkomaan palstoja adaptereista (ja muustakin). Halpa hinta houkuttaa kokeiluun; pahin, mitä voisi sattua, lienee se jos adapteri juuttuu runkoon ja runko särkyy irrottaessa...)

JL
JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Pappa taas hukassa; tää kuulus tuonne alottelevien osastoon, mutta toisaalta spesifikoituu nimenomaan EM1-runkoon, ni laitan tänne:

Nyt on kamera saatu ja kuviakin otettu; hieno peli, opettelemista riittää! 12-40 Pro-zoomilla, kun antaa automaattien hoitaa ainakin melkein kaikki asiat, on tullut jo muutama ihan onnistunutkin otos!

Posti toi suoraan HongKongista adapterit rungon ja vanhojen Canon FD-linssien väliin. Mekaanisesti adapteri istuu hienosti linssiin ja ehkä turhankin napakasti runkoon, mutta lähtee irtikin, eli siltä osin kaikki hyvin. Etsimestä tai LCD:stä katsoen kuvakin näyttää hienolta. Adapterit tulivat paikalliseen postin asioimispisteeseen alle kolmella kympillä kolme kappaletta, tullimiehen tarkkaan tutkaan tarttumatta.

Kyseessä minulla 50mm f1,8 ja telezoomi 70-210 f4. Eli m43:ssa kohtuullisen kirkas "100mm" potrettilasi ja nelosen aukolla "420mm" ainakin isojen lintujen lasi. (Alvit maksoin jo japanista lentäneestä 2xtelejatkeesta - siis Canon FD:n - "840 mm" vois ylettää jo sirppiäisiinkin, jos kasin valovoima ja jatkoputkihässäkkä ja manuaalitarkentaja toimii; postia oottelen..) Näissä siis ei ole sähköistä yhteyttä linssin ja rungon välillä, eli aukko etukäteen käsin ja tarkennus käsin. Tarkennus tuntuu olevan aika pienestä kiinni, saattaa linnut karata...

Mutta missä pappa on siis hukassa, on ensin tuo aukko-asia. Adapterissa on sellainen lock-open rengas. Luulin sen olevan sellainen, että ensin katsotaan aukko täysin auki open-asennossa kuva kohdalleen, ja kääntämällä lock asentoon adapterissa oleva nasta kääntää aukon objektiivin valintarenkaasta esivalittuun asentoon. Mitään ohjeita ei kiinanpaketissa tietenkään ollut... En nyt ole kuitenkaan löytänyt tuolle aukon säädölle mitään toimivaa yhdistelmää; linssin aukko on koko ajan suurimmillaan, teen minä mitä hyvänsä. Onko tähän kellään ohjeita?

Toinen - enemmän runkokohtainen - asia on focus peaking, tai yleensä manuaalista tarkennusta tukevat elektroniset apuvälineet. Ulkomaan palstoilta löysin tietoa, että pitäisi toimia manuaalilasien kanssa, mutta pitää ensin asettaa jonkin funktionapin taakse tuo toiminto. Ja siihen asettamiseen en sitten löytänytkään riittävän maanläheisiä ohjeita, löytyisikö siihen täältä apua?

JL Anttolasta
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

JL Anttola kirjoitti:
Toinen - enemmän runkokohtainen - asia on focus peaking, tai yleensä manuaalista tarkennusta tukevat elektroniset apuvälineet. Ulkomaan palstoilta löysin tietoa, että pitäisi toimia manuaalilasien kanssa, mutta pitää ensin asettaa jonkin funktionapin taakse tuo toiminto. Ja siihen asettamiseen en sitten löytänytkään riittävän maanläheisiä ohjeita, löytyisikö siihen täältä apua?

JL Anttolasta
Focus peaking löytyy valikosta AF/MF, kohta MF assist, sieltä peaking ja sille asetus ON. Jos haluat ohjelmoida sen nappiin, mene valikkoon Button/Dial/Lever, sieltä Button Function. Sieltä voit valita kaikilla nappuloille toiminnot. HUOM! Jos sinulla on EVF refresh raten asetuksena High, niin peakingia ei voi laittaa päälle.
JL Anttola

Viesti Kirjoittaja JL Anttola »

Kiitokset vastauksesta, Humminbird!

Koitetaan noilla eteenpäin. Tuossa saattaa olla joku sellanen juttu, että tarvii olla nykykakkula rungossa kiinni, kun MF asetuksia muuttaa. Jos ei ole mitään kakkulaa tai kakkula ilman mitään kontakteja, ei asetukset mee joka paikkaan, ja siihen tarvitaan tuo ohjelmointi jonkun nappulan alle.

Tuo aukko-ongelman syy selvis, ko koitin kolmannella objektiivilla, eli 35mm f3,5:llä. Siinä toimi just niiko olin olettanu, paitsi tuon adapterin lukitusrenkaan symboliikka ja miun nuppi toimivat eriperin. Tietysti tuo linssi, millä ei tässä yhteyvessä oo mittään käyttöä, toimii, ja noissa kahessa muussa on 25 vuoden varastointi, 7 muuttoa ja erillaisia säilytyspaikkoja, jumittanu sulkimien lehet; oiskohan niille mittään tehtävissä?

On tää jännää. Saa nähä, millo päätös on mennä kauppaan ostamaan modernia kakkulaa...

JL Anttolasta
k@ke
Viestit: 42
Liittynyt: Touko 12, 2016 11 : 56

Viesti Kirjoittaja k@ke »

Lueskelin tätä ketjua läpi eilen illalla ja törmäsin PPotkan aiheeseen ETTR tekniikasta ja sen tuomista eduista kuvanlaatuun. Kokeillahan se piti ja ainakin minä vakuutuin samantien saavutetusta hyödystä.

Lähinnä ihmettelin keskustelun kulkua, kun muutamat kirjoittajat tuntuivat vastustavan tätä tekniikkaa/aihetta. Huonona puolena en muuta keksi, kuin sen että suljinaika pitenee, joka joissain tapauksissa tekee ETTR tekniikan käytön mahdottomaksi, jos kuvataan liikkuvaa kohdetta.

Tässä muutama vertailukuva omasta kokeilustani 1:1 suurennoksena:
ISO 800
ISO 6400
ISO 12800

Kuva, joka on kohinattomampi ja tiedoissa lukee pidempi suljinaika on se ETTR kuva. Vertailukuva taas on otettu kameran optimivalotuksen mukaan.

Harmi, että Pekka Potkan blogi on näköjään poistunut käytöstä. Olisin mielelläni lukenut muitakin hänen juttujaan kuvaukseen liittyen.
Instagram
Fujifilm X-T3
Fujinon: 16mm f1.4 WR | 23mm f2 WR | 35mm f1.4 | 56mm f1.2 WR
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

k@ke kirjoitti: Lähinnä ihmettelin keskustelun kulkua, kun muutamat kirjoittajat tuntuivat vastustavan tätä tekniikkaa/aihetta. Huonona puolena en muuta keksi, kuin sen että suljinaika pitenee, joka joissain tapauksissa tekee ETTR tekniikan käytön mahdottomaksi, jos kuvataan liikkuvaa kohdetta.
ETTR toki toimii millä tahansa digitaalisella kameralla kunhan suljinnopeus on riittävä ilman että herkkyyttä tarvitsee nostaa. Jos herkkyyttää pitää nostaa niin sitten hyöty menetetään. Tavoitehan on tallentaa niin paljon dataa kuin mahdollista ilman että valkoiset palaa puhki. Herkkyyden nosto on yhtä kuin signaalin vahvistus eli se ei tuota lisää informaatiota mutta tuottaa yleensä enemmän kohinaa.

Toinen haaste tässä on se että EVF näyttää vain JPEG-histogrammiin perustuvaa tietoa valotuksesta, joten se ei ole täysin luotettava. Sopivilla kirkkaus/kontrasti-asetuksilla ja varoitusvalojen asetuksilla sen saa kuitenkin niin lähelle ettei asiaa tarvitse enää jatkossa miettiä.

E-M1:ssä on lisäksi sellainen ominaisuus että valkoiset palaa puhki hyvin äkkinäisesti, joten niiden kanssa saa olla tarkkana. Jos EVF:ssä vilkkuu oranssi jollain alueella niin jo kuvaa ottaessaan tietää että on turha haaveilla pelastavansa niiltä alueilta mitään yksityiskohtia. Jos kuvassa on suuret kontrastit, pitää huolella miettiä antaako jonkun kohdan palaa puhki vai sietääkö mieluummin varjojen puskemisesta aiheutuvaa kohinaa. Parin stopin puskulla sinne varjoihin alkaa jo ilmestyä ikäviä juovamaisia kuvioita (banding) joiden siistiminen vaatii sitten taas ylimääräistä vaivaa.
Vastaa Viestiin