Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
nsamppa kirjoitti:Hei hoi. Onks kellään käytössä Voigtländerin Leica M -> Sony FE close focus adapteria? Mulla on semmonen ja ahkerassa käytössä ollu. Mun mielestä se on aika jämäkkä ja laadukas ollu. Tänään kauhukseni huomasin että se on alkanut klappaamaan oikein huolella. Onko joku muu törmänny tuohon?
Käyttömääräni ei ole mikään valtava, mutta adapteri on ollut minulla lähes aina rungossa kiinni, parin vuoden ajan. En huomannut klappia kun erikseen tunnustelin.
Onko klappi adapterin tarkennusmekanismissa vai objektiivin tai rungon kiinnityksessä? Kysyn vain että osaan tarkkailla.
t. Esa
Mun mielestä se on tarkennusmekaniikassa. Huomaa parhaiten kun loitontaa adapterin niin sitten se alkaa tilttaa alaspäin. Ja kun se ei oo ihan pikkuinen vaan useampi milli. Laita siihen ny roikkumaan Leicojas.
Heh. Kyl se adapteri klipsuu ihan ilman Sonyakin. Ihme homma sinällään kun vaikuttaa ihan jämäkältä ja mitä nyt mulla ollu noita Voigtländereitä niin ihan soivia pelejä ovat olleet. Sattuuhan sitä.
Jyrki Auti kirjoitti:Lasin hankintaa suunnitellessa kysyisin kokemuksia muutamista laseista, vastaavia muitakin saa mieluusti ehdotella, mielellään pitäisi löytyä AF mutta ei se ehdoton vaatimus ole, terävyys ja koko tärkeämpiä.
Sony FE 28mm F2 arkikäyttöön, jostain syystä olen mieltynyt 28mm kuvakulmaan tai sitten se vaan osuu sopivasti 24-35 väliin ja näin ollen vähentää vaihtorumbaa. Ai niin tuohon saa jotain laajakulma-lisäkkeitä jotka todennäköisesti huonontaa kuvaa reilusti, lupauksista huolimatta, olisiko jollain kokemusta niistä.
Carl Zeiss Sonnar T 55mm F1.8 ZA tai Sony FE 50mm f/2.8 Macro tai Sony FE 50mm f/1.8. Viiskymppinen on kyllä useasti ollut laukussa ja aina se on jäänyt vähimmälle käytölle, mutta jos kuitenkin kokeilisi taas.
28/2 on ihan loistava lasi, nopea, kevyt ja halpa.
50/1.8 FE on ihan ok. Halpa, valovoimainen ja piirtää kivasti.
Se ei ole nopea, mutta uusilla firmwareilla paljon parempi kuin useimmat testit kertoo. Jos on rahaa niin varmasti se Zeiss 55mm on hintansa väärti.
-mainos Itsellä on noi molemmat lähdössä kiertoon, kun 35mm on aina nokalla. Jos kiinnostelee niin yv:llä saa yhteyttä. mainos-
Laitetaan harkintaan, käyn kuitenkin tarjoamassa osaa Vanhoista Canonin laseista rahalaan, jospa niistä jotain saisi vaihdossa. Myymään en niitä toistaiseksi viitsi ruveta, sen verran halpaa sarjaa kaikki vaihdettavat että ei näe vaivaa.
Kaappiin jäi pystykuvauskahvaa salamaa laukaisijaa yms. joten jossain vaiheessa niitä pistäs laittaa myyntiin.
Kiinnostaisi olisiko joku kokeillut Sony FE 50mm f/2.8 Macro:a piirtää ymmärtääkseni hyvin ja samalla saisin lyhyen macron.
Eli tarkennusnopeus kiinnostaisi, pärjääkö sen kanssa ns. yleiskuvauksessa. Tuppaavat macrot olemaan hitaanpuoleisia tarkentajia
Jyrki Auti kirjoitti:
Sony FE 28mm F2 arkikäyttöön, jostain syystä olen mieltynyt 28mm kuvakulmaan tai sitten se vaan osuu sopivasti 24-35 väliin ja näin ollen vähentää vaihtorumbaa. Ai niin tuohon saa jotain laajakulma-lisäkkeitä jotka todennäköisesti huonontaa kuvaa reilusti, lupauksista huolimatta, olisiko jollain kokemusta niistä.
Carl Zeiss Sonnar T 55mm F1.8 ZA tai Sony FE 50mm f/2.8 Macro tai Sony FE 50mm f/1.8. Viiskymppinen on kyllä useasti ollut laukussa ja aina se on jäänyt vähimmälle käytölle, mutta jos kuitenkin kokeilisi taas.
Justiinsa myin tuon 21mm konvertterin pois. Mitä nyt muistelen viime kesän testailuja niin piirto hyvä keskeltä reunoille, mutta äärikulmat vaikeimmat. Himmennettäessä piirto paranee vähän mutta silti suttumaista 100% tiiraillessa, jotai a3 tulostellessa ei mitään väliä kun ei näy siinä koossa vielä. Pikselinviilaajan konvertteri se ei ollut, mutta satunnaiseen käyttöön sopi kyllä, ei ihan hirveästi tullut käytettyä.
Pahinta oli äärikulmien purppuravirhe joka pistää silmään vastavalossa.
Itsellä myynnissä myös toi Zeiss 55mm 1.8. Loistolasi, mitään ihmeempiä negatiivisia puolia en keksi, paitsi koko vvs:än kanssa. 35mm 2.8 menee a7 kanssa melkolailla "nenä päähän" tyylillä, mutta valovoima vaan 2.8 joten sen osalta melko neutraalilasi eikä herättänyt minussa ainakaan sen ihmeempiä fiiliksia, eikä edes optisen laadun puolesta vaikka sitä hehkutetaan. Mielestäni 55mm on parempi.
28mm on melkeimpä parempi vaihtoehto kuin 35mm. Kevyt, optisesti ok ja ilman zeissilisää.
Vau, onpas terävä tämä Sonyn/Zeis 55/1,8. Eilen hain Verkkokaupasta ja ei voi muta kuin hymyillä. Sonyn oma 28/2 on myös terävä mutta on tämä kertaluokkaa terävämpi, saattaa myös mielikuvaan vaikuttaa neutraalimpi kuvakulma, seuraavaksi 85 tai 90 macro ja eiköhän ne siinä rupea sonyt pikku hiljaa olemaan.
500 kuvaa kohta täynnä, lähes kaikki kuvat jonki sortin kokeiluja, kohtahan tällä voisi oikeastikkin kuvata jotain säilytettävään.
28/2 hankinta ei mennyt ihan putkeen, työpäivän jälkeen kiiruusti Rahalaan. Comet maksulaite ikkunaan, vajaa vitonen näytti olevan rahaa laitteessa ja ei kun matkaan. Sisällä arvontalippu kouraan ja odottamaan, akaa tuntu kuluvan, mutta mihinkäs sitä olis kiire.
Kaupoihin päästiin, vaikka vaihdossa antamani lähes käyttämätön 40/2,8 menikin ehkä vähän halvalla :)
Liikkeestä ulos ja lappuliisahan siellä oli jo lähes laittamassa omaa osuutta objektiivin hankintaan, onneksi edelliselle autolle oli todenäköisesti käynyt sama moka, aikaa kuluu rahat lopuu niin kuin aikakin.
Eikä tässä vielä kaikki. Kiiruusti kotiin ja kokeilemaan uutta hankintaa,
paketti auki ja linssi kiinni. Samalla tuli tapojeni vastaisesti selailtua käyttö ohjetta jossa luki että pakettiin kuuluu lasi, tulpat ja vv-suoja, jota ei kylläkään näkynyt missään. Puhelin käteen ja soitto rahalaan missä minun vv-suoja?. Nais-ääni kehotti ystävälliseti tulemaan paikan päälle jotta ehkä saisin puuttuvan osan.
Näin jälkeen päin rupesi *sensuroitu* kyllä hieman, että miksi minun pitää ajella rahalaan hakemaan jotain v---tun vv-suojaa, joka oikesti kuuluisi pakettiin? ainoa asia joka kysyttiin oli, oliko linssi kuplamuovissa, no ei ollu, kun oli kääritty johonkin vessapaperiin tai vastaavaan.
Ärsyttää miten uutena myydään tavaraa joka ei ole avaamattomassa paketissa vaan toden näköisesti jonkun kokeilema, testaama tai mallina ollut.
Verkkokaupasta ostamani 55/1,8 paketti oli asianmukaisesti sinetöity, linssi kuplamuovissa ja sisälsi vv-suojan :). No tietääpä mihin sitä pienet pennosensa vie tulevaisuudessa.
Johan helpotti :)
Hiiho-hoi! Olihan Jykä niin elävästi skriivattu, et tuli ihan omat kameraseikkailut mieleen, ja oonpahan ottanut postitalon rahalan edessä pa*ka elikäs P-sakot itekin. lol. pannu kiehahti samantien .
yeppulijee. Sony 55/1.8 on tottatosiaan hieno glasi. olen ihan lovessa siihen. lähes täydellistä a7Rkakosoen kaveriksi.
aika erikoista ton 28millisen kanssa, oliko se edes uusi vai käytetty?
Tyytyväisiä sitä täälläkin vielä ollaan;) löysin keskustelua Bright monitoring, kirkaasta takanäytöstä, asetus on nyt ohjattu yhdelle nappulalle. Havainto MF-apu ei näköjää voi olla samaan aikaan valittuna ja saako tuota bright-apua toimimaan niin että mf-suurennus olisi myös käytössä?
Onkohan vielä jotain apuja ja asetuksia mitä olisi hyvä tietää.
Samaan aikaan ei voi zoomailla kun bright monitor on päällä. Tässä kohtaan Sony ajatus on vähän katkennut. Toisaalta, haittapuolena alhaisesta kuvanpäivityksestä johtuen sillä zoomilla ei siinä tekisi mitään. Vähän kuin pelaisi quakea 486:lla.
Aika jännä havainto liittyen tuohon bokehiin / mahdolliseen tilttiin kun käyttää EFCS:ää.
Täytyy testailla onko tällä käytännön vaikutusta, toistaiseksi tullut räpsittyä 99% ajasta tuo EFCS päällä.
Aika jännä havainto liittyen tuohon bokehiin / mahdolliseen tilttiin kun käyttää EFCS:ää.
Täytyy testailla onko tällä käytännön vaikutusta, toistaiseksi tullut räpsittyä 99% ajasta tuo EFCS päällä.
Alkaa tuntumaan, että Sony on maailman tutkituin kamera. Samalla pieetillä tehtyä tutkimusta ei tunnu löytyvän muiden merkkien saralta, vaikka varmasti kaikenlaista epämääräistä löytyisi alkaen VR:n aiheuttamista artifakteista sopivilla suljiajoilla päättyen juuri EFCS- tai kokonaan sähköisen sulkimen tuottamiin.
Aika jännä havainto liittyen tuohon bokehiin / mahdolliseen tilttiin kun käyttää EFCS:ää.
Täytyy testailla onko tällä käytännön vaikutusta, toistaiseksi tullut räpsittyä 99% ajasta tuo EFCS päällä.
Alkaa tuntumaan, että Sony on maailman tutkituin kamera. Samalla pieetillä tehtyä tutkimusta ei tunnu löytyvän muiden merkkien saralta, vaikka varmasti kaikenlaista epämääräistä löytyisi alkaen VR:n aiheuttamista artifakteista sopivilla suljiajoilla päättyen juuri EFCS- tai kokonaan sähköisen sulkimen tuottamiin.
Epäilemättä, mutta siihen on varmasti syynsä. Tälle brändille on ominaista hitonmoinen tekninen hype, jolle on vähän kyseenalaisesti katetta. Kerran kuussa julkaistaan uusi mallisto, joka perustuu edellisiin malleihin, jotka on korjattu purkkapaikoilla.
Aika jännä havainto liittyen tuohon bokehiin / mahdolliseen tilttiin kun käyttää EFCS:ää.
Täytyy testailla onko tällä käytännön vaikutusta, toistaiseksi tullut räpsittyä 99% ajasta tuo EFCS päällä.
Alkaa tuntumaan, että Sony on maailman tutkituin kamera. Samalla pieetillä tehtyä tutkimusta ei tunnu löytyvän muiden merkkien saralta, vaikka varmasti kaikenlaista epämääräistä löytyisi alkaen VR:n aiheuttamista artifakteista sopivilla suljiajoilla päättyen juuri EFCS- tai kokonaan sähköisen sulkimen tuottamiin.
Epäilemättä, mutta siihen on varmasti syynsä. Tälle brändille on ominaista hitonmoinen tekninen hype, jolle on vähän kyseenalaisesti katetta. Kerran kuussa julkaistaan uusi mallisto, joka perustuu edellisiin malleihin, jotka on korjattu purkkapaikoilla.
EFCS:n vaikutus bokeh:iin ja valotuksen tasaisuuteen ylipäätään osaltaan on ihan optiikkaa eikä se ole mikään pelkkä Sony-issue. Mekaanisen ja elektronisen sulkimen välillä on vähintään yksin optinen elementtikin eli sensorin päällyslasi eli sulkimet kulkevat eri tasoilla, tämä tahtoo ihmisiltä unohtua.
Bastianin testit osoittavat nimenomaan sen että EFCS + korkea suljinnopeus ja ei-natiivi lasi on se vähiten voittava combo. Tästä on jopa jossain muodossa maininta Sonyn manuskoissa. Tässä Bastianin testissäkin oli tekstissä viitattu Jim Kassonin testeihin, mutta ilmeisesti tuo natiivi vs. adaptoitu oli jäänyt huomaamatta. Ei sinällään mitään tätä testiä vastaan, ihan hyvää tietoa adaptoituja laseja käyttäville.
Jim Kassonin oskilloskooppikuvat aika hyvin demoavat natiivin ja adaptoidun lasin eron tuossa valotuksen tasaisuudessa
Mysteeri, kamera M-tilassa AF-pois, tarkennuksen suurennus käytössä esim 12,5% niin miten saa säädettyä samaan aikaan, aikaa ja aukkoa, etu tai takarullasta mistä niitä normaalisti hallitaan, nyt tarkennusalueen suurennus-ruutu tuntuu vain liikkuvan näytöllä.
Saanko mitenkään vapautettua kyseisiä rullia vain aukko/aika käyttöön.