Sinun ongelma näyttää olevan se, että haluat huippuluokan suorituskyvyn kaikilla osa-alueilla. Valitettavasti mikään kamera ei yhdistä niitä kaikkia. Se vaativat keskenään ristiriitaisia teknisiä ominaisuuksia. Monipuolisesti kuvaavilla perfektionisteilla on useita järjestelmiä, joista jokainen on huippu jollain tietyllä osa-alueella. Ongelmaa pahentaa vielä se, että et ole valmis maksamaan huippuluokan hintaa huippuluokan laitteista.goju1 kirjoitti:Sitähän minä tässä yritin kysyäkin, että mikä täysikennoisissa olisi tarkennuksen puolesta hyvä vekotin niin nopeudeltaan kuin hämärässä.
Tarkennuksen huippua edustavat CaNikonin action rungot 1D (jotain äksiä) ja D5 (ehkä jotain kirjaimia). Mutta actionkuvauksessa halutaan yleensä mahdollisimman nopea sarjakuvaus ja herkät pikselit, joten niiden resoluutio on "vain" parikymmentä megapikseliä, joka on vähän studiorungolle.
Noiden lisäksi tarvitset siis suuriresoluutoisen rungon. Tarkennus ei ole yleensä niin kriittinen studiossa, joten sopivia peilittöminäkin. Tiettyä käytännöllisyyttä lisää, jos rungot ovat samalta valmistajalta, mutta suorituskyvyn maksimoimiseksi tarvitset eri objektiivit action- ja studiokuvaukseen. Toisaalta studiossa kinokenno on pikkukenno, jonka ainoa vahvuus on hinta. Kun ihailet keskikoon rungoilla otettuja kuvia, mikään kinokennoisen kuva ei tuota "onnen tunnetta" pikselinsäätäjän sydämessä. No, onneksi omakotitalon hinnalla saa jo high end -perussetin keskikokoonkin.
Valokuvauksessa voi olla, mutta tekniikassa on todellinen amatöörimoka luulla, että hyvä ja kohtuuhintainen on olemassa ja alkaa huudella sen perään.Mielestäni oma teoreettinen osaaminen on aloittelijaksi varsin hyvällä tasolla.
Voin kokemuksesta kertoa, että jos kerran sinussa on laitehullun vikaa, niin osta suosiolla kalleinta, mihin harastusbudjettisi venyy. Valitse jokin osa-alue, jos et voi ostaa paljoa huippulaitteita useisiin tarkoituksiin. Äläkä edes yritä perustella mitään järkiperustein (paitsi sen, ettet aja itseäsi talousongelmiin). Et voi olla muuten tyytyväinen mihinkään. Tyytyväisyys ei tule laitteiden tai kuvien teknisestä hyvyydestä, vaan siitä, että oma korvien väli tietää että parempiin vehkeisiin ei pysty. Rahaa palaa niin että hirvittää, mutta sitä ahdistusta voi helpottaa juttelemalla moottoriajoneuvoja harrastavien kaverien kanssa. Valokuvausvälinekeräily on lopultakin melko halpa tekninen harrastus ja/tai hulluuden muoto, ainakin kinokoossa.