Juhannusreissu tuli tehtyä Raaseporin suuntaan, ensin erästä luolaan tonkimaan paikkaan joka oli ennestään tuntematon itselle, mutta siitä myöhemmin. Paluumatkalla ajelin vanhaa rannikkotietä ja pysähdyin Fagervikiin rannalle miettimään syntyjä syviä. Yht'äkkiä tuntui että aika pysähtyi voimakkaan sinisen valon myötä ja tuulikin lakkasi.
Hetken oli aivan tyyntä ja totaalisen hiljaista. Ei edes linnun laulua kuulunut mistään. Tosin joku juoppo räki ja kiroili jossain kaukana vastarannalla äänestä päätellen valotuksen aikana. Liekö tippunut veneestä vai mitä...
Hetkeä myöhemmin nousevan auringon valo alkoi jo värjät pilviä ja pientä tuulenvirettä liikkui veden päällä.
Jestas miten kaunista maisemaa. Kuvaustaitoja pitää tietenkin kasvattaa merkittävästi, että mihinkään tällaiseen pääsee, mutta pakko on kaivaa rahaa jostakin myös objektiivi-investointeihin. Nämä inspiroivat niin voimakkaasti.
No ei siinä muuta tarvi kuin uskallusta seikkailla märällä rantakalliolla. Homma pitää tehdä sillä asenteella että jokainen keikka on potentiaalinen Tapiola-keikka.
Noista tuo ensimmäinen on kyllä omaan makuun.
Tuosta örinästä ; käväisin myös viime yönä kuvaamassa lähistöllä yhtä kukkaa (hieman jäi kaivelemaan, ettei kauemmas voinut sattuneesta syystä lähteä..).
Usva leijaili laiskana heinäpellon yllä, taivas kauniin sininen, puro solisi... Ja jossain soi Cypress Hill. Ja lujaa.
Mjoo oli jännä tunnelma yöllä. Jossain Prästkullan peltoaukella laukkasi kolme hirveä auton rinnalla sumuisella pellolla. Ihan WTF-hetki :) Siitä ois saanu aika helvetin hienon pannauskuvan jos joku ois ollu pelkääjän paikalla ikkunasta telettämässä.
Vårdkasbergetin luola löytyi pienen etsinnän jälkeen jyrkänteen alta.
Maffer kirjoitti:No ei siinä muuta tarvi kuin uskallusta seikkailla märällä rantakalliolla.
Ollaan oltu jo aika monessa paikassa kuvaamassa yhdessä, joten esim. meidän välillä ero on puhtaasti taidosta. Sinä osaat, minä räpellän. Näin se vain menee, mutta hienoa tässä on se, että opin koko ajan jotakin uutta - paljolti kiitos kuvausseuran esimerkkien ja neuvojen.
Maffer kirjoitti:Homma pitää tehdä sillä asenteella että jokainen keikka on potentiaalinen Tapiola-keikka.
Tämä alkaa pikku hiljaa iskostua mieleen. :) Valokuvauksen Jumalat vaativat uhrilahjansa.
Mietin että mimmosen ruudun mahtaisi saada peltoaukeasta kun niin usein tulee ihailtua hyviä valoja mutta tulee kuitenkin vaan porhallettua menemään. Tällä kertaa pysähdyin haistelemaan kesäiltaa kun Porvoon reunalta löytyi ihan helmi multi-S-mutkatie. Tonne pitää mennä telen kanssa väijymään kun vilja kypsyy.
Mystiki kirjoitti:Väreissä rokkaa paremmin. Melkein mielessäni nään jo valmiit viljat, yöpilvet, pikku usva kaupanpäälle ja mafferi toteemina jossain pellolla. :)
:D
Mä voisin ottaa tilauksesta semmosen "ukkosmyrsky tulossa ja vilja heiluu kivasti" -kuvan.
Oke! Täytyy katsella dramaattisia pilviä heinäkuun lopun aikoihin ja elokuussa. Kuvauspaikkana vähän ongelmallinen, seisoin keskellä tuota vastaantulevien kaistaa ja sai pomppia sivuun tuon tuosta. Telellä voi sijoittua vähän vapaammin ja saa elevaatiota vähän tuolta sivummalta "kukkulan" päältä.
Alunperin ajattelin jarruvaloraitoja tuohon, mut ei oikein natsannut kun n. 30 sekunnin välein sai väistää sivuun.
Kävin tunkemassa sateiden jäljiltä kosteaan ja nihkeään koloon :O
Aikaisemmalle kuvalle kuvapari.
Kuva toiminee esimerkkinä myös T/S-ongelmasta Alpha-kameroiden kanssa. Adapterista ja kennosta tulee kuppainen flare. Pimennysmateriaali seikkailee tällä hetkellä jossain atlantin yllä.
Ei siel mitään kennoroskaa ole, siivosin ne pois kyll. Ainoastaan reikiä pilvikerroksissa mitä pola ny sattuu korostamaan. Sävyt on suoraan sonyn 4-bittisestä paletista toki ja poksahtelee siellä täällä.
17mm tilttaavalla saa sitä terävyysaluetta jos megalaajiksista tykkää.
Melkein ilman tilttiäkin saisi nappiin himmentämällä, mutta diffraktio-mörkö tulee pehmentelemään kuvaa.
Oliko tämä joku f/11 tms?
Isommilla kameroilla vedellessä on kyllä liikevaraa, mutta silti on pakko himmentää tappiin tai lähes sinne eikä saman luokan laajiksia oikein löydy. Eikä se tarkka terävyys himmennettynäkään nyt ihan kaikkialle riitä.
Kinosta voi tulla kova juttu vielä ellei keskari-digeihin tule fiksuja tilttejä.
Ei ollu mitään saumoja ilman tilttiä saada teräväksi. Tämä oli silti f/22 vaikka oli noinkin paljoa tilttiä. Noi urpukat mitkä lie oli aivan pallosilmässä kiinni. Focus stacking ehkä olisi voinut toimia, mutta en usko, nimittäin lähelle tarkennettaessa kuvan polttoväli elää ihan liikaa vrt. ääretön. Eikä toi ees tarkenna noin lähelle ilman tilttiä :D
Maffer kirjoitti:Ei siel mitään kennoroskaa ole, siivosin ne pois kyll. Ainoastaan reikiä pilvikerroksissa mitä pola ny sattuu korostamaan. Sävyt on suoraan sonyn 4-bittisestä paletista toki ja poksahtelee siellä täällä.
Kai meillä on aika eri säädöt näytössä. Mä näen noi pilkut ja raidan ilman vääntelyäkin.