Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Tapiol2003 kirjoitti:
(Sivujuonne: kuvasin eilen D800 testikuvat Nikkor 35/2 AIS ja D800 -yhdistelmällä. Joutuvatpa miettimään uudestaan ne, jotka väittävät etteikö noilla vanhemmilla saisi teräviä kuvia ko. rungolla. Tosin täytyy tehdä huolellista työstä. Puhumattakaan Nikkor 50 mm/2 AI-versiosta, joka erilaisine lasilaatuineen on uskomattoman skarppi lasi, vaikkei sitä yleisesti tiedetä/myönnetä koska se jäi lyhytaikaiseksi puoliharvinaisuudeksi.)
Eli pitää tehdä huolellista työtä kameran ehdoilla, asia joka vie huomion monessa kuvaushetkessä paljon tärkeämmiltä asioilta......
Ennemmin peilittömään siirryn kuin alkaan kaivamaan kaikenmaailman vanhoja optiikoita.
Mulla on nykyään aikaa ja yleensäkin kuvaan kohtuullisen staattisia kohteita. D800 runko ei ole mun ja tuskinpa tuleekaan vaikka teknisesti onkin hieno.
Kyllä mä osaan tarkentaa käsitarkenteisellakin yhä edelleen ja koska en kuvaa lentäviä lintuja, en koe niiden käyttöä suurena haittana. Minusta on mukava joskus käyttää niitä. Pieniä, hyvin tehtyjä, hiljaisia eivätkä kuvat niistä ainakaan huonone.
E-M1 voisi olla ihan sopiva. Vaikka siinä onkin pienempi kenno. Kuvaan muutenkin arkkitehtuuria ja maisemaa usein 2-3 kuvaa "minipanoraama" noin 60% peitolla kamera pystyasennossa kennokoosta riippumatta. Pienestäkin kennosta "kasvaa" silloin iso joten terävyys riittäisi pikselinpiippaajillekin.
Maffer kirjoitti:Fuji X-E2 + 14 / 2.8 on ainakin kunnon kriih-kraah-saha. Kummassakin viimeisin firmis mutta AF on käsittämättömän hidas. Pentaksin K200D vanhalla kittilasillakin tarkentaa nopeammin. Nikon D3x + 14-24 liveview tarkennuksella on justiinsa samaa nopeusluokkaa.
Mutta eipä tuota 14mm tarvi autofokuksella operoidakaan.
Kai sitä on nykykalustolla niin tottunut siihen että tarkennus toimii ja siten ei osaa edes ottaaa sitä huomioon että se ei kaikilla rungoilla ja objektiiveilla olekkaan ihan itsestäänselvyys.
Tapiol2003 kirjoitti:
Mulla on nykyään aikaa ja yleensäkin kuvaan kohtuullisen staattisia kohteita. D800 runko ei ole mun ja tuskinpa tuleekaan vaikka teknisesti onkin hieno.
Kyllä mä osaan tarkentaa käsitarkenteisellakin yhä edelleen ja koska en kuvaa lentäviä lintuja, en koe niiden käyttöä suurena haittana. Minusta on mukava joskus käyttää niitä. Pieniä, hyvin tehtyjä, hiljaisia eivätkä kuvat niistä ainakaan huonone.
E-M1 voisi olla ihan sopiva. Vaikka siinä onkin pienempi kenno. Kuvaan muutenkin arkkitehtuuria ja maisemaa usein 2-3 kuvaa "minipanoraama" noin 60% peitolla kamera pystyasennossa kennokoosta riippumatta. Pienestäkin kennosta "kasvaa" silloin iso joten terävyys riittäisi pikselinpiippaajillekin.
En minäkään elukoita kuvaile enkä kovin liikkuvia aiheita muutenkaan.
Ihmisiä kuvatessa terävysalue on melko suppea, ja käsivaralta kuvatessa tarkennuksen pitäis napsahtaa kohtuullisen hyvin kohdallen, niin että se ei vie liikaa paukkuja mallinohjaukselta.
Kuten osa jo tietääkin, mulla on Nikonin V1 ja J1 peilittömät ( ja D800 ). Selkävaivojen vuoksi olen kuitenkin joutunut vähentämään tavaroiden kantamista huomattavasti viime kevään jälkeen. Tavoitteena on kuitenkin saada vielä selkä kuntoon ja siksi en ole D800:sta mihinkään myynyt.
Mutta Nikon 1-sarjalaisilla olen jatkanut kuvaamista. Joku sanoi että OM-D:ssä on paras jatkuva seuranta peilittömistä, no ei ole. Se on Nikon 1-sarjalaisissa. ( http://nikon1stories.blogspot.fi/2013/0 ... raphy.html )
Plussaa Nikonin 1-sarja saa myös raakakuvistaan, joiden käsittely on hyvin lähellä D800:sen ja D7000:n raakakuvan käsittelyä. Joka oli myös suurin syy miksi vaihdoin pois m43-järjestelmästä.
Tietysti kuvat kohisevat, mutta jos unohdetaan pikselinviilaus, niin kyllähän noilla oikeasti saa pätevää jälkeä vielä ISO 3200 herkkyydelläkin. En minä niitä mihinkään ansiotyöhön käyttäisi sisäkuvauksessa, mutta sitä vartenhan onkin D800 ja muut..
Jos ajatellaan normaaleja tarpeitani valokuvauksen saralla kun kuitenkin kuvaan häissä, juhlissa, maisemia, lintuja, makrokuvia ja ihmisiä, niin ainoastaan lentävien lintujen kuvaaminen, tietyt yökuvat ja kaikista haastavimmat juhlapaikat ovat sellaisia missä vielä tarvitsen D800:n. Jopa studiovaloja kun pystyn välkyttelemään J1:n salamalla jos tarve tulee :)
Peilittömien yksi issue on EVF pimeässä. Siihenkin olisi ratkaisu, vaan kumma että sekin löytyy 3rd party Magic Lanternista Canonille: Display Gain säätö.
Avokid kirjoitti:Jos ajatellaan normaaleja tarpeitani valokuvauksen saralla kun kuitenkin kuvaan häissä, juhlissa, maisemia, lintuja, makrokuvia ja ihmisiä, niin ainoastaan lentävien lintujen kuvaaminen, tietyt yökuvat ja kaikista haastavimmat juhlapaikat ovat sellaisia missä vielä tarvitsen D800:n. Jopa studiovaloja kun pystyn välkyttelemään J1:n salamalla jos tarve tulee :)
Tosta nyt jäi pois se fakta, että ei voi laskuttaa keikasta kahta tonnia, jos kuvaa pokkarilla... Ehkä tuon saisi koteloitua D800:n sisään. Tai jonkun keskarin runkoon?
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
--- blogi
Mulla on D800e ja järjetön määrä lisätavaraa siihen. Halusin itsekkin kokeilla peilittömiä, mutta päädyin kuitenkin x100s kyytiin. Se on hauska sinänsä kun kuvia on alkanut puskemaan 10x enemmän kuin aikaisemmin (en huomioi ammattikuvia). Fujia jaksaa kantaa jokaiseen tilaisuuteen ja sillä pärjää myös tietyissä kaupallissa jutuissa. Meinaan ottaa Fujin häihinkin mukaan, mutta en hävitä D800:sta. Suosittelisin pitämään D800 ja hommaamaan jonkun peilittömän rinnalle. Jos rahat ei riitä heti niin odottelee sitten hetken, peilittömät tuntuvat kehittyvänkin hyvää tahtia.
edit: Hävitin kuitenkin kakkos rungon fujin myötä, eli ainakin pikkasen vähemmän raahattavaa :)
Avokid kirjoitti:
Jos ajatellaan normaaleja tarpeitani valokuvauksen saralla kun kuitenkin kuvaan häissä, juhlissa, maisemia, lintuja, makrokuvia ja ihmisiä, niin ainoastaan lentävien lintujen kuvaaminen, tietyt yökuvat ja kaikista haastavimmat juhlapaikat ovat sellaisia missä vielä tarvitsen D800:n. Jopa studiovaloja kun pystyn välkyttelemään J1:n salamalla jos tarve tulee :)
Avokid kirjoitti:
Oikeasti pärjäät häissä kuvanlaadun puolesta?
Hyvinhän siellä pärjää, minä olen nähnyt monen kuvaavan i-padillakin häitä.
No tietysti pärjään. Enhän minä niistä mitään veloita :)
Niissä on vain mun maine ystävien keskuudessa vaakalaudalla. Mutta kyllä ne kuvat tosiaan juhlavieraiden kamerakittikuvien kanssa pärjää.
Kuten jo aikaisemmin sanoin, niin D800 sit esiin kun työstä aletaan palkkaa vaatimaan. Ei sillä, etteikö V1lläkin kuvia saisi, mutta kyllä pro-kamera tuo mukaan varmuutta ja marginaalia.
Esim lehtikuvaajien kuvaustarpeet ovat sellaiset, että ihmettelen miksei useampikin lehtikuvaaja ja lehtitalo käytä peilittömiä ( no tiedän sen kyllä.. )
Avokid kirjoitti:No tietysti pärjään. Enhän minä niistä mitään veloita :)
Niissä on vain mun maine ystävien keskuudessa vaakalaudalla. Mutta kyllä ne kuvat tosiaan juhlavieraiden kamerakittikuvien kanssa pärjää.
Kuten jo aikaisemmin sanoin, niin D800 sit esiin kun työstä aletaan palkkaa vaatimaan. Ei sillä, etteikö V1lläkin kuvia saisi, mutta kyllä pro-kamera tuo mukaan varmuutta ja marginaalia.
Minun mielestä kunnollisella peilikameralla on kuitenkin useimmissa tilanteissa hauskempi kuvata kuin V1:llä. Ja jälkikin on parempaa vaikka V1:llä tulisikin "riittävän hyvää". Kun olen liikkeellä pääasiassa kuvausmielessä kamera ei ole V1.
Avokid kirjoitti:Esim lehtikuvaajien kuvaustarpeet ovat sellaiset, että ihmettelen miksei useampikin lehtikuvaaja ja lehtitalo käytä peilittömiä ( no tiedän sen kyllä.. )
Kyllä ne peilittömät varmaan tulevatkin. Tarvitaan vain sellainen jossa jatkuva tarkennus on hämärässäkin siedettävän hyvä eikä ISO12800 kuvanlaatu edellytä kikkailua.
Lehtikuvaajan kannalta kamera on nykyisin usein myös videokamera. Siihen peilittömyys tarjoaa ehkä luontevamman tien.
Voi myös kysyä, että miten ne peilittömät olisivat lehtitaloihin ehtineetkään. Eihän kunnollisia peilittömiä ole ollut markkinoillakaan vasta kuin vuosi tai kaksi.
Tausta: teen sivutoimisesti hääkuvauskeikkoja (10-15 kpl vuodessa) ja tämän lisäksi tarvitsen vapaa-ajalla pientä kameraa kuvanlaadusta tinkimättä.
Testasin viime keväänä D3s:n ja D700:n rinnalla X-pro1/X100s -yhdistelmää ja vaikka Fujin kuvanlaatuun olinkin tyytyväinen (myös korkeilla ISOilla), niin päälimmäisenä tarkennus jätti sen verran paljon toivomisen varaa, ettei siitä yhdistelmästä ollut vielä minulle työjuhdaksi.
Myin siis Fujit pois ja tällä hetkellä käytössä keikkoja varten 2x D3s + kottikärryllinen lasia ja vapaa-ajalle sitten Sony RX1. Voi kun toivoisin RX1:n olevan sääsuojattu, niin siinä olisi paras mahdollinen reissu-/vapaa-ajan kamera.
Kävin Rajalassa testaamassa A7 + LA-EA4 -adapteria A-mountin lasin kanssa ja sillä yhdistelmällä tarkennus oli nopea. Menee tosin kameran pieni koko hukkaan, jos siihen lähtee lyömään adapteria ja perään isoa valovoimaista a-mountin kakkulaa kiinni.
Testasin myös E-M1:stä, mutta m4/3 -kennolla ei vaan saa samanlaista ilmettä kuviin, kuin FF+f/1.4 -yhdistelmällä, niin fuggedaboutit, vaikka m4/3-järjestelmästä taatusti löytyykin loistavia kameroita.
Ao. asiat pitääkin saada peilittömissä kuntoon, ennen kuin lähden kaupasta kassan kautta peilijärkkärit unohtaen:
- Tarkennus. Siellä kennolla saa olla vaikka kuinka paljon niitä vaihetarkennuspikseleitä, mutta jos tarkennus sahaa, niin kamera jää kaupan hyllylle.
- Natiivikakkulat järjestelmälle. Fujilla tämä alkaa olemaan kunnossa (kun 56/1.2 ilmestyy), mutta Sonyn FE odottaa vielä omiaan. Toivotaan, että Sonyllekin tulee enemmän laseja luokkaa f/2 vähintään.
- Sääsuojaus.
- Kaksi muistikorttipaikkaa.
Lyhyesti: Puuhapete, älä myy pois D800. Sinuna ottaisin ehkä testiin Fuji X-E1 + 35/1.4 -yhdistelmän D800:n rinnalle (X-E1:stä on hinta jo laskenut ja 35-millisen saa aina kaupaksi, joten paljoa ei voi tehdä takkiin, jos päätyykin myyntihommiin testin jälkeen). Jos tarkennus riittää, niin sitten ehkä voi punnita muita asioita, joista peilittömissä joutuu tinkimään (ja tietysti myös hyvät puolet mukaanluettuna).
nomad kirjoitti:
Voi myös kysyä, että miten ne peilittömät olisivat lehtitaloihin ehtineetkään. Eihän kunnollisia peilittömiä ole ollut markkinoillakaan vasta kuin vuosi tai kaksi.
Aivan :)
Tosin, nyt kun kaikilla on jo D4:t, niin menee viisi vuotta ennen kuin niitä aletaan vaihtaan.
Täällä hän on tullut vallan hyviä kommentteja asian tiimoilta. Kiitoksia! Nyt olen huomattavasti viisaampi asian suhteen.
En aio tehdä vaihtoa nyt, vaan aion odottaa seuraavan sukupolven peilittömät ensin markkinoille ja katson asiaan uudelleen vasta sitten. Tällä hetkellä mulla on kakkoskamerana Nikonin J1, joka saa tyytdyttää pikkukameran tarpeeni toistaiseksi.
Kameroista on tietysti kivampi jutustella kuin laukuista ja repuista, mutta jos selkä vaivaa niin ensiapua saattaa löytyä kantokalustoa kehittämällä.
Kaluston kantamistarvetta vähentäisi sekin, jos laukun voisi jollain lukkosysteemillä laittaa kiinni samalla tavalla kuin fillari lukitaan telineeseen: eihän vaijerilukko voimapihtien kanssa kulkevaa varasta pysäytä mutta satunnaiselle pikkuvorolle se on ainakin hidaste.