(2013 - 2017 ) Sony A7, A7r, A7II, A7s, A7rII ja A7sII

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Tuo 90mm TS-E on ihan partaveitsi. Pakkaus vaan tulee esille helposti kuvan alueissa joissa jotka ovat varjon puolella eli niissä on vähän sävyjä. Pakkaus kun pudottaa niistä sävyistä suuren osan vielä pois niin mitäs jää jäljelle - jotain 4 väriä ehkä.

Obiska toistaa terävöimättömänä tällä tavalla täydellä aukolla Sonyn jatkeena (100% kroppi eräästä jäniksenraadosta):

Kuva

Ja toistaa samalla tavalla myös äärettömässä Canonin rungolla. Siksipä 5Dsr kutsuu.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
temama
Viestit: 10726
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

Maffer kirjoitti:Noniinpä, se vesivärityö.

Katsotaanpas, D800E ja 21mm Zeiss. Kyseessä laajis ja siltikin parempaa jälkeä kuin tuolla 90mm Canonin "supertele"-luokkaa olevalla obiskalla.
...Siltikin saa selvää että siellä on puita. Varoituksen sana - jos jonkun toimeentulo riippuu tämän tyylisistä kuvista, niin jättäkää nää Sonyt rauhaan.
Yhtään väheksymättä sun kokemuksia Maffer, niin nää vertailut ovat aika tyhjän kanssa kunnes esitetään täysin yhteneväiset kuvaparit, samasta tilanteesta otettuna, ja mielellään samalla objektiivilla. Samalla tavalla valotettuna edes suunnilleen.
Edellä näyttämääsi Sony-maisemaa ei millään voi verrata esittämiisi Nikon kuviin. Ei, jos tarkoitus on saada esimerkiksi tietoa ja näytettä RAW pakkauksesta.

Näin se vaan on. Laita nyt hemmetti kunnon vertailuparit esille, niin loppuu tää löpinä, spekulointi ja itku.
Siellä oli sun 200MP nikon-panoraama joka olisi ollut edes vähän vertailukelpoinen, mutta ei ole mitään tietoa kuinka paljon esimerkiksi Sonyn kuvassa oli sävyjä nostettu jne. Ja millä tavalla käytetty konverterin kohinavaimennusta. Konvertereissakin on kuulemma eroja Sonyn ARW tiedostojen käsittelyssä...Adoben tuotteet eivät välttämättä parhaita.
eetu1978
Viestit: 1186
Liittynyt: Tammi 09, 2011 21 : 14

Viesti Kirjoittaja eetu1978 »

Eli siis ilman terävöitystä kuva on Sonyn nokalla ok, mutta terävöityksen jälkeen ei?

Silloin tämä kuulostaa mun korvaan enemmän softan aiheuttamasta ongelmasta, mutta se nyt on vaan mun mielipide..
Matti_JH
Viestit: 12118
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Maffer kirjoitti:Tuossa lomakuvia kun vedin nippuun niin pakko laittaa tähän tämä. Katsokaas ny mitä muhjua pakkaus tekee kuvalle kun sävyjä on vähän jollain lokaalilla alueella. Lisäksi näkyy ns. Orange Peel efekti.

http://diglloyd.com/prem/s/ALLVIEW/Sony ... glyPT=true

Tarkennus on kyllä kohdallaan ja kuvaa ei ole terävöitetty. Optiikasta homma ei tosiaan ole kiinni vaan se on ensiluokkainen.

Kuva

Aivan karseaa jälkeä :/ Kiitos Sony mahtavasta innovaatiosta.

Kuva on 100% kroppi tästä.

Kuva

Sohjo näkyy jo A4 tulosteessa että sillee.
Hyi. Tulipa mieleen HX400V

http://goo.gl/yv0Hk3
temama
Viestit: 10726
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

Hel_NiS kirjoitti: Hyi. Tulipa mieleen HX400V

http://goo.gl/yv0Hk3
Joo, kyllä tässä nyt mättäää jokin muukin kun Sony ARW RAW file(jälkikäsittely), olkoonkin 100% croppi, mutta meikäläisen 20mp kännykamerakin pystyy tuohon.
Kyseinen kuva vaikuttaa alivattuneelta kuvalta jossa tummaa päätä on nostettu selkeästi ja sitten syntynyttä kohinaa vaimennettu. Eikä siinä mitään, mutta jos tälläisen prosessoinnin jälkeen laitetaan rävellyksestä näytille 100% croppeja ja haukutaan kameraa, niin mättää jokin muukin kun Sonyn insinöörien maalaisjärki. Kippis, se on perjantai-ilta ja ilopullo puolillaan.
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Valotusta ei ole nostettu kuin korkeintaan puoli aukkoa. Terävöitys pois päältä ja kohinanpoisto nolla. Tollasta mössöä se raw on suoraan. Chambersin revikasta voi lukea lisää ilimiöstä.
temama
Viestit: 10726
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

Maffer kirjoitti:Valotusta ei ole nostettu kuin korkeintaan puoli aukkoa. Terävöitys pois päältä ja kohinanpoisto nolla. Tollasta mössöä se raw on suoraan. Chambersin revikasta voi lukea lisää ilimiöstä.
Ai, et ole terävöittänyt raakakuvaa ollenkaan? En tiedä, mutta saan leivottua meikäläisen apsc sonyn 24mp RAWista ihan hyvää kuvaa ilman ongelmia. En ymmärrä mikä älytön ongelma 36mp kino Sonyssa nyt voisi sitten olla. Eikä siinä olekaan. Sonyn tuleva 42mp BSI kino muuten tulee pyyhkimään Canonin pikselihirmukinolla lattiaa. Vaikka RAW pakkauksenkin kanssa.
mremonen
Viestit: 9478
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Maffer kirjoitti:Valotusta ei ole nostettu kuin korkeintaan puoli aukkoa. Terävöitys pois päältä ja kohinanpoisto nolla. Tollasta mössöä se raw on suoraan. Chambersin revikasta voi lukea lisää ilimiöstä.
Taistelua tuulimyllyjä vastaan. Jos päättää ettei usko, niin sitten ei usko. Vaikka sen tarjoilisi hopealautasella. Aina löytyy peruste, että "ei ole vertailukelpoinen". 100% vertailuparia ei voi saada, kun samaa kennoa ei ole kahden eri valmistajan/arkkitehtuurin kamerassa. Ja aina on sitten RAW-konvertteri. Adobe vihaa niin paljon sonia, että tahallaan sotkee se kuvat. jne.

Ei. Voi. Voittaa.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

temama kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Valotusta ei ole nostettu kuin korkeintaan puoli aukkoa. Terävöitys pois päältä ja kohinanpoisto nolla. Tollasta mössöä se raw on suoraan. Chambersin revikasta voi lukea lisää ilimiöstä.
Ai, et ole terävöittänyt raakakuvaa ollenkaan? En tiedä, mutta saan leivottua meikäläisen apsc sonyn 24mp RAWista ihan hyvää kuvaa ilman ongelmia. En ymmärrä mikä älytön ongelma 36mp kino Sonyssa nyt voisi sitten olla. Eikä siinä olekaan. Sonyn tuleva 42mp BSI kino muuten tulee pyyhkimään Canonin pikselihirmukinolla lattiaa. Vaikka RAW pakkauksenkin kanssa.
Ei tuossa näytä olevan mitään terävöitettävää, niin pahaa sohjoa on. Tukeeko ACR tätä kameraa jo virallisesti? Meinaan vaan että näyttää samalta kuin NEX7 aikanaan ennen kunnon tukea.
temama
Viestit: 10726
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

mremonen kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Valotusta ei ole nostettu kuin korkeintaan puoli aukkoa. Terävöitys pois päältä ja kohinanpoisto nolla. Tollasta mössöä se raw on suoraan. Chambersin revikasta voi lukea lisää ilimiöstä.
Taistelua tuulimyllyjä vastaan. Jos päättää ettei usko, niin sitten ei usko. .
Tää oli Maffelle vai? ;-)
mremonen kirjoitti:Vaikka sen tarjoilisi hopealautasella. Aina löytyy peruste, että "ei ole vertailukelpoinen". 100% vertailuparia ei voi saada, kun samaa kennoa ei ole kahden eri valmistajan/arkkitehtuurin kamerassa. Ja aina on sitten RAW-konvertteri. Adobe vihaa niin paljon sonia, että tahallaan sotkee se kuvat. jne.
.
höpöhöpö. Tässä nyt ei ole tarjoiltu mitään hopealautasella. Netti on täynnä kaikenkarvaisia "vertailukuvia" joista suurin osa herättää enemmän kysymyksiä kuin antaa vastauksia.

Joo, vertailukelpoisempaa materiaalia pitää olla. Samalla lasilla samalla aukolla, samalla herkkyydellä, samalla suljinajalla, samasta tilanteesta (niin ettei valaistus ehdi pahemmin muuttua eikä mikään muukaan) ja jalustalta.

RAW konvertereissa on eroja. Itse käytän adoben tuotteita, mutta porukkaa kehuu nimenomaan Sonyn kanssa Capture Onea (josta Sony käyttäjät saavat ladattua ilmaiseksi Capture one 8 Sony editionin):
I`m well impressed with the fine detail rendering ..
http://www.dpreview.com/forums/post/56224729
temama
Viestit: 10726
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

Humminbird kirjoitti:
temama kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Valotusta ei ole nostettu kuin korkeintaan puoli aukkoa. Terävöitys pois päältä ja kohinanpoisto nolla. Tollasta mössöä se raw on suoraan. Chambersin revikasta voi lukea lisää ilimiöstä.
Ai, et ole terävöittänyt raakakuvaa ollenkaan? En tiedä, mutta saan leivottua meikäläisen apsc sonyn 24mp RAWista ihan hyvää kuvaa ilman ongelmia. En ymmärrä mikä älytön ongelma 36mp kino Sonyssa nyt voisi sitten olla. Eikä siinä olekaan. Sonyn tuleva 42mp BSI kino muuten tulee pyyhkimään Canonin pikselihirmukinolla lattiaa. Vaikka RAW pakkauksenkin kanssa.
Ei tuossa näytä olevan mitään terävöitettävää, niin pahaa sohjoa on. Tukeeko ACR tätä kameraa jo virallisesti? Meinaan vaan että näyttää samalta kuin NEX7 aikanaan ennen kunnon tukea.
Ei ARW pakkaus aiheuta tuollaista mössöä.
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

temama kirjoitti:
Humminbird kirjoitti:
Ei tuossa näytä olevan mitään terävöitettävää, niin pahaa sohjoa on. Tukeeko ACR tätä kameraa jo virallisesti? Meinaan vaan että näyttää samalta kuin NEX7 aikanaan ennen kunnon tukea.
Ei ARW pakkaus aiheuta tuollaista mössöä.
Enhän minä sellaista väittänytkään. Sanonpahan vain että NEX7-filet mössöytyivät samalla tavalla ennen kun ohjelmat alkoivat sitä kunnolla tukea. Jos demosaic-algoritmi ei tue uutta kennoa niin jälki on tuollaista vesivärimuhjua.
mremonen
Viestit: 9478
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

temama kirjoitti:Joo, vertailukelpoisempaa materiaalia pitää olla. Samalla lasilla samalla aukolla, samalla herkkyydellä, samalla suljinajalla, samasta tilanteesta (niin ettei valaistus ehdi pahemmin muuttua eikä mikään muukaan) ja jalustalta.
Tätä minä minä juuri tarkoitin. Aina siitä lentää joku hyttynen ohi, ettei tuloksia voi verrata. Jo vaatimys kuvan ottamisesta samalla objektiivilla aiheuttaa sen, että kuvien välillä on aikaero. Ja kuten on aiemmin huomattu ja jopa todistettu, kahden kameran välillä ei ole olemassa sellaista käsitettä kuin "samalla herkkyydellä". Tästäkin saataisiin aikaan vaikka minkälainen debatti.

Jos muutkin kamerat kyykkäävät kuten soni, niin kai niitä kuvia olisi helppo löytää maailmalta?
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
temama
Viestit: 10726
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

mremonen kirjoitti:
temama kirjoitti:Joo, vertailukelpoisempaa materiaalia pitää olla. Samalla lasilla samalla aukolla, samalla herkkyydellä, samalla suljinajalla, samasta tilanteesta (niin ettei valaistus ehdi pahemmin muuttua eikä mikään muukaan) ja jalustalta.
Tätä minä minä juuri tarkoitin. Aina siitä lentää joku hyttynen ohi, ettei tuloksia voi verrata. Jo vaatimys kuvan ottamisesta samalla objektiivilla aiheuttaa sen, että kuvien välillä on aikaero. Ja kuten on aiemmin huomattu ja jopa todistettu, kahden kameran välillä ei ole olemassa sellaista käsitettä kuin "samalla herkkyydellä". Tästäkin saataisiin aikaan vaikka minkälainen debatti.

Jos muutkin kamerat kyykkäävät kuten soni, niin kai niitä kuvia olisi helppo löytää maailmalta?
No kyllähän ne kyykkääkin mikä milläkin tavalla, tää sony on vaan niin sexy just tällä hetkellä että kerää huomiota ja syväluotaavaa tutkimustyötä.

Ei nyt lähdetä tekemään kärpäsestä härkästä, eli pari hyttystä voi toki lentää objektiivin ohi ja vaikka nyt minuutti olisi objektiivin vaihtamiseen käytetty aika runkojen välillä, kunhan valaistus tosiaan pysyisi suunnilleen samana.
Mutta kun täällä ei ole esitetty lähellekään mitään vastaavaa kuvaparia.
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Konvertteri on LR 5.7.1. Kyllä sen pitäisi tukea Ponyn arw:ta. Capture One on vielä koittamatta näille tiedostoille. Edelleen, mun veikkaus osuu tuohon pakkaukseen - varjossa sävyliukuja on muutenkin vähemmän ja jos ne desimoidaan urakalla niin tuloksena on vaan suttuinen mössö josta voi juuri ja juuri erottaa ääriviivoja.

Mikäli kuva on suurin piirtein keskivalotettu eikä varjossa, sävyjä on arw:ssa maksimimäärä ja detailia piisaa kuten jäniksenraadossa.

--

Sonyn oma konvertteri:

Kuva

Hitusen skarpimpi. Latailen vielä CO:n jossain välissä.
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

Maffer kirjoitti:Konvertteri on LR 5.7.1. Kyllä sen pitäisi tukea Ponyn arw:ta.


Katsoin Adoben sivuilta, ja A7rII tuetaan vasta ACR 9.1.1. joka on julkaistu muutama päivä sitten. Suosittelisin kokeilemaan vielä päivitetyllä ACR:llä. Ei se välttämättä tuota suttua pelasta, niin pahalta tuo näyttää, mutta kannattaa nyt silti kokeilla.

Tuon Sonyn kääntäjän tulos näyttää vähän paremmalta. Vaikuttaa hieman siltä että tuossa on jonkin verran usvaa välissä joka synnyttää kohinaa ja sotkee yksityiskohtia. Kokeilitko tulostaa, miltä näyttää tuolla käännöksellä?
temama
Viestit: 10726
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

Humminbird kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Konvertteri on LR 5.7.1. Kyllä sen pitäisi tukea Ponyn arw:ta.


Katsoin Adoben sivuilta, ja A7rII tuetaan vasta ACR 9.1.1. joka on julkaistu muutama päivä sitten. Suosittelisin kokeilemaan vielä päivitetyllä ACR:llä. Ei se välttämättä tuota suttua pelasta, niin pahalta tuo näyttää, mutta kannattaa nyt silti kokeilla.

Tuon Sonyn kääntäjän tulos näyttää vähän paremmalta. Vaikuttaa hieman siltä että tuossa on jonkin verran usvaa välissä joka synnyttää kohinaa ja sotkee yksityiskohtia. Kokeilitko tulostaa, miltä näyttää tuolla käännöksellä?
Mafferin kuva on otettu A7R:llä (ei A7rII), ja Mafferi sanoi aikaisemmin, että näkyisi A4 tulosteessa jo. Tosin voihan se uusin adoben konverteri auttaa A7r:kin kanssa.
Humminbird
Viestit: 363
Liittynyt: Tammi 02, 2013 12 : 42

Viesti Kirjoittaja Humminbird »

temama kirjoitti:
Humminbird kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Konvertteri on LR 5.7.1. Kyllä sen pitäisi tukea Ponyn arw:ta.


Katsoin Adoben sivuilta, ja A7rII tuetaan vasta ACR 9.1.1. joka on julkaistu muutama päivä sitten. Suosittelisin kokeilemaan vielä päivitetyllä ACR:llä. Ei se välttämättä tuota suttua pelasta, niin pahalta tuo näyttää, mutta kannattaa nyt silti kokeilla.

Tuon Sonyn kääntäjän tulos näyttää vähän paremmalta. Vaikuttaa hieman siltä että tuossa on jonkin verran usvaa välissä joka synnyttää kohinaa ja sotkee yksityiskohtia. Kokeilitko tulostaa, miltä näyttää tuolla käännöksellä?
Mafferin kuva on otettu A7R:llä (ei A7rII), ja Mafferi sanoi aikaisemmin, että näkyisi A4 tulosteessa jo. Tosin voihan se uusin adoben konverteri auttaa A7r:kin kanssa.
Ok, luin huolimattomasti, luulin että kyseessä oli rII. Tulostuksen laatua kyselin tuosta Sonyn omasta RAW-käännöksestä, Adobe-käännöksen tulostuslaadusta oli käsittääkseni aiemmin puhe.
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Joo A7r, kakkosmallia ei taida tulla toistaiseksi mun laukkuun. En oikein hyväksy että markkinoiden parhaimpiin kuuluva sensori on jälleen kerran pilattu jpg-laadulla.

Tulosteessa on vieläkin aikamoista rähmää, mutta ääriviivoista näkee että siellä on puita. Värit ovat kyllä Adobella paremmat kuin Sonyn konvertterilla. Sonylla kuuset ovat n. yksivärisiä...
iomix
Viestit: 57
Liittynyt: Maalis 11, 2014 12 : 24

Viesti Kirjoittaja iomix »

Kokoonnutte porukalla, ja järjestätte kontrolloiduissa olosuhteissa testin. Rungoiksi 5DsR, D810 ja A7rII; laseina Nikkor 14-24/Zeiss 21/2.8 + Nikkor 200/2. Joku tuo kunnollisen Gitzon ja järkkää sopivan testikuvauskohteen. Pitkää tikkua vetämällä sovitte kuka saa kunnian räpsiä testikuvat, toki sopivilla asetuksilla.

Kuvauksen jälkeen jokainen saa raakafilut mukaansa käpisteltäväksi, ja tuntikausien aikana Photarissa/Capture Onessa/Paintissa/heksaeditorissa käpistellyt kuvat postataan viikon päästä tähän ketjuun. Tarkkasilmäisiä tuomareita on foorumi täynnä, joten kuvien tekninen paremmuusjärjestys saadaan varmasti selville.

Muistatte vain kurkkia niitä testikuvia vasta kotona, ettei paikan päällä synny turhia nujakoita ;)
Vastaa Viestiin