Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Kryptos kirjoitti:En omista ko. kameraa, mutta yleisesti ajatellen, kameran asetukset voinee palauttaa tehdasasetuksiin - sitä voisi kokeilla ensin. Jos ei auta, niin voisi kokeilla päivittää kameran firmwaren uudempaan, tai jos on jo ajan tasalla, asentaa nykyisen uudelleen. Jos nämä eivät tepsi, tai firmware päivitys ei onnistu, kyseessä lienee muu kuin softavika.
+1, hyvät neuvot.
Tehdasasetuksiin ensin, sitten tarvittaessa vaan firmware uudestaan laitteeseen, ja jos ei auta, niin sitten ei varmaankaan auta muu kuin takuuhuolto.
Tapahtuuko tämä kaikkien kameraan liitettyjen objektiivien kanssa?
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Kato ettei ole päällä automaattinen evf/takanäyttö tunnistin. Se on todella huonosti toteutettu ja tunnistaa joskus "silmän" vaikka takin taskusta ja muodoista, tällöin takanäyttö sammuu ja kuva siirtyy evf:ään. Sonyn buginen softa se siellä kyntää, ei auta firmikset toistaiseksi.
Maffer kirjoitti:Kato ettei ole päällä automaattinen evf/takanäyttö tunnistin. Se on todella huonosti toteutettu ja tunnistaa joskus "silmän" vaikka takin taskusta ja muodoista, tällöin takanäyttö sammuu ja kuva siirtyy evf:ään. Sonyn buginen softa se siellä kyntää, ei auta firmikset toistaiseksi.
No jaa, luulisi kysyjän nyt sentään ymmärtävän onko kysymys liian herkästä etsimen tunnistimesta. Kyllä tuo tunnistin muuten ihan hyvin pelaa vaikka joskus liian herkkä ehkä onkin.
Kysyjän ongelma ei ole yleinen, joten tuskin buginen softa sitä aiheuttaa. Sama softa on se pyörii kuitenkin kaikissa samoissa kameroissa.
No mulla on yks takki jonka edessä kun kameraa pitää niin takanäyttö disabloituu aina ja joka kerta. Tarkemmin ottaen yksi tasku valkoisella reunuksella saa tämän aikaan. Oletko itse siis kokeillut tätä tekniikan riemuvoittoa vai?
Kiitos kaikille neuvoista.
Tehdasasetuksiin palaaminen ei tässä auttanut. Minulla on kaksi objektiivia 24-70/4 ja 55/1.8 ja molempien lasien kanssa tätä tapahtuu.
Nyt kun rupesin oikein tutkimaan niin tuo Mafferin analyysi taitaa pitää paikkansa.
Kamerassa voi siis valita katseleeko suoranäytön vai evf:n kautta. Valinnan saa myös automaatille, jollaisella sitä olen pitänyt. Normaalisti kuva tulee näytölle mutta kun alkaa katsella evfn kautta niin kuva siirtyy sinne ja näyttö sammuu. Kun valinnan pakottaa manuaalisesti suoranäytölle niin se näyttää toimivan. Mutta automaatilla se on aivan liian herkkä varsinkin ulkokuvauksessa. Näyttö on aina pimeä eikä esim. voi katsella otettuja kuvia. Olin kameran kanssa eka kertaa pidemmällä retkellä ja näyttö ei toiminut oikeastaan ollenkaan. Sisällä näyttää toimivan jonkun verran paremmin.
Voiko tähän Sonyn taholta odottaa mitään parannusta, tällaisenaan tuote ei ole valmis vaan pikemminkin prototyyppi (ainakin tämä yksilö).
rautaperä kirjoitti:Kiitos kaikille neuvoista.
Tehdasasetuksiin palaaminen ei tässä auttanut. Minulla on kaksi objektiivia 24-70/4 ja 55/1.8 ja molempien lasien kanssa tätä tapahtuu.
Nyt kun rupesin oikein tutkimaan niin tuo Mafferin analyysi taitaa pitää paikkansa.
Kamerassa voi siis valita katseleeko suoranäytön vai evf:n kautta. Valinnan saa myös automaatille, jollaisella sitä olen pitänyt. Normaalisti kuva tulee näytölle mutta kun alkaa katsella evfn kautta niin kuva siirtyy sinne ja näyttö sammuu. Kun valinnan pakottaa manuaalisesti suoranäytölle niin se näyttää toimivan. Mutta automaatilla se on aivan liian herkkä varsinkin ulkokuvauksessa. Näyttö on aina pimeä eikä esim. voi katsella otettuja kuvia. Olin kameran kanssa eka kertaa pidemmällä retkellä ja näyttö ei toiminut oikeastaan ollenkaan. Sisällä näyttää toimivan jonkun verran paremmin.
Voiko tähän Sonyn taholta odottaa mitään parannusta, tällaisenaan tuote ei ole valmis vaan pikemminkin prototyyppi (ainakin tämä yksilö).
Kyllä tuossa yksilössä nyt joku vielä mättää; onhan toi sensori herkkä, mutta ei se nyt edes ulkotiloissa mitenkään täysin käyttökelvoton ole. Omalla kohdalla ongelmia on ollut lähinnä jos oittaa tilttinäytöllä kuvata liian läheltä omaa kroppaa niin tulee aina muistutus tuosta sensorista kun näyttö on pimeä. Tuohonhan olisi joku häxikin olemassa eli laitetaan valoa vähentävää Lightdims tms. tarraa sen EVF-sensorin eteen jolloin herkkyys pienenee.
Sony se vaan betatestauttaa käyttäjillä kamaa. Musta vaate valkoisilla kuvioilla on myrkkyä systeemille. Ite joskus mietin samalla lailla onko rikki kun aina seisoessa jalustan edessä takanäyttö alkoi räpsyä.
Täällä taas tuo sensorin toimintaetäisyys on noin 5-6cm, sekin joskus hieman liikaa kun joku heilahtaa takana. Kannattaa muuten katsoa ettei siinä sensorissa ole likaa joka aiheuttaa tuon. Sensori löytyy siitä okulaarin yläpuolelta.
MjrPayne kirjoitti:Täällä taas tuo sensorin toimintaetäisyys on noin 5-6cm, sekin joskus hieman liikaa kun joku heilahtaa takana. Kannattaa muuten katsoa ettei siinä sensorissa ole likaa joka aiheuttaa tuon. Sensori löytyy siitä okulaarin yläpuolelta.
Kiitos tästä vihjeestä. Puhdistuksen jälkeen nyt ainakin näyttö syttyy kun ottaa sormen pois sensorin edestä. Aiemmin ei näin tapahtunut.
Mittasin sensorin toimintaetäisyydet: näyttö sammuu kun sormi on 7 cm päässä, syttymisetäisyys 13 cm.
Varmaan eräs syy on ollut se että silmästä ja kulmakarvoista tulee ajan mittaan epäpuhtauksia sensorille. Minun vehkeelläni on otettu n. 7200 kuvaa ja pelkästään evf käyttäen
Sony on tehnyt jo vuosia EVF kameroita (ja dslr järkkäreitä) joissa on sensori jonka tehtävä on tunnistaa käyttäjän silmä/naamavärkki etsimen edessä, että ei tämä ole mitään uutta beta-testausta tältä osin ollenkaan.
Ehkä liian herkkä sitten näissä nykyisissä rungoissa kun porukka siitä valittaa, toisaalta ehkä parempi herkkä kuin liian reagoimaton sensori. Parempi, että se kuva on etsimessä välittömästi kun silmä on etsimessä kiinni - ei ainakaan odottelua tältä osin.
Noin yleisesti ottaen en oikein ymmärrä tätä joidenkin niin mielellään viljelemää "Sony betatestauttaja" ideologiaa. Sony on sentään tuonut markkinoille jotakin niin uutta ja haluttavaa, että porukka hyvinkin mielellään ostelee niitä ja jopa käyttää.
Nikon ei ole vuosikymmenien aikana saanut kunnolla suunniteltua suljinkoneistoa joka ei roiskisi öljyä ....
temama kirjoitti:Sony on tehnyt jo vuosia EVF kameroita (ja dslr järkkäreitä) joissa on sensori jonka tehtävä on tunnistaa käyttäjän silmä/naamavärkki etsimen edessä, että ei tämä ole mitään uutta beta-testausta tältä osin ollenkaan.
Ehkä liian herkkä sitten näissä nykyisissä rungoissa kun porukka siitä valittaa, toisaalta ehkä parempi herkkä kuin liian reagoimaton sensori. Parempi, että se kuva on etsimessä välittömästi kun silmä on etsimessä kiinni - ei ainakaan odottelua tältä osin.
Noin yleisesti ottaen en oikein ymmärrä tätä joidenkin niin mielellään viljelemää "Sony betatestauttaja" ideologiaa. Sony on sentään tuonut markkinoille jotakin niin uutta ja haluttavaa, että porukka hyvinkin mielellään ostelee niitä ja jopa käyttää.
Nikon ei ole vuosikymmenien aikana saanut kunnolla suunniteltua suljinkoneistoa joka ei roiskisi öljyä ....
Tämä oli hyvä pointti! Ja kyllähän ne muutkin testauttaa laitteensa kuluttajilla, alasta riippumatta..
Tuossa lomakuvia kun vedin nippuun niin pakko laittaa tähän tämä. Katsokaas ny mitä muhjua pakkaus tekee kuvalle kun sävyjä on vähän jollain lokaalilla alueella. Lisäksi näkyy ns. Orange Peel efekti.
Katsotaanpas, D800E ja 21mm Zeiss. Kyseessä laajis ja siltikin parempaa jälkeä kuin tuolla 90mm Canonin "supertele"-luokkaa olevalla obiskalla.
Siellä näkyy puita sentäs eikä jotain prkleen mössöä. Kuvasta riippuen Ponyn RAWien käsittely on ihan sama kun räpläis jotain jpekkiä. Ja miettikääpäs miten tommosta mössöä voi terävöittää? No niin...
Ja sit se toinen, D800E + 85/1.8G, n. 200MP panoraama täyskoossa.
Kroppi tuolta kilsojen päästä:
Siltikin saa selvää että siellä on puita. Varoituksen sana - jos jonkun toimeentulo riippuu tämän tyylisistä kuvista, niin jättäkää nää Sonyt rauhaan.
Eikös se nyt aina telellä otettu ole vähän mössöä, ainakin noin kaukana olevassa kohteessa.
Ihan sillä vaan, että onko nuo nyt niin kauhean vertailukelpoisia polttovälejä keskenään.
Kävin oikein katselemassa noita sun kuvia, on muuten laadukasta kuvaa :) Mutta mun silmään näytti pari muutakin 90-millisellä otettua kuvaa enemmän sutulta kuin esim. 17-millisellä(?).
Olisko ollut niissä kuvissa, missä oli putous.
Tuo 90mm TS-E on ihan partaveitsi. Pakkaus vaan tulee esille helposti kuvan alueissa joissa jotka ovat varjon puolella eli niissä on vähän sävyjä. Pakkaus kun pudottaa niistä sävyistä suuren osan vielä pois niin mitäs jää jäljelle - jotain 4 väriä ehkä.
Obiska toistaa terävöimättömänä tällä tavalla täydellä aukolla Sonyn jatkeena (100% kroppi eräästä jäniksenraadosta):
Ja toistaa samalla tavalla myös äärettömässä Canonin rungolla. Siksipä 5Dsr kutsuu.
Katsotaanpas, D800E ja 21mm Zeiss. Kyseessä laajis ja siltikin parempaa jälkeä kuin tuolla 90mm Canonin "supertele"-luokkaa olevalla obiskalla.
...Siltikin saa selvää että siellä on puita. Varoituksen sana - jos jonkun toimeentulo riippuu tämän tyylisistä kuvista, niin jättäkää nää Sonyt rauhaan.
Yhtään väheksymättä sun kokemuksia Maffer, niin nää vertailut ovat aika tyhjän kanssa kunnes esitetään täysin yhteneväiset kuvaparit, samasta tilanteesta otettuna, ja mielellään samalla objektiivilla. Samalla tavalla valotettuna edes suunnilleen.
Edellä näyttämääsi Sony-maisemaa ei millään voi verrata esittämiisi Nikon kuviin. Ei, jos tarkoitus on saada esimerkiksi tietoa ja näytettä RAW pakkauksesta.
Näin se vaan on. Laita nyt hemmetti kunnon vertailuparit esille, niin loppuu tää löpinä, spekulointi ja itku.
Siellä oli sun 200MP nikon-panoraama joka olisi ollut edes vähän vertailukelpoinen, mutta ei ole mitään tietoa kuinka paljon esimerkiksi Sonyn kuvassa oli sävyjä nostettu jne. Ja millä tavalla käytetty konverterin kohinavaimennusta. Konvertereissakin on kuulemma eroja Sonyn ARW tiedostojen käsittelyssä...Adoben tuotteet eivät välttämättä parhaita.
Maffer kirjoitti:Tuossa lomakuvia kun vedin nippuun niin pakko laittaa tähän tämä. Katsokaas ny mitä muhjua pakkaus tekee kuvalle kun sävyjä on vähän jollain lokaalilla alueella. Lisäksi näkyy ns. Orange Peel efekti.
Joo, kyllä tässä nyt mättäää jokin muukin kun Sony ARW RAW file(jälkikäsittely), olkoonkin 100% croppi, mutta meikäläisen 20mp kännykamerakin pystyy tuohon.
Kyseinen kuva vaikuttaa alivattuneelta kuvalta jossa tummaa päätä on nostettu selkeästi ja sitten syntynyttä kohinaa vaimennettu. Eikä siinä mitään, mutta jos tälläisen prosessoinnin jälkeen laitetaan rävellyksestä näytille 100% croppeja ja haukutaan kameraa, niin mättää jokin muukin kun Sonyn insinöörien maalaisjärki. Kippis, se on perjantai-ilta ja ilopullo puolillaan.