kuvien tulostus itse vai teettäminen

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Hippa

Viesti Kirjoittaja Hippa »

Onko olemassa sellaisia tulostettavia testejä, joilla voisi koettaa säätää värit kohalleen näytön ja tulostimen kanssa. Kuukausi sitten tulostin muutamia valokuvia, joissa oli selvä magentan sävy, jota ei tietenkään näytössä näkynyt. Vai onko jotain parempaa keinoa säätää? Mulla on toi Epsonin R220. Tiedättekö löytyykö siihen jotain profiileja?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
seppot

Viesti Kirjoittaja seppot »

Ohjeita tulostuksenhallintaan löytyy photoshopille tästä lontooksi ja käännös napin takaa ruotsiksi.

Ohjeita muuten vaan Epsonille tässä.

En tiedä onko noista mitä apua, mutta onpahan ajankulua :)
--
JuhaH

Viesti Kirjoittaja JuhaH »

Sakke_K kirjoitti:
JuhaH kirjoitti:Rasteri riippuu tietenkin siitä minkälaista kohtaa kuvasta katsoo, mutta voisin ensimmäistäkään R800 tulostetta näkemättä väittää, että vaaleissa kohdissa pisteet on nähtävissä ihan paljaalla silmällä. Jos näin ei todellakaan ole, niin sitten täytyy etsiä tuollaisen tuloste käsiini, jotta voin korjata käsityksiäni.
No näkemättä ei kannata väittää ihan mitä tahansa. Häpeä :)
T: Sakke
No nyt on muutaman päivän ja vajaan kymmenen A4 tulosteen käyttökokemukset R800:sta takana, ja pakko kyllä myöntää, että väärässä olin. Tulostin tekee aika uskomatonta jälkeä ja kuvia on tosissaan (lähes?) mahdoton erottaa oikeista valokuvista. Tulostusnopeuskin on mielestäni kiitettävää tasoa. Väreissä on vielä hieman hienosäätämistä, mutta en ole vielä käyttänyt noita ICC-profiileita, kun photarin tulostusikkunat vaikuttavat masentavan monipuolisilta (lue hankalilta) mutta kaikenkaikkiaan olen erittäin tyytyväinen hankintaani.

Vinkkinä Helsingissa tai lähettyvillä asuville Epsonin omistajille, niin verkkokaupan hyllyt olivat ainakin perjantaina täynnä Epsonin kampanjapaketteja - osta 20 arkkia saat 20 arkkia kaupan päälle. 17 euroa 40:stä A4 kokoisesta Epson premium glossy paperista alkaa olemaan jo ihan kohtuullinen hinta.
seppot

Viesti Kirjoittaja seppot »

JuhaH kirjoitti:Vinkkinä Helsingissa tai lähettyvillä asuville Epsonin omistajille, niin verkkokaupan hyllyt olivat ainakin perjantaina täynnä Epsonin kampanjapaketteja - osta 20 arkkia saat 20 arkkia kaupan päälle. 17 euroa 40:stä A4 kokoisesta Epson premium glossy paperista alkaa olemaan jo ihan kohtuullinen hinta.
Ilmankos oli paikallisesta Gigantista Premium loppu viime lauantaina. Ostin sitten halvempaa Epsonin paperia sen 20+20. Normihinta oli jotain alle 14, mutta kaverialennuksen kera 12 euroa. Tulostimena on monitoimikone DX3850. Käyttää samoja kasetteja kuin D68 ja D88. 17ml kasetit maksaa 9,90 tai kaikki pakettina noin 30 euroa (4 kpl). Tulosteesta ei paljaalla silmällä erota yksittäisiä pisteitä, mutta 9x luupin kanssa erottaa. Värien kanssa on vielä säätämistä, mutta jos ei ole mihin verrata (eli aitoa valokuvaa) niin ei tiedä katsovansa itse tulostettua kuvaa. Kunnon paperi ja pigmenttimuste kestää joittenkin testien mukaan 150 vuotta ja värit kestää vettä eikä haalistu auringonvalossa. Vaikka noissa lupauksissa olisikin vähän "ilmaa" niin kelpaa minulle tällä hetkellä. Yhtään kymppikuvaa en ole vielä tulostanut. Sitä varten on muut instanssit.
--
blnc
Viesti:

Viesti Kirjoittaja blnc »

Löytyykö foorumilta vertailua kuvien teetto lafkoista? Kun en tolla haullakaan meinannu mitään löytää ja googlestakin löytämäni vertailut on vähintään muutaman vuoden vanhoja.
pera8x

Viesti Kirjoittaja pera8x »

en jaksanu koko ketjua selata läpi. mutta sanon tässä nyt omat kokemukseni yhdestä firmasta, mikä tekee ok hinnalla hyvää, ellei parasta jälkeä.

no joo. valokuvia tulosteleva firma on photobox. joku vuosi takaperin oli joku vertailu/testi ja voittajaksi tuli tämä photbox. voitto tuli kuvien laadun, kun hinnankin perusteella. molemmat oli vertailussa muita parempia.

omia kokemuksia kyseisestä firmasta on ehkä arviolta pikkasen vajaa 1000 kymppikuvan kuvan verran ja jokunen isompikin. laatu on aina ollut sitä, mistä olen maksanutkin.

henk. koht. suosittelen! (ellei ole vuodessa tapahtunut jotain mullistavaa negatiivista muutosta) kannattaa vähintäänkin tutustua. hinnat on kilpailukykysiä, laatu on hyvää ja toimitus tulee n. viikossa.
CANON EOS 5Dmk2
12-24, 24-105, 50, 85, 135, 70-300, 1,5x telekonvertteri ja 2x telekonvertteri. sigmaa ja canonia.

www.pera8x.kuvat.fi
keppaheikk

Viesti Kirjoittaja keppaheikk »

Terve,

Mikäs tällä hetkellä on tilanne firmojen suhteen. Onko kokemuksia ifolorin laadusta? Itse olen aloitteleva harrastelijakuvaaja ja mietin miten on nykyään,kannattaako ostaa oma laadukas tulostin vai teettää kuvat jossain? Ifolorilla 0,05€ peruskuvat tarjouksessa melko usein.
Naranek

Viesti Kirjoittaja Naranek »

keppaheikk kirjoitti:Terve,

Mikäs tällä hetkellä on tilanne firmojen suhteen. Onko kokemuksia ifolorin laadusta? Itse olen aloitteleva harrastelijakuvaaja ja mietin miten on nykyään,kannattaako ostaa oma laadukas tulostin vai teettää kuvat jossain? Ifolorilla 0,05€ peruskuvat tarjouksessa melko usein.
Noita muutaman sentin peruskuvia varten ei ikinä kannata ostaa omaa printteriä. Eri asia jos tulostat isoja vedoksia, joiden laatuun haluat vaikuttaa alusta loppuun.
grafia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grafia »

Alkuun tulostutin A4 ja A3-kuvani tuttavan Epson 3880:lla, jossa on yhdeksän kasettia. Jälki oli hyvää, mutta vaikka laskettiin vain paperin ja musteiden hinta, ei kannattanut rahallisesti.

Nykyään tilaan kaikki kuvani Fotoykkösestä, ja jos tilaan useamman kuvan kerralla, saan jo hyvät alennukset. Minun mielestäni laatu riittää harrastajakuvaajan valokuvausseurakäyttöön.

Kannattaa ainakin välttää firmoja, joissa myymälässä itse automaatilla tikulta tulostaen joutui kuvien lisäksi maksamaan käsittelymaksun.
"Stay on the bus. Stay on the f**king bus."
Arno Rafael Minkkinen
Snagge

Viesti Kirjoittaja Snagge »

Lyhyemmältä sivultaan alle 30cm kuvat kannattaa ehdottomasti teettää jossain liikkeessä, mutta ei millään foto-automaattikoneella, josta kuvat saa hetinopeasti mukaan.

Valokuvaliikkeissä käytetään aitoa valokuvapaperia, jolle RGB-laser valottaa kuvan. Tämä tekniikka on aivan eri asia laadun ja värien syvyyden kannalta kuin mustesuihkutulostus.
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Snagge kirjoitti:.

Valokuvaliikkeissä käytetään aitoa valokuvapaperia, jolle RGB-laser valottaa kuvan. Tämä tekniikka on aivan eri asia laadun ja värien syvyyden kannalta kuin mustesuihkutulostus.
...niin, mustesuihkun hyväksi.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
itu

Viesti Kirjoittaja itu »

paulas kirjoitti:
juuze kirjoitti:Itse vedostan aina kuvani Tunninkuvassa. Kun tiedossa on heidän käyttämänsä profiili, ovat värit kuvassa samat kuin näytöllä.
Mistä olet saanut Tunninkuvan ICC-profiilin?
Pitää hiukan etsiä mutta tältä sivulta löytyy:
http://tunninkuva.fi/julisteet_pro-asiakkaat.html
paulas

Viesti Kirjoittaja paulas »

itu kirjoitti:
paulas kirjoitti:
juuze kirjoitti:Itse vedostan aina kuvani Tunninkuvassa. Kun tiedossa on heidän käyttämänsä profiili, ovat värit kuvassa samat kuin näytöllä.
Mistä olet saanut Tunninkuvan ICC-profiilin?
Pitää hiukan etsiä mutta tältä sivulta löytyy:
http://tunninkuva.fi/julisteet_pro-asiakkaat.html
Kiitos vain. Oikein piti etsiä, milloin olen kysynyt tuota. Se oli vuonna 2006 :) Olikohan tuota profiilitietoa olemassa silloin v. 2006 ;) Ilmeisesti mikään nettitilaus tuosta firmasta ei enää onnistu. Efotohan (onkohan olemassa tuolla nimellä) ei ikävä kyllä enää toimi netitse. Sitä kautta tilatut kuvat tehtiin Ateneuminkujan Tunninkuvassa.
itu

Viesti Kirjoittaja itu »

paulas kirjoitti:Kiitos vain. Oikein piti etsiä, milloin olen kysynyt tuota. Se oli vuonna 2006 :) Olikohan tuota profiilitietoa olemassa silloin v. 2006 ;)
Myönnän olevani toisinaan hidas, anteeksi.
Profiilit ovat olleet tuolla kauan, en tosin muista, kuinka kauan. Jotenkin muistan - ehkä väärin, että profiilit liittyivät juuri Ateneuminkujan puotiin.
Vastaa Viestiin