Polttomoottorikäyttöinen Drone?

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
villeh
Viestit: 1010
Liittynyt: Maalis 16, 2003 1 : 27

Viesti Kirjoittaja villeh »

Jovala kirjoitti:Siihen aikaan (jokunen vuosi sitten) alkoi joku suomalainen kehittää laskuvarjosysteemiä, jolla saa rikkoutuneen/hallitsemattoman koneen maahan. Järjestelmä on kuulemaa nykyään myynnissäkin.
Tuossa oli vaan sellainen ongelma että se painaa n. 600-800g jolloin kopterin lentoajaksi (riippuen laitteesta) muodostui muutamia minuutteja. Eli se syö tehoa jopa 50%
"If your pictures aren't good enough, you're not close enough." - Robert Capa
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Rockford
Viestit: 7318
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

villeh kirjoitti:Tuossa oli vaan sellainen ongelma että se painaa n. 600-800g jolloin kopterin lentoajaksi (riippuen laitteesta) muodostui muutamia minuutteja. Eli se syö tehoa jopa 50%
Liekö eri tuote, täällä näkyy olevan paljon kevyempiäkin malleja pienille koptereille: https://www.skycat.pro/
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Alpine
Viestit: 339
Liittynyt: Touko 22, 2003 9 : 29
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alpine »

Pakkanen ei tunnu olevan kovinkaan iso ongelma ainakaan DJI Phantom 3 Standardille.

Viime viikolla kävin lentämässä -29 C pakkasessa ja hyvin se ilmassa pysyy ja lentoaikaa oli riittävästi. Sormet jäätyivät, kun ei ne ohuet kosketusnäyttöhanskat paljoa lämmitä. Piti sitten lentää takaisin ennen akun tyhjentymistä.

Phantom ei vaan suostu nousemaan ilmaan, jos akku on pakkasen puolella. Mutta kun lämpimän akun avulla kopterin saa ilmaan, niin eipä ole mitään ongelmiä sen jälkeen.
Rockford
Viestit: 7318
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Kyselin tänään työkaverilta kokemuksia pakkasessa lennättämisestä ja sanoi lentäneensä Phantomilla yli 20 asteen pakkasessa ongelmitta kunhan vain akku oli lämpimässä lentoonlähtöön saakka.

Isompaan kopteriinsa oli viritellyt joskus jotain telttapatjaa akkujen ympärille jäähtymistä hidastamaan.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Okei, no hyvä tietää. Vähän kaikenlaista infoa tarjolla asiasta, jossain sanotaan etteä nouse edes ilmaan ja ilmeisesti kuitenkin vispilä lentää jahka startissa on lämmin akku. Lämpeneekö se sen verran käytössä kuitenkin?

Tommonen Sony A7 voisi olla hyvä peli gimbalin jatkeeksi. Ei paino niin kamalasti rajoita muttei toisaalta ihan suttua ole kuvakaan.
niffe
Viestit: 2158
Liittynyt: Marras 11, 2012 21 : 56

Viesti Kirjoittaja niffe »

Coxin Babe Been diesel-versio voisi olla taloudellinen moottori, mutta käynnistelyssä menisi kyllä hermo. Nitrometanolilla lähtee laakista ;) https://www.youtube.com/watch?v=5LrO0ZjhNcM. Toinen leffa https://www.youtube.com/watch?v=yTMTqlM134o.
villeh
Viestit: 1010
Liittynyt: Maalis 16, 2003 1 : 27

Viesti Kirjoittaja villeh »

Maffer kirjoitti:Okei, no hyvä tietää. Vähän kaikenlaista infoa tarjolla asiasta, jossain sanotaan etteä nouse edes ilmaan ja ilmeisesti kuitenkin vispilä lentää jahka startissa on lämmin akku. Lämpeneekö se sen verran käytössä kuitenkin?

Tommonen Sony A7 voisi olla hyvä peli gimbalin jatkeeksi. Ei paino niin kamalasti rajoita muttei toisaalta ihan suttua ole kuvakaan.
Tarttet A7 hexan minimissään.. että saat sen ilmaan. Rahaa tulee uppoon 5000€+

Ainoastaan Dji kamppeissa on se lämpötila+softa mittari ja rajoitin. Jos rakennat itse niin tietty sit sitä ei ole ja silloin riittää kun rakennat jonkinlaisen kennokohtaisen mittarin ja tunnet hyvin akkutekniikan.
"If your pictures aren't good enough, you're not close enough." - Robert Capa
villeh
Viestit: 1010
Liittynyt: Maalis 16, 2003 1 : 27

Viesti Kirjoittaja villeh »

Rockford kirjoitti:Kyselin tänään työkaverilta kokemuksia pakkasessa lennättämisestä ja sanoi lentäneensä Phantomilla yli 20 asteen pakkasessa ongelmitta kunhan vain akku oli lämpimässä lentoonlähtöön saakka.

Isompaan kopteriinsa oli viritellyt joskus jotain telttapatjaa akkujen ympärille jäähtymistä hidastamaan.
Noilla pakkasilla vaan tulee huomioida se mitä on maailmalla tapahtunut aika paljon eli propelleihin alkaa muodostua jäätä ja noste häviää ja kopteri tulee alas kuin kivi.
"If your pictures aren't good enough, you're not close enough." - Robert Capa
Jospa
Viestit: 176
Liittynyt: Maalis 03, 2006 11 : 49

Viesti Kirjoittaja Jospa »

https://youtu.be/At3xcj-pTjg

Tuon on varmaan jo lähes kaikki nähneet.
Tekniikasta ei mitään kerrota, mutta näyttävän näköistä menoa.
Oletettavasti vielä halpaa kuin saippua :)
zone6
Viestit: 1242
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Jospa kirjoitti:https://youtu.be/At3xcj-pTjg

Tuon on varmaan jo lähes kaikki nähneet.
Tekniikasta ei mitään kerrota, mutta näyttävän näköistä menoa.
Oletettavasti vielä halpaa kuin saippua :)
Katsoin aluksi, että kaikkea jossakin Kanadassa saa tehdä, Suomessa jos yrittäisi niin heti kiellettäisiin.... Kunnes taustalla alkoi vilahtaa tuttuja liikennemerkkejä ja kauppoja :O
Zone VI
mremonen
Viestit: 9478
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Re: Polttomoottorikäyttöinen Drone?

Viesti Kirjoittaja mremonen »

mahverille drone:
https://petapixel.com/2017/02/27/djis-r ... ring-rain/" onclick="window.open(this.href);return false;
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Polttomoottorikäyttöinen Drone?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

On kait :D Epäilen vaan että tämä kustantaa saman verran kuin Fuji GFX setti.
tonskulus
Viestit: 3426
Liittynyt: Marras 29, 2006 17 : 00
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Polttomoottorikäyttöinen Drone?

Viesti Kirjoittaja tonskulus »

Joku kemiallinen lämpöpussi (myydään kehon, jalkojen ja käsien lämmittiminä) voisi olla ainut fiksu vaihtoehto akkujen lämmittämiseen/lämpimänäpitoon. Eivät edes paina kovin paljoa.

Noi sähkölämmitykset voi varmaan unohtaa. Muutenkin melko rajallinen akkukapasiteetti niin ei siitä kyllä mielellään enää lämmitysvastuksiin poweria oteta. Hyötysuhde huononee entisestään.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
Rockford
Viestit: 7318
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Polttomoottorikäyttöinen Drone?

Viesti Kirjoittaja Rockford »

tonskulus kirjoitti:Joku kemiallinen lämpöpussi (myydään kehon, jalkojen ja käsien lämmittiminä) voisi olla ainut fiksu vaihtoehto akkujen lämmittämiseen/lämpimänäpitoon. Eivät edes paina kovin paljoa.
Pitäispä punnita mitä mun RC-auton renkaidenlämmityshärpäke ja sille "riittävä" pikku-LiPo-akku painaa, epäilen että ei sen enempää kuin kemiallisetkaan lämmittimet.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
tvap
Viestit: 460
Liittynyt: Helmi 09, 2004 22 : 15

Re: Polttomoottorikäyttöinen Drone?

Viesti Kirjoittaja tvap »

Pakko kysyä, että ratkasitaanko tässä todellista vai hypoteettista ongelmaa...? Meinaan, quadeissa kuitenkin otetaan sen verran sähköä akusta, että jos se on eristetty, niin luulis pysyvän lämpöisenä. Jos ei, niin eipä sen lämmittimen montaa wattia tarvitse olla.

Omassa käytössä lennokissa riittää ilmanottoaukon tukkiminen, moottorin läpi kulkee vielä ilma (akkutilan läpi).

Sormille tuntuu hyvältä ratkaisulta lähetinhuppu, lisäksi voi laittaa kynsikkäät ja jos oikein kylmältä tuntuu, niin huppuun voi laittaa kädenlämmittimen.


tepa
Alpine
Viestit: 339
Liittynyt: Touko 22, 2003 9 : 29
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Polttomoottorikäyttöinen Drone?

Viesti Kirjoittaja Alpine »

..

Kuva

Tässäpä DJI Phantom 3 Standardin akun lämmöt, kun lensin -29 C pakkasella tuon reilu 10 minuuttia. Eli eipä ollut akku menossa jäähän lennon aikana, mutta sormet kyllä meni.
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Polttomoottorikäyttöinen Drone?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No eihän tästä ongelmaa tarvitse tehdä. Taustalla oli "harhainformaatio" että ei toimi/lennä pakkasessa. Ilmeisesti lentää jos akku ei ole jäässä ennen aikojaan ja/tai propellit eivät jäädy.
nablaf
Viestit: 27
Liittynyt: Joulu 12, 2014 21 : 56

Re: Polttomoottorikäyttöinen Drone?

Viesti Kirjoittaja nablaf »

Itselläni on myös kokemusta kylmässä (alimmillaan siinä -30'c huitella) lennättämisestä p3p ja p4p koptereilla. Pääosin hyvin on pelannut kun ottaa taskulämpimän akun taskusta, akkuhan tosiaan lämpeää itsessään jo lennossa. P4P kopukassa on ollut satunnaisia gps signaalin katoamisongelmia ja olen tullut siihen johtopäätökseen, että ongelmat johtuu siitä, että kopteri on ollut "kylmähkö" valmiiksi otettaessa käyttöön, eikä otettu esim lämpimistä sisätiloista suoraan käyttöön. Näitä tilanteita on edeltänyt kopterin kuskaaminen repussa pakkasella pitempiä aikoja ennen käyttöönottoa.
Mutta summarum, olen ollut tyytyväinen kopukan toimintaan myös hankalemmissa olosuhteissa, kuvanlaatukin alkaa olemaan sen verran hyvä, että ilkeää kuljetella mukana.

t;Mika
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Re: Polttomoottorikäyttöinen Drone?

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Jeps, eli pääsee lentelemään ihan järkihintaan vaikka vähän kylmässäkin :) Kiitän tarkentavasta tiedosta.
Vastaa Viestiin