OlyT 75 kirjoitti:Ei näitä kyllä hirveästi ole järkeä vastakkainasetella. Ovat eri pelejä, painivat eri sarjassa. Sillä sipuli. Isommalla kennolla on isomman kennon edut, ei fysiikasta mihinkään pääse.
Näinhän se tietenkin on. Pienemmällä kameralla on pienemmän kameran edutt, ei fysiikasta mihinkään pääse.
Oly EM-1 on jo vanha kamera, joten sen vertaaminen uudempiin on väärin. EM-1 ei kestä niin korkeata herkkyyttä kuin Sony A7S eikä sillä saa yhtä paljon pikseleitä kuin Sony A7r:llä, mutta ei siitä seuraa, että kinokenno olisi parempi kuin m43.
Paremman käytettävyyden takia ihmiset siirtyvät pois pöytätietokoneista kannettaviin, tabletteihin ja kännyköihin. Filmimiehet väitti vuosituhannen vaihteessa, että digi ei tule ikinä syrjäyttämään filmiä, mutta yksi toisensa jälkeen vaihtoi (silloin) teknisesti huonompaan vain paremman käytettävyyden takia.
Meillä on m43, kino ja kroppikennonrunkoja. Kuvista otetaan korkeintaan kymmenesosa kinolla tai kropilla. Loput otetaan m43 ja Sony RX100 IV:llä. Jotku ovat niin paljon mukavampia käyttää.
Rockford kirjoitti:
Liekö tässä vertailussa kyseessä ollut Nikkorin G-malli vai vanhempi AF/AF-D, mutta ainakin G:n osalta näyttäs DxO:n testit paljon parempaa terävyyttä jo täydellä aukolla Olyyn verrattuna:
http://www.dxomark.com/Lenses/Compare/S ... 15_532_909
Kapeammalla syväterävyydellä tulokset on tämän tyyppisessä lähikuvailussa Nikonilla enemmän tuuripeliä AF:n suhteen.
Jos halutaan verrata linssejä, pitää käyttää samaa runkoa. Jos unohdetaan, että Nikonilla saa enemmän käyttökelpoisia pikseleitä, niin Olympus vinjetoi vähemmän ja muuten arvot ovat samoja.
Ainakin aikaisemmin Olympuksessa oli huonompi salamajärjestelmä kuin Canonilla. Sillä lienee enemmän merkitystä hääkuvauksen kannalta kuin pikseleillä. Suurempi ongelma voi olla katu-uskottavuus, sillä monella häävieraalla olisi suurempi kamera :D