Ruokakuvaus
-
- Viestit: 42
- Liittynyt: Elo 20, 2015 22 : 32
No nyt on tullut pari viikkoa harjoiteltua lainaan saaduilla 60D ja EFS 60mm f/2.8 makrolla.
Muistahan mulla ei ole kokemusta, mutta eikös kaiken järjen mukaan tässä pitäisi olla vähintäänkin riittävä setti laadukkaaseen ruokakuvaukseen (poislukien salamien puute).
Luonnollisesti mukana myös tripodi ja Lightroomin ja Photarin sai 30 päivän testiin ilmaiseksi...
Luonnonvalolla ja parilla itse tehdyllä "heijastimella" on menty ja ihan kivaa jälkeä tulee näin aloittelijaksi ainakin.
Havaintoja:
- toi makro on kyllä aika ehdoton verrattuna kameralaukusta löytyneeseen peruslinssiin. Otin vertailukuvia ja ero oli melkoinen. Ainakin tähän mun käyttöön.
- Luulin pari viikkoa, että toi oli joku halpis marketti -järkkäri, kun omistaja suhtautui siihen niin välinpitämättömästi, mutta tollahan näyttää olevan aikamoinen kappalehinta. No, kiva sillä on ollut opetella.
Nyt sitten pitäisi päättää mitä itselle hankkii omaksi. 70D, 700D ? Valintaa onneksi helpottaa nyt merkittävästi se, että on jotain mihin verrata ja edes vähän kokemusta.
Toi makro oli kyllä tosi hyvä, mites se erottuu verrattuna 100mm makroon?
Sitten sellainen tekninen kysymys; olen kuvannut aika hyvässä päivänvalossa ja kun otan kuvan niin sekä siinä kameran näytöllä, että Lightroomissa näkyy n. sekunnin verran kaunis kirkas kuva. Sitten se sama kuva ilmestyy Lightroomiin sellaisena älyttömän pimeänä. Samanlaiseksi se jää myös kortille/levylle.
No tämä nyt on helppo korjata sekunnissa siirtämällä sitä Lightroomin tai Canonin vastaavan softan exposure -nappulaa. Mutta mitä mä nyt mokaan? Eikös niitä kirkkaita kuvia pitäis saada kameralla ihan sellaisenaankin? Ja eikös sellainen kuitenkin olisi parempi kuin järjestelmällisesti säätää sitä kuvaa koneella? Ihan nättejä niistä exposure namikan jälkeen tulee, mutta jää vähän "huijaus" -fiilis.
Softboxit tai muu studiovalaistus varmaan ratkoisi tätä asiaa, mutta eikös noin hyvällä kameralla ja putkella pitäisi nyt saada kirkkaita kuvia ihan sinänsäkin? Ja eniten tosiaan hämää se, että se kirkas kuva välähtää niin tietokoneen kuin kamerankin ruudulla sen sekunnin verran. Olen yrittänyt resetoida kaiken maailman automaattimuokkaukset sieltä Lightroomista, mutta ei...
Muistahan mulla ei ole kokemusta, mutta eikös kaiken järjen mukaan tässä pitäisi olla vähintäänkin riittävä setti laadukkaaseen ruokakuvaukseen (poislukien salamien puute).
Luonnollisesti mukana myös tripodi ja Lightroomin ja Photarin sai 30 päivän testiin ilmaiseksi...
Luonnonvalolla ja parilla itse tehdyllä "heijastimella" on menty ja ihan kivaa jälkeä tulee näin aloittelijaksi ainakin.
Havaintoja:
- toi makro on kyllä aika ehdoton verrattuna kameralaukusta löytyneeseen peruslinssiin. Otin vertailukuvia ja ero oli melkoinen. Ainakin tähän mun käyttöön.
- Luulin pari viikkoa, että toi oli joku halpis marketti -järkkäri, kun omistaja suhtautui siihen niin välinpitämättömästi, mutta tollahan näyttää olevan aikamoinen kappalehinta. No, kiva sillä on ollut opetella.
Nyt sitten pitäisi päättää mitä itselle hankkii omaksi. 70D, 700D ? Valintaa onneksi helpottaa nyt merkittävästi se, että on jotain mihin verrata ja edes vähän kokemusta.
Toi makro oli kyllä tosi hyvä, mites se erottuu verrattuna 100mm makroon?
Sitten sellainen tekninen kysymys; olen kuvannut aika hyvässä päivänvalossa ja kun otan kuvan niin sekä siinä kameran näytöllä, että Lightroomissa näkyy n. sekunnin verran kaunis kirkas kuva. Sitten se sama kuva ilmestyy Lightroomiin sellaisena älyttömän pimeänä. Samanlaiseksi se jää myös kortille/levylle.
No tämä nyt on helppo korjata sekunnissa siirtämällä sitä Lightroomin tai Canonin vastaavan softan exposure -nappulaa. Mutta mitä mä nyt mokaan? Eikös niitä kirkkaita kuvia pitäis saada kameralla ihan sellaisenaankin? Ja eikös sellainen kuitenkin olisi parempi kuin järjestelmällisesti säätää sitä kuvaa koneella? Ihan nättejä niistä exposure namikan jälkeen tulee, mutta jää vähän "huijaus" -fiilis.
Softboxit tai muu studiovalaistus varmaan ratkoisi tätä asiaa, mutta eikös noin hyvällä kameralla ja putkella pitäisi nyt saada kirkkaita kuvia ihan sinänsäkin? Ja eniten tosiaan hämää se, että se kirkas kuva välähtää niin tietokoneen kuin kamerankin ruudulla sen sekunnin verran. Olen yrittänyt resetoida kaiken maailman automaattimuokkaukset sieltä Lightroomista, mutta ei...
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: Touko 07, 2011 7 : 26
- Paikkakunta: Järvenpää
- Viesti:
Melkein meinasin vastaa jotain järkevää mut sit puolesta välistä alkoi juttu joka ei tehnyt järkeä. Joten se että minkä kameran hommaat jne ei ole merkitystä ennen kuin selität tuon lightroom kuvie pinemis jutun täysin. Varsinkin jos kuvaat raw:lla ei se lightroom alkuperäistä tiedostoa muuta pimeäksi millään tavoin.
Ei edes tallenna mitään muutoksia siihen.
Jos kuva muuntuu ihan pimeäksi importin jälkeen niin sinulla on joku asetus päällä joka automaattisesti muokkaa kaikki ladatut kuvat jonkin profiilin mukaan.
Hankkiudu siitä eroon niin ei tarvii ostaa studio kamoi että saat lightroomiin valoisia kuvia
Ei edes tallenna mitään muutoksia siihen.
Jos kuva muuntuu ihan pimeäksi importin jälkeen niin sinulla on joku asetus päällä joka automaattisesti muokkaa kaikki ladatut kuvat jonkin profiilin mukaan.
Hankkiudu siitä eroon niin ei tarvii ostaa studio kamoi että saat lightroomiin valoisia kuvia
-
- Viestit: 42
- Liittynyt: Elo 20, 2015 22 : 32
No juuri näin; en tietenkään lähde kamerakaupoille, ja tämä pitää selvittää. Koska ei tosiaankaan "tee mitään järkeä". Siksi täällä asiaa ääneen hämmästelenkin. Lightroom on tosiaan "tuoreesti" asennettu enkä ole sinne mitään profiileja rakentanut ja kaikki mahdolliset "reset settings" ym. namiskat olen painellut läpi.JoeSupreme kirjoitti:Melkein meinasin vastaa jotain järkevää mut sit puolesta välistä alkoi juttu joka ei tehnyt järkeä. Joten se että minkä kameran hommaat jne ei ole merkitystä ennen kuin selität tuon lightroom kuvie pinemis jutun täysin. Varsinkin jos kuvaat raw:lla ei se lightroom alkuperäistä tiedostoa muuta pimeäksi millään tavoin.
Ei edes tallenna mitään muutoksia siihen.
Jos kuva muuntuu ihan pimeäksi importin jälkeen niin sinulla on joku asetus päällä joka automaattisesti muokkaa kaikki ladatut kuvat jonkin profiilin mukaan.
Hankkiudu siitä eroon niin ei tarvii ostaa studio kamoi että saat lightroomiin valoisia kuvia
Ja tää sama asia siis pätee myös jos kuvia ottaa/katsoo Canonin omalla ohjelmalla.
Ja sen mä ymmärtäisin jos mä a) en osaa tai b) sitä valoa on liian vähän. Mutta kun se kuva tosiaan näkyy kirkkaana niin kameran näytöllä kuin Lightroomissakin juurikin sen noin sekunnin verran ja peruslaadukkaaksi korjaamiseen riittää tosiaan ihan vaan sen exposure-sliderin pieni siirtäminen.
No, mä jatkan kokeiluja ja tutkimista...
-
- Viestit: 1421
- Liittynyt: Elo 17, 2009 13 : 50
Kannattaa valottaa kameralla oikein. Kuvan jälkivalottaminen softalla heikentää kuvanlaatua, joskus jopa järisyttävästi kun kennolle ei ole tullut kaikkea informaatiota. Kokeile erilaisia valotusasetuksia kamerassa, pieni ylivalottaminen on Canoneilla ollut perinteisesti parempi juttu kuin alivalottaminen. Ongelma olisi helppo paikallistaa, jos saisi vähän käpistellä kameraasi - mutta valitulla kuvausohjelmalla lienee vaikutusta asiaan.
Semmoinen asia, joka kannattaa myös huomioida on, että asiaan vaikuttaa kuvaatko jpg vai raw -kuvaa. Raw-kuvassa on platkut sävyt, kun siihen ei ole tehty mitään konversiota. Kameran takatelkkari näyttää jpg-version, mutta tietokoneen ruudulla näet "todellisen kuvan".
Mutta toi 60 millin macro luultavasti soveltuu ruokakuvaukseen paremmin kuin satanen, koska vähän lyhyemmällä polttovälillä saat helpommin kuvaan mahtumaan enemmän ja syväterävyydenkin kanssa on pelivaraa enemmän. Kun millejä tulee lisää, siitä on esim hyönteiskuvauksessa enempi iloa, kun linssiä ei tarvitse viedä ihan kuvattavaan kohteeseen kiinni.
Semmoinen asia, joka kannattaa myös huomioida on, että asiaan vaikuttaa kuvaatko jpg vai raw -kuvaa. Raw-kuvassa on platkut sävyt, kun siihen ei ole tehty mitään konversiota. Kameran takatelkkari näyttää jpg-version, mutta tietokoneen ruudulla näet "todellisen kuvan".
Mutta toi 60 millin macro luultavasti soveltuu ruokakuvaukseen paremmin kuin satanen, koska vähän lyhyemmällä polttovälillä saat helpommin kuvaan mahtumaan enemmän ja syväterävyydenkin kanssa on pelivaraa enemmän. Kun millejä tulee lisää, siitä on esim hyönteiskuvauksessa enempi iloa, kun linssiä ei tarvitse viedä ihan kuvattavaan kohteeseen kiinni.
-
- Viestit: 42
- Liittynyt: Elo 20, 2015 22 : 32
Niinpä. Ei varmaan montaa sekuntia jollain kokeneella konkarilla menisi ongelman paikallistamiseen.. Mulla sitten päivätolkulla. Mutta kai siinäkin sitten jotain oppii.alsalus kirjoitti:Kannattaa valottaa kameralla oikein. Kuvan jälkivalottaminen softalla heikentää kuvanlaatua, joskus jopa järisyttävästi kun kennolle ei ole tullut kaikkea informaatiota. Kokeile erilaisia valotusasetuksia kamerassa, pieni ylivalottaminen on Canoneilla ollut perinteisesti parempi juttu kuin alivalottaminen. Ongelma olisi helppo paikallistaa, jos saisi vähän käpistellä kameraasi - mutta valitulla kuvausohjelmalla lienee vaikutusta asiaan.
Ja tosiaan tavoitehan on että se kuva valmistuisi sillä kameralla eikä softalla.
Taidan tehdä seuraavaksi kun pääsen kameran ääreen sellaisen tempun, että resetoin sieltä kaikki mahdolliset asetukset tehdasasetuksiin. Siellähän voi olla varsinaisen omistajan jäljiltä jotain ja sitten itse olen säätänyt siihen päälle.
Okei, toi loi hyvä tieto! raw:ta kuvaan luonnollisesti, mutta en tiennyt että telkkarissa näkyy modattu versio...alsalus kirjoitti:
Semmoinen asia, joka kannattaa myös huomioida on, että asiaan vaikuttaa kuvaatko jpg vai raw -kuvaa. Raw-kuvassa on platkut sävyt, kun siihen ei ole tehty mitään konversiota. Kameran takatelkkari näyttää jpg-version, mutta tietokoneen ruudulla näet "todellisen kuvan".
Joo, olen kyllä ollut tyytyväinen tohon macroon ja ihan hirveästi ei taida olla vaihtoehtojakaan. Et se on vähän niinku lukittu. Sitten pitäis vaan arpoa se sopiva runko. Myyntipalstallakin näytti olevan silloin tällöin aika hyvännäköisiä diilejä..alsalus kirjoitti:
Mutta toi 60 millin macro luultavasti soveltuu ruokakuvaukseen paremmin kuin satanen, koska vähän lyhyemmällä polttovälillä saat helpommin kuvaan mahtumaan enemmän ja syväterävyydenkin kanssa on pelivaraa enemmän.
Pitäis varmaan ylipuhua kameran ja linssin omistajat upgreidaamaan omansa ja myymään noi romppeet mulle. Tuntuu ihan toimivalta setupilta poislukien se harmaus-virhe joka varmasti korjaantuu tavalla tai toisella. ..
-
- Viestit: 615
- Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
- Paikkakunta: Espoo
Ei tällaista tavoitetta voi pitää järkevänä! Ei ainakaan jos kuvaat raw-kuvia.attitude kirjoitti:Ja tosiaan tavoitehan on että se kuva valmistuisi sillä kameralla eikä softalla.
Raw-kuva kaipaa välttämättä säätöä kuvankäsittelyohjelmassa. Se jätetään käsittelemättä kamerassa nimenomaan sen takia, että kuvaaja voi sen käsitellä haluamakseen ja haluamallaan ohjelmalla/laitteistolla. Tähän liittyy valintoja, joita kamera ei voi eikä kykene itsenäisesti tekemään.
Sen sijaan voit ottaa kuvan niin, että kamera saa talletettua kohteesta mahdollisimman paljon sellaista tietoa, josta on hyötyä jälkikäsittelyssä.
Muuten näiden ruokakuvien kanssa voi harkita myös HDR-kuvausta ottamalla useita kuvia, mutta eri valotusajoilla ja antamalla Lightroom:n rakentaa niistä yksi suurella dynamiikka-alueella varustettu kuva.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
-
- Viestit: 429
- Liittynyt: Kesä 27, 2008 10 : 06
Miksi ei voi pitää järkevänä.
Ei raw -kuvaa pidä säätää kuvankäsittelyssä, sitä voi säätää kuvankäsittelyssä jos säätöä tarvitaan.
Mikäli kuva on mahdollisimman valmis jo kamerassa jää 'turha' kuvankäsittely pois ja kuitenkin kuvaan jää mahdollisimman suuri säätövara jos jotain erikoisempaa säätöä siihen haluaa tehdä.
Ei raw -kuvaa pidä säätää kuvankäsittelyssä, sitä voi säätää kuvankäsittelyssä jos säätöä tarvitaan.
Mikäli kuva on mahdollisimman valmis jo kamerassa jää 'turha' kuvankäsittely pois ja kuitenkin kuvaan jää mahdollisimman suuri säätövara jos jotain erikoisempaa säätöä siihen haluaa tehdä.
-
- Viestit: 3920
- Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
- Viesti:
Mikä on turhaa? Kuvankäsittelyn voidaan perustellusti argumentoida olevan yhtä oleellinen osa kuvan luomisen prosessia, kuin valokuvaustapahtuma. Kameran tekniikka vaikuttaa kuvaan. Optiikka vaikuttaa kuvaan. Kuvauspaikan valaistus vaikuttaa kuvaan. Kameran säädöt vaikuttavat kuvaan. Ei ole olemassa neutraalia lähtötilannetta. Ei ole koskaan ollutkaan.
Ansel Adamskin sääti kuviaan eri tavoin pimiössä ja muilla käytettävissä olevilla tekniikoilla. Digiaikana välineet ovat vain toiset.
Voidaan sanoa että lopputuloksen kannalta on eduksi, että prosessin jokaisessa vaiheessa tehdään niin hyvää työtä kuin kyetään, mutta yhden vaiheen asettaminen automaattisesti toisen yläpuolelle ei palvele muuta kuin dogmaattista ja kvasipuristista ajatusmallia "oikeasta valokuvasta". Lopputulos ratkaisee.
Joitakin asioita ei voida säätää halutun kaltaiseksi jälkikäsittelyssä, mutta paljon voidaan tehdä. Jotkut asiat on myös helpompaa, nopeampaa ja halvempaa tehdä jälkikäsittelyssä kuin yrittää saada samaa aikaan kuvauspaikalla. Prosessia pitää katsoa kokonaisuutena ja keskittää työpanoksia siten, kuin kulloinkin on järkevää.
Ansel Adamskin sääti kuviaan eri tavoin pimiössä ja muilla käytettävissä olevilla tekniikoilla. Digiaikana välineet ovat vain toiset.
Voidaan sanoa että lopputuloksen kannalta on eduksi, että prosessin jokaisessa vaiheessa tehdään niin hyvää työtä kuin kyetään, mutta yhden vaiheen asettaminen automaattisesti toisen yläpuolelle ei palvele muuta kuin dogmaattista ja kvasipuristista ajatusmallia "oikeasta valokuvasta". Lopputulos ratkaisee.
Joitakin asioita ei voida säätää halutun kaltaiseksi jälkikäsittelyssä, mutta paljon voidaan tehdä. Jotkut asiat on myös helpompaa, nopeampaa ja halvempaa tehdä jälkikäsittelyssä kuin yrittää saada samaa aikaan kuvauspaikalla. Prosessia pitää katsoa kokonaisuutena ja keskittää työpanoksia siten, kuin kulloinkin on järkevää.
Sapere aude.
---
flickr
---
flickr
-
- Viestit: 615
- Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
- Paikkakunta: Espoo
Minusta toi ajatus, ettei kuvankäsittelyä/jälkikäsittelyä tarvita digikuvien kanssa on pielessä. No niin voi käydä, mutta ei se tavallista ole. Tai siihen pääsemiseksi pitää tehdä kuvaustilanteessa järjestelyitä, jotka eivät ole perusteltavissa vaivaan nähden. Ja tämäkin on mahdollista vain erityistilanteissa.Juha Sa kirjoitti:Miksi ei voi pitää järkevänä.
Ei raw -kuvaa pidä säätää kuvankäsittelyssä, sitä voi säätää kuvankäsittelyssä jos säätöä tarvitaan.
Mikäli kuva on mahdollisimman valmis jo kamerassa jää 'turha' kuvankäsittely pois ja kuitenkin kuvaan jää mahdollisimman suuri säätövara jos jotain erikoisempaa säätöä siihen haluaa tehdä.
Vaikein ongelma:
Miten otetaan 11-14 bittisyvyyksinen raw-kuva niin, että se voidaan esittää 8-11 bitin näytöllä tai paperitulosteena (paljonkos niihin saa dynamiikkaa), ilman että tarvii jälkikäsittelyssä tehdä mitään "dynamiikan mäppaystä" (en tiedä kunnon suomenkielistä ilmaisua). Ei noissa Raw-kuvissa ole edes gammakorjausta, saati hienompaa säätöä.
Eikä toi värien osuuskaan ole sivuutettavissa:
Jos ei pyritä harmaakortin valkotasapainoon, niin ainakin tavoitellaan omaa/asiakkaan/kohderyhmän otetta/näkemystä. Voihan tämän saada aikaan valoilla ja suodattimilla, kuten filmiaikaan. Ja jos tarve on voimakas, niin kannattaa ainakin osittain tehdä se näin jo kuvaustilanteessa. Mutta onko sittenkään väärtiä jättää jälkikäsittely värien suhteen pois. Ihan vaan periaatteesta.
Noi perussäädöt Raw-kuville ei ole mitään "erikoisempia säätöjä", kuten asian ilmaiset, vaan välttämättömiä jälkikäsittelytoimenpiteitä, joita ilman useat hyvät kuvat eivät ole edes katsottavissa/ymmärrettävissä.
Mä luulen, että tässä on osalla keskustelijoista taustalla jonkinlainen käsitys digikamerasta rehellisenä todellisuuden tallentajana, eikä sitä saisi jälkikäteen muokata, jottei dokumentti vääristyisi.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
-
- Viestit: 1354
- Liittynyt: Heinä 16, 2014 23 : 10
Se kirkas kuva mikä välähtää on juurikin se raw muoto. Isellänikin vaikka ennen tietämättömänä raw kuvan paremmista muokkausmahdollisuuksista kuvasin pelkästään jpg nä, vilkkui jostakin syystä sama aluksi näytössä, vaikka kuvat oli pelkässä jpg muodossa. Näpäytä sieltä valikosta myös raw laatu päälle ja kokeile.. sitten pitäisi näkyä kun koneelle laitat niin vaaleempi ja tummempi versio (eli raw ja jppg) samasta kuvasta. Vaaleniko? :) RAWia joudut kyllä sitten enempi ehkä käsittelemäön, riippuu mieltymyksestäsi..
Elikkä kamerasta se raw päälle.
Elikkä kamerasta se raw päälle.
-
- Viestit: 2366
- Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
-
- Viestit: 42
- Liittynyt: Elo 20, 2015 22 : 32
Pannaan tulemaan viimeistään ylihuomenna :)Ville^K kirjoitti:Kuvia jakoon :)
RAWta olen siis koko ajan kuvannut ja nimenomaan siinä on ne platkut sävyt ja kuva pitää kehittää. En tiennyt että siinä screenillä (Lightroom ja kamera) välähtää hetken .jpg ja että sitä on muokattu automaattisesti.
Näillä vinkeillä eteenpäin ja tuo HDR menee seuraavaksi testiin.
-
- Viestit: 2366
- Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Näkemättä kuvia sanoisin että se tulee olemaan aivan perseestä :(attitude kirjoitti:Toi HDR:hän oli ihan huikee. Tosi helppo käyttää ja lopputulos oli aika messevä. Kiitos tästä vinkistä!
99% HDR-kuvista mitä ihmiset lataa nettiin on aivan kammottavan näköistä kuraa.
Itse pitäytyisin valaistuksen opettelussa mahdollisimman kaukana HDR-virityksistä :)
-
- Viestit: 42
- Liittynyt: Elo 20, 2015 22 : 32
Tässä vasta opetellaan...Ville^K kirjoitti:Näkemättä kuvia sanoisin että se tulee olemaan aivan perseestä :(attitude kirjoitti:Toi HDR:hän oli ihan huikee. Tosi helppo käyttää ja lopputulos oli aika messevä. Kiitos tästä vinkistä!
99% HDR-kuvista mitä ihmiset lataa nettiin on aivan kammottavan näköistä kuraa.
Itse pitäytyisin valaistuksen opettelussa mahdollisimman kaukana HDR-virityksistä :)
Mikä tuossa HDR:ssä tökkii? Esimerkkikuvia?
-
- Viestit: 1421
- Liittynyt: Elo 17, 2009 13 : 50
HDR:ssä homma lähtee helposti lapasesta:
http://www.makeuseof.com/tag/time-word- ... y-opinion/
Vaatii taitavaa kuvankäsittelyä, että lopputuloksessa kuvan dynamiikka laajenee luontevasti.
Mutta fiilisjuttuja nää usein on. Yleensä hyvä ja laadukas vallitseva valo tuottaa parhaan lopputuloksen.
http://www.makeuseof.com/tag/time-word- ... y-opinion/
Vaatii taitavaa kuvankäsittelyä, että lopputuloksessa kuvan dynamiikka laajenee luontevasti.
Mutta fiilisjuttuja nää usein on. Yleensä hyvä ja laadukas vallitseva valo tuottaa parhaan lopputuloksen.
-
- Viestit: 615
- Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
- Paikkakunta: Espoo
Se, että ihmiset on innoissaan tehneet karkkikaupan mainoksia niistä kuvista. Sama juttuhan se on nuorten grafiikkatöissä - sirkustouhua ja diskovaloja.attitude kirjoitti:
Mikä tuossa HDR:ssä tökkii?
HDR-kuvat on erityisen hyviä, jos tarvii saada sekä pimeät, että kirkkaat alueet kuvaan niin, että kummassakin näkyy myös yksityiskohdat. Monessa ruuassahan on näin tilanne - esimerkkinä vaikka mämmiannos kermoineen:) Tai salaatti tummine onkaloineen valkoisella posliinilla.
Ei muuta kun opettelemaan ja kokemuksia keräämään. Myös kuvankäsittelystä.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
-
- Viestit: 2366
- Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
+1alsalus kirjoitti:HDR:ssä homma lähtee helposti lapasesta:
http://www.makeuseof.com/tag/time-word- ... y-opinion/
Vaatii taitavaa kuvankäsittelyä, että lopputuloksessa kuvan dynamiikka laajenee luontevasti.
Mutta fiilisjuttuja nää usein on. Yleensä hyvä ja laadukas vallitseva valo tuottaa parhaan lopputuloksen.
Mun perstuntuman mukaan modernien digikameroiden (2008 tai uudempien) raw-kuvien pelivara riittää nätisti ruokakuvaukseen sisätiloissa koska ei siellä synny ongelmallisen suuria kontrastieroja mitenkään.
-
- Viestit: 42
- Liittynyt: Elo 20, 2015 22 : 32
Voi herranjumala mitä kuvia! :/alsalus kirjoitti:HDR:ssä homma lähtee helposti lapasesta:
http://www.makeuseof.com/tag/time-word- ... y-opinion/
Vaatii taitavaa kuvankäsittelyä, että lopputuloksessa kuvan dynamiikka laajenee luontevasti.
Mutta fiilisjuttuja nää usein on. Yleensä hyvä ja laadukas vallitseva valo tuottaa parhaan lopputuloksen.
Se "karkkikauppa" on kyllä aika hyvä termi noille. Googlailin nopeasti HDR:ää ja kyllä siellä enemmän oli kamalaa kuin nättiä..
Tällainen pisti silmään. https://www.flickr.com/groups/hdrfood/pool/
Musta toi eka annos (mustekala) on ihan hieno, mutta aika kauheeta matskua tuollakin. Kyllä se mun elämäni ensimmäinen ja ainoa HDR ihan luonnollinen sentään oli..