Tästä näkyi löytyvän useampia kuvia joissa tuota samaa näkyy: http://blog.atmtxphoto.com/2013/10/06/t ... m1-review/Ville^K kirjoitti:Kyseinen kakkula toimii ilmeisesti muilla ihmisillä samalla tavalla eli kyse on mitä luultavimmin ominaisuudesta.
M.Zuiko Digital ED 12-40mm 1:2.8 PRO
-
- Viesti:
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
- Viesti:
Noniin.
Lähetin tuon kakkulan joku aika sitten huoltoon Olyn huoltohenkilökunnan kehoituksesta. Laitoin omat testikuvat matkaan ja kerroin etten ole saanut tuotettua hehkua konsistentisti jos mikään osa kuvasta ei ylivalotu. Halusivat objektiivin itselleen siitä huolimatta.
Nyt sieltä tuli maili että "objektiivi on parhaillaan työn alla". Mulla ei ole mitään käyrä mitä tuo mahtaa tarkoittaa mutta saan objektiivin viimeistään perjantaina takaisin. Katsotaan mitä tapahtuu!
Lähetin tuon kakkulan joku aika sitten huoltoon Olyn huoltohenkilökunnan kehoituksesta. Laitoin omat testikuvat matkaan ja kerroin etten ole saanut tuotettua hehkua konsistentisti jos mikään osa kuvasta ei ylivalotu. Halusivat objektiivin itselleen siitä huolimatta.
Nyt sieltä tuli maili että "objektiivi on parhaillaan työn alla". Mulla ei ole mitään käyrä mitä tuo mahtaa tarkoittaa mutta saan objektiivin viimeistään perjantaina takaisin. Katsotaan mitä tapahtuu!
-
"Nyt sieltä tuli maili että "objektiivi on parhaillaan työn alla". Mulla ei ole mitään käyrä mitä tuo mahtaa tarkoittaa mutta saan objektiivin viimeistään perjantaina takaisin. Katsotaan mitä tapahtuu!"
Jos olis huollettavana "Fingerpolissa" niin työn alla olis jokin iso kuvaputki tv jonka alle objektiivi on sitten jäänyt, litistynyt :-)
Kerrohan sitten miten kävi, toivottavasti tulee kuntoon.
Jos olis huollettavana "Fingerpolissa" niin työn alla olis jokin iso kuvaputki tv jonka alle objektiivi on sitten jäänyt, litistynyt :-)
Kerrohan sitten miten kävi, toivottavasti tulee kuntoon.
-
- Viesti:
Tänään soittelivat mulle Olympuksella ja kertoivat että tuo hehkuminen on ominaisuus tässä 12-40/2.8:ssa mutta näkyy tällä mun objektiivilla paljon voimakkaampana kuin heidän referenssiobjektiivissa. Sanoivat säätävänsä putken samanlaiseksi kuin mikä se heidän esimerkkilasinsa on.
Hehkumiselle mainittiin myös joku tekninen termi, mutta eipä jäänyt päähän siitä puhelinsoitosta.
Sitten vaan sormet ristissä odotellaan että eivät pasko tuota lasia esim. terävyyden osalta. Lähetin pitäisi tuoda toi mulle perjantaina.
Muoks. Nyt sain mailin että laittavat uuden objektiivin tulemaan.
Hehkumiselle mainittiin myös joku tekninen termi, mutta eipä jäänyt päähän siitä puhelinsoitosta.
Sitten vaan sormet ristissä odotellaan että eivät pasko tuota lasia esim. terävyyden osalta. Lähetin pitäisi tuoda toi mulle perjantaina.
Muoks. Nyt sain mailin että laittavat uuden objektiivin tulemaan.
Viimeksi muokannut Ville^K, Marras 20, 2014 13 : 05. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
-
Minun vastaava lasi voi olla huono sekin, mutta kun en osaa katsoa noita valojen "hehkuja" kovin objektiivisesti johtuen jo silmälasieni aiheuttamista näkymistä joita ei voi kovin neutraaleiksi kutsua.
Autolla ajaessa vastaantulevien autojen valot on kuin tähtiä jotka leviävät katselukulmista riippuen jopa läpi koko näkökulman.
Kaikki valot hajoavat enemmän tai vähemmän puhtaanakin, mutta sitä enemmän mitä likaisemmat silmälasit on.
Tuo objektiivi on sen verran hyvä, että pienistä puutteista, jotka ei minua ole toistaiseksi haitanneet, en viitsi valittaa.
Autolla ajaessa vastaantulevien autojen valot on kuin tähtiä jotka leviävät katselukulmista riippuen jopa läpi koko näkökulman.
Kaikki valot hajoavat enemmän tai vähemmän puhtaanakin, mutta sitä enemmän mitä likaisemmat silmälasit on.
Tuo objektiivi on sen verran hyvä, että pienistä puutteista, jotka ei minua ole toistaiseksi haitanneet, en viitsi valittaa.
-
- Viesti:
Jumalauta!
Tänään toi DHL:n lähettipoika kokonaan uuden 12-40/2.8 zoomin. Mukana tuli siis kaikki myyntipakkauksen kilkkeet sekä lomake jossa huoltoteknikko (nimi mainittu) vahvistaa käyneensä läpi tämän mulle lähetetyn kopion ja että ongelmia ei pitäisi olla. Näyttää käsin allekirjoitetulta :)
Huomasin myös optiikkaa käpistellessäni että tämä toimii mekaanisesti hiukan eri tavalla kuin vanha lasi. Edellinen putki oli lyhimmillään noin 17mm polttovälillä, mutta tässä se lyhyin asento on jossain 15-16mm kieppeillä kuitenkin niin, että polttoväli on selvästi eri kohdassa kuin aiemmin.
Nyt rupeaa olemaan palvelu kohdillaan. Erinomaista toimintaa Olympukselta! Tämä kyllä lisää huomattavasti omaa innostustani Olyn laitteita kohtaan sillä tykkään siitä että yritys pitää huolta asiakkaistaan.
En ehtinyt vielä ottaa testikuvia mut nyt on silti todella hyvä fiilis :)
Tänään toi DHL:n lähettipoika kokonaan uuden 12-40/2.8 zoomin. Mukana tuli siis kaikki myyntipakkauksen kilkkeet sekä lomake jossa huoltoteknikko (nimi mainittu) vahvistaa käyneensä läpi tämän mulle lähetetyn kopion ja että ongelmia ei pitäisi olla. Näyttää käsin allekirjoitetulta :)
Huomasin myös optiikkaa käpistellessäni että tämä toimii mekaanisesti hiukan eri tavalla kuin vanha lasi. Edellinen putki oli lyhimmillään noin 17mm polttovälillä, mutta tässä se lyhyin asento on jossain 15-16mm kieppeillä kuitenkin niin, että polttoväli on selvästi eri kohdassa kuin aiemmin.
Nyt rupeaa olemaan palvelu kohdillaan. Erinomaista toimintaa Olympukselta! Tämä kyllä lisää huomattavasti omaa innostustani Olyn laitteita kohtaan sillä tykkään siitä että yritys pitää huolta asiakkaistaan.
En ehtinyt vielä ottaa testikuvia mut nyt on silti todella hyvä fiilis :)
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Noniin. Otin noi samat kidutustestikuvat tosta mun työpisteen lampusta ja tämä uusi kopio hehkuu silmämääräisesti täsmälleen samalla tavalla kun se vanha. En sitten tiedä mitä Olyn tyypit omissa testeissään huomasivat. Toi objektiivin pituuden muuttuminen polttovälin mukaan toimii hitusen eritavoin kuin aiemmin mutta muuta eroa en ole havainnut.
Niin ja pakkaus ei ollut täydellinen vaan alkuhurmoksessa jäi huomaamatta että vvs puuttuu. No tämä ei ole ongelma koska mulla on kuitenkin yks tommonen entisestä putkesta.
Lopputulema on siis se että optiikka toistaa minun makuun huonosti isoja kontrastieroja.
Olympuksen huolto toimi kuitenkin varsin mukavasti. Hyvä kommunikaatio ja laadukkaan oloinen palvelu kaikin puolin.
Niin ja pakkaus ei ollut täydellinen vaan alkuhurmoksessa jäi huomaamatta että vvs puuttuu. No tämä ei ole ongelma koska mulla on kuitenkin yks tommonen entisestä putkesta.
Lopputulema on siis se että optiikka toistaa minun makuun huonosti isoja kontrastieroja.
Olympuksen huolto toimi kuitenkin varsin mukavasti. Hyvä kommunikaatio ja laadukkaan oloinen palvelu kaikin puolin.
-
Tuli itsekin tällä viikolla hommattua tämä zoomi. Kuvia ei ole vielä montaa otettu, mutta nekin vähät hämärässä/pimeässä (yllättävää vuodenaika huomioiden) ja kyllähän tuo glow tosiaan on aika selkeää paikoin. Hämärässä ympäristössä kun usein tuppaa olemaan valoja, jotka palavat reilusti puhki. Eipä nyt käytännön kuvissa varmaan kovin usein haittaa, mutta vähän pettymys kuitenkin. Varsinkin tällainen harrastaja, joka vaihtaa siitä 200e zoomista 5 kertaa kalliimpaan, olettaa jotenkin että sillä korjaantuu kaikki virheet ja taivas aukeaa. Eihän se ihan näin mene :)
Ehkä tässä eniten harmittaa, että myin 17/1.8:n osittain tämän rahoitukseen :P Noh, tarkoitus onkin hommata 14/2.5 "taskukameraobjektiiviksi" ja kenties 25/1.8 jossain vaiheessa.
Eiköhän nämä unohdu jahka pääsee objektiivin kanssa tositoimiin.
Ehkä tässä eniten harmittaa, että myin 17/1.8:n osittain tämän rahoitukseen :P Noh, tarkoitus onkin hommata 14/2.5 "taskukameraobjektiiviksi" ja kenties 25/1.8 jossain vaiheessa.
Eiköhän nämä unohdu jahka pääsee objektiivin kanssa tositoimiin.
-
Kyllä kai melkein jokaisesta objektiivista löytyy jotain sille ominasta vikaa, se pitää vaan asettaa omaan arvoonsa, eikä alkaa suremaan viasta joka ilmenee todella harvoin, jos ei sitten ole joku bandikuvaaja ammatiltaan.
Omassa käytössä huomasin tuon "vian" (minusta aika pieni murhe) vasta näiden keskustelujen kautta, testailin ja totesin, että joo, taitaa siellä jotain glowta olla, mutta eipä kannata surra, kun en edes aiemmin ollut huomannut, on sentään muuten niin helkkarin hyvä objektiivi ja nimen omaan minulle tärkeillä laajakulma-asennoilla.
Jos koon saisi hieman pienemmäksi ja vv-suojan pysyvämmin kiinni, niin se olisi jo todella loistava lasi.
Omassa käytössä huomasin tuon "vian" (minusta aika pieni murhe) vasta näiden keskustelujen kautta, testailin ja totesin, että joo, taitaa siellä jotain glowta olla, mutta eipä kannata surra, kun en edes aiemmin ollut huomannut, on sentään muuten niin helkkarin hyvä objektiivi ja nimen omaan minulle tärkeillä laajakulma-asennoilla.
Jos koon saisi hieman pienemmäksi ja vv-suojan pysyvämmin kiinni, niin se olisi jo todella loistava lasi.
-
Juu eipä tässä epätoivoon kannata vajota. Vaikka nettikeskustelujen lukeminen saattaa tuoda esiin "ongelmia" joihin ei muuten paljoa kiinnittäisi huomiotakaan, on mielestäni hyvä tietää objektiiviensa (ja kameroidensa) huonotkin puolet. Niin voi esimerkiksi jossain potentiaalisesti kyseiselle laitteelle huonossa tilanteessa tehdä jonkun toisen valinnan jo etukäteen, eikä huomata liian myöhään.
Esimerkiksi jos nyt tietää haastavan vastavalotilanteen ja laukusta löytyy siihen parempi objektiivi, kannattaa käyttää sitä. Tai vastaavasti joku toinen valovoimaisempi lasi voi sopia potretteihin ym kohteiden esiintuomiseen ollessaan keskeltä terävä vaikkei reunatoisto vakuutakaan, kun taas tämä zoomi tarjoaa terävää jälkeä kautta kuva-alan kaikilla aukoilla eikä sitä ainakaan tarvitse miettiä.
Esimerkiksi jos nyt tietää haastavan vastavalotilanteen ja laukusta löytyy siihen parempi objektiivi, kannattaa käyttää sitä. Tai vastaavasti joku toinen valovoimaisempi lasi voi sopia potretteihin ym kohteiden esiintuomiseen ollessaan keskeltä terävä vaikkei reunatoisto vakuutakaan, kun taas tämä zoomi tarjoaa terävää jälkeä kautta kuva-alan kaikilla aukoilla eikä sitä ainakaan tarvitse miettiä.
-
- Viesti:
Siis juuri näin. Pitää tietää miten omat rojut toimii ja valita kulloiseenkin hommaan se sopivin peli.nihtila kirjoitti:Juu eipä tässä epätoivoon kannata vajota. Vaikka nettikeskustelujen lukeminen saattaa tuoda esiin "ongelmia" joihin ei muuten paljoa kiinnittäisi huomiotakaan, on mielestäni hyvä tietää objektiiviensa (ja kameroidensa) huonotkin puolet. Niin voi esimerkiksi jossain potentiaalisesti kyseiselle laitteelle huonossa tilanteessa tehdä jonkun toisen valinnan jo etukäteen, eikä huomata liian myöhään.
-
- Viesti:
Minä en ollut tähän törmännyt aiemmin joten siksi ihmetytti. Omistamillani Nikonin ja Sigman kamoilla sitä ei näy lähellekään samassa mittakaavassa.rauer kirjoitti:Eiköhän tuollainen glow tai blooming ole aika yleistä. Sattumalta kuvasin muutama päivä sitten pimeällä niin, että katulamppuja oli kuvassa ja selkeä glow tuli omiin kuviini. E-M5 ja ilmeisesti ihan hyvänä pidetty PanaLeica 25mm.
-
Tähän vaikuttaa myös käytetty formaatti. Haluan sitä sanoa, että vaikka täyskennoisen kamerasi objektiivi hohkaisikin valopisteen ympärillä samalla tavalla, niin tilanne näyttää paljon paremmalta koska hohto suhteessa kuva-alan kokoon on pienempi (ja sillä alueella vähemmän pikseleitä).Ville^K kirjoitti:Minä en ollut tähän törmännyt aiemmin joten siksi ihmetytti. Omistamillani Nikonin ja Sigman kamoilla sitä ei näy lähellekään samassa mittakaavassa.rauer kirjoitti:Eiköhän tuollainen glow tai blooming ole aika yleistä. Sattumalta kuvasin muutama päivä sitten pimeällä niin, että katulamppuja oli kuvassa ja selkeä glow tuli omiin kuviini. E-M5 ja ilmeisesti ihan hyvänä pidetty PanaLeica 25mm.
Samasta syystä mm. ca näyttää sen pahemmalta mitä pienempi on formaatti ja mitä suurempi pikselitiheys.
-
- Viesti:
Eikös tämä tarkoittaisi että kännyköillä kuva ois sitten jo tosi pahasti tämän ongelman pilaamaa? Eli toisin päin ajatellen, optiikka tehdään formaatin vaatimusten mukaan.nomad kirjoitti:Tähän vaikuttaa myös käytetty formaatti. Haluan sitä sanoa, että vaikka täyskennoisen kamerasi objektiivi hohkaisikin valopisteen ympärillä samalla tavalla, niin tilanne näyttää paljon paremmalta koska hohto suhteessa kuva-alan kokoon on pienempi (ja sillä alueella vähemmän pikseleitä).
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
-
No eikö se ole? :-)Rockford kirjoitti:Eikös tämä tarkoittaisi että kännyköillä kuva ois sitten jo tosi pahasti tämän ongelman pilaamaa? Eli toisin päin ajatellen, optiikka tehdään formaatin vaatimusten mukaan.nomad kirjoitti:Tähän vaikuttaa myös käytetty formaatti. Haluan sitä sanoa, että vaikka täyskennoisen kamerasi objektiivi hohkaisikin valopisteen ympärillä samalla tavalla, niin tilanne näyttää paljon paremmalta koska hohto suhteessa kuva-alan kokoon on pienempi (ja sillä alueella vähemmän pikseleitä).
Mutta eikös tässä ole kysymys siitä, että optisen järjestelmän koon pienentyessä sille asetetut laatuvaatimukset enimmäkseen kasvavat. Eniten on keskusteltu värivirheistä. Se määrä ca:ta joka näyttää Nikonin vanhassa 12mpx fx-rungossa siedettävältä, näyttää D800:ssa aika pahalta ja 24mpx dx-rungossa vielä pahemmalta. Ja m43 kamera on tietysti vielä vaativampi.
Ja varmaan taustalla on paljon muutakin. Ehkäpä Olympuksen 12-40mm on vain sellainen kompromissi, että kirkkaat valopisteet hehkuvat ympäristöönsä poikkeuksellisen paljon. Toisaalta onhan tämä terävä ja useimmissa muissa suhteissa hyvä objektiivi, vaikka valovoimainen normizoom on aina vaikea tapaus.
-
- Viesti:
m43-kameran kuvaa pitää suurentaa kertoimella 2 enemmän kuin kinaria jos kuvia killistelee samassa koossa. Mielestäni nämä hehkut ovat suurempia kuin kaksinkertaisia joten kyse ei ole pelkästään suurennoksesta.nomad kirjoitti:Tähän vaikuttaa myös käytetty formaatti. Haluan sitä sanoa, että vaikka täyskennoisen kamerasi objektiivi hohkaisikin valopisteen ympärillä samalla tavalla, niin tilanne näyttää paljon paremmalta koska hohto suhteessa kuva-alan kokoon on pienempi (ja sillä alueella vähemmän pikseleitä).Ville^K kirjoitti:Minä en ollut tähän törmännyt aiemmin joten siksi ihmetytti. Omistamillani Nikonin ja Sigman kamoilla sitä ei näy lähellekään samassa mittakaavassa.rauer kirjoitti:Eiköhän tuollainen glow tai blooming ole aika yleistä. Sattumalta kuvasin muutama päivä sitten pimeällä niin, että katulamppuja oli kuvassa ja selkeä glow tuli omiin kuviini. E-M5 ja ilmeisesti ihan hyvänä pidetty PanaLeica 25mm.
Isompi suurennos toki tekee tilanteesta huonomman.