Salamajärjestelmän kokoaminen käsisalamilla

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
fleshlight

Viesti Kirjoittaja fleshlight »

Jos yhdellä taustakankaalla meinaa pärjätä niin harmaalla lähtisin itse liikenteeseen, siitä saa leivottua yli- ja alivalottamalla sekä värigeeleillä melkein minkä värisen tahansa.
Viimeksi muokannut fleshlight, Loka 06, 2014 20 : 24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

onninpoika kirjoitti:Selvennys tuohon pienen salamatehon vaikutukseen urheilukuvauksessa.
Oliko tämä mallikuva siis ilman salamaa, varjon kanssa?

Olisi mielenkiintoista nähdä kuva salaman kanssa ja ilman.

Jos YongNuon 560:n manuaalia katsoo, niin sen ohjeluku 1/32 teholla on 14 mm:n zoomilla 2.7. Otan tuon laajakulman nyt arvioksi, koska tuo sateenvarjo hajoittaa valon varmaankin jopa laajemmalle kuin 14 millin zoomin asento. Jos kameran aukko on 2.8 saadaan ISO100:lla siis yhden metrin etäisyys, jolla salama valottaa kuvan oikein.

No nyt käytössä oli suurempi herkkyys, ISO400 olisi kaksi metriä, ISO1600 neljä metriä. Lisäksi sinulla on kaksi salamaa, päästään melkein kuuteen metriin. Eli ehkä tuo tosiaan riittää täytesalamaksi, riippuen kuinka paljon sateenvarjot vievät valoa.

Ehkäpä tämä on toimivaa urheilussa. Itse tykkään käyttää sitä salamaa kunnon tehoilla - valaisemaan - ja varjot ovat pakollisia, jotta se valo näkyisi. Liian tasainen valo kasvoilla on itselleni pikemminkin kauhistus.
lippoma
Viesti:

Re: Salamajärjestelmän kokoaminen käsisalamilla

Viesti Kirjoittaja lippoma »

a_uusitalo kirjoitti:Olen kokoamassa aloittelijan pienimuotoista salamajärjestelmää käsisalamista ja nyt mietinkin mihin minun tulisi panostaa. Olen aloittelija.
Olen ajatellut ostaa kaksi käsisalamaa, esim Canon Speedlite 430 II + esim. Yongnuo yn 560 III ja niiden lisäksi softboxin 50x50, RoundFlash™ - Magnetic Black-ring flash-adapterin, radiotriggerit 3kpl ja kaksi tautakangasta, valkoisen ja harmaan. Sateenvarjot 2kpl, jalustat ja salamapidikkeet minulla jo on.
Kuullostaako tämä toimivalta setiltä vai olisiko parempaa vaihtoehtoa ja mihin minun tulee kiinnittää huomiota? Toimivatko salamat ongelmitta yhdessä?

Kuvaan Canon 7D:llä ja 17-55 F2.8 objektiivilla.

Kiitos vastauksista!
Kannattaa kerätä käsisalamia ja triggereitä ja erilaisia valonmuokkaimia. Minä kuvaan paljon tanssijoita miljöössä, koska studio on kliininen paikka ikään kuin laboratorio jossa voi onnistuakin, mutta miljöössä on elettyä elämää ja rekvisiitta valmiina... Tässä bollywwod tanssija ja Bar Bhangra: Kuva
Jos ostat yhden kalliin tai kaksi kallista salamaa ja ne menevät rikki niin olet pulassa usealla käsisalamalla on turvallista olla liikeellä...
lippoma
Viesti:

Re: Salamajärjestelmän kokoaminen käsisalamilla

lippoma kirjoitti:
a_uusitalo kirjoitti:Olen kokoamassa aloittelijan pienimuotoista salamajärjestelmää käsisalamista ja nyt mietinkin mihin minun tulisi panostaa. Olen aloittelija.
Olen ajatellut ostaa kaksi käsisalamaa, esim Canon Speedlite 430 II + esim. Yongnuo yn 560 III ja niiden lisäksi softboxin 50x50, RoundFlash™ - Magnetic Black-ring flash-adapterin, radiotriggerit 3kpl ja kaksi tautakangasta, valkoisen ja harmaan. Sateenvarjot 2kpl, jalustat ja salamapidikkeet minulla jo on.
Kuullostaako tämä toimivalta setiltä vai olisiko parempaa vaihtoehtoa ja mihin minun tulee kiinnittää huomiota? Toimivatko salamat ongelmitta yhdessä?

Kuvaan Canon 7D:llä ja 17-55 F2.8 objektiivilla.

Kiitos vastauksista!
Kannattaa kerätä käsisalamia ja triggereitä ja erilaisia valonmuokkaimia. Minä kuvaan paljon tanssijoita miljöössä, koska studio on kliininen paikka ikään kuin laboratorio jossa voi onnistuakin, mutta miljöössä on elettyä elämää ja rekvisiitta valmiina... Tässä bollywwod tanssija ja Bar Bhangra: Kuva
Jos ostat yhden kalliin tai kaksi kallista salamaa ja ne menevät rikki niin olet pulassa usealla käsisalamalla on turvallista olla liikeellä...
Tässä kuvassa Yongnuo 560 oli 1/64 tehoilla iso 400 aukko 4. vasemmalta softboxin läpi (http://www.gadgetinfinity.com/octagon-p ... -grid.html) ja oikealta sateenvarjon läpi. Tehot olivat pieniä koska piti saada mukaan tunnelmaa baarista....
JoseJ

Viesti Kirjoittaja JoseJ »

Kiitos todella hyvistä vinkeistä. 4kpl YN-560III tilattu kiinasta+ 1 yn-560TX. Halvalla tulee.. Akkuja tilattu akkulasta. Enään varjot, softboxit standit taustakankaat.
onninpoika

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

Tuossa bollywood kuvassa näkyy mielestäni koko salamakuvauksen sielu. Hyvä kuva jossa valoa, varjoa ja syvyyttä.
lippoma
Viesti:

onninpoika kirjoitti:Tuossa bollywood kuvassa näkyy mielestäni koko salamakuvauksen sielu. Hyvä kuva jossa valoa, varjoa ja syvyyttä.
kiitos kehuista. Tässä vielä yksi kuva studiosta glamour tyylillä. Tässä minulla on softbox ja hunajakenno ja sateenvarjo softboxin sisällä 3 Yongnuo salamaa.Kuva
onninpoika

Hyvä kuva ja todella mielenkiintoinen valo. Onko tuo kasvojen esiinnostaminen voimakkaammalla valolla tehty sen softboxin avulla suunnaten ja tarkentaen valoa sillä hunajakennolla? Tehovalo/päävalo tulee suoraan mallin kasvoihin edestä? Oikea olkapää ja polvi saavat pienen "turhan" heijastuman. Olisiko sen voinut zoomata sillä hunajakenolla pois (jos tuo valo siis tulee sen läpi)? Valaisu kokonaisuudessa hyvä ja kasvojen valaisu siis mielestäni oppikirjamaisen hyvä.
lippoma
Viesti:

onninpoika kirjoitti:Hyvä kuva ja todella mielenkiintoinen valo. Onko tuo kasvojen esiinnostaminen voimakkaammalla valolla tehty sen softboxin avulla suunnaten ja tarkentaen valoa sillä hunajakennolla? Tehovalo/päävalo tulee suoraan mallin kasvoihin edestä? Oikea olkapää ja polvi saavat pienen "turhan" heijastuman. Olisiko sen voinut zoomata sillä hunajakenolla pois (jos tuo valo siis tulee sen läpi)? Valaisu kokonaisuudessa hyvä ja kasvojen valaisu siis mielestäni oppikirjamaisen hyvä.
Valo tulee minulla lähes aina ylhäältä malliin, ei suoraan kasvoihin, ikinä en suunnittele aivan tarkallen miten valo tulee ja mihin jää "turhia laikkuja. Tässä kuvassa softboxi on mallin yläpuolella puoliksi mallin edessä muistaakseni. Vaikea muistaa kun malli oli niin Hot Cat, sitä vaan kokeili kaikkea... Jos kasvoille saa kauniin valon se tekee jo paljon. On aina kysymys sekunneista kun malli on jossain mielentilassa ja tossa tapahtui jotain juuri tuolloin sitä ei voi toistaa, ja sanoa: " jos vähän siirrän valoa niin oo tollai samalla lailla". Ne hetket menee ja tulee jotain muuta olemusta. Minä en kuvaa sitä miten hienosti valot on suunniteltu vaan aina malli edellä, mitä mallissa tapahtuu miten minä siihen vastaan. Kuvaan etupäässä tanssijoita, kuvassa Soila. Kuvaaminen on hikistä työtä ja kokeilua, varmuutta ja epävarmuutta- enemmän epävarmuutta... Minua itse asiassa aina pelottaa kun alan kuvaamaan, mahan pohjalta kouraisee, sitä tekee valmistelut ja sitten mennään sillä mikä on... Ja koko ajan koetan pitää hyvän fiiliksen, soitan esimerkiksi musiikia koko kuvaamisen ajan, ja se toimii hienosti. Valokuvaaminen ei ole insinööritaitoa vaan ihmissuhdetyötä. Unohtakaa valoarvot ja millä aukolla mikäkin salama valottaa "oikein". Ikinä ei valoteta oikein vaan sillä tavalla kun näyttää hyvältä, toivotulta tulokelta ja monesti yllättyy itsekin....
lippoma
Viesti:

onninpoika kirjoitti:Hyvä kuva ja todella mielenkiintoinen valo. Onko tuo kasvojen esiinnostaminen voimakkaammalla valolla tehty sen softboxin avulla suunnaten ja tarkentaen valoa sillä hunajakennolla? Tehovalo/päävalo tulee suoraan mallin kasvoihin edestä? Oikea olkapää ja polvi saavat pienen "turhan" heijastuman. Olisiko sen voinut zoomata sillä hunajakenolla pois (jos tuo valo siis tulee sen läpi)? Valaisu kokonaisuudessa hyvä ja kasvojen valaisu siis mielestäni oppikirjamaisen hyvä.
Ai niin ja se piti sanoa, että TTL:ää en käyttäisi ikinä tällaisessa luovassa valokuvaamisessa, TTL on hesarin toimittajia varten. En käyttäisi TTL:ää edes hääkuvauksissa. Valoa pitää minusta aina oleellisilta osin itse hallita...Olen järjestämässä joulukuun alkupäivinä studiolla kurssia miljöökuvauksesta. Päivämäärä ei ole selvillä mutta osoite on 5.12 klo 16-22 mallin kera hinta 120€ Työpajankatu 10, Helsinki. Minulla on ilmoittautuneita vasta 1 kpl ja jos vielä 3-5 tulisi niin kurssi toteutuisi..
lazb

Viesti Kirjoittaja lazb »

JoseJ kirjoitti:Kiitos todella hyvistä vinkeistä. 4kpl YN-560III tilattu kiinasta+ 1 yn-560TX. Halvalla tulee.. Akkuja tilattu akkulasta. Enään varjot, softboxit standit taustakankaat.

Moro

Muutama salama ja lähetin pitäisi kanssa hommata. Mistä putiikista nuo nyt kannattaa sitten tilata?
surnu

Kokemuksia YN560III ja YN560TX -härpäkkeistä

Viesti Kirjoittaja surnu »

Kolme YN560III salamaa ostettu, 2 toimii. ja YN560TX -lähetin toimii. Takuu toimii teoriassa: Pitää laittaa lähettäjälle video toimimattomasta laitteesta, mutta sen osoitteeseen ei voi videota laittaa, ei mene perille. Sähköpostireklamaatiota eivät huomioi.

YN560III salaman pahimmat ominaisuudet:
Laite sammuu 30 min käyttämättömän ajan kuluttua. Vain nappulasta saa uudelleen käyntiin. Estää pitkäaikaisen kyttäämisen.
Laite pystyy välähtämään vain 8 kertaa sekunnissa varmasti. Ei riitä nopeaan sarjakuvaukseen.

Muuten kätevät pelit.
onninpoika

Re: Kokemuksia YN560III ja YN560TX -härpäkkeistä

surnu kirjoitti:Kolme YN560III salamaa ostettu, 2 toimii. ja YN560TX -lähetin toimii. Takuu toimii teoriassa: Pitää laittaa lähettäjälle video toimimattomasta laitteesta, mutta sen osoitteeseen ei voi videota laittaa, ei mene perille. Sähköpostireklamaatiota eivät huomioi.

YN560III salaman pahimmat ominaisuudet:
Laite sammuu 30 min käyttämättömän ajan kuluttua. Vain nappulasta saa uudelleen käyntiin. Estää pitkäaikaisen kyttäämisen.
Laite pystyy välähtämään vain 8 kertaa sekunnissa varmasti. Ei riitä nopeaan sarjakuvaukseen.

Muuten kätevät pelit.
Tuo video on heille ilmeisesti ihan must juttu myyjästä riippumatta. Kaikki sen haluavat. Outoa, että linkki youtube videoon ei mene perille? Samoin kaikki ebay-myyjät haluavat hyvän palautteen joten luulisi muutamalla meilillä joissa kerrot antavasi tilanteenmukaisen palautteen auttavan videolinkki kelpoisen sähköpostiosoitteen löytymistä. Harvoin ison videotiedoston lähettäminen onnistuu eikä siis ole edes tarpeelistakaan.

Tuo sarjavälähdyksen määrä ja nopeus riippuvat halutusta tehosta ja akkujen kunnosta/laadusta. Isoja tehoja ei taida irrota 4:stä aa-akusta? Jos tarvitsee salamasta (tai mistä tahansa) paljon tehoa ja nopeasti, niin ulkoinen virtalähde on tapa saada homma toimimaan.

Tuohon 1/2 tunnin varallaolon max aikaan en osaa kommentoida.
surnu

Viimeksi ostamassani YN560-paketissa oli keltainen lappu:

WARNING
LiFePO4 and/or Li-ion type batteries ARE NOT COMPATIBLE. PLEASE USE alkaline or NiMH type batteries.

Rakkine ei näköjään kestä isoa virtaa.
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Nojaa, onhan lifessä myös aivan eri jännite kuin nimhissä.
surnu

YN-560 III käyttöohje:
http://yongnuo.com.cn/usermanual/pdf/YN ... MANUAL.pdf

-sivu 48: Vimmatusti naputtelemalla automaattisammutuksen saa pois päältä.
-10 fps ei suostu toimimaan sisälläkään, 9 fps toimii kaikkein pienimmällä osateholla.

Tuohon en selitystä käyttöohjeesta löytänyt, vanhemman mallin YN-560 II -ohje lupaa tuon 8 fps. Lienee samoja osia molemmissa.

LISÄYS: Tuosta on tullut jo IV-versio, mikä voi toimia lähettimenä samalla.
JoseJ

Terveppä taas pitkästä aikaa. Tosiaan hommasin niitä yongnuon salamalaitteitta sopivan määrän ja niitä sitten räpsytelty muutamia kertoja.
Noh.. Nyt sitte tuli semmonen tilanne eteen että pitäis kaukolaukaisimella laukaista kamera ja salama mutta salama ei laukeakkaan. Onko vika vaan tässä canonin HIENOSSA ja MAHTAVASSA Eos Remote ohjelmassa mitä ajan omenalla?
Eli saanko oikealla kakella räpsäytettyä myös salamaa?
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

JoseJ kirjoitti:pitäis kaukolaukaisimella laukaista kamera ja salama mutta salama ei laukeakkaan. Onko vika vaan tässä canonin HIENOSSA ja MAHTAVASSA Eos Remote ohjelmassa mitä ajan omenalla?
Tuo taitaa olla yksi Canonin outouksia. Jos kameraa käyttää "live-view" tilassa "silent shooting" -moodissa, niin ei- E-TTL -salamat eivät toimi (eivätkä simppelit radiotriggeritkään). Tuo todennäköisesti liittyy jotenkin tuon tilan suljinverhojen erikoiseen käsittelyyn. Salamaa ei saada synkronoitua laukeamaan oikealla hetkellä.

Kun ohjaat EOS Remotella ja käytät esikatselukuvaa, niin käytännössä Live View on päällä.

Jos sinulla on joku muu malli kuin 550D tai 600D, niistä löytyy kameran räätälöinneistä asetus, jolla "Silent Shooting" otetaan pois päältä. Tämän jälkeen salaman pitäisi toimia.

Jos sinulla on 550D tai 600D, niin niistä kyseistä asetusta ei löydy, kamerassa on Live-view:ssa oletuksena tuo aina päällä. Todennäköisesti salama alkaa laukeamaan, jos kytket EOS Remotessa esikatselukuvan pois päältä ja käytät sitä vain etälaukaisimena.
ChiKung

Viesti Kirjoittaja ChiKung »

Tosiaan hommasin niitä yongnuon salamalaitteitta sopivan määrän ja niitä sitten räpsytelty muutamia kertoja.
Noh.. Nyt sitte tuli semmonen tilanne eteen että pitäis kaukolaukaisimella laukaista kamera ja salama mutta salama ei laukeakkaan. Onko vika vaan tässä canonin HIENOSSA ja MAHTAVASSA Eos Remote ohjelmassa mitä ajan omenalla?
En ole tuohon Canonin softaan tutustunut, mutta yongnuo 560 TX:llä onnistuu sekä kameran että salaman laukaisu. Eli tuo 560 TX piuhalla kameraan kiinni ja ohjaus vaikka RF 602 II:lla. Ei ole vielä omakohtaista kokemusta, kun 602:n ja välipiuhan tilasin vasta (ja lisää yn 560 iv:tä). Eli tuo 560 TX osaa ensin laukaista kameran ja kameran käskystä ohjaa vasta salamat räpsähtämään.

Tuon ketjun lopussa Verkkokauppa.com:n vastaus kysymykseeni: http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12729291
You Can't
JoseJ

Minulla on käytössä 6D eli pitääpä vielä tutustua tarkemmin niihin asetuksiin. Nopeasti vilkaisin niitä mutta eipä sattunu silmään semmosta kohtaa..
Ja siitä Eos Remotesta.. Minun mielestä hieman kankia käyttää tuo softa?!
Minulla on tuo 560 TX lähetin mutta.. Pitäisi siis tilata tuo 602 ja välipiuhat. Mistäs ChiKung ne tilasit? Verkkokauppa.comista vai suoraan kiinasta?
Onko sinulla monta salamaa välähtämässä?
Vastaa Viestiin