Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Rabbana kirjoitti:Vanhan nostoa, mutta innostuin heräteostoksena ebaysta tilailemaan Canonin 6D:n kaveriksi Meiken valmistaman BG-E13 korvikkeen. Kahva on tuntumaltaan sitä mitä 30 euroon voi odottaa, mutta jostain syystä oma kappaleeni ei lukittaudu olleenkaan paikalleen. Luonnollisesti tämän vuoksi ei kahvaa käyttäessä kameraakaan saa päälle, ellei ellei kädellä paina kahvaa pohjaan asti kontaktin saamiseksi.
Rekkulaa myyjälle ja purukumiviritelmiä vai säästelemään Canonin omaan riistohintaiseen?
Itse uudehkon 6D:n omistajana saman pohdinnan äärellä, tarvike vai alkuperäinen.
Rungot, joita olen omistanut ja joissa ollut kahva, niin alk.per. kuin originelli, niin Canonilla kuin Nikonillakin, aina ollut niin, että valmistajan oma ollut laadukkaamman oloinen, vaan mitenkä nykyään, onko jengillä kokemuksia ?
Mulla on ollut vain alkuperäisiä 1 Nikonissa ja 5 Canonissa.
Laatu paranee koko ajan. Nikonin D100 törkykalliista heikkopohjaisesta, C20D takuukorjattavan, välillä 30D ja 5D ja niiden jälkeen C 5Dmk2 herkkänappisen ja C 5D mk3 loistavaan versioon.
Vielä noin 1/2-vuotta sitten minulla oli varma tieto siitä, että akkukahva on täysin turha värkki. Kun sellaisen hommasin, niin nyt en lähtisi enää kuvaamaan ilman sitä. Ihmisiä ja urheilua kuvatessa pystyasento on niin luonteva. Takanapista tarkennus on niin luontevaa pystynapin kanssa. Ostin Nikonin tarvikekahvan netistä 24€ joten ei iso investointi.
Minulla on tuollaisessa entry level -järkkärissä akkukahva, enkä kyllä pois vaihtaisi. Akkukahva mahdollistaa niin paljon tukevamman otteen vaakakuvien otossakin, kun otteen saa koko kämmenellä ja kaikilla sormilla, vaikka mulla ei ole edes mitenkään erityisen isot kädet. Enpä ole tainnut akkukahvaa edes irrottaa kertaakaan sen jälkeen kun sen asensin.
Mukana kuljettamiseen ei tuolla ole vaikutusta, kun samaan reppuun se kamera sopii, olipa se kahva paikoillaan eli ei.
Ykköskameran D7100 pystykahva on niin kova juttu, että ostin juuri täältä myös kakkoskameraan D7000 pystykahvan. Käsiteltävyys on minulle se juttu tuon kahvan kanssa.
Minulla on 6D:ssä Canonin alkuperäinen akkukahva ja Sunwayfoton PCL-6DG L-plate nopeaa pysty/vaakajalustakiinnitystä varten. Vaikka harvakseltaan kuvaan käsivaralta, niin toinen akku tuo kummasti lisää kuvausaikaa kylmemmissäkin keleissä.
Pystykuvauksessa se on ehdottoman hyvä, kun kamerasta saa tukevan ja ergonomisen kuvausotteen. Fokus ja laukaisupainikkeet tietysti löytyvät myös kahvasta. Vaakakuvauksessakin käsivaralta akkukahva tuo kameraan miellyttävää vakautta ja siitä saa luontevan, tuetun otteen.
Ääni akkukahvalle. Ainakin tämä Canonin oma toimii hyvin.
Syksyn kamerasekoilujeni loppuvaiheessa kuvasin hetken kolmosvitosella Canonilla ilman kahvaa, sen muotoilu mk2:een verrattuna on niin paljon parempi että jos kuvais pelkästään vaakakuvia niin se menettelisi niinkin, mutta kun muotokuvia tulee otettua paljon pystyyn, niin kahvaton ei ole vaihtoehto.
Mk3 alkuperäinen kahva on huikea parannus edeltäjiin, akun vaihto vauhdista on hankalampaa kuin edellisissä mutta muotoilu on hyvä. Joistikki lisättynä saa myös hymyn huulille.