OM-D E-M1

Minolta-digit, Olympus-digit (ei-järjestelmädigejä)
Turmio
Viestit: 416
Liittynyt: Loka 19, 2014 10 : 44
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Turmio »

Pasteur kirjoitti:Huomiseksi varattu E-M1 + 12-40 PRO + 17/1.8 + 75/1.8

Myyn 75/1.8 pois, jos ei ole täydellinen tarkoitukseeni ja ostan halpis 40-150. Toi Olympuksen kampis on vaan pakko käyttää hyödyksi. Eiköhän myyntitilanteessa saa jopa muutaman roposen voittoa tuosta!

Suuri kiitos kertaalleen foorumille huikean hyvästä avusta! Täytyy vielä lyödä teleconverterit ja kamerareput ym Canon kamat kaupaksi kauppapaikalle...

ps. Onko muuten mitään syytä maksaa kivijalan 60€+ hintoja suotimista vs halpis Hoyat eBaystä?
Onko mitään ensitunnelmia tarjota kamerasta?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Pasteur
Viestit: 47
Liittynyt: Heinä 07, 2008 6 : 41
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasteur »

Kiitos kysymästä... Aivan huikea kamera!

Kävin eilen pimeässä testailemassa ja sain kuvia, joista saattoi vanhalla kalustolla vain haaveilla. Tuo 75/1.8 on myös todella hyvä linssi ja polttoväli vaikutti kyllä lopulta erinomaiselta. Varsinkin kun kuvien croppaus on mahdollista aivan eri tasolla kuin 400D kanssa. Taitaa siis jäädä omaan käyttöön.

Lisäakkuja oli kyllä pakko heti tilata eBaysta ja samoin vastavalosuoja 75/1.8:iin.

Tuo AF valo ja äänet olivat ensimmäinen asia, mitä piti tutkia, että sai pois päältä. Voisivat olla defaultina pois kytkettyinä IMHO.
Olympus OM-D E-M1, 12-40/2.8, 17/1.8, 75/1.8
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

Pasteur kirjoitti:Kiitos kysymästä... Aivan huikea kamera!

Kävin eilen pimeässä testailemassa ja sain kuvia, joista saattoi vanhalla kalustolla vain haaveilla. Tuo 75/1.8 on myös todella hyvä linssi ja polttoväli vaikutti kyllä lopulta erinomaiselta. Varsinkin kun kuvien croppaus on mahdollista aivan eri tasolla kuin 400D kanssa. Taitaa siis jäädä omaan käyttöön.

Lisäakkuja oli kyllä pakko heti tilata eBaysta ja samoin vastavalosuoja 75/1.8:iin.

Tuo AF valo ja äänet olivat ensimmäinen asia, mitä piti tutkia, että sai pois päältä. Voisivat olla defaultina pois kytkettyinä IMHO.
Pekka Potkan blogissa on paljon konffi- sun muita hyviä vinkkejä. Jos ja kun kuvaat raw:ta, kannattaa eritoten ETTR:aan perehtyä: http://www.pekkapotka.com/journal?tag=ETTR

Artikkeli koskee E-M5:sta, mutta taitaa melkein yks yhteen päteä myös E-M1:een.
Pasteur
Viestit: 47
Liittynyt: Heinä 07, 2008 6 : 41
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasteur »

^Tänks! Mulle ihan uusi asia... En välttämättä aivan käsittänyt, mutta löysin ton ylivalotuksen setupin ja on muuten aika huikea toiminto nähdä viewfinderista. Yksi varmaan niistä sadasta ominaisuudesta, joita en edes tajunnut odottaa.

Eli ylivalotetaan hieman ja sitten fiksataan jälkikäsittelyssä? Itsellä käytössä Aperture, mutta täytyy testailla.
Olympus OM-D E-M1, 12-40/2.8, 17/1.8, 75/1.8
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

Pasteur kirjoitti:^Tänks! Mulle ihan uusi asia... En välttämättä aivan käsittänyt, mutta löysin ton ylivalotuksen setupin ja on muuten aika huikea toiminto nähdä viewfinderista. Yksi varmaan niistä sadasta ominaisuudesta, joita en edes tajunnut odottaa.

Eli ylivalotetaan hieman ja sitten fiksataan jälkikäsittelyssä? Itsellä käytössä Aperture, mutta täytyy testailla.
EVF:n varotusvaloja tosiaan käytetään saamaan optimaalinen valotus, mikä on yleensä aika reippaasti yli mitä kamera antaa defaulttina tavallisilla mittauksilla.

Kun histogrammia saadaan työnnettyä oikealle, signaali-kohinasuhde paranee, vähemmän kohinaa ja enemmän yksityiskohtia.

Kriittisintä valottaminen on tietenkin esim. maisemakuvissa ja muissakin haastavammissa olosuhteissa.

Eli lyhyesti: käsittelyssä kannattaa ehdottomasti pyrkiä laskemaan huippuvaloja, ei nostamaan varjoja.

Mutta joo, valotus vaikuttaa aika paljon lopputulokseen. EVF:stä on melkoinen etu, sillä sillä saa tosiaan poikkeuksetta täydellisen valotuksen, josta voi muokata halutun kuvan.

ppotka osannee selittää tarkemmin. :)
Anie Mist
Viestit: 279
Liittynyt: Huhti 11, 2011 23 : 18

Viesti Kirjoittaja Anie Mist »

Digiexpo-messuilla heränneitä ajatuksia:
Käpistelin siellä kaikenlaisia esillä olleita kameroita, peilittömiä (mm. Olympus, Fuji, Samsung, Sony, Panasonic) ja peilillisiä (Canon, Nikon). Huomioni oli, että E-M1 oli selkeästi ergonomialtaan paras omiin käsiini kaikista noista kameroista, eli tein vuosi sitten oikean valinnan. Toinen huomioni oli, että isoja DSLR-mötiköitä ei enää minulle tule, niin isoilta, painavilta ja kolhoilta ne tuntuivat etenkin isojen objektiiviensa kanssa. Olen reilun kahden vuoden aikana pitänyt peilijärkkäriä vain kerran kädessä, joten se tuntui nyt to-del-la oudolta ja luotaantyöntävältä.

E-M1 täyttää nykyään kuvaustarpeeni lähes kokonaan, ainoastaan joskus sujautan taskuun pienen RX100m3:n jos haluan kulkea todella kevyesti. Olen hankkinut E-M1:n ja 12-40mm PROn kaveriksi nyt myös muutaman primen, 25mm f/1.8 ja 75mm f/1.8. Tarkoitus olisi vielä hankkia ainakin 45mm f/1.8 ja jossain välissä tietty myös 40-150mm f/2.8 PRO, jota pääsinkin kokeilemaan messuilla.

E-M1:n käyttö on äärimmäisen mukavaa. Siinä on runsaasti kustomoitavia nappeja, joten itselleni tärkeimmät asiat voin suorittaa käden käänteessä nappia painamalla. Aukko, aika, ISO, WB, AF/MF, focus peaking, omat (esi)asetukset 1 ja 2 (liikkuviin kohteisiin ja jalustakuvaukseen), salama, tarkennuspiste, suurennos jne jne. Kun asetukset tekee kerran kunnolla omia tarpeita tyydyttämään, tarvitsee valikoissa käydä vain harvoin.

Nykyään kamerakaupasta löytyy jokaiselle jotain, m4/3 on minulle lähes täydellinen kompromissi suorituskykyä, kokoa ja käytettävyyttä.
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Anie Mist kirjoitti:Digiexpo-messuilla heränneitä ajatuksia:
Käpistelin siellä kaikenlaisia esillä olleita kameroita, peilittömiä (mm. Olympus, Fuji, Samsung, Sony, Panasonic) ja peilillisiä (Canon, Nikon). Huomioni oli, että E-M1 oli selkeästi ergonomialtaan paras omiin käsiini kaikista noista kameroista, eli tein vuosi sitten oikean valinnan.
Voi olla että vuosi kuvausta tuolla kameralla vaikuttaa hivenen ajatuksiisi :)

Mutta kyllä tuo käteensopivuus on aika iso osa kuvausfiilistä. Moni tuijottelee nykyään ihan liikaa vaan nettitestejä ja se omassa kädessä kokeilu jää tarpeettoman pienelle arvolle.

Kuvista päätellen tykkäisin itsekin E-M1:stä enemmän kuin tästä E-M5:stä mikä tällä hetkellä löytyy laukusta. Noi takapaneelin nappulat on sijoitettu E-M5:ssä liian lähelle laitaa ja tämä on E-M1:ssä korjattu.
Hannu KH
Viestit: 7836
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Vajaan kuukauden ja 3500 kuvan jälkeen EM-1 tuntuu käteen koko ajan kivemmalta. C 5D Mk2 on aina ollut käteen liian suuri, joten ei mikään yllätys että se tuntuu kamalalta.

Olyn kuvalaadusta en ole vieläkään ihan varma, pelkään pahoin että Canonia on käytettävä jonkunverran jatkossakin. Ihonsävyt on Olylla kyllä paljon paremmin hanskassa.

EM-1 pitäis saada "hämärä rajaus"-toiminto jonkun napin taakse, sitä joutuu usein kaivamaan valikoista. Pitäis varmaan perehtyä käyttäjäastusten tallentamiseen.

Mulle Canon on croppikamera, ja Oly täys tapaus. Muotokuvaajana en voi sietää kinoformaattia vaan aina pitää jättää croppivaraa ja rajata kuvat 4:3 suhteelle, Oly on kerralla selvä, saa rajata etsimen mukaan ja kuva on valmis, täyskenno.
Anie Mist
Viestit: 279
Liittynyt: Huhti 11, 2011 23 : 18

Viesti Kirjoittaja Anie Mist »

Ville^K kirjoitti:Voi olla että vuosi kuvausta tuolla kameralla vaikuttaa hivenen ajatuksiisi :)
Vuosi sitten samaisessa digiexpossa kokeilin ensimmäistä kertaa E-M1:tä kädessäni, ja homma oli sitä myöten selvä. Kokeilun myötä hommasin kameran heti kun se tuli myyntiin.
Hannu KH kirjoitti:Olyn kuvalaadusta en ole vieläkään ihan varma
Kuvanlaatu ei suinkaan ole markkinoiden paras, mutta kuten sanottu E-M1 on kompromissi joka on minulle mieleinen. Koska kuvaan yksinomaan harrastuksena, on kuvanlaatu on minulle täysin riittävä. Teetän parhaimmista kuvistani yleensä 20x15cm kuvia ja ne näyttävät silmiini erittäin laadukkailta. Varaa olisi teettää isompiakin kuvia, sillä kuvat näyttävät mielestäni hyviltä minun MacBook Pron Retina-näytölläkin.
Hannu KH
Viestit: 7836
Liittynyt: Tammi 23, 2003 22 : 54
Paikkakunta: Banaanilaakso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Anie Mist kirjoitti:.
Hannu KH kirjoitti:Olyn kuvalaadusta en ole vieläkään ihan varma
Kuvanlaatu ei suinkaan ole markkinoiden paras, mutta kuten sanottu E-M1 on kompromissi joka on minulle mieleinen. Koska kuvaan yksinomaan harrastuksena, on kuvanlaatu on minulle täysin riittävä. Teetän parhaimmista kuvistani yleensä 20x15cm kuvia ja ne näyttävät silmiini erittäin laadukkailta. Varaa olisi teettää isompiakin kuvia, sillä kuvat näyttävät mielestäni hyviltä minun MacBook Pron Retina-näytölläkin.
Mulla on ongelmana että pitäis kelvata asiakkaillekkin.
Jokusen tapahtuman kuvanneena totesin että heikossa sekavalossa tulee ongelmia. Kuvien terävyys verrattuna samoissa tilanteissa C 5D mk2 & 24-105L:ään verrattuna on loistavaa...mutta katsotaan nyt. Olyn vakaaja on kyllä huippujuttu.
En epäile että Olyn kuvalaatu ei riitä JOS sen ominaisuuksista saa 100 % irti, mutta meikäläisen taidoilla ei aina päästä ihan siihen.
Kuvien laatu pitäis riittää n. 50x60 cm tulosteisiin, antiikkivitos-Canonilla siihen pääsin vaikka tehollisia pikseleitä siinä oli huomattavasti vähemmän.
Turmio
Viestit: 416
Liittynyt: Loka 19, 2014 10 : 44
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Turmio »

Tänään muistui hyvin mieleen miksi valitsin juurikin E-M1:sen.
Käytiin vanhemman pojan (3v) kanssa kävelemässä meren rannalla kun oli aika tuulinen päivä ja "isoja" aaltoja.
Kaikki hilppeet mahtui Olympus CBG-6 reppuun.

kamera, 4 objektiivia, jalusta, termospullo, eväät...
Pasteur
Viestit: 47
Liittynyt: Heinä 07, 2008 6 : 41
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasteur »

Tuo fiilis todellakin on tärkeää! Itselle se lähtee ihan laitteen ulkoasusta ja materiaalista lähtien.

En itseasiassa ollut uhrannut peilittömille ajatustakaan ennen kuin Hulluilla Päivillä hipelöin E-M1:stä. Vasta sen jälkeen perehdyin spekseihin ja 7D mark II julkistuksen/speksit odotettuani totesin, että peilittömät olivat mulle ainoa ratkaisu. Näitä sitten vertailtuani fiilis ratkaisi.

Sellainen amatöörikysymys vielä OM-D veteraaneille, että millaisella suljinajan nyrkkisäännöllä OM-D:n cropilla ja sisäisellä vakaimella voi huoletta kuvata käsivaralta?
Olympus OM-D E-M1, 12-40/2.8, 17/1.8, 75/1.8
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

Pasteur kirjoitti:Sellainen amatöörikysymys vielä OM-D veteraaneille, että millaisella suljinajan nyrkkisäännöllä OM-D:n cropilla ja sisäisellä vakaimella voi huoletta kuvata käsivaralta?
Tätä ei voi kukaan sulle kertoa koska se riippuu täysin omasta kuvaustekniikasta. Itselläni tuo vakaaja auttaa noin 3-4 aukkoa verrattuna ilman vakaajaa kuvaamiseen jos oikein keskityn.
Pasteur
Viestit: 47
Liittynyt: Heinä 07, 2008 6 : 41
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasteur »

^Lähinnä muiden mutua kaipasinkin, koska hämmästytti, kun oma fiilis oli jopa tota 4 stopin luokkaa myös ja tuntui aika hurjalta... ps. Ei ole ennen ollut näitäkään luksuksia.
Olympus OM-D E-M1, 12-40/2.8, 17/1.8, 75/1.8
ppotka
Viestit: 2419
Liittynyt: Elo 09, 2005 20 : 16
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

moonshine kirjoitti:
Mutta joo, valotus vaikuttaa aika paljon lopputulokseen. EVF:stä on melkoinen etu, sillä sillä saa tosiaan poikkeuksetta täydellisen valotuksen, josta voi muokata halutun kuvan.

ppotka osannee selittää tarkemmin. :)
Lähinnä haluaisin kotostaa, että ETTR-valotuksessa ei ole kyse ylivalotuksesta vaan kennon potentiaalin täydestä käyttämisestä.

Kennon yhtä elementtiä voisi ajatella kuppina, jota valotus täyttää.

Kameroiden valotusmittarit on asetettu valottamaan täysin irrallaan siitä mitä kupissa tapahtuu. Jos kohde on harmaakortti, se valotetaan keskiharmaaksi. Jos kohde on valkoinen tai musta paperiarkki, se pyritään valottamaan keskiharmaaksi. Histogrammissa tämä näkyy piikkinä keskellä histogrammia. "Tavallisissa" kohteissa tulee suurin piirtein kukkula keskelle histogrammia. Histogrammin keskikohta jakaa kukkulan massan tasapuoliskoiksi. (Matriisimittaukset toimivat valmistajasta riippuen hiukan tai paljon eri tavoilla, mutta tasaisen pinnan nekin valottavat keskiharmaaksi. Matriisimittaus ei korvaa ETTR-valotusta, mutta se on pidempi tarina).

Ongelma kennon elementin kannalta tulee esiin, kun ajatellaan tätä kuppivertausta. Paras valotus on silloin, kun kuppi on juuri ja juuri tulossa täyteen. Yhden aukon himmentäminen pienentää kuppiin tulevan valotuksen puoliksi. Valotusta on silloin vain puoli kuppia. Yhden aukon lisähimmennys vie jälleen puolet valotuksesta eli kupissa on vain yksi neljäsosa siitä mitä sinne mahtuisi. Seuraava aukon himmennys jättäisi kupin jo 7/8 vajaaksi! Ja minkä verran siellä on valotusta, kun kameran valotusmittari on asialla ja kohde on harmaakortti? Hiukan alle yksi neljäsosa!

Täyteen valottamisen merkitys korostuu edelleen, kun ajatellaan mitä digikennossa tapahtuu seuraavaksi. Kupin sisältö digitoidaan sävyportaiksi. Koko kuppi jaetaan tasakorkuisiin siivuihin. Yksinkertaisuuden vuoksi ajatellaan 100 siivua. Täydessä kupissa meillä on käytössä 100 sävyä, yhden aukon niukemmin valotetussa 50 sävyä, jälleen aukon niukemmin valotetussa 25 sävyä.... Koko ajan mennään kohinaisempaan kuvaan, jossa sävyliu'ut ovat karkeampia! Kuvan mahdollisista sävyeroista PUOLET on vaaleimman "aukon" alueella!

Tavallisessa kohteessa on erilaisia kirkkauksia. Digikennossa sävyjen muodostuminen loppuu siihen, kun kuppi tulee täyteen, tuloksena on pelkkää valkoista. Parhaan mahdollisen kuvalaadun saavuttamiseksi kuvaajan olisi nyt osattava valottaa niin, että ne kupit joihin vaalein SÄVYKOHTA osuu, ovat juuri ja juuri tulossa täyteen. Miten sen voi tietää? Minkään peilikameran valotusmittari ei kerro sitä. Histogrammi ei kerro sitä, koska se ei tiedä mitään kuva-alan kohdista. Still-kameroissa vain Olympuksen kaikkien mallien oranssi varoitusväri ja Sonyn joidenkin mallien zebra voi osoittaa sen kuvaajalle ENNEN valotusta.

Tämä mahdollisuus on aivan huikea etu. Saan jatkuvasti kysymyksiä siitä miten kuvani ovat niin kohinattomia ja sävykkäitä. Tuoppi täyteen, valkoinen vaahto saa mennä yli!
elmar
Viestit: 5113
Liittynyt: Marras 11, 2009 19 : 24

Viesti Kirjoittaja elmar »

ppotka kirjoitti:Lähinnä haluaisin kotostaa, että ETTR-valotuksessa ei ole kyse ylivalotuksesta vaan kennon potentiaalin täydestä käyttämisestä... Tuoppi täyteen, valkoinen vaahto saa mennä yli!
Parasta DC.nettiä, lisää tällaista.
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Eihän suoranaisesti tähän kuulu, mutta Sonylla ETTR (A7 sun muut) ei oikein tunnu toimivan. Tulokset on ihan mitä sattuu johtuen RAW-pakkauksesta.

Sonyn tuopissa vaahto valuu pohjasta läpi :/
bluewille
Viestit: 146
Liittynyt: Loka 15, 2004 19 : 51

Viesti Kirjoittaja bluewille »

ppotkan vastaus ..

" Lähinnä haluaisin kotostaa, että ETTR-valotuksessa ei ole kyse ylivalotuksesta vaan kennon potentiaalin täydestä käyttämisestä.

Kennon yhtä elementtiä voisi ajatella kuppina, jota valotus täyttää..... jne ... "

Juuri tällaista kaipaa todellakin useamminkin tänne foorumeille .. melkoisen hyvin kuvattu asia, että tällainen amatöörikin ymmärtää :) !

Kiitos Pekalle !
moonshine
Viestit: 1312
Liittynyt: Heinä 27, 2010 21 : 08

Viesti Kirjoittaja moonshine »

Maffer kirjoitti:Eihän suoranaisesti tähän kuulu, mutta Sonylla ETTR (A7 sun muut) ei oikein tunnu toimivan. Tulokset on ihan mitä sattuu johtuen RAW-pakkauksesta.

Sonyn tuopissa vaahto valuu pohjasta läpi :/
Tästä kuulisi mielelllään lisää, niin että itsekin ymmärtäisi.

ppotkalta tosiaan nappipostaus. Itsekin ymmärtää paremmin tuota metodia, mitä kovin usein käyttää. :)

Kovin monesti puhutaan dynamiikkaeroista isompien kennojen hyväksi; ne pienet erot kurotaan aika nopeesti kiinni paremman valotuksen takia mft-kalustolla. Tietty kovixet käyttää erillistä valotusmittaria!
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Niin Sonyn pakkaus näyttää aiheuttavan sen (omia käytännön huomioita) että kenno tallettaa suurimman osan sävyistä varjojen sävyihin. Sit jos valotuksen kiskaisee tappiin ni kirkas pää räjähtää yritettäessä palauttaa valotusta taaksepäin, näyttää ihan karsealta.
Vastaa Viestiin