Pentax K-1, K-1 II
-
Mullakin oli tuo Pentax 43mm 1.9 limited. Hintansa arvoinen. Kuvissa on terävyyttä ja lisäksi sitä tarkemmin määrittelemätöntä Helinä-keijun pixie dustia, jonka ainakin sille aaltopituudelle virittyneet taiteilijasielut tajuavat. Myin sen kuitenkin rahapulassa, koska totesin että cropille sopii kuitenkin optisesti vastaavan tasoinen ja maisemiin optimoitu Pentax M 28 3.5.
-
Nikonista Pentaxiin
2 tunnin video saksaksi siitä miltä ammattilaisilta tuntuu vaihtaa Nikonit Pentaxiin (K-1 & 645Z):
https://www.youtube.com/watch?v=PoqSSiSyO-E
Nauttikaa kauniisti soljuvasta saksan kielestä ;-)
Tässä ihan englanniksi Pentax & Nikon D810 käyttäjän mietteitä...
https://www.dpreview.com/forums/post/58812398
https://www.youtube.com/watch?v=PoqSSiSyO-E
Nauttikaa kauniisti soljuvasta saksan kielestä ;-)
Tässä ihan englanniksi Pentax & Nikon D810 käyttäjän mietteitä...
https://www.dpreview.com/forums/post/58812398
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
- Viesti:
-
Onko se AF oikeesti tollanen mitä toi sanoo? Tää 36Mpix kenno on saakelin kranttu tarkennuksen osumisen kanssa. Mulla palais käpy aikalailla samantien jos edes "single shottina" tarkennus ei osuis aina. Jotain tuon tyyppistä vikaa mulla tais olla D800:n kanssa joka oli ihan randomia. Sillon tällön valovoimaset primet tarkenteli aivan perseelleen, mut ku aloit säätään niin ne oliki kohdillaan? Tuntu, että oli päivästä kiinni millä tuulella ne oli. Tuntuu, että D810 oli parannus tähän. Koputan puuta.
-
Sanoisin, että riippuu paljon objektiivistakin miten hyvin ja luotettavasti Pentaxin AF pelaa. Mutta ei se varmaankaan ole Canonin ja Nikonin uusimien peilijärkkäreiden tasolla.TiRy kirjoitti:Onko se AF oikeesti tollanen mitä toi sanoo? Tää 36Mpix kenno on saakelin kranttu tarkennuksen osumisen kanssa. Mulla palais käpy aikalailla samantien jos edes "single shottina" tarkennus ei osuis aina. Jotain tuon tyyppistä vikaa mulla tais olla D800:n kanssa joka oli ihan randomia. Sillon tällön valovoimaset primet tarkenteli aivan *sensuroitu*, mut ku aloit säätään niin ne oliki kohdillaan? Tuntu, että oli päivästä kiinni millä tuulella ne oli. Tuntuu, että D810 oli parannus tähän. Koputan puuta.
Eli jos olet vahvasti riippuvainen AF tarkennuksesta, niin Pentax ei ehkä ole paras valinta vaikka sen muut ominaisuudet olisivatkin mieleen.
Hirmu vaikea luonnehtia AF toimivuutta. Itsellä se on toiminut ihan tarpeeksi hyvin (jotkut objektiivit vaatii mikrosäätöjä), mutta joillekin se saattaa olla liian epäluotettava - jos on esimerkiksi tottunut hyvään Nikonin AF systeemiin...Helpottaa jos tuntee Pentaxin AF systeemin toimivuuden, silloin tietää milloin siihen luottaa ja milloin täytyy olla huolellisempi.
-
- Viesti:
-
- Viesti:
Ritiratirulla joo. Akunkestosta pakkasella on nyt sen verran kokemusta että aika kämänen se on vrt. D810. Täys originaaliakku kosahtaa kovin äkkiä takatöllön kanssa. Jotain a7r2:n tasoa about. -20 astetta = n. 200x30sek sarjana ilman töllön käyttöä. Töllön kanssa saa ehkä 50 kuvaa keskimääräisen säätämisen kanssa.
Kaukana on D3X millä 30 asteen pakkasessa selvisi takatöllön kanssa 3-4h per jäätävän iso akku. Tämän takia akku-kahvalla olisi suuri tarve. Eli koko painon edestä patteria eikä mitään kämäsiä kelkkoja. 15 000mAh olisi ihan riittävä.
Kaukana on D3X millä 30 asteen pakkasessa selvisi takatöllön kanssa 3-4h per jäätävän iso akku. Tämän takia akku-kahvalla olisi suuri tarve. Eli koko painon edestä patteria eikä mitään kämäsiä kelkkoja. 15 000mAh olisi ihan riittävä.
-
näinnhän se on nähtävä. kerrankin yx sossu sano mulle, et silloin kun on vaikeaa, niin kannattee poistaa elämästä kaikki häirittevät asiat ja keskittyy vaan olennaiseen ja itteensä!! kait sitä tähä kamerahullutteluun voi soveltaa kanssa. viisas neuvo.Maffer kirjoitti:Ritiratirulla joo. Akunkestosta pakkasella on nyt sen verran kokemusta että aika kämänen se on vrt. D810. Täys originaaliakku kosahtaa kovin äkkiä takatöllön kanssa. Jotain a7r2:n tasoa about. -20 astetta = n. 200x30sek sarjana ilman töllön käyttöä. Töllön kanssa saa ehkä 50 kuvaa keskimääräisen säätämisen kanssa.
-
Eli olet myymässä kameran pois ja keskittymässä vain internetissä trollailuun? :Dtemama kirjoitti:näinnhän se on nähtävä. kerrankin yx sossu sano mulle, et silloin kun on vaikeaa, niin kannattee poistaa elämästä kaikki häirittevät asiat ja keskittyy vaan olennaiseen ja itteensä!! kait sitä tähä kamerahullutteluun voi soveltaa kanssa. viisas neuvo.
-
Täytyy olla uskossaan tosi vahva ennen kuin lähtee ostamaan sinulta ”läjän”, joka on käynyt läpi kuvailemasi ekstreme testauksen lumisohjoissa, vedessä, pakkasissa, jäässä ja ties missä. Nimittäin jos Pentax läpäisi nuo testit vaikkapa takatelkun nivelet rasvattuina pakkasella, miksi myydä. Jokin ei ynnää. Saako sillä vielä muitakin kuvia kuin tähtiaiheisia läppä päällä?Maffer kirjoitti:Haluukko sä joskus ostaa kameran vain kuin? Saat ton koko läjän 3500e hintaan.
-
oi näpsäkä heitto hyvä emerik, mutt kylä se taitaa olla vaan kuulesh sillävissiin mulla ja monella muulla täällä, että just toistepäin!! elikkäs pitäis unohtaa läpän sheitto somessa ja keskittyy just ihan muuhun oikeasti kivaan. niinku kuvaukseen. näinpä. nerokasta.emerik kirjoitti:Eli olet myymässä kameran pois ja keskittymässä vain internetissä trollailuun? :Dtemama kirjoitti:näinnhän se on nähtävä. kerrankin yx sossu sano mulle, et silloin kun on vaikeaa, niin kannattee poistaa elämästä kaikki häirittevät asiat ja keskittyy vaan olennaiseen ja itteensä!! kait sitä tähä kamerahullutteluun voi soveltaa kanssa. viisas neuvo.
-
- Viesti:
Mustakin tuntuu, että kaikkien 2 cm räntäkerros ym. rääkkien, sisältä huurtumisten, haukkujen ja "totaalisten failien" jälkeen "romu"läjälle tuskin löytyy ihan äkkiä ostajaa noinkin korkealla hinnalla. Vaikka toisinaan on kuultu vastapainoksi kehujakin esim. detailien huimasta määrästä PS-kuvissa (nuo 43 ltd-kehut johtuu varmaan siitä, ettei oo vielä ollu rääkättävänä eikä vikoja etsitty tarpeeks tarkkaan).
No mikä on se parempi laite, johon Pena vaihtuu? Tai ehkä tuo myyntitarjous on vaan koepallo, kun hermo meni jonkun uuden failin takia (tai kenties Ricoh ei ottanu vakavasti art noise -taulua?) Kun nääs D820 kääntyvällä näytöllä ei vielä näy ei kuulu?
No mikä on se parempi laite, johon Pena vaihtuu? Tai ehkä tuo myyntitarjous on vaan koepallo, kun hermo meni jonkun uuden failin takia (tai kenties Ricoh ei ottanu vakavasti art noise -taulua?) Kun nääs D820 kääntyvällä näytöllä ei vielä näy ei kuulu?
Pentax-kuvaa monipuolisesti vuodesta 2008, myös Lumix S5 -kuvaa vuodesta 2021: https://anttipartanen.net/
-
- Viesti:
-
Scope vissiin ainakin on Pentaxin leivissä (blogspot, omilla kuvasivuilla Pentax-Ricoh-logo jne.), joten on se kai menetys firmalle jos Mafferin tasoinen lähettiläs siirtyykin dissaamaan kilpailijan kamoja.Hel_NiS kirjoitti:Saa kai sitä ihminen myydä ja ostaa sekä hakea omaan käyttöön parhaita vehkeitä.
-
- Viesti:
No en sen kummemmin Penan leivissä kuin että sain kolmisen vuotta sitten maahantuojalta koekäyttöön K-3 -rungon, esituotantosellaisen, ja muutamia DA* ja DA-demolinssejä, jotka palautin aikanaan takaisin. Penan logon käyttöön kysyin ja sain luvan samoihin aikoihin; mulla on nääs ollu Pentax koko sen ajan kuin oon digijärkkärillä kuvannu eli 2008 alkaen. Sen rungon ostin myöhemmin omaksi, jokseenkin halvalla, mutta niitä esituotantokappaleitahan ei kaupoissa myydäkään (eikä tullut takuuta). Mun kaikki kalusto on siis nykyään omaa, ihan rahalla ostettua eikä lainasellaista. Ja kun K-3 (2 kpl) toimii mulla riittävän hyvin, en oo ainakaan toistaiseksi aikeissa ottaa FF-kalustoa rinnalle.TiRy kirjoitti:Scope vissiin ainakin on Pentaxin leivissä (blogspot, omilla kuvasivuilla Pentax-Ricoh-logo jne.), joten on se kai menetys firmalle jos Mafferin tasoinen lähettiläs siirtyykin dissaamaan kilpailijan kamoja.Hel_NiS kirjoitti:Saa kai sitä ihminen myydä ja ostaa sekä hakea omaan käyttöön parhaita vehkeitä.
Aiemmin syksyllä mäkin jo ihmettelin spegen tapaan, miten Maffer vieläkin jatkoi K-1:n kanssa kaikkien "failien" jälkeenkin, taisinpa samoin kehotella siirtymään takas Nikoniin. Muistan laittaneeni niinkin, että täydellisyyttä vaativalle Pentaxin leiristä ei löydy vastausta, jostain muualta ehkä joskus (tai sitten ei).
Pentax-kuvaa monipuolisesti vuodesta 2008, myös Lumix S5 -kuvaa vuodesta 2021: https://anttipartanen.net/
-
No sit tulee mieleen tää dialogi legendaarisesta Kummeli Storiesista:Scope66 kirjoitti:No en sen kummemmin Penan leivissä kuin että sain kolmisen vuotta sitten maahantuojalta koekäyttöön K-3 -rungon, esituotantosellaisen, ja muutamia DA* ja DA-demolinssejä, jotka palautin aikanaan takaisin. Penan logon käyttöön kysyin ja sain luvan samoihin aikoihin; mulla on nääs ollu Pentax koko sen ajan kuin oon digijärkkärillä kuvannu eli 2008 alkaen. Sen rungon ostin myöhemmin omaksi, jokseenkin halvalla, mutta niitä esituotantokappaleitahan ei kaupoissa myydäkään (eikä tullut takuuta). Mun kaikki kalusto on siis nykyään omaa, ihan rahalla ostettua eikä lainasellaista. Ja kun K-3 (2 kpl) toimii mulla riittävän hyvin, en oo ainakaan toistaiseksi aikeissa ottaa FF-kalustoa rinnalle.TiRy kirjoitti:Scope vissiin ainakin on Pentaxin leivissä (blogspot, omilla kuvasivuilla Pentax-Ricoh-logo jne.), joten on se kai menetys firmalle jos Mafferin tasoinen lähettiläs siirtyykin dissaamaan kilpailijan kamoja.Hel_NiS kirjoitti:Saa kai sitä ihminen myydä ja ostaa sekä hakea omaan käyttöön parhaita vehkeitä.
Kuski: "Mees varaa meille hotellihuoneet niin päästään nukkumaan."
Kartturi: "Anna rahaa."
Kuski: "Mitä anna rahaa? Ota sponsorikassasta."
Kartturi: "Mistä sponsorikassasta?"
Kuski: "No tää autohan on täynnä... Kerropas mitä on sponsorointi?"
Kartturi: "No, sponsorointi on eräänlaista liiketoimintaa jossa yritys antaa urheilijalle tarroja tai kangasmerkkejä."
Kuski: "Älä ny vaa saatana väitä että sä oot ilmaseks antanu liimata auton tarroja täyteen."
Kartturi: "E, kyllä mä niistä maksoin."
.. :D
-
hyvä meno
En tiedä, mutta minusta Pentaxilla on ihan hyvä meisinki Suomessa nykyään ;-) Pienimuotoista kyllä, mutta toimivaa. Muutama kivijalkaliike on keskittynyt myymään Pentaxin järjestelmää ja Fokus Nordic hoitaa maahantuonnin/huollon näppärästi.
Pentaxin käyttäjän tuntee olevansa kyllä vähemmistössä, mutta hyvin pidettynä sellaisena.
Selvä juttu, ettei Penan systeemi välttämättä riitä kaikille, mutta niille joille riittää, se on mukava systeemi.
Pentaxin käyttäjän tuntee olevansa kyllä vähemmistössä, mutta hyvin pidettynä sellaisena.
Selvä juttu, ettei Penan systeemi välttämättä riitä kaikille, mutta niille joille riittää, se on mukava systeemi.