Kun Nikon/Pentax mies Canon 60D kameran osti....

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
aikaarska

Canon 60D ja AF - ensimmäiset "BIF" laukaukset

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Tämä ketju on ehkä paisunut suhteettoman suureksi, ajatellen että alunperin ajatuksenani oli vain kommentoida ensikokemuksia yhdestä uudesta DSLR kamera mallista...Mutta kun nyt kerran ollaan vauhtiin päästy, niin annetaan mennä loppuun asti turhia funtsimatta, elikkäs....

....Tänään oli nätti ilma ulkoilla hieman 60D+Sigma 150-500 yhdistelmän kanssa.

Tarkoituksena oli enemmänkin testailla Sigma 150-500 putken suorituskykyä eri polttoväleillä ja aukkoarvoilla, mutta toki siinä samalla saada myös käytännön kokemusta 60D kamerasta lintukuvauksessa - näin harrastajapohjalta.

Hemmetti, olin melkein unohtanut miten iso putki 2kg sigma 150-500 on kantaa! Melkein kaipaisin jotakin pienempää, mutta tällä mennään nyt - ja täytyy todeta, että hinta/laatusuhde on tässä Sigmassa kohdallaan. Vaikea saada 700€:lla mitään vastaavaa HSM/USM tarkennuksella ja kuvanvakaajalla. Kuvanlaatukin on hyvinkin käyttökelpoista siinä 150-400mm alueella.

Löysin hyvän kuvauspaikan BIF (lintu lennossa) kuvia ajatellen, jossa parveili paljon lokkeja ja variksia lennossa...
60D poimi todella mukavasti/nopeasti (vain keskimmäinen kuvauspiste käytössä) lintuja ilmasta, sanoisinko että paljon luotettavamman oloisesti kuin aikaisempi D90+Sigma 150-500 yhdistelmäni! Puhumattakaan Pentaxin K-7 kamerasta Pentaxin 55-300mm zuumin kanssa. Tarkennus ei pahemmin edes sahannut edes takaisin.

Sigma 150-500:n HSM toimi hyvin yhteen 60D:n kanssa tälläisissä nopeissa tilanteissa, samoin sivuttaisliikkeeseen tarkoitettu kuvanvakaajan 2. asento teki tehtävänsä ihan tyydyttävästi.

En jaksa nyt postittaa tänne kuvia lentävistä variksista tai lokeista, kun ne tuskin ketään kiinnostavat ;-D, mutta täytyy silti sanoa, että olen hieman yllättynyt miten hyvin kyseinen yhdistelmä toimi tänään...Varsinkin kun olin aikaisemmin tässä ketjussa mollannut 60D:n automaattitarkennuksen toimivuutta niiden heinien suhteen. Pelkäsin, että nytkin 60D valitsisi mielummin taustapuuston linnun sijaan, mutta ei!
Vain keskimmäinen tarkennuspiste oli valittuna, mutta minulle jäi sellainen tuntuma, että 60D:n AF järjestelmä ennakoi/tarkkailee varsinaisen tarkennuspisteen ympäriltä aluetta laajemminkin, ja reagoi hanakammin jos siinä ympärillä on vieläpä liikettä havaittavissa. Havaintoni heinänkorsi AF fiaskosta voi myös tukea tätä teoriaa...Ehkä AF tällöin tarkkaili myös korren vierestä aluetta, vaikka vain yksi tarkennuspiste oli valittuna silloinkin. Hieman ontuvaa päättelyä, myönnän...

**

Yllättävän monessa valkoposkihanhi ja lokkikuvissani oli jotkin valkoiset kohdat muuten "palaneet puhki". Muutoinkin kuvat olivat aika kirkkaita, vaikka en kuvaustilanteessa niin suuremmin takanäytöstä sitä huomannutkaan. Tämä täytyy kuitenkin laskea kokemattomuuteni piikkiin 60D:n suhteen. Täytyy vain valottaa maltillisemmin, tai sitten kokeilla myös Canonin "Highlight Tone Priority" toimintoa. Yleensä pyrkimyksenäni on ollut enemmän alivalottaa kuin ylivalottaa kuvia. Alivalottuneista tiedostoista on kuitenkin jälkikäteen helppoa ja yleensä tuloksekasta pumpata kirkkautta esiin RAW konverterilla - tarpeen mukaan.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Jälleen asiallista ja mielenkiintoista luettavaa, vaikka itse Nikonilla kuvaankin.
Oletko koskaan päässyt kokeilemaan sitä Sigman 120-400mm:stä vakaajallista ?
Olen sen joskus omistanut ja edelleen harmittaa, että myon pois, sillä oli niin LOISTAVA obiska, että.

Jotkut kehuvat jopa tarkemmaksi kuin tuota 150-500:sta, vaan mitä itse sanot, jos moiselle kouluarvosanan joutuisit antamaan ?

Kysyn, koska on alkanut kiinnostamaan ja ainakin D300:n kanssa toiminta täys kymppi, tuolla "pikkuveljellä".
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
aikaarska

habannaama kirjoitti:Jälleen asiallista ja mielenkiintoista luettavaa, vaikka itse Nikonilla kuvaankin.
Oletko koskaan päässyt kokeilemaan sitä Sigman 120-400mm:stä vakaajallista ?
Olen sen joskus omistanut ja edelleen harmittaa, että myon pois, sillä oli niin LOISTAVA obiska, että.

Jotkut kehuvat jopa tarkemmaksi kuin tuota 150-500:sta, vaan mitä itse sanot, jos moiselle kouluarvosanan joutuisit antamaan ?

Kysyn, koska on alkanut kiinnostamaan ja ainakin D300:n kanssa toiminta täys kymppi, tuolla "pikkuveljellä".
Joo, eihän tämä valokuvaustouhu saa olla merkistä riippuvainen harrastus, muuten ollaan väärillä jäljillä.
Kaikilla kameroillani olen saanut hyviä kuvia vaikka merkkien kirjo on ollut huomattava ;-) ...Jopa wanhalla 300D:llä sai "lintu lennossa" kuvia kun vähän jaksoi!

Minulla oli Sigman 120-400 HSM OS ennen vastaavaa 150-500 versiota - siis Nikon D90:n kaverina. Jämäkkä putki sekin. Luulisin, että HSM moottori ja OS on samaa tasoa näissä.
Molempien piirto ihan hyvää muuten paitsi, että viimeinen 100mm pehmenee loppua kohti - täydellä aukolla.
Vaihdoin 120-400:n 150-500:een, koska juuri tuo 400mm polttovälin piirto oli tärkeää minulle. 120-400:n 400mm vaati jo himmentämistä huomattavasti jotta piirto pysyi hyvänä. Muistaakseni f/8 autttoi jo, mutta f/11 oli parempi.
150-500 pitää piirron hyvänä lähelle 400milliä, ja alkaa pehmenemään huomattavammin vasta sen jälkeen.

Hintaisekseen kumpikin minusta hyviä telezuumeja. 120-400:sta voisi pitää vaikka näiden "70-300 zuumien" korvaajana, koska niissä taas alkaa jo 300mm vaatia himmentämistä, 120-400 pitää kutakuinkin kutinsa vielä silloin.
Uusi Tamron 70-300VC voi olla kuitenkin poikkeus 70-300 zuumien kategoriassa, alustavat arviot ovat olleet tosi kehuvia. Sitähän saa jo Nikonille. Canon versio aivan nurkan takana.

Yksi asia mikä tuli vielä mieleen on näiden sigmojen paino - ne ovat molemmat suht. järkäleitä: 120-400 painaa n.1,75kg ja 150-500 melkein kaksi kiloa! Painossa on etunsa ja haittansa...Haitan on helppo ymmärtää kannettavuudessa, mutta etu on mielestäni, että kuvattaessa painavaa objektiivia on helpompi pitää vakaana. Kyllä. Se antaa vastapainoa käsille! Näin minä sen ainakin olen kokenut, yritäppä pitää kevyttä 70-300 muovizuumia vakaana 300mm polttovälillä...Kuvanvakaaja auttaa kyllä, mutta näissä isoissa sigmoissa vakaajan tehokkuus vain korostuu kun sillä ei ole niin paljon töitä tehtävänä.
habannaama

Viesti Kirjoittaja habannaama »

Kiitos syväluotaavasta ja itseäni valaisevasta vastauksesta, eli taitaa tuo 150-500 olla seuraava...

Otin 120-400:lla mm. tyttärestäni pulkkamäessä, linnuista lennossa, ym, ym, vst. kuvia ja AINA objektiivi pysyi perässä, eikä suttua saanut millään aikaiseksi ja kun piirtokin oli hyvää, niin loistava hinta/laatusuhde.

Varsinkin tuo "viimeisten sadan millien himmentäminen" oli hyvinkin ajatuksia herättävää, eli kauppaan... =)
Miksi ajaa BMW:llä, kun voi lentää LSD:llä.
aikaarska

Sigman loistava huolto!

Kirjoittelin täällä aikaisemmin 60D:n automaattitarkennuksen hienosäädön puuttumisesta:
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... c&start=22

Olen yhä sitä mieltä, ettei tuo ominaisuus ole välttämättä elintärkeä - vaan helpomalla pääsee jos säädättää kerralla putken/putket kuntoon huollossa.
...MUTTA pitää huolehtia myös siitä, että KAMERA on AF modulinsa osalta valmistajan toleranssien sisällä!
Ei ole järkeä säädättää putkia kameran mukaan kuntoon, jos itse kameran säädöt ovat päin vituraa. JAS tekniikka auttaa tässä.

Tähän asti kaikki 5 objektiiviani ovat toimineet 60D kanssa hyvin yhteen AF:n osalta. Uskon siis, että kamerani AF moduli on asianmukaisesti säädöissä.
Ongelmia tuli, kun hommasin tässä muutama päivä sitten kameralaukkuni täytteeksi halvan Sigman 70-300mm DG zuumin.
Se oli selkeästi etutarkenteinen..Tai no, selkeästi ja selkeästi - mutta kuitenkin niin, että kaikilla polttoväleillä tuntui että se antoi hanakammin kohteen edestä tarkinta aluetta, eikä juuri kohteen takaa. Takaraja tuntui kulkevan juuri kohteen tasolla, niin että välillä kohde ei ollut enää optimaallisen tarkka.
Tämä ketutti, koska muuten objektiivi tuntui olevan hyväpiirtoinen yksilö.

Sigmalla on loistava huolto Suomessa, Helsingin lauttasaaressa (FOKAn huolto). Olen aikaisemmin säädättänyt siellä sigmojani, välillä vain hyvinkin pienen heiton takia ja aina palvelu on ollut ystävällistä ja nopeaa.

Niin tälläkin kertaa.

Soitin suoraan huoltoon, ja kysyin milloin sopisi tulla näyttämään objektiivia, sovimme ajan ja tänään aamulla kävin viemässä 70-300:n ja varmuuden vuoksi vielä 150-500:n sinne tarkistukseen.

...Ja niinpä jo tänään iltapäivällä kävin noutamassa säädetyt objektiivit pois! Aikalailla vaivatonta,sano!

Voisin melkein uskoa, että Sigmoihin sijoittaminen on Suomessa nykyisellään turvallisella pohjalla ;->
Viimeksi muokannut aikaarska, Loka 21, 2010 0 : 11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PekkaSav

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

habannaama kirjoitti:Kiitos syväluotaavasta ja itseäni valaisevasta vastauksesta, eli taitaa tuo 150-500 olla seuraava...
Täällä olisi juhannuksen jälkeen ostettu, Nikon-bajonetilla varustettu yksilö kaupan, mikäli kiinnostaa. ;)

Suomi-kaupasta ostettu 24kk takuulla.
aikaarska

Tamron SP 70-300mm F/4-5.6 Di VC USD

Taidan olla ensimmäisiä Suomessa (ainakin Suomesta ostaneista) jotka onnistuivat saamaan uuden Tamron 70-300 VC telezuumiin Canonin perällä ;-)

Tänään hain Topshotista (kiitos Lasse loistavasta palvelusta ;-))

Laitan tähän illalla vähän päivitystä, mutta ensituntumana täytyy sanoa, ettei ole ollenkaan mikään WC-putki tämä Tamronin VC versio 70-300 putkesta!

Piirto näyttäisi olevan kohdallaan, ja kuvanvakaaja on uskomattoman tehokas! Se stabiloi 300mm kuvaakin kun naulittuna...

Hyvin näyttää automaattitarkennuskin USD (Ultrasonic Silent Drive) toimivan 60D kanssa. Hiljaisia ovat molemmat; tarkennus ja vakaaja.

...Mutta katellaan tarkemmin myöhemmin kun saan vähän kuvia purettua.
aikaarska

Lisää 70-300mmVC tamronista

Taidan postata enemmän kokemuksiani tamronista tuonne "optiikka" osioon foorumista, mutta laitetaan nyt vielä tähänkin ketjuun muutama näytekuva 60D+Tamron 70-300VC combolla otettuna kun kerran lupasin...

EDIT: Jatkossa postaan Tamron 70-300VC höpinäni tänne:
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12672147

No, niin - tässä yksi täysresokuva 70mm, f/4.5, 1/1600sec asetuksilla:

http://www.dpreview.com/galleries/50041 ... oad/642380

Ja 100% croppi siitä:

Kuva

Ja sitten vastaava 100% croppi, mutta nyt f/6.3 aukolla:

Kuva

...Paljon ei eroa huomaa! Lähes täydellä aukolla (f/4.5) 70mm tekee melkein yhtä hyvää työtä kuin himmenettynä f/6.3 aukkoon. ...Auton kirkkaassa lyhdyssä näen vähän sinertävää CA:ta mitä ei f/6.3 kuvassa ole.

Sitten yksi kuvanvakaajatesti:

300mm, f/6.3, 1/60sec...Käsivaralta...

Kuva

Okei, okei - se oli vain pienennetty kuva alkuperäisestä, mutta tässä tulee sitten 100% croppi mokomasta:

Kuva

Sanoisinko, että hirmu hyvää työtä vakaajalta!! Ja tämä ei ollut mikään tuurilaukaus, vaan Tamronilla pystyy tehtailemaan vastaavaa tuosta vaan ;-)

Ja lopuksi vielä tietoa mitkä ovat Tamron 70-300VC zuumin suurimmat aukot eri polttoväleillä (Canon 60D:n ilmoittamat) :

70-100mm: f/4

100-155mm: f/4.5

155-210mm: f/5

210-300mm: f/5.6
Viimeksi muokannut aikaarska, Loka 24, 2010 2 : 12. Yhteensä muokattu 9 kertaa.
Stickl

Re: Lisää tamronista

Viesti Kirjoittaja Stickl »

aikaarska kirjoitti:Taidan postata enemmän kokemuksiani 70-300VC tamronista tuonne "optiikka" osioon foorumista, mutta laitetaan nyt vielä tähänkin ketjuun muutama näytekuva 60D+Tamron 70-300VC combolla otettuna kun kerran lupasin...

EDIT: Dpreviewn galleriasta ei näköjään voi linkittää (tai ainakaan minä en osannut) suoraan kuvaa näkyviin tänne, mutta toivottavasti nuo linkit sentään toimii, jotta kuva aukenee edes uuteen ikkunaan. Voin laittaa kuvat huomenna eri palvelimelle.

Tässä yksi täysresokuva 70mm, f/4.5, 1/1600sec asetuksilla:

Sanoisinko, että hirmu hyvää työtä vakaajalta!! Ja tämä ei ollut mikään tuurilaukaus, vaan Tamronilla pystyy tehtailemaan vastaavaa tuosta vaan ;-)
Mikään linkki ei kyllä pelannut, joten koitappa saaha pelaamaan että näkee ne testikuvat :)

EDIT
Nyt näkyy ne kuvatki sitte :)
Viimeksi muokannut Stickl, Loka 24, 2010 0 : 52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
aikaarska

Re: Lisää tamronista

Stickl kirjoitti:...Mikään linkki ei kyllä pelannut, joten koitappa saaha pelaamaan että näkee ne testikuvat :)
Joo, tiedetään - oli vähän onneton yritys linkittää niitä dpreviewn galleriasta ;-) No, mutta nyt pitäisi näkyä.
Viimeksi muokannut aikaarska, Marras 01, 2010 9 : 38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
aikaarska

Canonin integroitu salama

tere taas!

Canon 60D on osoittautunut ihan näppäräksi kameraksi, ja hyviä kuviakin olen sillä jo saanut, mutta yksi asia potuttaa...

Minkä hemmetin takia Canon edelleen säheltää tuon runkoon integroidun pikkusalaman kanssa ?!

Sehän on tuollaista automaattista mallia, samantyyppinen varmaan jo Canon 10D mallista lähtien - motorisoitu mekaniikka.

En ota tässä nyt kantaa motorisoituun mekaniikkaan, vaikkakin sen avausmekaniikka on mielestäni turhan äänekäs ja kömpelö. Ei pelkän pikkusalaman nosto ylös tarvitsisi olla moisen surinan väärti.
Ainakin Nikonissa ja Pentaxissa pikkusalama nostetaan käsin ylös, ja se toimii oikein hyvin.

MUTTA, Canonin DSLR kameroiden integroidun salaman lukitusmekaniikka on epäluotettava/ altis toimintahäiriölle!
Minulla oli joskus samantyyppistä ongelmaa Canon 20D:n kanssa, ja nyt sama toistuu näköjään upouudessa 60D mallissa...

Ongelma on, että salamakenkään on rakennettu pieni pinni, jonka tarkoituksena on aistia onko ulkoinen salama kytketty siihen kiinni. Jos ulkoinen salama on siinä kiinni, pinni painuu sisään ja integroitu salama ei nouse ylös. OK, kaikki hyvin...Kunnes otat ulkoisen salaman pois, ja huomaat ettei integroitu salama pompahdakaan enää pystyy vaikka kuinka yrität!
Tässä kohtaa vasta-alkajat kiikuttavat jo kameraa JAS tekniikkaan huoltoon.
Kokeneemmat tietävät, että se pieni pinni on vain jumittunut sellaisen jousen alle liian alas, ja kamera luulee että ulkoinen salama on yhä kiinni - siksi pikkusalama ei nouse ylös!
Pienellä ruuvarilla kun vähän avittaa jousea ylös, niin pinnikin nousee ylös - ja salama toimii jälleen. Kiva.

Kysymys vain kuuluu - miksi näin yksinkertaisesta asiasta pitää tulla kuluttajaa kiusaava ongelma?

EDIT:

Kuten kirjoitin - ongelmaa on esiintynyt jo muutamia vuosia, tässä esim.:
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12674735
zeppi

Viesti Kirjoittaja zeppi »

Mitenkäs Arska päädyit sittenkin vaihtamaan takaisin Pentaxiin? :-)
aikaarska

zeppi kirjoitti:Mitenkäs Arska päädyit sittenkin vaihtamaan takaisin Pentaxiin? :-)
Mulla oli mahdollisuus saada Pentaxin K-5 ensimmäisten joukossa. Kävin hypistelemässä sitä Topshotissa, ja se tuntui todella hyvältä kädessä. Testailin vielä sen toimivuutta (etenkin AF:n toimivuus vähässä valossa ja muutenkin, kiinnosti) - sain sellaisen kuvan että toimintaa on paranneltu edellisestä pentax mallistani (K-7).
Sokerina pohjalla vielä tuo uusi Sony 16mp CMOS kenno jota on kehuttu paljon.

Kuten sanottu, mulla on entuudestaan pohjaa Pentaxin kamerasysteemeistä joten olin heti sinut tämänkin kanssa.

Vielä kun Topshotista esitettiin kohtuullinen vaihtotarjous Canonin vermeistäni, niin homma oli siinä - en voinut vastustaa hulluu...öh, kiusausta ;-)

Canonin 60D on mainio kamera, ja voin suositella sitä varauksetta. Yritin jo ottaa vertailevia korkean ISO herkkyyden näytteitä, ja sellainen on fiilis, ettei kaikesta ennakkokohusta huolimatta kovin paljon eroja siinä kohinassa ole näiden sensoreiden välillä (Canon/Sony).
Todennäköisesti 60D:ssä on nopeampi AF, ainakin liikkuvia kohteita ajatellen, mutta se vaatii vielä lisätestiä K-5:lla.

Pahin menetys tässä vaihdossa minulle on 60D:n mainio kääntyvä näyttö. Se oli kätevä.

Voin laittaa tänne vielä huomioita tämän vaihdon tiimoilta, jos jotain mielenkiintoista tulee esiin.
Matti_JH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

aikaarska kirjoitti:
zeppi kirjoitti:Mitenkäs Arska päädyit sittenkin vaihtamaan takaisin Pentaxiin? :-)
Mulla oli mahdollisuus saada Pentaxin K-5 ensimmäisten joukossa. Kävin hypistelemässä sitä Topshotissa, ja se tuntui todella hyvältä kädessä. Testailin vielä sen toimivuutta (etenkin AF:n toimivuus vähässä valossa ja muutenkin, kiinnosti) - sain sellaisen kuvan että toimintaa on paranneltu edellisestä pentax mallistani (K-7).
Sokerina pohjalla vielä tuo uusi Sony 16mp CMOS kenno jota on kehuttu paljon.

Kuten sanottu, mulla on entuudestaan pohjaa Pentaxin kamerasysteemeistä joten olin heti sinut tämänkin kanssa.

Vielä kun Topshotista esitettiin kohtuullinen vaihtotarjous Canonin vermeistäni, niin homma oli siinä - en voinut vastustaa hulluu...öh, kiusausta ;-)

Canonin 60D on mainio kamera, ja voin suositella sitä varauksetta. Yritin jo ottaa vertailevia korkean ISO herkkyyden näytteitä, ja sellainen on fiilis, ettei kaikesta ennakkokohusta huolimatta kovin paljon eroja siinä kohinassa ole näiden sensoreiden välillä (Canon/Sony).
Todennäköisesti 60D:ssä on nopeampi AF, ainakin liikkuvia kohteita ajatellen, mutta se vaatii vielä lisätestiä K-5:lla.

Pahin menetys tässä vaihdossa minulle on 60D:n mainio kääntyvä näyttö. Se oli kätevä.

Voin laittaa tänne vielä huomioita tämän vaihdon tiimoilta, jos jotain mielenkiintoista tulee esiin.
Oletko muuten huomannut, että D7000 on jo myynnissä? Vaihto siihen ensi viikolla...?
aikaarska

Hel_NiS kirjoitti: Oletko muuten huomannut, että D7000 on jo myynnissä? Vaihto siihen ensi viikolla...?
On vai?!! Ei hemmetti... ;-)

Ei kyllä nyt Pentaxilla mennään, tää K-5 on tyylikäs valokuvauskone.

Kaikki nappulat ja toiminnot tuntuvat vain loksahtelevan paikoilleen kuin itsestään. Jämptin oloinen kamera, laadukkaasti tehty. Kokokin just passeli mulle - uskon, että pidän tätä pitkään.
Viimeksi muokannut aikaarska, Marras 04, 2010 12 : 02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jmra

Viesti Kirjoittaja jmra »

Hel_NiS kirjoitti:Oletko muuten huomannut, että D7000 on jo myynnissä? Vaihto siihen ensi viikolla...?
Houkuttele vielä vähän, niin saadaan halpa käytetty K-5 myyntiin. Voikohan varauksen jo tehdä ?
aikaarska

jmra kirjoitti:
Hel_NiS kirjoitti:Oletko muuten huomannut, että D7000 on jo myynnissä? Vaihto siihen ensi viikolla...?
Houkuttele vielä vähän, niin saadaan halpa käytetty K-5 myyntiin. Voikohan varauksen jo tehdä ?
....Valppaana kannattaa aina olla ;-D
mauri

Viesti Kirjoittaja mauri »

PekkaSav kirjoitti:
mauri kirjoitti:Olipa miten oli valokuva muodostuu siitä valosta...
Aina sitä valoa vain ei ole paljoa tarjolla ja silloin tuo 'hömppä' kuten ff-kenno pääsee oikeuksiinsa.
...ja siitä se kuva kuva syntynee...olipa välineet mitä tahansa..
Niin. Syntyyhän sieltä aina jotain. Välineistä riippukin sitten mitä. Noin niinku laadullisesti. Eikö se pentax kannattaisi viskata nurkkaan, kun puhelimistakin löytyy kamera? Niidenkin kennolle saa valoa.
Heh!
Toksia mielenkiinnosta.
Puhelimesta todellakin useimmilla löytyy kamera...mitähän yhteistä tekemistä on puhelimen kameralla ja järkkärillä...ei mitään...
puhelimella elvistellään ja kameralla kuvataan?
aikaarska

mauri kirjoitti:Heh!
Toksia mielenkiinnosta.
Puhelimesta todellakin useimmilla löytyy kamera...mitähän yhteistä tekemistä on puhelimen kameralla ja järkkärillä...ei mitään...
puhelimella elvistellään ja kameralla kuvataan?
Samaa mieltä, että järkkäri on tietenkin ihan eri peli, vaikka olisi kuinka hyvä kännykamera. Kännykameraan kun on vaikea ahtaa isoa kennoa ja kunnon optiikkaa ;-)
Mutta yllättävien tilanteiden tallentamiseen kännykamera on ihan jees, sitä kun tulee kannettua lähes aina mukana....Itse olen ainakin käyttänyt kännykameraa taltioidakseni erään polkupyörävarkaan itse teossa...Ja muutamia hauskoja kuvia olen myös napsinut erinnäisistä sosiaalisista tilanteista sillä. Yhdenlainen leluhan se on, mutta kyllä sen kuvanlaatu taitaa jo hakata halvimmat 70-80 luvun muovipokkarit. Kaikki on niin suhteellista ;-)

Mutta BTW - Pentax K-5 rulettaa edelleen vahvasti, eikä ole ollut yhtään ikävä Canonin 60D:tä enää...

Kuva
(kännykamerakuva oikeasta kamerasta..)

Erityisesti olen nauttinut kunnon sääsuojauksesta näillä keleillä!
PekkaSav

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

aikaarska kirjoitti:Erityisesti olen nauttinut kunnon sääsuojauksesta näillä keleillä!
Siis juuri näillä pakkasilla, kun ilman absoluuttinen kosteus on olematonta? ;)
Vastaa Viestiin