Mulle on kyllä tullu vahvasti se käsitys, että Pentaxin tiivistettyjen runkojen kohdalla ei käy niin, jotta niille tulis kosteusvaurioita, joita sitten ei korjattais takuuna. En ainakaan oo nähny missään kerrottavan vaurioista, vaikka niitä Pentax-kasteluvideoita kyllä löytyy. Käyttäjävirheet on tietysti asia erikseen, kaikki luukut ja suojat pitää olla kiinni (esim. sen rungon pohjassa olevan akkukahvan sähköliitäntöjen suojatulpan oon nähny hukattuna käytettynä myytävissä rungoissa).aikaarska kirjoitti:Saivartelen asiasta, koska loppujen lopuksi tämä on sellainen asia josta on kiistelty ja väitelty monia vuosia, ei pelkästään Pentaxin suhteen. Canon ja Nikon on viisastunut tästä sen verran, etteivät lupaa tietääkseni enää paljon mitään veden ja pölyn suhteen.
Hiljattain osuin katsomaan sellaisen youtube-videon, jossa amerikkalainen sotilas peitti K-5 ja K-7 -kamerat varustettuina DA* 2.8/16-50 ja DA* 2.8/50-135 -linsseillä paksulti irakilaiseen hiekkaan ja pölyyn, otti sitten molemmat ja vei ne suihkun alle. Huuhteli pölyt runsaalla vedellä pois ja laukoi kameroita suihkuhuoneen käytävällä, toimivat. Tuo toimivuus olis tietysti pitäny varmistaa vielä pitkän ajan kuluttua, sitten vasta olis ollu luotettava näyttö. Mutta kamerat oli hänen omiaan... sekin kertoo jo jotain.
Mun perusteellisesti kasteltu K-3 (studion lisäksi ulkona pitkäkestoisessa sateessa) kylläkin teki viime talven paukkupakkasissa 2 kertaa lakon, mutta en usko sen johtuneen kauan aiemmin kastumisesta. Se kun on esituotantokappale, jossain elektroniikkaosassa on varmaan lastentautia. Tuosta otinkin opiksi niin, että seuraavalla pakkasreissulla oli mukana mun toinen K-3, sarjatuotantosellainen, ja toimi kuten pitääkin.
En myöskään usko, että löytyis sellaisia Pentax AW/WR -linssejä, jotka olis kastuneet sisältä. Mutta oon varma, että sisältä huurtuneita löytyy muitakin kuin mun, Arskan ja Mafferin, sellaisiakin joihin huurretta on jääny (kuten mun 18-55 WR, tarkkaan katsoen sisällä on jäänteitä siitä).
Pentaxin sääsuojauksen haukkuminen on asennekysymys, väittäisin... ja takana sellaiset vaatimukset ja odotukset, joita mikään kameravalmistaja ei lupaa täyttää. Sääsuojaus on Pentaxin oikeasti toimiva vahvuus, toisin kuin vaikka AF-C, jossa se tunnetusti häviää muille.