Pentax K-1, K-1 II

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
PekkaSav

Viesti Kirjoittaja PekkaSav »

Tuohon käyttötarkoitukseen löytyy nykyäään kaikenlaista kikkaretta ebaysta muutamalla eurolla. :)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
aikaarska

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

PekkaSav kirjoitti:Tuohon käyttötarkoitukseen löytyy nykyäään kaikenlaista kikkaretta ebaysta muutamalla eurolla. :)
Nyt ollaan Pentax K-1 ketjussa, ja Pentax K-1:een ei tarvitse ostaa kikkareita kun ominaisuudet kuuluu hintaan.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
PekkaSav

aikaarska kirjoitti:
PekkaSav kirjoitti:Tuohon käyttötarkoitukseen löytyy nykyäään kaikenlaista kikkaretta ebaysta muutamalla eurolla. :)
Nyt ollaan Pentax K-1 ketjussa, ja Pentax K-1:een ei tarvitse ostaa kikkareita kun ominaisuudet kuuluu hintaan.
No sun kohdallasi se kikkare pönöttää kameran takana. :) Löytyykö K1:stä liike-, infrapuna- lämpötila- ja radioaaltotunnistimet? No ei löydy.

Jos käyttäisit niitä ominaisuuksia etkä keskittyisi speksien ja maksettujen blogipostauksien jakamiseen....
aikaarska

PekkaSav kirjoitti:
aikaarska kirjoitti:
No sun kohdallasi se kikkare pönöttää kameran takana. :) Löytyykö K1:stä liike-, infrapuna- lämpötila- ja radioaaltotunnistimet? No ei löydy.

Jos käyttäisit niitä ominaisuuksia etkä keskittyisi speksien ja maksettujen blogipostauksien jakamiseen....
Kaikenlaisia kikkareita täällä Pentax ketjussa pyöriikin ;-)
Keskittyisivät siihen valokuvaamiseen omalla täydellisellä kamerallaan, eikä eri kameraketjujen trollaamiseen.

PekkaSav

Nimenomaan. Keskittyisit sinäkin kuvaamiseen, etkä googlaisi muna pystyssä. :)

Saisiko pari ottamaasi esimerkkikuvaa, jotka on otettu käyttäen focus-trappia?
aikaarska

PekkaSav kirjoitti:Nimenomaan. Keskittyisit sinäkin kuvaamiseen, etkä googlaisi muna pystyssä. :)

Saisiko pari ottamaasi esimerkkikuvaa, jotka on otettu käyttäen focus-trappia?
No kyllä sitä nyt ollaan niin kohteliaita ;-) Ei tässä tänään ole tarvinnut pahemmin guuglailla, ainakaan mitään mikä heiluttaisi viisaria...Ehkä myöhemmin sitten...

Olen kyllä käyttänyt focus-trappia Pentaxin rungoilla (K-5), mutta en vielä K-1:n kanssa - kun ei ole ollut toistaiseksi tarvetta. Itseasiassa nyt viikonloppuna voisi kokeilla ihan huvikseen, että miten tarttuu. Laitan toki pyynnöstäsi pari kuvaakin näytille.

tehodia

Viesti Kirjoittaja tehodia »

mremonen kirjoitti:Ja mikä tämä focus-trapping -horina on? Nikonissa on "aina" ollut feature, jossa laukaisu tapahtuu vasta jos kohde on kameran mielestä tarkkuusalueella.
Niin, eikös se näin ole kaikissa automaattitarkenteisissa kameroissa? Kun on kertatarkennus valittuna, niin kamera laukeaa vasta kun tarkennus on kohdallaan.

Tässä on kyse vähän eri asiasta. Tälle en puolestaan näe muuta käyttöä kuin apuvälineeksi manuaalitarkenteisille objektiiveille. Kamera voidaan asettaa laukeamaan vasta, kun kohde on tarkkuusalueella. Mutta lisäksi voidaan käyttää apuna tarkennuksen merkkivaloa, ja silloin käyttäjä voi valita milloin laukaisee kameran, kun tarkennus on asetettu manuaaliasentoon.
aikaarska

tehodia kirjoitti:
mremonen kirjoitti:Ja mikä tämä focus-trapping -horina on? Nikonissa on "aina" ollut feature, jossa laukaisu tapahtuu vasta jos kohde on kameran mielestä tarkkuusalueella.
Niin, eikös se näin ole kaikissa automaattitarkenteisissa kameroissa? Kun on kertatarkennus valittuna, niin kamera laukeaa vasta kun tarkennus on kohdallaan..
Toimii jos toimii (nyt puhutaan manuaalitarkentamisesta...)Pentaxissa toimii ainakin hyvin tämä trappi.
Olen käyttänyt joskus jopa AF lasilla, manuaalitarkenteisena tietty. Tarkennettuna tietylle etäisyydelle ja kamera ampuu kun lintu lentää siihen. Toimi luotetavasti ainakin K-5:ssa, eiköhän vähintään yhtä hyvin K-1:ssä.
Katsotaan mitä saan kiinni viikonloppuna...

rgbmode

Viesti Kirjoittaja rgbmode »

PekkaSav kirjoitti:
..
]Löytyykö K1:stä liike-, infrapuna- lämpötila- ja radioaaltotunnistimet? No ei löydy.
...
Entä löytyykö K-1:stä Fm-radio? MIDI-liitäntä? Transponderi? Ei vai? Lelu on.
Viimeksi muokannut rgbmode, Syys 10, 2016 9 : 10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
rgbmode

PekkaSav

rgbmode kirjoitti:
PekkaSav kirjoitti:
..
]Löytyykö K1:stä liike-, infrapuna- lämpötila- ja radioaaltotunnistimet? No ei löydy.
...
Luetun sisäistäminen on joillekin niin vaikeaa. Vai etkö malttanut lukea aiempia viestejä?
rgbmode

PekkaSav kirjoitti:
rgbmode kirjoitti:
PekkaSav kirjoitti:
..
...
Luetun sisäistäminen on joillekin niin vaikeaa. Vai etkö malttanut lukea aiempia viestejä?
Kyllä jotenkin olen kahlannut aiemmat viestit läpi. Mutta valista nyt sitten meille tavallisille tallaajille, että miten infrapuna- lämpötila- ja radiotunnistimet ovat Sinua auttaneet ottamaan parempia valokuvia. Ehkä joitain näytteitäkin. Nämä lienevät Nikonin lisähärpäkkeitä tai sisältyvät johonkin kameramalliin?

Missä määrin arvioit näiden puheena olevien apuneuvojen olevan tarpeellisia 99,9 %:lle valokuvaajista?
Bouci

Viesti Kirjoittaja Bouci »

Jaahas, vääntöä on kertynyt kymmeniä sivuja. Onneksi jotain pysyvyyttäkin on havaittavissa: kaikki mahdolliset kamerat ovat täysin *sensuroitu* ja niiden ominaisuudet joko riittämättömiä tai sitten ylimääräisiä turhakkeita ;-)
Volvot ulvoo kuun savuun, ihmislapset hullaantuu
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Bouci kirjoitti:Jaahas, vääntöä on kertynyt kymmeniä sivuja. Onneksi jotain pysyvyyttäkin on havaittavissa: kaikki mahdolliset kamerat ovat täysin *sensuroitu* ja niiden ominaisuudet joko riittämättömiä tai sitten ylimääräisiä turhakkeita ;-)
No ei tosiaankaan. Onhan tässä moneen kertaan sovittu, että Nikon D810 on hyvä ja toimiva kamera. Ongelma on se, että kaikki eivät ole halunneet käyttää sitä.
tjs68

Viesti Kirjoittaja tjs68 »

nomad kirjoitti:
Bouci kirjoitti:Jaahas, vääntöä on kertynyt kymmeniä sivuja. Onneksi jotain pysyvyyttäkin on havaittavissa: kaikki mahdolliset kamerat ovat täysin *sensuroitu* ja niiden ominaisuudet joko riittämättömiä tai sitten ylimääräisiä turhakkeita ;-)
No ei tosiaankaan. Onhan tässä moneen kertaan sovittu, että Nikon D810 on hyvä ja toimiva kamera. Ongelma on se, että kaikki eivät ole halunneet käyttää sitä.
Haluatko itse käyttää sitä? Aina ja joka tilanteessa?
rgbmode

nomad kirjoitti:
Joku Nikonin koje on mullakin kaapissa, mutta en tajua sitä, jos mieli tekee siirtyä kinokennoon, miksi ihmeessä kannattaisi ostaa lähes kolmen tonnin runko, kun Pentaxilta saa samaa kennoa käyttävän kahden tonnin rungon, jossa lisäksi ylimääräisiä ominaisuuksia, joita ei löydy Nikonista. Kennovakaaja, pixel shiftin ylivoimainen tarkkuus jne.

Käsitän että muutaman tähän ketjuun kirjoittavan Nikon omistajan motiivina on oman aiemman arvokkaan hankinnan perusteleminen itselleen. Ja mikäs, kyllähän sillä edelleenkin riittävän hyviä kuvia saa. Mutta toisen merkin pakonomainen jatkuva vähättelytarve kyllä kertoo asiaa ymmärtäville jotain. :-)
nomad

tjs68 kirjoitti:
nomad kirjoitti:
Minulla on Nikon Df. Aivan tietoinen valinta - en kuulu D810 ensisijaiseen käyttäjäkuntaan, mutta mielessä on kyllä käynyt jos ostaisi tuommoisen maisemakameraksi. Nythän Nikonin leirissä jo odotellaan D820 julkaisemista joten D810 hinnat ovat mukavassa laskusuunnassa.

Kaiken sen perusteella mitä olen saanut lukea, K-1:n suurin ongelma ei ole kumminkaan ne probleemit mitä tässä tässä on puitu liittyen heikkoon objektiivivalikoimaan, kennon laatuun jne. Nykyään eletään nimittäin aikaa jolloin peilikameraa ei voi perustella, ellei siinä olen erinomaista tarkennusta. K-1:n tarkennus edustaa sitä mitä CaNikon tarjoili harrastajaluokassa muutama sukupolvi sitten (ennen D700:n aikaa).
tjs68

Viesti Kirjoittaja tjs68 »

nomad kirjoitti:
tjs68 kirjoitti:
nomad kirjoitti: No ei tosiaankaan. Onhan tässä moneen kertaan sovittu, että Nikon D810 on hyvä ja toimiva kamera. Ongelma on se, että kaikki eivät ole halunneet käyttää sitä.
Minulla on Nikon Df. Aivan tietoinen valinta - en kuulu D810 ensisijaiseen käyttäjäkuntaan, mutta mielessä on kyllä käynyt jos ostaisi tuommoisen maisemakameraksi. Nythän Nikonin leirissä jo odotellaan D820 julkaisemista joten D810 hinnat ovat mukavassa laskusuunnassa.

Kaiken sen perusteella mitä olen saanut lukea, K-1:n suurin ongelma ei ole kumminkaan ne probleemit mitä tässä tässä on puitu liittyen heikkoon objektiivivalikoimaan, kennon laatuun jne. Nykyään eletään nimittäin aikaa jolloin peilikameraa ei voi perustella, ellei siinä olen erinomaista tarkennusta. K-1:n tarkennus edustaa sitä mitä CaNikon tarjoili harrastajaluokassa muutama sukupolvi sitten (ennen D700:n aikaa).
En ihan hirveästi hehkuttaisi DF:n omistajana Nikonin tarkennusta, varsinking hämärässä ja silläkin näköjään tulee toimeen joten annetaan K-1:llä kuvaavien murehtia tarkennuksesta ja sen toimivuudesta.
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

tjs68 kirjoitti:Haluatko itse käyttää sitä? Aina ja joka tilanteessa?
Minulla on 5D3, joka on verrattavissa kooltaan, hinnaltaan ja ominaisuuksiltaan Nikonin D810 -malliin. Kyllä minä haluan käyttää sitä käytännössä aina, kun olen valokuvaamassa. Minä en pidä mitenkään tarpeellisena roikottaa kameraa aina mukana siltä varalta, että eteen tulisi jotain kuvattavaa, vaan lähden harrastamaan kuvausta ihan erikseen. Varmasti joku muu kamera sopisi paremmin joihinkin tapauksiin, mutta käytännössä sellaiset tarpeet ovat niin pieniä, ettei minun olisi mitään mieltä hankkia toista järjestelmää rinnalle. Sen rahan sijoittaminen vaikka EF 300/4 objektiiviin antaisi enemmän huvia.
Hannu
nomad

tjs68 kirjoitti:
nomad kirjoitti:
tjs68 kirjoitti: Haluatko itse käyttää sitä? Aina ja joka tilanteessa?

En ihan hirveästi hehkuttaisi DF:n omistajana Nikonin tarkennusta, varsinking hämärässä ja silläkin näköjään tulee toimeen joten annetaan K-1:llä kuvaavien murehtia tarkennuksesta ja sen toimivuudesta.
On se kuitenkin aivan eri tasolla kuin K-1:n tarkennus. Olen omistanut ison joukon Nikoneita ja kuvannut vielä useammalla. Käytännössä Df:n tarkennus toimii vastaavasti kuin D3/700 sukupolven tarkennus. Se on ongelma ainoastaan todella hämärässä - ja silloinkin lähinnä sen vuoksi kun kameran kuvanlaatu on noissa oloissa niin perhanan hyvä. Ja tämäkin ehkä vain sen vuoksi kun muut vastaavan hintaiset Nikonit ovat markkinoiden ehdotonta huippua tässä suhteessa.

Mutta pointti tuli selväksi. Heittäytymällä mukaan tarkennusta koskevaan keskusteluun osoitat ymmärtäväsi K-1:n ongelman.
Vastaa Viestiin