Pentax K-1, K-1 II
-
-
No sun kohdallasi se kikkare pönöttää kameran takana. :) Löytyykö K1:stä liike-, infrapuna- lämpötila- ja radioaaltotunnistimet? No ei löydy.aikaarska kirjoitti:Nyt ollaan Pentax K-1 ketjussa, ja Pentax K-1:een ei tarvitse ostaa kikkareita kun ominaisuudet kuuluu hintaan.PekkaSav kirjoitti:Tuohon käyttötarkoitukseen löytyy nykyäään kaikenlaista kikkaretta ebaysta muutamalla eurolla. :)
Jos käyttäisit niitä ominaisuuksia etkä keskittyisi speksien ja maksettujen blogipostauksien jakamiseen....
-
Kaikenlaisia kikkareita täällä Pentax ketjussa pyöriikin ;-)PekkaSav kirjoitti:No sun kohdallasi se kikkare pönöttää kameran takana. :) Löytyykö K1:stä liike-, infrapuna- lämpötila- ja radioaaltotunnistimet? No ei löydy.aikaarska kirjoitti:Nyt ollaan Pentax K-1 ketjussa, ja Pentax K-1:een ei tarvitse ostaa kikkareita kun ominaisuudet kuuluu hintaan.PekkaSav kirjoitti:Tuohon käyttötarkoitukseen löytyy nykyäään kaikenlaista kikkaretta ebaysta muutamalla eurolla. :)
Jos käyttäisit niitä ominaisuuksia etkä keskittyisi speksien ja maksettujen blogipostauksien jakamiseen....
Keskittyisivät siihen valokuvaamiseen omalla täydellisellä kamerallaan, eikä eri kameraketjujen trollaamiseen.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
No kyllä sitä nyt ollaan niin kohteliaita ;-) Ei tässä tänään ole tarvinnut pahemmin guuglailla, ainakaan mitään mikä heiluttaisi viisaria...Ehkä myöhemmin sitten...PekkaSav kirjoitti:Nimenomaan. Keskittyisit sinäkin kuvaamiseen, etkä googlaisi muna pystyssä. :)
Saisiko pari ottamaasi esimerkkikuvaa, jotka on otettu käyttäen focus-trappia?
Olen kyllä käyttänyt focus-trappia Pentaxin rungoilla (K-5), mutta en vielä K-1:n kanssa - kun ei ole ollut toistaiseksi tarvetta. Itseasiassa nyt viikonloppuna voisi kokeilla ihan huvikseen, että miten tarttuu. Laitan toki pyynnöstäsi pari kuvaakin näytille.
-
Niin, eikös se näin ole kaikissa automaattitarkenteisissa kameroissa? Kun on kertatarkennus valittuna, niin kamera laukeaa vasta kun tarkennus on kohdallaan.mremonen kirjoitti:Ja mikä tämä focus-trapping -horina on? Nikonissa on "aina" ollut feature, jossa laukaisu tapahtuu vasta jos kohde on kameran mielestä tarkkuusalueella.
Tässä on kyse vähän eri asiasta. Tälle en puolestaan näe muuta käyttöä kuin apuvälineeksi manuaalitarkenteisille objektiiveille. Kamera voidaan asettaa laukeamaan vasta, kun kohde on tarkkuusalueella. Mutta lisäksi voidaan käyttää apuna tarkennuksen merkkivaloa, ja silloin käyttäjä voi valita milloin laukaisee kameran, kun tarkennus on asetettu manuaaliasentoon.
-
Toimii jos toimii (nyt puhutaan manuaalitarkentamisesta...)Pentaxissa toimii ainakin hyvin tämä trappi.tehodia kirjoitti:Niin, eikös se näin ole kaikissa automaattitarkenteisissa kameroissa? Kun on kertatarkennus valittuna, niin kamera laukeaa vasta kun tarkennus on kohdallaan..mremonen kirjoitti:Ja mikä tämä focus-trapping -horina on? Nikonissa on "aina" ollut feature, jossa laukaisu tapahtuu vasta jos kohde on kameran mielestä tarkkuusalueella.
Olen käyttänyt joskus jopa AF lasilla, manuaalitarkenteisena tietty. Tarkennettuna tietylle etäisyydelle ja kamera ampuu kun lintu lentää siihen. Toimi luotetavasti ainakin K-5:ssa, eiköhän vähintään yhtä hyvin K-1:ssä.
Katsotaan mitä saan kiinni viikonloppuna...
-
Entä löytyykö K-1:stä Fm-radio? MIDI-liitäntä? Transponderi? Ei vai? Lelu on.PekkaSav kirjoitti:
..
]Löytyykö K1:stä liike-, infrapuna- lämpötila- ja radioaaltotunnistimet? No ei löydy.
...
Viimeksi muokannut rgbmode, Syys 10, 2016 9 : 10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
-
Kyllä jotenkin olen kahlannut aiemmat viestit läpi. Mutta valista nyt sitten meille tavallisille tallaajille, että miten infrapuna- lämpötila- ja radiotunnistimet ovat Sinua auttaneet ottamaan parempia valokuvia. Ehkä joitain näytteitäkin. Nämä lienevät Nikonin lisähärpäkkeitä tai sisältyvät johonkin kameramalliin?PekkaSav kirjoitti:Luetun sisäistäminen on joillekin niin vaikeaa. Vai etkö malttanut lukea aiempia viestejä?rgbmode kirjoitti:Entä löytyykö K-1:stä Fm-radio? MIDI-liitäntä? Transponderi? Ei vai? Lelu on.PekkaSav kirjoitti:
..
]Löytyykö K1:stä liike-, infrapuna- lämpötila- ja radioaaltotunnistimet? No ei löydy.
...
Missä määrin arvioit näiden puheena olevien apuneuvojen olevan tarpeellisia 99,9 %:lle valokuvaajista?
-
-
No ei tosiaankaan. Onhan tässä moneen kertaan sovittu, että Nikon D810 on hyvä ja toimiva kamera. Ongelma on se, että kaikki eivät ole halunneet käyttää sitä.Bouci kirjoitti:Jaahas, vääntöä on kertynyt kymmeniä sivuja. Onneksi jotain pysyvyyttäkin on havaittavissa: kaikki mahdolliset kamerat ovat täysin *sensuroitu* ja niiden ominaisuudet joko riittämättömiä tai sitten ylimääräisiä turhakkeita ;-)
-
Haluatko itse käyttää sitä? Aina ja joka tilanteessa?nomad kirjoitti:No ei tosiaankaan. Onhan tässä moneen kertaan sovittu, että Nikon D810 on hyvä ja toimiva kamera. Ongelma on se, että kaikki eivät ole halunneet käyttää sitä.Bouci kirjoitti:Jaahas, vääntöä on kertynyt kymmeniä sivuja. Onneksi jotain pysyvyyttäkin on havaittavissa: kaikki mahdolliset kamerat ovat täysin *sensuroitu* ja niiden ominaisuudet joko riittämättömiä tai sitten ylimääräisiä turhakkeita ;-)
-
Joku Nikonin koje on mullakin kaapissa, mutta en tajua sitä, jos mieli tekee siirtyä kinokennoon, miksi ihmeessä kannattaisi ostaa lähes kolmen tonnin runko, kun Pentaxilta saa samaa kennoa käyttävän kahden tonnin rungon, jossa lisäksi ylimääräisiä ominaisuuksia, joita ei löydy Nikonista. Kennovakaaja, pixel shiftin ylivoimainen tarkkuus jne.nomad kirjoitti:No ei tosiaankaan. Onhan tässä moneen kertaan sovittu, että Nikon D810 on hyvä ja toimiva kamera. Ongelma on se, että kaikki eivät ole halunneet käyttää sitä.Bouci kirjoitti:Jaahas, vääntöä on kertynyt kymmeniä sivuja. Onneksi jotain pysyvyyttäkin on havaittavissa: kaikki mahdolliset kamerat ovat täysin *sensuroitu* ja niiden ominaisuudet joko riittämättömiä tai sitten ylimääräisiä turhakkeita ;-)
Käsitän että muutaman tähän ketjuun kirjoittavan Nikon omistajan motiivina on oman aiemman arvokkaan hankinnan perusteleminen itselleen. Ja mikäs, kyllähän sillä edelleenkin riittävän hyviä kuvia saa. Mutta toisen merkin pakonomainen jatkuva vähättelytarve kyllä kertoo asiaa ymmärtäville jotain. :-)
-
Minulla on Nikon Df. Aivan tietoinen valinta - en kuulu D810 ensisijaiseen käyttäjäkuntaan, mutta mielessä on kyllä käynyt jos ostaisi tuommoisen maisemakameraksi. Nythän Nikonin leirissä jo odotellaan D820 julkaisemista joten D810 hinnat ovat mukavassa laskusuunnassa.tjs68 kirjoitti:Haluatko itse käyttää sitä? Aina ja joka tilanteessa?nomad kirjoitti:No ei tosiaankaan. Onhan tässä moneen kertaan sovittu, että Nikon D810 on hyvä ja toimiva kamera. Ongelma on se, että kaikki eivät ole halunneet käyttää sitä.Bouci kirjoitti:Jaahas, vääntöä on kertynyt kymmeniä sivuja. Onneksi jotain pysyvyyttäkin on havaittavissa: kaikki mahdolliset kamerat ovat täysin *sensuroitu* ja niiden ominaisuudet joko riittämättömiä tai sitten ylimääräisiä turhakkeita ;-)
Kaiken sen perusteella mitä olen saanut lukea, K-1:n suurin ongelma ei ole kumminkaan ne probleemit mitä tässä tässä on puitu liittyen heikkoon objektiivivalikoimaan, kennon laatuun jne. Nykyään eletään nimittäin aikaa jolloin peilikameraa ei voi perustella, ellei siinä olen erinomaista tarkennusta. K-1:n tarkennus edustaa sitä mitä CaNikon tarjoili harrastajaluokassa muutama sukupolvi sitten (ennen D700:n aikaa).
-
En ihan hirveästi hehkuttaisi DF:n omistajana Nikonin tarkennusta, varsinking hämärässä ja silläkin näköjään tulee toimeen joten annetaan K-1:llä kuvaavien murehtia tarkennuksesta ja sen toimivuudesta.nomad kirjoitti:Minulla on Nikon Df. Aivan tietoinen valinta - en kuulu D810 ensisijaiseen käyttäjäkuntaan, mutta mielessä on kyllä käynyt jos ostaisi tuommoisen maisemakameraksi. Nythän Nikonin leirissä jo odotellaan D820 julkaisemista joten D810 hinnat ovat mukavassa laskusuunnassa.tjs68 kirjoitti:Haluatko itse käyttää sitä? Aina ja joka tilanteessa?nomad kirjoitti: No ei tosiaankaan. Onhan tässä moneen kertaan sovittu, että Nikon D810 on hyvä ja toimiva kamera. Ongelma on se, että kaikki eivät ole halunneet käyttää sitä.
Kaiken sen perusteella mitä olen saanut lukea, K-1:n suurin ongelma ei ole kumminkaan ne probleemit mitä tässä tässä on puitu liittyen heikkoon objektiivivalikoimaan, kennon laatuun jne. Nykyään eletään nimittäin aikaa jolloin peilikameraa ei voi perustella, ellei siinä olen erinomaista tarkennusta. K-1:n tarkennus edustaa sitä mitä CaNikon tarjoili harrastajaluokassa muutama sukupolvi sitten (ennen D700:n aikaa).
-
Minulla on 5D3, joka on verrattavissa kooltaan, hinnaltaan ja ominaisuuksiltaan Nikonin D810 -malliin. Kyllä minä haluan käyttää sitä käytännössä aina, kun olen valokuvaamassa. Minä en pidä mitenkään tarpeellisena roikottaa kameraa aina mukana siltä varalta, että eteen tulisi jotain kuvattavaa, vaan lähden harrastamaan kuvausta ihan erikseen. Varmasti joku muu kamera sopisi paremmin joihinkin tapauksiin, mutta käytännössä sellaiset tarpeet ovat niin pieniä, ettei minun olisi mitään mieltä hankkia toista järjestelmää rinnalle. Sen rahan sijoittaminen vaikka EF 300/4 objektiiviin antaisi enemmän huvia.tjs68 kirjoitti:Haluatko itse käyttää sitä? Aina ja joka tilanteessa?
Hannu
-
On se kuitenkin aivan eri tasolla kuin K-1:n tarkennus. Olen omistanut ison joukon Nikoneita ja kuvannut vielä useammalla. Käytännössä Df:n tarkennus toimii vastaavasti kuin D3/700 sukupolven tarkennus. Se on ongelma ainoastaan todella hämärässä - ja silloinkin lähinnä sen vuoksi kun kameran kuvanlaatu on noissa oloissa niin perhanan hyvä. Ja tämäkin ehkä vain sen vuoksi kun muut vastaavan hintaiset Nikonit ovat markkinoiden ehdotonta huippua tässä suhteessa.tjs68 kirjoitti:En ihan hirveästi hehkuttaisi DF:n omistajana Nikonin tarkennusta, varsinking hämärässä ja silläkin näköjään tulee toimeen joten annetaan K-1:llä kuvaavien murehtia tarkennuksesta ja sen toimivuudesta.nomad kirjoitti:Minulla on Nikon Df. Aivan tietoinen valinta - en kuulu D810 ensisijaiseen käyttäjäkuntaan, mutta mielessä on kyllä käynyt jos ostaisi tuommoisen maisemakameraksi. Nythän Nikonin leirissä jo odotellaan D820 julkaisemista joten D810 hinnat ovat mukavassa laskusuunnassa.tjs68 kirjoitti: Haluatko itse käyttää sitä? Aina ja joka tilanteessa?
Mutta pointti tuli selväksi. Heittäytymällä mukaan tarkennusta koskevaan keskusteluun osoitat ymmärtäväsi K-1:n ongelman.