Mitä väliä? Pääasia, että CaNikonistit saadaan kateudesta vihreiksi. Kyllä se siellä taustalla pahasti hiertää kun Penapojat esittelevät huippulaadukkaita kinarikuvia!nomad kirjoitti: Tarkoitat varmaan, että Pentaxin kinari tekee saman firman keskarin tarpeettomaksi? No ei kai nyt sentään...:-) Tuo kennon siirtely on kuitenkin aika rajoitettu systeemi jos ajattelee käytännön kuvaustilanteita. Sitäpaitsi jos kamerassa on resoa 36mpx tai enemmän, ei sen merkitys enää niin iso ole.
Pentaxin uutuuksista huhuja
-
- Viestit: 10726
- Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12
-
- Viestit: 4487
- Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19
Eikö tuo ota 4 valotusta niin, että kennoa siirretään puoli pikseliä kumpaankin suuntaan (ja molempiin). Joku dekonvoluutioalgoritmi yrittää sitten arvata datasta mitä neljäsosapikseleille osuu. Sellainen toimii vain staattisiin kohteisiin. Jos kuva muuttuu (kohde liikkuu) valotusten välillä, lopputulos on jotain aivan muuta kuin halutaan.nomad kirjoitti:Tarkoitat varmaan, että Pentaxin kinari tekee saman firman keskarin tarpeettomaksi? No ei kai nyt sentään...:-)
Tuotekuvaukseen se voi käydä ja rajoituksin arkitehtuuriin mutta henkilö- ja maisemakuvauksiin tuskin. Ihmiset ja maiseman elementit ovat alituisessa liikkeessä. Ei keskarit tuollaisilla virityksillä kaadu, mutta se voi kyllä olla hauska lisä kokeilunhaluiselle kuvaajalle.
Hannu
-
- Viestit: 12118
- Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
- Viesti:
-
- Viestit: 20313
- Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22
Katkaisit lainauksen siihen kun sanoin, että kennosiirtely rajoittaa käytännön kuvaamista.hkoskenv kirjoitti:Eikö tuo ota 4 valotusta niin, että kennoa siirretään puoli pikseliä kumpaankin suuntaan (ja molempiin). Joku dekonvoluutioalgoritmi yrittää sitten arvata datasta mitä neljäsosapikseleille osuu. Sellainen toimii vain staattisiin kohteisiin. Jos kuva muuttuu (kohde liikkuu) valotusten välillä, lopputulos on jotain aivan muuta kuin halutaan.nomad kirjoitti:Tarkoitat varmaan, että Pentaxin kinari tekee saman firman keskarin tarpeettomaksi? No ei kai nyt sentään...:-)
Tuotekuvaukseen se voi käydä ja rajoituksin arkitehtuuriin mutta henkilö- ja maisemakuvauksiin tuskin. Ihmiset ja maiseman elementit ovat alituisessa liikkeessä. Ei keskarit tuollaisilla virityksillä kaadu, mutta se voi kyllä olla hauska lisä kokeilunhaluiselle kuvaajalle.
No, mitä tuosta, ollaan samaa mieltä asiasta. Siirrytään jännittämään sitä löytyykö Penan järjestelmästä riittävän laadukkaita objektiiveja näille resoluutioille. Vai riittääkö kellään rohkeutta investoida Pena-mounttiseen Zeissiin. Onko edes sellaisia?
-
- Viestit: 22694
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
-
- Viestit: 2752
- Liittynyt: Tammi 11, 2009 11 : 27
- Paikkakunta: Tampere
hkoskenv kirjoitti:Tuotekuvaukseen se voi käydä ja rajoituksin arkitehtuuriin mutta henkilö- ja maisemakuvauksiin tuskin.
Tuotekuvaukseen kyllä. Arkkiteruurin rajoitus on siinä että pitää käyttää jalustaa jota nyt muutenkin siinä kuvaus genressä käytetään.
Lisäisin myös makrokuvauksen jossa muutenkin käytetään paljon jalustaa, tehdään focus stackingiä yms. Maisemakuvaukseenkin kyllä, mutta iso rajoite on että pitää olla täydellisen tyyntä.
En minäkään pikselinsiirtoa keskarin korvaajaksi laske. Kennon kasvaminen muuttaa kuvan piirtymistä muutenkin kuin resoluution lisäyksenä.hkoskenv kirjoitti:Ihmiset ja maiseman elementit ovat alituisessa liikkeessä. Ei keskarit tuollaisilla virityksillä kaadu, mutta se voi kyllä olla hauska lisä kokeilunhaluiselle kuvaajalle.
-
- Viestit: 2752
- Liittynyt: Tammi 11, 2009 11 : 27
- Paikkakunta: Tampere
Kyllä löytyy. Sitä ei tarvitse murehtia.nomad kirjoitti:Siirrytään jännittämään sitä löytyykö Penan järjestelmästä riittävän laadukkaita objektiiveja näille resoluutioille.
Pikselinsiirto on muuten siitä hyvä menetelmä ettei se tarvitse edes tarkkapiirtoisempaa optiikkaa. Pikselin koko ja resoluutio säilyvät itse asiassa samana. Pikseleiden laatu kyllä kasvaa kun jokaiselle pikselille talletetaan aidosti jokainen osaväri. Lopputuloksena on tarkempi kuva ja paremmat värit ilman moirea.
-
- Viestit: 13002
- Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41
Itseasiassa pienellä säädöllä pixel-shift ei edes rajoita käytännön kuvaamista liikkuviin kohteisiin. Tai ei ainakaan niin paljon kun luulisi.nomad kirjoitti:Katkaisit lainauksen siihen kun sanoin, että kennosiirtely rajoittaa käytännön kuvaamista.hkoskenv kirjoitti:Eikö tuo ota 4 valotusta niin, että kennoa siirretään puoli pikseliä kumpaankin suuntaan (ja molempiin). Joku dekonvoluutioalgoritmi yrittää sitten arvata datasta mitä neljäsosapikseleille osuu. Sellainen toimii vain staattisiin kohteisiin. Jos kuva muuttuu (kohde liikkuu) valotusten välillä, lopputulos on jotain aivan muuta kuin halutaan.nomad kirjoitti:Tarkoitat varmaan, että Pentaxin kinari tekee saman firman keskarin tarpeettomaksi? No ei kai nyt sentään...:-)
Tuotekuvaukseen se voi käydä ja rajoituksin arkitehtuuriin mutta henkilö- ja maisemakuvauksiin tuskin. Ihmiset ja maiseman elementit ovat alituisessa liikkeessä. Ei keskarit tuollaisilla virityksillä kaadu, mutta se voi kyllä olla hauska lisä kokeilunhaluiselle kuvaajalle.
No, mitä tuosta, ollaan samaa mieltä asiasta. Siirrytään jännittämään sitä löytyykö Penan järjestelmästä riittävän laadukkaita objektiiveja näille resoluutioille. Vai riittääkö kellään rohkeutta investoida Pena-mounttiseen Zeissiin. Onko edes sellaisia?
Nimittäin kuten edellä on juteltu, pixel-shift tekniikka käyttää 4 kuvaa. Mutta pixel-shift kuvasta tallentuu myös normaali kuva, eli RAW konverterissa on mahdollisuus tehdä myös normaali kuva, vaikka pixel-shift modea olisi käytetty!
Photoshopissa voit tasoja käyttämällä maalailla vain ne liikkumattomat kohteet näkyviksi joissa sitten näkyy tarkempi pixel-shift piirto, ja muun alueen (enemmän liikkuvaa sisältävän) voit pitää normaalista valotuksesta. Tai toistepäin: jossa vaika muuten liikkumattoman rakennuksen tms. edestä kävelee ihminen, niin ei tarvitse maalailla näkyviin kuin ihminen siitä normaali valotuksesta.
Tässä on selvitetty enemmän asiaa
Scrollaa alas kohtaan "...and you can also create a hybrid of Pixel Shifted and single-shot imagery":
http://www.imaging-resource.com/PRODS/p ... part-i.htm
Täällä keskustelua aiheesta:
http://www.dpreview.com/forums/post/57094862
http://www.dpreview.com/forums/post/57096960
Viimeksi muokannut aikaarska, Tammi 26, 2016 19 : 15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
- Viestit: 20313
- Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22
Eli objektiivilla ei ole väliä? :-)jmra kirjoitti:Kyllä löytyy. Sitä ei tarvitse murehtia.nomad kirjoitti:Siirrytään jännittämään sitä löytyykö Penan järjestelmästä riittävän laadukkaita objektiiveja näille resoluutioille.
Pikselinsiirto on muuten siitä hyvä menetelmä ettei se tarvitse edes tarkkapiirtoisempaa optiikkaa. Pikselin koko ja resoluutio säilyvät itse asiassa samana. Pikseleiden laatu kyllä kasvaa kun jokaiselle pikselille talletetaan aidosti jokainen osaväri. Lopputuloksena on tarkempi kuva ja paremmat värit ilman moirea.
-
- Viestit: 13002
- Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41
Ei niin paljon kuin luulisi. Olympuksellahan on vähän sama systeemi huippumallissaan. Tosin se tekee vieläpä isompi resoluutioisen kuvan. Oly-käyttäjät ovat raportoineet, ettei huippuresoluutioiseen kuvaan tarvitse mitään erikoisterävää lasia, vaan ihan normaalit peruslaadukkaat objektiivit riittävät.nomad kirjoitti:Eli objektiivilla ei ole väliä? :-)jmra kirjoitti:Kyllä löytyy. Sitä ei tarvitse murehtia.nomad kirjoitti:Siirrytään jännittämään sitä löytyykö Penan järjestelmästä riittävän laadukkaita objektiiveja näille resoluutioille.
Pikselinsiirto on muuten siitä hyvä menetelmä ettei se tarvitse edes tarkkapiirtoisempaa optiikkaa. Pikselin koko ja resoluutio säilyvät itse asiassa samana. Pikseleiden laatu kyllä kasvaa kun jokaiselle pikselille talletetaan aidosti jokainen osaväri. Lopputuloksena on tarkempi kuva ja paremmat värit ilman moirea.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
- Viestit: 22694
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
-
- Viestit: 504
- Liittynyt: Heinä 24, 2007 10 : 50
- Paikkakunta: Lappeenranta
:D)temama kirjoitti:
Mitä väliä? Pääasia, että CaNikonistit saadaan kateudesta vihreiksi. Kyllä se siellä taustalla pahasti hiertää kun Penapojat esittelevät huippulaadukkaita kinarikuvia!
3vuoden eron jälkeen paluuhetki Pentaxiin lähestyy ja lähestyy....
Tuota ennen merkin käyttäjänä keskeytymättä 29v (myöntäen, että tuossa ''30v'' rupeamassa Penan rinnalla käväisi yksi digijärkkäri Kodak, sekä Minoltan, että Olympuksen filmijärkkärit....ja toki Contax G2, joka yhä fiilistely käytössä.
-
- Viestit: 2752
- Liittynyt: Tammi 11, 2009 11 : 27
- Paikkakunta: Tampere
Olympuksen ja Pentax:n pikselinsiirroilla on merkittävä ero.Maffer kirjoitti:Chambers testaili Olyn pikselishiftiä ja totesi ettei tavallisilla pullonpohjilla tee mitään...
Pentaxilla siirrellään kokopikseleissä. Saadaan osavärit talletettua joka pikselille. Talletettava resoluutio on sama 24Mpix kuin ilman siirtelyä mutta parempilaatuisena.
Olympus koittaa taikoa 16Mpix m43 kennosta 40Mpix kuvan.
-
- Viestit: 13002
- Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41
Ja suht. hyvin onnistuu siinä:jmra kirjoitti:Olympuksen ja Pentax:n pikselinsiirroilla on merkittävä ero.Maffer kirjoitti:Chambers testaili Olyn pikselishiftiä ja totesi ettei tavallisilla pullonpohjilla tee mitään...
Pentaxilla siirrellään kokopikseleissä. Saadaan osavärit talletettua joka pikselille. Talletettava resoluutio on sama 24Mpix kuin ilman siirtelyä mutta parempilaatuisena.
Olympus koittaa taikoa 16Mpix m43 kennosta 40Mpix kuvan.
http://www.dpreview.com/reviews/olympus-om-d-e-m5-ii/4
Ei pulllonpohjille, mutta Olympuksen valikoimista löytyy useita hyviä m43 kiinteäpolttovälisiä joilla tuo 40mp onnistuu järkevästi.
Pentaxin maltillisempi Pixel-shift lienee kuitenkin realistisempi toteutus käytännön kannalta.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
-
- Viestit: 1515
- Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06
Kuulostaa todella vaivattomalta kuvaustekniikalta tämä shoot n paint-tekniikka! :D Kerro, kun olet vaikka ensimmäisen 500 kuvan hääsetin sutinut niin katsotaan millaista se jälki onkaan.aikaarska kirjoitti:Itseasiassa pienellä säädöllä pixel-shift ei edes rajoita käytännön kuvaamista liikkuviin kohteisiin. Tai ei ainakaan niin paljon kun luulisi.nomad kirjoitti:Katkaisit lainauksen siihen kun sanoin, että kennosiirtely rajoittaa käytännön kuvaamista.hkoskenv kirjoitti: Eikö tuo ota 4 valotusta niin, että kennoa siirretään puoli pikseliä kumpaankin suuntaan (ja molempiin). Joku dekonvoluutioalgoritmi yrittää sitten arvata datasta mitä neljäsosapikseleille osuu. Sellainen toimii vain staattisiin kohteisiin. Jos kuva muuttuu (kohde liikkuu) valotusten välillä, lopputulos on jotain aivan muuta kuin halutaan.
Tuotekuvaukseen se voi käydä ja rajoituksin arkitehtuuriin mutta henkilö- ja maisemakuvauksiin tuskin. Ihmiset ja maiseman elementit ovat alituisessa liikkeessä. Ei keskarit tuollaisilla virityksillä kaadu, mutta se voi kyllä olla hauska lisä kokeilunhaluiselle kuvaajalle.
No, mitä tuosta, ollaan samaa mieltä asiasta. Siirrytään jännittämään sitä löytyykö Penan järjestelmästä riittävän laadukkaita objektiiveja näille resoluutioille. Vai riittääkö kellään rohkeutta investoida Pena-mounttiseen Zeissiin. Onko edes sellaisia?
Nimittäin kuten edellä on juteltu, pixel-shift tekniikka käyttää 4 kuvaa. Mutta pixel-shift kuvasta tallentuu myös normaali kuva, eli RAW konverterissa on mahdollisuus tehdä myös normaali kuva, vaikka pixel-shift modea olisi käytetty!
Photoshopissa voit tasoja käyttämällä maalailla vain ne liikkumattomat kohteet näkyviksi joissa sitten näkyy tarkempi pixel-shift piirto, ja muun alueen (enemmän liikkuvaa sisältävän) voit pitää normaalista valotuksesta. Tai toistepäin: jossa vaika muuten liikkumattoman rakennuksen tms. edestä kävelee ihminen, niin ei tarvitse maalailla näkyviin kuin ihminen siitä normaali valotuksesta.
Tässä on selvitetty enemmän asiaa
Scrollaa alas kohtaan "...and you can also create a hybrid of Pixel Shifted and single-shot imagery":
http://www.imaging-resource.com/PRODS/p ... part-i.htm
Täällä keskustelua aiheesta:
http://www.dpreview.com/forums/post/57094862
http://www.dpreview.com/forums/post/57096960
.. Eiköhän tuo systeemi oo omiaan juurikin staattisiin kohteisiin. Tuskin sitä paljoa liikkuviin kohteisiin tullaan käyttämään.
-
- Viestit: 22694
- Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
- Viesti:
-
- Viestit: 4487
- Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19
Niin, ja kuvata staattista kohdetta. Jos kuvassa on joku pihapuu tai suihkulähde, ainakin se kohta kärsii. En sitten tiedä, onko tuollainen arkkitehtuurikuvauksessa tärkeä asia, mutta luulenpa, että se on sitä mitä traagisin ongelma niille, jotka kokevat nykyaikaiset 30-40 megapikselin kennot liian epätarkoiksi.jmra kirjoitti:Tuotekuvaukseen kyllä. Arkkiteruurin rajoitus on siinä että pitää käyttää jalustaa jota nyt muutenkin siinä kuvaus genressä käytetään.
Joo.Lisäisin myös makrokuvauksen jossa muutenkin käytetään paljon jalustaa, tehdään focus stackingiä yms.
Näppärää kaasukehättömillä taivaankappaleilla, mutta ei toimi Maassa. Ehkä nykyaikainen ostajakunta on toiveikasta avaruusturismin suhteen.Maisemakuvaukseenkin kyllä, mutta iso rajoite on että pitää olla täydellisen tyyntä.
Ai se toimii noin. Tuo toimii sikäli paremmin kuin osapikselisiirrot, ettei vaadi objektiiveilta älyttömyyksiä tai monimutkaisia ja virhealttiita dekonvoluutioalgoritmeja.Pentaxilla siirrellään kokopikseleissä. Saadaan osavärit talletettua joka pikselille. Talletettava resoluutio on sama 24Mpix kuin ilman siirtelyä mutta parempilaatuisena.
Hannu
-
- Viestit: 4487
- Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19
-
- Viestit: 4487
- Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19
Tällaiset "pienet säädöt" tekevät ominaisuuksista sellaisia, että muut kuin kuvankäsittelypainotteiset harrastajat kokeilevat kerran ja toteavat, että hyöty suhteessa vaivaan on säälittävällä tasolla. Sekin on tietysti OK tällaisessa tapauksessa, kun ominaisuuden lisääminen ei maksa käytännössä mitään, mutta ei tuota kannata mainita tekijänä, joka vaikuttaa rungon valintaan.aikaarska kirjoitti: Itseasiassa pienellä säädöllä pixel-shift ei edes rajoita käytännön kuvaamista liikkuviin kohteisiin. Tai ei ainakaan niin paljon kun luulisi.
Hannu
-
- Viestit: 2752
- Liittynyt: Tammi 11, 2009 11 : 27
- Paikkakunta: Tampere
Ei se arkkitehtuuri rakennuksien ulkokuoreen lopu. Kyllä arkkitehtuurissa oikeasti mietitään myös rakennuksien sisäosat joten kuvattavaa löytyy sieltäkin. Meille kun tulee noita arkkitehtipiirien julkaisuja tämän tästä niin suurin osa kuvista käsittelee kyllä sisätiloja jolloin heiluvia puita tuskin tarvitsee silloin murehtia. Toki joissain tapauksissa myös sisäpuolella saattaa olla mainitsemasi suihkulähde.hkoskenv kirjoitti:Niin, ja kuvata staattista kohdetta. Jos kuvassa on joku pihapuu tai suihkulähde, ainakin se kohta kärsii. En sitten tiedä, onko tuollainen arkkitehtuurikuvauksessa tärkeä asia, mutta luulenpa, että se on sitä mitä traagisin ongelma niille, jotka kokevat nykyaikaiset 30-40 megapikselin kennot liian epätarkoiksi.jmra kirjoitti:Tuotekuvaukseen kyllä. Arkkiteruurin rajoitus on siinä että pitää käyttää jalustaa jota nyt muutenkin siinä kuvaus genressä käytetään.