Pentaxin uutuuksista huhuja

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
temama
Viestit: 10726
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Viesti Kirjoittaja temama »

nomad kirjoitti: Tarkoitat varmaan, että Pentaxin kinari tekee saman firman keskarin tarpeettomaksi? No ei kai nyt sentään...:-) Tuo kennon siirtely on kuitenkin aika rajoitettu systeemi jos ajattelee käytännön kuvaustilanteita. Sitäpaitsi jos kamerassa on resoa 36mpx tai enemmän, ei sen merkitys enää niin iso ole.
Mitä väliä? Pääasia, että CaNikonistit saadaan kateudesta vihreiksi. Kyllä se siellä taustalla pahasti hiertää kun Penapojat esittelevät huippulaadukkaita kinarikuvia!
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
hkoskenv
Viestit: 4487
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

nomad kirjoitti:Tarkoitat varmaan, että Pentaxin kinari tekee saman firman keskarin tarpeettomaksi? No ei kai nyt sentään...:-)
Eikö tuo ota 4 valotusta niin, että kennoa siirretään puoli pikseliä kumpaankin suuntaan (ja molempiin). Joku dekonvoluutioalgoritmi yrittää sitten arvata datasta mitä neljäsosapikseleille osuu. Sellainen toimii vain staattisiin kohteisiin. Jos kuva muuttuu (kohde liikkuu) valotusten välillä, lopputulos on jotain aivan muuta kuin halutaan.

Tuotekuvaukseen se voi käydä ja rajoituksin arkitehtuuriin mutta henkilö- ja maisemakuvauksiin tuskin. Ihmiset ja maiseman elementit ovat alituisessa liikkeessä. Ei keskarit tuollaisilla virityksillä kaadu, mutta se voi kyllä olla hauska lisä kokeilunhaluiselle kuvaajalle.
Hannu
Matti_JH
Viestit: 12118
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

.

hiertää kun Penapojat esittelevät huippulaadukkaita kinarikuvia!

.
. Vuonna 2026.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

hkoskenv kirjoitti:
nomad kirjoitti:Tarkoitat varmaan, että Pentaxin kinari tekee saman firman keskarin tarpeettomaksi? No ei kai nyt sentään...:-)
Eikö tuo ota 4 valotusta niin, että kennoa siirretään puoli pikseliä kumpaankin suuntaan (ja molempiin). Joku dekonvoluutioalgoritmi yrittää sitten arvata datasta mitä neljäsosapikseleille osuu. Sellainen toimii vain staattisiin kohteisiin. Jos kuva muuttuu (kohde liikkuu) valotusten välillä, lopputulos on jotain aivan muuta kuin halutaan.

Tuotekuvaukseen se voi käydä ja rajoituksin arkitehtuuriin mutta henkilö- ja maisemakuvauksiin tuskin. Ihmiset ja maiseman elementit ovat alituisessa liikkeessä. Ei keskarit tuollaisilla virityksillä kaadu, mutta se voi kyllä olla hauska lisä kokeilunhaluiselle kuvaajalle.
Katkaisit lainauksen siihen kun sanoin, että kennosiirtely rajoittaa käytännön kuvaamista.

No, mitä tuosta, ollaan samaa mieltä asiasta. Siirrytään jännittämään sitä löytyykö Penan järjestelmästä riittävän laadukkaita objektiiveja näille resoluutioille. Vai riittääkö kellään rohkeutta investoida Pena-mounttiseen Zeissiin. Onko edes sellaisia?
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Löytyy penazeissit. 21mm ja 100MP löytyy ainakin.
jmra
Viestit: 2752
Liittynyt: Tammi 11, 2009 11 : 27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jmra »

hkoskenv kirjoitti:Tuotekuvaukseen se voi käydä ja rajoituksin arkitehtuuriin mutta henkilö- ja maisemakuvauksiin tuskin.


Tuotekuvaukseen kyllä. Arkkiteruurin rajoitus on siinä että pitää käyttää jalustaa jota nyt muutenkin siinä kuvaus genressä käytetään.

Lisäisin myös makrokuvauksen jossa muutenkin käytetään paljon jalustaa, tehdään focus stackingiä yms. Maisemakuvaukseenkin kyllä, mutta iso rajoite on että pitää olla täydellisen tyyntä.
hkoskenv kirjoitti:Ihmiset ja maiseman elementit ovat alituisessa liikkeessä. Ei keskarit tuollaisilla virityksillä kaadu, mutta se voi kyllä olla hauska lisä kokeilunhaluiselle kuvaajalle.
En minäkään pikselinsiirtoa keskarin korvaajaksi laske. Kennon kasvaminen muuttaa kuvan piirtymistä muutenkin kuin resoluution lisäyksenä.
jmra
Viestit: 2752
Liittynyt: Tammi 11, 2009 11 : 27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jmra »

nomad kirjoitti:Siirrytään jännittämään sitä löytyykö Penan järjestelmästä riittävän laadukkaita objektiiveja näille resoluutioille.
Kyllä löytyy. Sitä ei tarvitse murehtia.

Pikselinsiirto on muuten siitä hyvä menetelmä ettei se tarvitse edes tarkkapiirtoisempaa optiikkaa. Pikselin koko ja resoluutio säilyvät itse asiassa samana. Pikseleiden laatu kyllä kasvaa kun jokaiselle pikselille talletetaan aidosti jokainen osaväri. Lopputuloksena on tarkempi kuva ja paremmat värit ilman moirea.
aikaarska
Viestit: 13002
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

nomad kirjoitti:
hkoskenv kirjoitti:
nomad kirjoitti:Tarkoitat varmaan, että Pentaxin kinari tekee saman firman keskarin tarpeettomaksi? No ei kai nyt sentään...:-)
Eikö tuo ota 4 valotusta niin, että kennoa siirretään puoli pikseliä kumpaankin suuntaan (ja molempiin). Joku dekonvoluutioalgoritmi yrittää sitten arvata datasta mitä neljäsosapikseleille osuu. Sellainen toimii vain staattisiin kohteisiin. Jos kuva muuttuu (kohde liikkuu) valotusten välillä, lopputulos on jotain aivan muuta kuin halutaan.

Tuotekuvaukseen se voi käydä ja rajoituksin arkitehtuuriin mutta henkilö- ja maisemakuvauksiin tuskin. Ihmiset ja maiseman elementit ovat alituisessa liikkeessä. Ei keskarit tuollaisilla virityksillä kaadu, mutta se voi kyllä olla hauska lisä kokeilunhaluiselle kuvaajalle.
Katkaisit lainauksen siihen kun sanoin, että kennosiirtely rajoittaa käytännön kuvaamista.

No, mitä tuosta, ollaan samaa mieltä asiasta. Siirrytään jännittämään sitä löytyykö Penan järjestelmästä riittävän laadukkaita objektiiveja näille resoluutioille. Vai riittääkö kellään rohkeutta investoida Pena-mounttiseen Zeissiin. Onko edes sellaisia?
Itseasiassa pienellä säädöllä pixel-shift ei edes rajoita käytännön kuvaamista liikkuviin kohteisiin. Tai ei ainakaan niin paljon kun luulisi.

Nimittäin kuten edellä on juteltu, pixel-shift tekniikka käyttää 4 kuvaa. Mutta pixel-shift kuvasta tallentuu myös normaali kuva, eli RAW konverterissa on mahdollisuus tehdä myös normaali kuva, vaikka pixel-shift modea olisi käytetty!

Photoshopissa voit tasoja käyttämällä maalailla vain ne liikkumattomat kohteet näkyviksi joissa sitten näkyy tarkempi pixel-shift piirto, ja muun alueen (enemmän liikkuvaa sisältävän) voit pitää normaalista valotuksesta. Tai toistepäin: jossa vaika muuten liikkumattoman rakennuksen tms. edestä kävelee ihminen, niin ei tarvitse maalailla näkyviin kuin ihminen siitä normaali valotuksesta.

Tässä on selvitetty enemmän asiaa

Scrollaa alas kohtaan "...and you can also create a hybrid of Pixel Shifted and single-shot imagery":

http://www.imaging-resource.com/PRODS/p ... part-i.htm

Täällä keskustelua aiheesta:

http://www.dpreview.com/forums/post/57094862

http://www.dpreview.com/forums/post/57096960
Viimeksi muokannut aikaarska, Tammi 26, 2016 19 : 15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

jmra kirjoitti:
nomad kirjoitti:Siirrytään jännittämään sitä löytyykö Penan järjestelmästä riittävän laadukkaita objektiiveja näille resoluutioille.
Kyllä löytyy. Sitä ei tarvitse murehtia.

Pikselinsiirto on muuten siitä hyvä menetelmä ettei se tarvitse edes tarkkapiirtoisempaa optiikkaa. Pikselin koko ja resoluutio säilyvät itse asiassa samana. Pikseleiden laatu kyllä kasvaa kun jokaiselle pikselille talletetaan aidosti jokainen osaväri. Lopputuloksena on tarkempi kuva ja paremmat värit ilman moirea.
Eli objektiivilla ei ole väliä? :-)
aikaarska
Viestit: 13002
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

nomad kirjoitti:
jmra kirjoitti:
nomad kirjoitti:Siirrytään jännittämään sitä löytyykö Penan järjestelmästä riittävän laadukkaita objektiiveja näille resoluutioille.
Kyllä löytyy. Sitä ei tarvitse murehtia.

Pikselinsiirto on muuten siitä hyvä menetelmä ettei se tarvitse edes tarkkapiirtoisempaa optiikkaa. Pikselin koko ja resoluutio säilyvät itse asiassa samana. Pikseleiden laatu kyllä kasvaa kun jokaiselle pikselille talletetaan aidosti jokainen osaväri. Lopputuloksena on tarkempi kuva ja paremmat värit ilman moirea.
Eli objektiivilla ei ole väliä? :-)
Ei niin paljon kuin luulisi. Olympuksellahan on vähän sama systeemi huippumallissaan. Tosin se tekee vieläpä isompi resoluutioisen kuvan. Oly-käyttäjät ovat raportoineet, ettei huippuresoluutioiseen kuvaan tarvitse mitään erikoisterävää lasia, vaan ihan normaalit peruslaadukkaat objektiivit riittävät.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Chambers testaili Olyn pikselishiftiä ja totesi ettei tavallisilla pullonpohjilla tee mitään...
Lexar
Viestit: 504
Liittynyt: Heinä 24, 2007 10 : 50
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Lexar »

temama kirjoitti:
Mitä väliä? Pääasia, että CaNikonistit saadaan kateudesta vihreiksi. Kyllä se siellä taustalla pahasti hiertää kun Penapojat esittelevät huippulaadukkaita kinarikuvia!
:D)

3vuoden eron jälkeen paluuhetki Pentaxiin lähestyy ja lähestyy....

Tuota ennen merkin käyttäjänä keskeytymättä 29v (myöntäen, että tuossa ''30v'' rupeamassa Penan rinnalla käväisi yksi digijärkkäri Kodak, sekä Minoltan, että Olympuksen filmijärkkärit....ja toki Contax G2, joka yhä fiilistely käytössä.
jmra
Viestit: 2752
Liittynyt: Tammi 11, 2009 11 : 27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jmra »

Maffer kirjoitti:Chambers testaili Olyn pikselishiftiä ja totesi ettei tavallisilla pullonpohjilla tee mitään...
Olympuksen ja Pentax:n pikselinsiirroilla on merkittävä ero.

Pentaxilla siirrellään kokopikseleissä. Saadaan osavärit talletettua joka pikselille. Talletettava resoluutio on sama 24Mpix kuin ilman siirtelyä mutta parempilaatuisena.

Olympus koittaa taikoa 16Mpix m43 kennosta 40Mpix kuvan.
aikaarska
Viestit: 13002
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

jmra kirjoitti:
Maffer kirjoitti:Chambers testaili Olyn pikselishiftiä ja totesi ettei tavallisilla pullonpohjilla tee mitään...
Olympuksen ja Pentax:n pikselinsiirroilla on merkittävä ero.

Pentaxilla siirrellään kokopikseleissä. Saadaan osavärit talletettua joka pikselille. Talletettava resoluutio on sama 24Mpix kuin ilman siirtelyä mutta parempilaatuisena.

Olympus koittaa taikoa 16Mpix m43 kennosta 40Mpix kuvan.
Ja suht. hyvin onnistuu siinä:

http://www.dpreview.com/reviews/olympus-om-d-e-m5-ii/4

Ei pulllonpohjille, mutta Olympuksen valikoimista löytyy useita hyviä m43 kiinteäpolttovälisiä joilla tuo 40mp onnistuu järkevästi.

Pentaxin maltillisempi Pixel-shift lienee kuitenkin realistisempi toteutus käytännön kannalta.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
TiRy
Viestit: 1515
Liittynyt: Loka 16, 2012 18 : 06

Viesti Kirjoittaja TiRy »

aikaarska kirjoitti:
nomad kirjoitti:
hkoskenv kirjoitti: Eikö tuo ota 4 valotusta niin, että kennoa siirretään puoli pikseliä kumpaankin suuntaan (ja molempiin). Joku dekonvoluutioalgoritmi yrittää sitten arvata datasta mitä neljäsosapikseleille osuu. Sellainen toimii vain staattisiin kohteisiin. Jos kuva muuttuu (kohde liikkuu) valotusten välillä, lopputulos on jotain aivan muuta kuin halutaan.

Tuotekuvaukseen se voi käydä ja rajoituksin arkitehtuuriin mutta henkilö- ja maisemakuvauksiin tuskin. Ihmiset ja maiseman elementit ovat alituisessa liikkeessä. Ei keskarit tuollaisilla virityksillä kaadu, mutta se voi kyllä olla hauska lisä kokeilunhaluiselle kuvaajalle.
Katkaisit lainauksen siihen kun sanoin, että kennosiirtely rajoittaa käytännön kuvaamista.

No, mitä tuosta, ollaan samaa mieltä asiasta. Siirrytään jännittämään sitä löytyykö Penan järjestelmästä riittävän laadukkaita objektiiveja näille resoluutioille. Vai riittääkö kellään rohkeutta investoida Pena-mounttiseen Zeissiin. Onko edes sellaisia?
Itseasiassa pienellä säädöllä pixel-shift ei edes rajoita käytännön kuvaamista liikkuviin kohteisiin. Tai ei ainakaan niin paljon kun luulisi.

Nimittäin kuten edellä on juteltu, pixel-shift tekniikka käyttää 4 kuvaa. Mutta pixel-shift kuvasta tallentuu myös normaali kuva, eli RAW konverterissa on mahdollisuus tehdä myös normaali kuva, vaikka pixel-shift modea olisi käytetty!

Photoshopissa voit tasoja käyttämällä maalailla vain ne liikkumattomat kohteet näkyviksi joissa sitten näkyy tarkempi pixel-shift piirto, ja muun alueen (enemmän liikkuvaa sisältävän) voit pitää normaalista valotuksesta. Tai toistepäin: jossa vaika muuten liikkumattoman rakennuksen tms. edestä kävelee ihminen, niin ei tarvitse maalailla näkyviin kuin ihminen siitä normaali valotuksesta.

Tässä on selvitetty enemmän asiaa

Scrollaa alas kohtaan "...and you can also create a hybrid of Pixel Shifted and single-shot imagery":

http://www.imaging-resource.com/PRODS/p ... part-i.htm

Täällä keskustelua aiheesta:

http://www.dpreview.com/forums/post/57094862

http://www.dpreview.com/forums/post/57096960
Kuulostaa todella vaivattomalta kuvaustekniikalta tämä shoot n paint-tekniikka! :D Kerro, kun olet vaikka ensimmäisen 500 kuvan hääsetin sutinut niin katsotaan millaista se jälki onkaan.

.. Eiköhän tuo systeemi oo omiaan juurikin staattisiin kohteisiin. Tuskin sitä paljoa liikkuviin kohteisiin tullaan käyttämään.
Maffer
Viestit: 22694
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

No tosta on säheltämisen vara kaukana tosta Penan shiftistä. Yhden pikselin heitto kesken kaiken ni se oli siinä. Jalustakamaa ja vieläpä järeän jalustan kamaa.
hkoskenv
Viestit: 4487
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

jmra kirjoitti:Tuotekuvaukseen kyllä. Arkkiteruurin rajoitus on siinä että pitää käyttää jalustaa jota nyt muutenkin siinä kuvaus genressä käytetään.
Niin, ja kuvata staattista kohdetta. Jos kuvassa on joku pihapuu tai suihkulähde, ainakin se kohta kärsii. En sitten tiedä, onko tuollainen arkkitehtuurikuvauksessa tärkeä asia, mutta luulenpa, että se on sitä mitä traagisin ongelma niille, jotka kokevat nykyaikaiset 30-40 megapikselin kennot liian epätarkoiksi.
Lisäisin myös makrokuvauksen jossa muutenkin käytetään paljon jalustaa, tehdään focus stackingiä yms.
Joo.
Maisemakuvaukseenkin kyllä, mutta iso rajoite on että pitää olla täydellisen tyyntä.
Näppärää kaasukehättömillä taivaankappaleilla, mutta ei toimi Maassa. Ehkä nykyaikainen ostajakunta on toiveikasta avaruusturismin suhteen.
Pentaxilla siirrellään kokopikseleissä. Saadaan osavärit talletettua joka pikselille. Talletettava resoluutio on sama 24Mpix kuin ilman siirtelyä mutta parempilaatuisena.
Ai se toimii noin. Tuo toimii sikäli paremmin kuin osapikselisiirrot, ettei vaadi objektiiveilta älyttömyyksiä tai monimutkaisia ja virhealttiita dekonvoluutioalgoritmeja.
Hannu
hkoskenv
Viestit: 4487
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

nomad kirjoitti:Katkaisit lainauksen siihen kun sanoin, että kennosiirtely rajoittaa käytännön kuvaamista.

No, mitä tuosta, ollaan samaa mieltä asiasta.
Joo, siksi katkoin kun en edes yrittänyt perustella erimielisyyttä, vaan lisäsin lähinnä teknisiä detaljeja.
Hannu
hkoskenv
Viestit: 4487
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

aikaarska kirjoitti: Itseasiassa pienellä säädöllä pixel-shift ei edes rajoita käytännön kuvaamista liikkuviin kohteisiin. Tai ei ainakaan niin paljon kun luulisi.
Tällaiset "pienet säädöt" tekevät ominaisuuksista sellaisia, että muut kuin kuvankäsittelypainotteiset harrastajat kokeilevat kerran ja toteavat, että hyöty suhteessa vaivaan on säälittävällä tasolla. Sekin on tietysti OK tällaisessa tapauksessa, kun ominaisuuden lisääminen ei maksa käytännössä mitään, mutta ei tuota kannata mainita tekijänä, joka vaikuttaa rungon valintaan.
Hannu
jmra
Viestit: 2752
Liittynyt: Tammi 11, 2009 11 : 27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jmra »

hkoskenv kirjoitti:
jmra kirjoitti:Tuotekuvaukseen kyllä. Arkkiteruurin rajoitus on siinä että pitää käyttää jalustaa jota nyt muutenkin siinä kuvaus genressä käytetään.
Niin, ja kuvata staattista kohdetta. Jos kuvassa on joku pihapuu tai suihkulähde, ainakin se kohta kärsii. En sitten tiedä, onko tuollainen arkkitehtuurikuvauksessa tärkeä asia, mutta luulenpa, että se on sitä mitä traagisin ongelma niille, jotka kokevat nykyaikaiset 30-40 megapikselin kennot liian epätarkoiksi.
Ei se arkkitehtuuri rakennuksien ulkokuoreen lopu. Kyllä arkkitehtuurissa oikeasti mietitään myös rakennuksien sisäosat joten kuvattavaa löytyy sieltäkin. Meille kun tulee noita arkkitehtipiirien julkaisuja tämän tästä niin suurin osa kuvista käsittelee kyllä sisätiloja jolloin heiluvia puita tuskin tarvitsee silloin murehtia. Toki joissain tapauksissa myös sisäpuolella saattaa olla mainitsemasi suihkulähde.
Vastaa Viestiin