Windows 10 kysymyksiä ja vastauksia.

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

panman kirjoitti:
mercury kirjoitti:Kuules, et oo eka. Vähänkään "työkaytössä" olevia w10:jä palautellaan edelliseen OS:ään.-
Juuri näin. Ihmettelen vaan, miksi yleensä pitää päivittää win 10:iin.
Yleensä työasema hidastuu ja aina jokin ei toimi.
Minulla koneet ovat nopeutuneet sen jälkeen, kun kaikki päivitykset ovat tulleet ja asentuneet. Asentuminen kestää ainakin päivän pari. Yhdelle koneelle tuli jopa sellaisetkin ajurit automaattisesti, joita ei win7:aan saanut valmistajankaan sivuilta.

Minä olen keskimäärin yhtä tyytyväinen Win10:een kuin Win7:aan. Eikä se ole paljoa se.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
LoikkaHe

Viesti Kirjoittaja LoikkaHe »

Sanokaapa kolme tärkeintä syytä miksi 7 kannattaa päivittää 10:iin.
panman

Viesti Kirjoittaja panman »

Antaa töitä it-tuelle.
Muita etuja ei taida löytyä (vielä)
Digitaalinen kuvanmuodotusväline
adapteri
Viesti:

LoikkaHe kirjoitti:Sanokaapa kolme tärkeintä syytä miksi 7 kannattaa päivittää 10:iin.
Panmanin ehdottamaan
"Antaa töitä it-tuelle.
Muita etuja ei taida löytyä (vielä)"

liittyen yksi syy: jos joudut toimimaan mikrotukena, 10:n käyttäjät tarvitsevat sitä eniten. Sen ongelmiin on siis pakko tutustua kantapään kautta.

Toinen syy: "kun kerran kaikki muutkin"

ja se kolmas:
Microsoftin mielestä sinun kuuluu.
Tosin MS:n mielestä sinun kuuluu muutenkin käyttää heidän sovelluksiaan (ja maksaa ihan turhasta, mutta kunhan maksat). Microsoftilta ei tule edelleenkään mitään hyvää, joten suosittelen edelleen välttämään kaikkea MS:ään liittyvää.
KTH

Viesti Kirjoittaja KTH »

Pöytäkoneessa ei kyllä taida löytyä yhtään syytä,tabletissa ja kannettavassa ehkä voisi kannattaa.Omaan pöytäkoneeseen en vielä vaihda,miniläppäriin laitettiin(menee tyttärelle) ja ostin win 10 tabletin kun halvalla sain,aika näyttää jääkö käyttöön.Ainakin nopealla testillä tykkään enemmän kuin halpis anroidtabletista.
JKyytinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

adapteri kirjoitti:Microsoftilta ei tule edelleenkään mitään hyvää, joten suosittelen edelleen välttämään kaikkea MS:ään liittyvää.
Teitä Apple-uskonnon edustajia suosittelen välttämään tuollaisia kailotteluja, etteivät järjen puhujat provosoidu liikaa ;)
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
adapteri
Viesti:

JKyytinen kirjoitti:
adapteri kirjoitti:Microsoftilta ei tule edelleenkään mitään hyvää, joten suosittelen edelleen välttämään kaikkea MS:ään liittyvää.
Teitä Apple-uskonnon edustajia suosittelen välttämään tuollaisia kailotteluja, etteivät järjen puhujat provosoidu liikaa ;)
Minä ostin Applen vuonna 1979 ja se oli käytössä vain vuoteen 2013. En minä kuulu Apple-käyttäjiin.

Olen sitä mieltä, että kaikissa käyttöjärjestelmissä on jotain vikaa. Tekstinkäsittelyissä, taulukkolaskentaohjelmissa jne on vielä enemmän vikoja. Täydellistä ohjelmaa ei ole (no, ehkä joku minun tekemäni).

olen sitä mieltä, että MS:n tuotteissa on liikaa ominaisuuksia, ne on tehty vain amerikkalaisille nörteille. Paljon selkeämmät ohjelmat löytää "ilmaisohjelmista", kuten libreoffice tai vaikka thunderbird. Ei niissä ainakaan maksa liikaa. Laatu/hinta-suhde on niissä parempi kuin MS:n tuotteissa. Täydellisiä nekään eivät ole, mutta eipä tarvitse harmitella hinnasta, kun törmää johonkin omituisuuteen.

Käytän sujuvasti windowsia, mutta se johtuu asiakkaista. Sitä enemmän he joutuvat maksamaan työstäni.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

LoikkaHe kirjoitti:Sanokaapa kolme tärkeintä syytä miksi 7 kannattaa päivittää 10:iin.
Ei ole mitään syytä päivittää seiskaa kymppiin.
Itsekin tulin päivittäneeksi, mutta oikeastaan mikään ei muuttunut, eli siinä ei voita, eikä häviä.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
nsamppa

Viesti Kirjoittaja nsamppa »

Voi olla vähän tyhmä kysymys ja onkin, mut missä on 8 ja 9? Ja ei. Ei ole edes kettuilua vaan uteliaisuudesta kyselen.
JKyytinen
Viesti:

nsamppa kirjoitti:Voi olla vähän tyhmä kysymys ja onkin, mut missä on 8 ja 9? Ja ei. Ei ole edes kettuilua vaan uteliaisuudesta kyselen.
Kyllähän se Win8 olemassa on. Uudessa hypättiin suoraan Kymppiin, koska se on niin merkittäväksi uudistukseksi tehty.
Jesse Kyytinen

Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

OskuK kirjoitti:Itsekin tulin päivittäneeksi, mutta oikeastaan mikään ei muuttunut, eli siinä ei voita, eikä häviä.
Eihän toi Windowsin versio juuri mihinkään peruskäytössä vaikuta, ulkonäkö hitusen erilainen kasissa ja kympissä kuin vanhemmissa. Töissä vielä 7 ja kotona nyt Vistan korvannut 10.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

nsamppa kirjoitti:Voi olla vähän tyhmä kysymys ja onkin, mut missä on 8 ja 9? Ja ei. Ei ole edes kettuilua vaan uteliaisuudesta kyselen.
8 myytiin kans halvalla, 25euroa muistaakseni, joten ostin kaksi ;-)
...asensin toisen, kokeilin ja se läppäri jäi hyllyyn -siihen oli sitten hyvä vetää heti 10 päälle, kun sen sai.

Et jos joku haluaa 8:n, niin täältä löytyy, on cd ja sarjanjumero ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Rockford
Viesti:

Tänään käyttelin Win10-kotikonetta vain hetken, kone jäi käyntiin ja palasin koneelle reilun puolen tunnin päästä huomatakseni että kone on syystä tai toisesta sammunut. Mun mielestä kone ei vaan saa sammua itsekseen ikinä, siinähän voi olla käynnissä mitä vain tärkeääkin juttua.

Käynnistyksen jälkeen kone kohta ilmoittaa että KB3120677 asennus ei jostain syystä onnistunut. Menen katsomaan Settings -> Windows Update, joka sanoo että koneesi on ajan tasalla. Painan kuitenkin nappia "Check for updates" jonka jälkeen löytää ja asentaa KB3120677:n sekä kertoo, että tarvitaan uudelleenkäynnistys. Teen käynnistyksen heti "Reboot now" -napista, jonka jälkeen kone taas sanoo että KB3120677 asennus failasi. Eli sama kierros taas alusta.

Google tietää että KB3120677:n kanssa on ollut muillakin ongelmia, mutta mitään kovin hyvää ratkaisua ei äkkiä katsoen näy. Tässä vaiheessa ei jaksa tehdä kaikkea tässä ehdotettua, joka ei sekään ole kysyjää auttanut (EDIT: Ajelin noi skannit mitä tuossa oli tehty ekana, ei mitään ongelmia löytynyt): http://answers.microsoft.com/en-us/wind ... d2a04a4d65

Kävin sitten lopulta myös laittamassa Group Policy Editorista päivityksille päälle valinnan että "Notify for download and notify for install" eli päivityksistä tulee aina erikseen ilmoitus kun on ladattavissa ja käyttäjän pitäisi voida valita mitä lataa ja asentaa. Tästä huolimatta kun käyn Settings -> Windows Update katsomassa ja painan nappia Check for updates se suorilta lataa ja asentaa ton KB3120677:n. Mitään vaihtoehtoa jättää lataamatta ei ole, vaikka siellä Advanced-puolella nyt lukeekin että "Notify to download and install".
Viimeksi muokannut Rockford, Joulu 23, 2015 9 : 05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
JKyytinen
Viesti:

Rockford kirjoitti:Mun mielestä kone ei vaan saa sammua itsekseen ikinä, siinähän voi olla käynnissä mitä vain tärkeääkin juttua.
Win10 ei suinkaan ole ainoa, joka tuota tekee.
Jesse Kyytinen

panman

Viesti Kirjoittaja panman »

JKyytinen kirjoitti:
Rockford kirjoitti:Mun mielestä kone ei vaan saa sammua itsekseen ikinä, siinähän voi olla käynnissä mitä vain tärkeääkin juttua.
Win10 ei suinkaan ole ainoa, joka tuota tekee.
Mutta ainut joka poistaa vaikka tietoturvaohjelman koneesta. Tai muuta oleellisia ohjelmia. Sanoihin, että *sensuroitu* on toistaiseksi
Siis p a ? k a
Digitaalinen kuvanmuodotusväline
onninpoika

Viesti Kirjoittaja onninpoika »

Täältä yksi ääni miksi kannattaa laittaa 10

Minulle tuli rikkinäinen uudenkarhea läppäri. Parsin muovit kasaan, pikkuisen kolvia ja tilasin 500g kovalevyn. Latasin työkoneella USB tikulle win 10:n josta asensin sen henkiinherätetylle läppärille. Asennus osasi hakea kaikki driverit läppärille kun asennuksen yhteydessä annoin verkon salasanan. Siis ainakin tuo wifi heräsi henkiin ihan asennuspaketin ajureilla.

Täältä luettuani noista win 10:n tiedonjako-ominaisuuksista laitoin kiinni melkoisesti noita tiedonsiirtoja ja odotin hetken. Win 10 kaiveli kaikki tarvittavat ajurit ja latasi ne. Tarkastin asian vielä Acerin sivustoilta ja viimeisimmät versiot olivat käytössä.

Win10 käy asennuksen yhteydessä tarkastamassa onko ko. koneelle myönnetty lisenssi ja sen voi siis ajaa "kuolleeseen" koneeseen USB tikulta kunhan koneessa on ollut win 7 tai 8.

Tästä pikkuläppäristä tuli kamerareppuun sijoitettava keikkakone jossa Capture-NX ja Gimp sekä firefox. Näppärä kone johon siiirtää matsua joko FlashAir kortilla langattomasti tai irroittamalla SD kortti kamerasta.
Ainakin näin alkumetreillä roskikseen monossa ollut ja alle 50€ korjauskuluja maksanut keikkakone uusimmalla käyttiksellä näyttää hyvältä.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

panman kirjoitti:Mutta ainut joka poistaa vaikka tietoturvaohjelman koneesta. Tai muuta oleellisia ohjelmia. Sanoihin, että *sensuroitu* on toistaiseksi
Siis p a ? k a
No, eihän tuota ole pakko käyttää. Jos ei miellytä, niin pysyy vanhassa tai vaihtaa mäkkiin/linuxiin.

Itse olen ollut kohtalaisen tyytyväinen mikkisoftin tuotteisiin puhelinta ja Vistaa myöten. Taitavat olla kaksi ko. firman tuotetta, jotka ovat saaneet eniten kuraa niskaan.

Ehkä olen joku MS fanaatikko tai sitten en. Olen kuitenkin onnistunut suututtamaan parikin MS:n korkeasti palkattua johtajastatuksella olevaa ihmistä arvostelemalla heidän tuotteitaan työelämässä. En vaan jaksa kauheasti miettiä käyttöjärjestelmän perään, enemmän merkitsee mitä sillä koneella saa tehtyä.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Rockford
Viesti:

mremonen kirjoitti:Itse olen ollut kohtalaisen tyytyväinen mikkisoftin tuotteisiin puhelinta ja Vistaa myöten.
Ei mullakaan mitään pahaa sanottaavaa Vistasta ole, se sentään teki yleensä mitä käskettiin, 10 tuntuu aika omapäiseltä vielä tässä vaiheessa.
mremonen kirjoitti:En vaan jaksa kauheasti miettiä käyttöjärjestelmän perään, enemmän merkitsee mitä sillä koneella saa tehtyä.
Itekään en haluis miettiä käyttiksen perään yhtään, mutta valitettavasti eilenkin Win10 pakotti siihen kun kone ei ollu pysynyt päällä silloin kuin olis pitäny. Tottakai tuokin on varmasti monessa suhteessa käyttäjän vika, mutta siltikin potuttaa käyttää tunteja tuollaisten juttujen ihmettelyyn.
Jussi M

Viesti Kirjoittaja Jussi M »

Moro
Winukkaan saa nyt Firefoxin 64 bittisen selaimen - se toki on vielä beta, mutta hyvin toimii ja on nopeampi kuin vanha foxi.
Suosittelen.
Jussi
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Jussi M kirjoitti:Moro
Winukkaan saa nyt Firefoxin 64 bittisen selaimen - se toki on vielä beta, mutta hyvin toimii ja on nopeampi kuin vanha foxi.
Suosittelen.
Onhan IE:täkin saanut 64-bittisenä vaikka kuinka kauan. Ongelmaksi tulee pluginit, jotka eivät toimi 64-bittisessä selaimessa.

Tosin IE:tä (ja tätä uutta kauheutta) en oikein voi kenellekään suositella...
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Vastaa Viestiin