Digitaalisen valokuvauksen ongelma

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
hkoskenv
Viestit: 4487
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: no problems

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

temama kirjoitti: Ei mittään , paitti esimerkiks siinä vaiheessa kun amatöörit luulevat olevan lähes ammattilaisia teknisesti laadukkaine valokuvineen ja vievät leipää ammattilaisten pöydästä. Ja lehtitalot huutaa jipii kun kaduntallaajat runttaavat julkisuudenhimoissaan ilmaiseksi kännykuvaa mediaan!!!
Lueppa vaikka joresedän juttuja, oikean ammattilaisen syystä katkeria juttuja
En minä syyttäisi siitä kuvausharrastajia, vaan lehtien asiakkaita, jotka eivät halua maksaa siitä lisäarvosta, jonka ammattilaisten ottamat laadukkaat kuvat tuovat. En minä siitäkään mitenkään tuomitsevasti syytä, vaan lähinnä totean miksi niin on. Ammatteja tulee ja menee, niin on ollut niin kauan kun varsinaisia ammatteja on ylipäätään ollut olemassa, ja valokuvaajien väheneminen on kansantalouden tai yhteiskunnan kannalta kovin marginaalinen huolenaihe maassa, josta teollisuustuotantoa ja sen ammatteja häipyy koko ajan.
Hannu
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
temama
Viestit: 10711
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: no problems

Viesti Kirjoittaja temama »

hkoskenv kirjoitti:
temama kirjoitti: Ei mittään , paitti esimerkiks siinä vaiheessa kun amatöörit luulevat olevan lähes ammattilaisia teknisesti laadukkaine valokuvineen ja vievät leipää ammattilaisten pöydästä. Ja lehtitalot huutaa jipii kun kaduntallaajat runttaavat julkisuudenhimoissaan ilmaiseksi kännykuvaa mediaan!!!
Lueppa vaikka joresedän juttuja, oikean ammattilaisen syystä katkeria juttuja
En minä syyttäisi siitä kuvausharrastajia, vaan lehtien asiakkaita, jotka eivät halua maksaa siitä lisäarvosta, jonka ammattilaisten ottamat laadukkaat kuvat tuovat. En minä siitäkään mitenkään tuomitsevasti syytä, vaan lähinnä totean miksi niin on. Ammatteja tulee ja menee, niin on ollut niin kauan kun varsinaisia ammatteja on ylipäätään ollut olemassa, ja valokuvaajien väheneminen on kansantalouden tai yhteiskunnan kannalta kovin marginaalinen huolenaihe maassa, josta teollisuustuotantoa ja sen ammatteja häipyy koko ajan.
näin on. paree ostaa lehtikuvat jatkossa vaikka kiinalaiselta halpis-freelancerilta. tai noh, mihis noita lehtiä nyt edes tarttee, kaikki lukee kaiken kuitenkin netistä. tai no, tarteeko sitä edes sieltä lukee kun on sellasta värittynyttä tuubaa, ettei tiedä mikä on totta ja mikä ei. roskaviihdettä 90%.
mitä täällä suomifinlandiassa kannattaa enää tehdä kun ttöstä tarttis kunnon palkkaa. eiköhän luovuteta suosiolla A-mersunkin valmistus kiinalaisille, myydään niille ekas ne kehittyneet robotit. ai niin, mutta korealaisethan osaskin tehdä paremman robotin. no.
niin joo, mutta meillähän nykyään se pääoma, se osaaminen. tietotaito. sillä me eletään. kun muuta duunii ei kannata tehdä, paitsi kork pimeesti. niin joo.
mut milläs me maksettiin se opiskelu&opettaminen korkean tietotaidon sfääreihin?! niinkush jatkossa, niin joo.
joojoo. ei tartte mitään koulutettuja kuvaajia. hupisakkia nykyajan menossa.
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Maffer kirjoitti:Itseähän ei kiinnosta loppupelissä mikään muu hommassa kuin saada maksimaalisesti jälkikäsittelyssä säädettävä raakatiedosto aikaiseksi.
Tuo vaatimus tuo selkeästi esille sen mitä kameralla halutaan tehdä. (No voisihan toki kamera sitten leipoa tuosta sen jpg:n niille, joilla ei ole jälkikäsittelyyn haluja, kykyjä tai osaamista.)
Nykykamerat on tehty lähtökohtaisesti hieman eri näkövinkkelistä, matkimalla vanhoja filmikameroita, jotta vanhat ammattilaiset kokisivat diginkin kotoisaksi. Edes hiukan.
Maffer kirjoitti:Eli se homman pointti oli, jos ei nyt tullut selväksi

1) Maksimaalinen digitaalisen tiedoston laatu
2) (Sommittelu)välineet kuva-aihion luomiseen
Eiks tuo olisi hyvä esittää tapahtuman kronologisessa järjestyksessä:
1. Kuvaaja päättää sommittelun ja antaa sitten kameralle luvan kuvaamiseen
2. Kamera päättää kuinka sommittelusta tehdään maksimaalinen digitaalinen tiedosto (antaen jälkikäsittelylle parhaat mahdollisuudet)

Minusta hyvä lähtökohta ajatusleikkiin, mutta vatii monien asioiden tarkempaa tutkiskelua ja varmaan kehittelyäkin.
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
JKyytinen
Viestit: 1584
Liittynyt: Joulu 21, 2013 19 : 03
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: no problems

Viesti Kirjoittaja JKyytinen »

hkoskenv kirjoitti:, vaan lehtien asiakkaita, jotka eivät halua maksaa siitä lisäarvosta, jonka ammattilaisten ottamat laadukkaat kuvat tuovat.
Mistä sen tietää?
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com
Samyang, Zeiss, ja Canon FDL -manuaalilaseja 5D3:n nokalla
hkoskenv
Viestit: 4487
Liittynyt: Elo 15, 2010 13 : 19

Re: no problems

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

JKyytinen kirjoitti:
hkoskenv kirjoitti:, vaan lehtien asiakkaita, jotka eivät halua maksaa siitä lisäarvosta, jonka ammattilaisten ottamat laadukkaat kuvat tuovat.
Mistä sen tietää?
Siitä, että amatöörikuvaajia käyttävät lehdet ovat vieneet markkinat. Jos puolet tilaajista olisi irtisanonut tilauksensa vihaisella puhelulla sen jälkeen, kun lehti potki kuvaajat pihalle, heidät olisi palkattu pian anteeksi pyydellen takaisin ja joku markkinointinilkki olisi potkittu syntipukkina pihalle huonon idean toimeenpanosta. Niin se maailma toimii. Eurot äänestävät ja halpapaska voittaa kaikessa. Ihmisten suuri enemmistö haluaa määrää laadun kustannuksella. Mutta en usko, että sitä voisi hillitä väkisin ajamatta yhteiskuntaa kaaokseen.
Hannu
temama
Viestit: 10711
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

sorge

Viesti Kirjoittaja temama »

sorge maffer, tää sortava ja vääristävä tigitaalivallankumous meni multa pahasti ohi aiheen. ethän sä kuitenkaan muuta kun peräänkuuluttanut mieleistäsi ideaalista digitaalikamerarunkoa. tällästä sattuu. jatkakaa rauhassa.
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Re: no problems

Viesti Kirjoittaja nomad »

temama kirjoitti:
hkoskenv kirjoitti: Olet varmaan ihan oikeassa. Mutta mitä pahaa on harrastamisessa ilman, että on maailmanluokan lahjoja ja kunnianhimoa? Mita pahaa on teknisesti orientoituneessa harrastuksessa, jossa taiteellisuus on lapsipuolen asemassa? .
Ei mittään , paitti esimerkiks siinä vaiheessa kun amatöörit luulevat olevan lähes ammattilaisia teknisesti laadukkaine valokuvineen ja vievät leipää ammattilaisten pöydästä. Ja lehtitalot huutaa jipii kun kaduntallaajat runttaavat julkisuudenhimoissaan ilmaiseksi kännykuvaa mediaan!!!
Lueppa vaikka joresedän juttuja, oikean ammattilaisen syystä katkeria juttuja

http://jpuusa.blogspot.fi/2016/09/absol ... rista.html

http://kuvajournalismia.blogspot.fi/201 ... uttua.html
Jutut on entiset, mutta Puusan kuvat on taas parantuneet.

Puusalle erikoismaininta tuulimyllyjä vastaan taistelemisesta. Se on vielä vaikeampi ja enemmän kestävyyttä vaativa laji kuin mafferin luurikset.
temama
Viestit: 10711
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: no problems

Viesti Kirjoittaja temama »

nomad kirjoitti: Jutut on entiset, mutta Puusan kuvat on taas parantuneet.

Puusalle erikoismaininta tuulimyllyjä vastaan taistelemisesta. Se on vielä vaikeampi ja enemmän kestävyyttä vaativa laji kuin mafferin luurikset.
juuh, samaa olen huomannut itekin. jutut samaa, paljon asiaakin paatoksen keskellä, mutta kuvissa ollut taas enemmän särmää.
temama
Viestit: 10711
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Jore Puusa reagoi

Viesti Kirjoittaja temama »

Katos perhana! Jore analysoi meidän foorumirupattelua

http://jpuusa.blogspot.fi/2016/11/terve ... isten.html

Jore ei tainnu vaan oikein ymmärtää mun ironista läppää jonka oli tarkoitus ennemmin puolustaa alan ammattikuntaa kuin pilkata sitä. Ja meikähän sitä ystävällisesti ohjeisti tutustumaan hänen blogiinsa, ihan positiivisessa mielessä. noh, joo, sattuuhan sitä kun louskuttaa leukoja liikaa.

Joren kantsii kuitenkin olla yleistämättä ihmisiä syyttä suotta. Kyyllähän Jorskan täytyisi kaikesta päätellen tietää minkälaiset kanssatallaajat sellaiseen syyllistyy.

jos minä totean kyseisen ironisen paasaukseni jälkeen "joojoo. ei tartte mitään koulutettuja kuvaajia. hupisakkia nykyajan menossa", niin pitäisi ymmärtää ettei sitä tarkoitettu suoraksi mielipiteeksi, vaan nimenomaan puolustamaan kyseistä ammattikuntaa!!

höh. miten sitä voikin asiat ymmärtää niin päin peetä??!!
varsinkin kun yhdistää samaan hengenvetoon matu-politikan, raiskaukset ja koiramme-lehden. ihme, ettei natsi-korttia vedetty samaan syssyyn.

on tää. voe,voe. ei oo helppoo olla iloinen veijari, edes kännissä enää.
mremonen
Viestit: 9478
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Puusasta tänne voisi kirjoittaa paljonkin, mutta sillä saa vain ketjun lukkoon. Ja yleensä aika aiheesta.

Sen sijaan tuosta alkuperäisestä, niin olen minäkin joskus kysellyt tuollaisen ETTR-asetuksen perään. Tietysti voisi kysyä aiheellisesti, että eikö se vihreä neliö siinä PASM-kiekossa sellainen jo ole. Ja jos ei ole, niin miksi ei?

Kuitenkaan itse en olisi valmis sellaista kameraa ostamaan, jossa olisi vain tuo asetus. Miten kamera voi tietää mitä halutaan kuvata? Halutaanko lyhyttä vai pitkää suljinaikaa? Lyhyttä vai pitkää syväterävyyttä? Halutaanko, että se aurinko on kuvassa ja saakin palaa puhki?

Eli mieluiten kyllä kuvaan nykyisenlaisella kameralla, vaikka se tarkoittaakin sitä, että suurin osa mun kuvista on väärillä asetuksilla otettuja.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
nomad
Viestit: 20313
Liittynyt: Huhti 26, 2007 16 : 22

Viesti Kirjoittaja nomad »

mremonen kirjoitti: Eli mieluiten kyllä kuvaan nykyisenlaisella kameralla, vaikka se tarkoittaakin sitä, että suurin osa mun kuvista on väärillä asetuksilla otettuja.
99% toimiva ratkaisu on, että kuva otetaan riittävän oikeilla arvoilla.

Mutta palatakseni kameroiden ominaisuuksiin, olen hämmästynyt ja pöyristynyt, että yhäkin on kameroita - vieläpä varsin kehittyneitä ja kalliita kameroita - joissa pistemittausta ei voi kytkeä yhteen aktiivisen tarkennuspisteen kanssa!!?? Tämmöiseen kökköyteen tosiaan äskettäin törmäsin... Luulin, että tuommoinen puute on vain huonojen pokkareiden ominaisuus. Jopa kännykkäni ymmärtää, että on pääsääntöisesti järkevää valottaa valitun tarkennuspisteen mukaan.
grafia
Viestit: 1413
Liittynyt: Kesä 01, 2005 22 : 10
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja grafia »

Sitä minä ihmettelen, ihmettelen suuresti, miten Suomen paras valokuvaaja voi toimia lehtikuvauksen ammattilaisena tuntematta kirjoittamisen eri tyylilajeja.
Muuten, minulla on kyllä sellainen muistikuva, että se oli ensin ihan Puusa itse, joka kielsi nimensä mainitsemisen dcnetin foorumilla.
"Stay on the bus. Stay on the f**king bus."
Arno Rafael Minkkinen
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

mremonen kirjoitti: Sen sijaan tuosta alkuperäisestä, niin olen minäkin joskus kysellyt tuollaisen ETTR-asetuksen perään. Tietysti voisi kysyä aiheellisesti, että eikö se vihreä neliö siinä PASM-kiekossa sellainen jo ole. Ja jos ei ole, niin miksi ei?
Eikös "Hightlight Weighted" mittauksella varustetuissa kameroissa pitäisi olla positiivisen korjauksen (joku +2 EV, Rawdiggerillä tutkimallahan tuon pitäisi selvitä) kanssa suht. helppo saada jotakuinkin tarkkaa RAW ETTR:ää vai arpookohan tuollainen turhan pieleen puhkipalamisen rajoilla olevan valonlähteen koon vaihdellessa?

Huomasin että Sonyn uuteen A99 II:een oli tuo ja muutama muu uusi mittausmoodi ilmaantunut ja sama moodihan löytyy myös tietyistä Nikoneista.
mremonen
Viestit: 9478
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

^Tuotahan voisi kokeilla tosiaan itse ja katsoa RAWdiggerillä mikä siinä on se suuri ero ja miten se käyttäytyy eri tilanteissa.

Tosin se "Highlight Weighted" on pistemittaus. En oikein koskaan ole ymmärtänyt sen suurta järkeä, kun pistemittauksella voi katsoa sen kohdan minkä haluaa valottuvan oikein...
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Maffer
Viestit: 22685
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Mniih, Auto-ETTR koska jälkikäsittelyssä voi aina vetää valotuksen taaksepäin mutta toisinpäin se aiheuttaa vieläkin harmaita hiuksia vaikka olis mikä ihmeen Sonykenno käytössä. Tämä, kunnes saadaan sellainen huippuvaloista kunnialla selviävä vekotin.

Ja se toinen pointti olisi optimoida kontrollit edelleenkin siihen aiheeseen mitä ollaan kullakin hetkellä kuvaamassa. Käytännössä on kolmenlaisia tapauksia - staattiset kohteet, sunnuntairetkeily ja toimintakuvaus. Kullekin näistä voidaan optimoida hallintalaitteet. Esim. Sunnuntairetkeilijän tutiseville lapasille asennetaan akkukahvan tilalle kilon gyromoduuli jotta saadaan 10 aukkoa lisää vakausta.
mremonen
Viestit: 9478
Liittynyt: Joulu 10, 2003 15 : 43
Paikkakunta: itähelsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Maffer kirjoitti:Mniih, Auto-ETTR koska jälkikäsittelyssä voi aina vetää valotuksen taaksepäin mutta toisinpäin se aiheuttaa vieläkin harmaita hiuksia vaikka olis mikä ihmeen Sonykenno käytössä.
Mutta ei eteenpäin. Ilman kohinoita. Jos haluan ne pimeimmät kohdat keskelle histogrammia, huippuvaloista viis.
Esim. Sunnuntairetkeilijän tutiseville lapasille asennetaan akkukahvan tilalle kilon gyromoduuli jotta saadaan 10 aukkoa lisää vakausta.
Tämä. Loistava idea akkukahvaan. Muutenkin täysin ylihintaisia paristokoteloita, niin tuolla niihin saisi edes hieman rahalleen vastinetta. Pari puolen kilon gyroa, niin johan rupeaisi kamera pysymään paikallaan.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Onhan noita "steadycam" tyyppisiä ratkaisuja DSLR:iin ja peilittömiin jo olemassa. Enemmän toki videokäyttöön tarkoitettuja. Gyron kanssa joutuisi kuitenkin tappelemaan, kun haluaisi kääntää kameran johonkin asentoon ja gyro vääntäisi vastaan.

Kameroiden kehitys on osaltaan jo menossa Mafferin suuntaan. Toisilta osilta täysin päinvastaiseen, eli kameroissa alkaa olla jo liikaakin säätöjä, asetuksia ja nappuloita ruuvattavaksi.

Korkea kennojen dynamiikka, joka mahdollistaa kuvan käsittelyn tonaalisesti haluamakseen jälkikäteen, miettimättä valotusta tarkalleen kuvaustilanteessa. Dual-Pixel ja vastaavat tekniikat, jotka mahdollistavat jälkikäteen fokusoinnin tullevat yleistymään. Kennojen korkea resoluutio mahdollistaa jälkikäteen rajauksen ja kohteen suurennoksen menemättä resoluutiossa häiritsevän alas. Auto ETTR voisi helposti olla asetuksena, kuten Magic Lanternissa tietyissä Canonin rungoissa. Ja lisää epäilemättä tulee kun tekniikka kehittyy kovaa vauhtia.

Kameroiden ergonomia on asia erikseen. Peilittömien myötä pienestä on tullut kaunista. Pieni koko johtaa väistämättä tilan puutteeseen kontrollien osalta, tai sitten ne hukutetaan valikkohelvetin syövereihin. Joka tapauksessa, käyttäjäkokemus on usein vähintäänkin epätyydyttävä.

Olisi mielenkiintoista nähdä jokin radikaali, uusi näkemys siitä, mitä kamera voisi olla. Mafferin kaltaiset henkilöt, jotka tuntevat kamerat ja niiden käyttöolosuhteet useimpia paremmin, ja joilla osaamista teknologiasta ja käyttäjäkokemuksen rakentumisesta, ovat mainioita aloitteentekijöitä.

Seuraavaksi vain konseptia ja protoa rakentamaan, ja joukkorahoitusta keräämään. :)

Edit: puheentunnistus runkoihin määrättyjen asetusten tekemiseksi voisi olla jo nyt toteutettavissa, ja helpottaisi sekä nopeuttaisi usein asetusten tekemistä. "ISO sata", "aukko seitsemän piste yksi", "pistemittaus", "nopea sarjakuvaus", "haarukointi", ja vastaavia koko ajan tarvittavia komentoja, jotka voisi asettaa puheentunnistuksella painaen yhtä nappia ja sanomalla komennon.
Sapere aude.
---
flickr
Jovala
Viestit: 615
Liittynyt: Marras 19, 2010 13 : 26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jovala »

Kryptos kirjoitti:Auto ETTR voisi helposti olla asetuksena, kuten Magic Lanternissa tietyissä Canonin rungoissa.
Tämä ETTR on hyvä ajatus. Sitä pitäisi myös kyetä käskyttämään jotenkin kätevästi, kun ei halutakaan optimitulokseen.
Kryptos kirjoitti:Edit: puheentunnistus runkoihin määrättyjen asetusten tekemiseksi voisi olla jo nyt toteutettavissa, ja helpottaisi sekä nopeuttaisi usein asetusten tekemistä. "ISO sata", "aukko seitsemän piste yksi", "pistemittaus", "nopea sarjakuvaus", "haarukointi", ja vastaavia koko ajan tarvittavia komentoja, jotka voisi asettaa puheentunnistuksella painaen yhtä nappia ja sanomalla komennon.
Mainio idea! Vaatiiko kurkkumikrofonin toimiakseen tuulisessa tai hälyisessä ympäristössä. Ehkä siitä tunnistetaan tulevaisuuden tosi-valokuvaajat:)
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Maffer
Viestit: 22685
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Puheentunnistus ei toimi lainkaan kunnon kelissä ja sitten luontokuvaajalle ei mitenkään - kohde häippäsee aika äkkiä kun alkaa mölyämään. Ihmisjoukossa saa ainakin pöpin leiman kun juttelee kameralleen.

Jos joku tunnistus niin sitten aivosähkökäyrän tulkinta mitä funktiota ajattelee.
Kryptos
Viestit: 3920
Liittynyt: Huhti 09, 2014 10 : 10
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kryptos »

Vastaavasti näen monta tilannetta missä se voisi toimia oikein hyvin, ja teknologia siihen on jo olemassa. Puheentunnistus on nykyään kohtuullisen tarkkaa ja paranee nopeasti, se osaa oppia ja erottaa puhujan, sekä erottaa puheen taustametelistä.

Voisin jopa veikata, että se tulee kameroihin ennen pitkää.

Magic Lantern toteuttaa karvalakkiversion tästä: kameran voi laukaista äänellä. :)
Sapere aude.
---
flickr
Vastaa Viestiin