Kennon kapturoimien fotoneiden määrä pysyy samana 30 sekunnin valotuksen aikana yllä mainituista herkkyyksistä huolimatta. Se mikä muuttuu on signaalin monistussuhde.puuhapete kirjoitti:Varmistan nyt vielä että puhutaan samasta asiasta. Mulla ei ole vielä seurantalaitteistoa, joten en voi ottaa paljoa yli 30 sekunnin valotuksia jos haluan tähtien pysyvän pistemäisinä. Oletko siitä huolimatta sitä mieltä että kannattaa kuvata esim. ISO400. Tämähän tuottaa niin pimeän ruudun, että tähtiä tuskin näkyy ja vaatii valotuksen noston tappiin jälkikäsittelyssä....hrKuulapaa kirjoitti:Näin tähtikuvauskäytössä ja D800:lla ylipäätään ei oikeastaan kannata lähteä boostamaan herkkyyttä. Herkkyyden nosto ns unity gain arvon jälkeen (1 e-/ADU jossain ISO300-400 välissä) ei tuota muuta kuin kohinan kasvun.puuhapete kirjoitti: Tuota noin...2.8/ISO400/30s mahtanee jäädä ruutu aika pimeäksi....
Eli suomeksi sanottuna; ISO400 saattaa olla pimeä kameran ruudulla, mutta tiedosto sisältää puhtaampaa dataa kuin ISO1600/3200:lla, joka tietysti näyttää kirkkaammalta. Kannattaa muistaa että herkkyyden nosto ei taio parempaa kuvaa vaan se boostaa sekä haluttua signaalia että kohinaa. Ainoa mikä oikeasti merkitsee on fotoneiden keräys kennolle, eli valotusaika.
Jos lämpökohina eliminoidaan jäähdytyksellä saadaan seuraava sarja:
Kuvassa ovat sekaisin Nikon D600 ISO500, ISO800 ja ISO1600 valotukset käsiteltynä samaan kirkkauteen. Valotusaika oli muistaakseni 10min kapeakaistasuotimella.
Kun kuvien kohina analysoidaan niin saadaan seuraava kuvaaja:
Summa summarum: Jos kantti kestää ja uskot teoriaan niin valota matalalla herkkyydellä mikäli kamerassasi on Exmor-kenno.
Ps. Koittakaa pitää kuvat kohtuullisen kokoisina niin teksti ei muutu vaikealukuiseksi.
Eli yksinkertaistettuna:
Matalalla herkkyydellä (ISO400) boostaat signaalin itse jälkikäsittelyssä ja voit tehdä sen selektiivisesti vain halutulle signaalille.
Korkealla herkkyydellä (>ISO1600) kamera boostaa kaiken signaalin, sekä haluttu että kohina, ennen datan kirjoitusta kortille.
On helpompaa käyttää korkeaa herkkyyttä, jolloin kuva on heti "kirkas", mutta jos haluat parasta laatua niin silloin on paras pitäytyä matalissa herkkyyksissä esim ISO400. Matalan herkkyyden signaalin käsittely vaatii selvästi enemmän työtä, joten älä heitä heti kirvestä kaivoon ;)
EDIT:
Parin Nikon rungon unit gain ISO-herkkyydet:
D5100 ISO300
D600/D610 ISO460
D800 ISO320
Eli näiden alle ei kannata mennä himmeiden kohteiden kanssa sillä silloin kamera "hukkaa" fotoneita, vaikkakin pikselikaivon kapasiteetti eli dynamiikka onkin hiukan parempi.
Tee ihmeessä pari testiä ja laita tuloksia tänne :)