jka71 kirjoitti:Minulla taas on hankala suhde tähän zoomiin. Ei tahdo sopia minkäänlaiselle retkelle mukaan,mutta kuitenkin tuntuu ettei voi luopuakkaan.
Mitä minä luen rivien välistä, niin et tarvitse zoomia. Kuvaat rauhallisesti, ja ehdit käyttää jalkazoomia + vaihtaa objektiiveja? Mietit aina kuitenkin, että "tää on zoomi saatana" vaikka onkin huippuzoomi.
jka71 kirjoitti:Minulla taas on hankala suhde tähän zoomiin. Ei tahdo sopia minkäänlaiselle retkelle mukaan,mutta kuitenkin tuntuu ettei voi luopuakkaan.
Mitä minä luen rivien välistä, niin et tarvitse zoomia. Kuvaat rauhallisesti, ja ehdit käyttää jalkazoomia + vaihtaa objektiiveja? Mietit aina kuitenkin, että "tää on zoomi saatana" vaikka onkin huippuzoomi.
Primemies ;-)
Joo, olis hienoa tunnustaa noin. Joku joka ei tunne saattas luulla,että osaan kuvatakkin kun käytän primeä harkitusti. Totuus on kuitenkin aivan toinen...
goju1 kirjoitti:Olisi sen sortin ongelma kun haluaisin kohtuu valovoimaisen 24-70mm zoomin Nikonille, mutta minulla ei ole siihen rahaa jollen luovu jommasta kummasta Sigmastani. Olen ajatellut nimittäin tuota Tamronin 24-70mm F/2.8 kuvanvakaajalla olevaa täysikennoiselle tarkoitettua linssiä, mutta minun täytyy myydä joko Sigman 35mm F/1.4 tai muuten sama linssi, mutta 50mm. Kumpi noista siis olisi monikäyttöisempi yleiskuvaukseen eli kummasta te hyvät ihmiset luopuisitte?
Olethan noilla jo kuvaillut pitemmän aikaa? Kumpaa olet enemmän käyttänyt ja kumpi on ollut monikäyttöisempi? Se, kumpi on ollut tähänkin asti mieluisampi, niin jatkanee samoissa tehtävissä edelleen, ja se toinen vaihtuu normaalizoomiksi.
Mitä erityisesti odotat zoomilta, mitä nuo kiinteät eivät tarjoa? Yleisesti joustavuutta polttoväeihin, 24 mm polttoväliä vai 70 mm polttoväliä vaiko kenties molempia ääripäitä?
goju1 kirjoitti:Olisi sen sortin ongelma kun haluaisin kohtuu valovoimaisen 24-70mm zoomin Nikonille, mutta minulla ei ole siihen rahaa jollen luovu jommasta kummasta Sigmastani. Olen ajatellut nimittäin tuota Tamronin 24-70mm F/2.8 kuvanvakaajalla olevaa täysikennoiselle tarkoitettua linssiä, mutta minun täytyy myydä joko Sigman 35mm F/1.4 tai muuten sama linssi, mutta 50mm. Kumpi noista siis olisi monikäyttöisempi yleiskuvaukseen eli kummasta te hyvät ihmiset luopuisitte?
Olethan noilla jo kuvaillut pitemmän aikaa? Kumpaa olet enemmän käyttänyt ja kumpi on ollut monikäyttöisempi? Se, kumpi on ollut tähänkin asti mieluisampi, niin jatkanee samoissa tehtävissä edelleen, ja se toinen vaihtuu normaalizoomiksi.
Mitä erityisesti odotat zoomilta, mitä nuo kiinteät eivät tarjoa? Yleisesti joustavuutta polttoväeihin, 24 mm polttoväliä vai 70 mm polttoväliä vaiko kenties molempia ääripäitä?
No kun ongelma tahtoo vähän olla sellaanen notta se riippuu paikasta missä kuvailen, että kumpi parempi. Toisaalta tykkään molemmista ihan yhtälailla omassa tehtävässään.
Tuossa zoomissa kun olisi mukava tuo 24mm polttis noin juhlapaikkojen sisätiloihin ja sitten ylipäätään se, ettei tarvitsisi itseään aina välttämättä hinata edestakaisin. Tietyissä tilaisuuksissa kun se kuvaajan huomaamattomuus on suotavampaa, niin voisi sitten zoomilla edes hiukan pelata. Se tietysti kans, että kun perspektiiviä pystyy zoomilla vaihtamaan niin nopeesti on hieno homma.
Täällä pelailtu pitkän aikaa 28/35mm, 50mm, 85mm kiinteillä. Tavan kuvaamisessa nämä menevät vallan mainiosti. 24-70-zoomi tuli nytten lähinnä häitä ja reissuja varten taloon. Häähommissa tuo optiikoitten vaihtelu alkaa puuduttamaan, onneksi vielä ei ole mitään tärkeää jäänyt ottamatta ränkläyksen takia. Uskon pääseväni zoomilla paljon paljon helpommalla ja voin keskittyä aivan muihin asioihin juhlassa kuin polttovälin valintaan. Lähden kohta pienelle Keski-Euroopan reissulle, katsotaan miten 24-70 hoitaa yksinään sen.
Kiinteistä aion myydä 50 millisen pois. Se on tavattoman tylsä polttoväli minun käyttöön. Sillä saa korrektia kuvaa, mutta mitään jännää en saa sillä aikaiseksi. 35mm on minulle PALJON mielyttävämpi polttoväli. Siinä on hieman laajisfiilistä, mutta pari askeletta lähemmäs ottamalla saa aikalailla 50mm-vastaavaa jälkeä. Tällä polttovälillä pelkästään olen hoitanut joitain tapahtuman taltiointeja ja olen ollut tyytyväinen kuviin.
Loppupeleissä vain sinä tiedät mitä haluat tai et halua. Muiden mielipiteitä voi toki kuunnella ja niitä peilata omiin tarpeisiisi. Toivottavasti löydät lopulta sen oman linjasi!
higgins kirjoitti:Muut pois jätä 35mm. Kun se on Sigma tarkista että tarkentaa oikeaan kohtaan. Jos ei myy pois ja osta Nikkor.
Älä osta zoomia. Jos potrettilasia tarvitset osta 85mm f 1.8.
Et tarvitse muita...
Oi aikoja, oi tapoja.... Myydessä kuitenkin kerrotaan, ettei nyt tarkenna ihan oikein ja annetaan ostajan kokeilla omaa runkoaan jos siinä tarkentaisi?
Tuolla kalustolla en henk.koht. edes harkitsisi zoomin ostamista, vaan käyttäisin täyskärissä 35:sta ja cropissa 50:stä, thats it.
Jollei noilla comboilla juhlakuvaukset luonista, millä sitten...
higgins kirjoitti:Muut pois jätä 35mm. Kun se on Sigma tarkista että tarkentaa oikeaan kohtaan. Jos ei myy pois ja osta Nikkor.
Älä osta zoomia. Jos potrettilasia tarvitset osta 85mm f 1.8.
Et tarvitse muita...
Oi aikoja, oi tapoja.... Myydessä kuitenkin kerrotaan, ettei nyt tarkenna ihan oikein ja annetaan ostajan kokeilla omaa runkoaan jos siinä tarkentaisi?
Tuo oli "leikkisä" kevennys. Emmehän me väärintarkentavia laseja myy, eikä asia Sigman yhteydessä ole edes relevantti...
habannaama kirjoitti:Tuolla kalustolla en henk.koht. edes harkitsisi zoomin ostamista, vaan käyttäisin täyskärissä 35:sta ja cropissa 50:stä, thats it.
Jollei noilla comboilla juhlakuvaukset luonista, millä sitten...
Mua kummastuttaa jos alkuperäinen kirjoittaja ei juuri näin tekisi (ja silloin se kyllä kattaa munki mielestä kaiken tarpeellisen, jos ei nyt laajakulmaa tarvi) ..
Mietin sitä kun tulee sisätiloissa kuvailtua sitten aika paljolti, ja tuo d750 on siellä herkkyyden puolesta melko ylivoimainen tuohon d7100 verrattuna. Joten se zoomi olisi sen puolesta kiva, jotta voisin kuvata tapahtumat ihan vain tuolla seiskaviiskymppisellä ja jättää tuon kropin lähinnä backupiksi. Kyllähän tuo 24mm polttiskin kiinnostaa lisäksi tuossa zoomissa, kun se on vielä jonkin verran laajakulmaisempi kuin tuo 35mm sisätiloissa.