Oikealle valottaminen

Aukot, sommittelu, salamat, akut jne.
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

janne. kirjoitti:Ainakin D800:n Neutral picture control tuottaa melko tarkan histogrammin yläpäästään, noin kolmasosa-aukon verran voi valottaa lisää kun histogrammi näyttää luminanssin menneen puhki.
Tämä on vähän samanlainen kuin aikoinaan sukelluskaverin kommentti:" Ilmasäiliöni mittari näyttää 50 baria liian vähän, mutta jos se näyttää nollaa, niin ei se ihan heti lopu." ;-/

Tuollainen kolmasosa-aukko olisi ihan sopiva raja, mutta siinäkin juuri kohteen väri saattaa vaikuttaa asiaan. Tyypillinen on esim. valaistut kasvot, jossa punaisen puhki meneminen pilaa kuvan, vaikka kameran histogrammi näyttäisi kaiken olevan vielä rajojen alla.


Itse olen pyrkinyt käyttämään ETTR:ää sopivasti. Eli mielummin valottaa yläkanttiin, mutta kuitenkin pysyen siinä esikatselukuvan histogrammin rajoissa (ihan normaalilla kuvatyylillä). Tiettyihin kuvaustilanteisiin tulee rutiini (vaikkapa studio).

Hommaa voi myös tarkastella käyttäen kameraa pistemittarina. Mittaa kameralla huippuvaloja yhden pisteen mittauksella ja käyttää käsisäätöä nostamaan valotusta sopivaksi. Tarkoissa kuvissa sitten katsotaan vaikka kamera kiinni läppärissä.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maffer
Viestit: 23035
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Koko kikkailu on aivan turhaa. Magic Langern yrittää edes automatisoida ettr valotuksen mutta muut istuu peukalo perseessä. Tarvittais ainoastaan Pentaksin vihreä nappi mikä laskee sensorilta ETTR valotuksen ja asettaa suljinajan sopivaksi. RAW-konversiossa sitten kohdalleen.
Rockford
Viestit: 7324
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Maffer kirjoitti:Tarvittais ainoastaan Pentaksin vihreä nappi mikä laskee sensorilta ETTR valotuksen ja asettaa suljinajan sopivaksi. RAW-konversiossa sitten kohdalleen.
Kai tuohon nyt joku säätö pitäis saada sille miten pienten yksityiskohtien saturaatiosta sitten automatiikan pitäisi pakittaa valotusta vasemmalle? Luulisin että jos yksikään pikseli ei saa mennä "yli" tietyn tason niin saattaa tulla aika tumma kuva monessa käytännön tilanteessa, jossa taas histogrammia katsoen kaikkein kirkkaimmat huippuvalot voi helposti unohtaa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Maffer
Viestit: 23035
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Prosenttisäätö kanavakohtaisesti jonka voi vetää nollaan asti, eli yksikään pikseli ei pala.
zone6
Viestit: 1242
Liittynyt: Touko 11, 2011 13 : 59

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Milloinkahan muut kuin Olympus ymmärtävät laittaa säädettävät "varoitusrajat" ali- ja ylivalottumiselle? Olympusten kanssa on helppoa säätää valotusta vain katsomalla kuvaa ja sitä, kuinka paljon/vähän tumma pää hehkuu sinisenä ja kirkas pää punaisena.

Sopivasti lattea jpg-profiili päällä tulos pätee RAW-kuvassakin. Eikä tarvitse ottaa sitä testikuvaa jonka perusteella iteroi valotusta seuraavaa testiruutua varten.

Eläköön EVF!
Zone VI
Rockford
Viestit: 7324
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Omassa kuvailussa, kuten vaikka eilen, tulee yleensä vastaan tilanne että oikealle voi valottaa vain nostamalla isoa koska aukko on auki ja aikaa ei ole varaa pidentää kun kohteet liikkuu. Siten koko homma on oikeastaan siinä että ruuvaanko 2500, 3200 vai jopa 4000 ISO.

En ole koskaan jaksanut tarkemmin tutkia onko hirveästi näillä lukemilla liikkuttaessa miten paljon merkitystä lopputulokseen nostanko ISO:a kamerassa vai valotusta LR:ssä sen 0,5EV tms. Kaipa tätäkin oli joku joskus tutkinut.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
kohan
Viestit: 12556
Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja kohan »

Valotan A7RII kameralla seuraavin asetuksin.
UniWb
Picture Profile PP2 (Saturation -32)
Zebra 100+

Näillä asetuksilla valotuksen säädän ensimmäisiin zebrojen vilkkumiseen.
UniWb käyttö muuttaa näytön kellertäväksi mutta PP2 ja -32 saturaatio tekee näytön lähes mustavalkoiseksi. Etsimestä ja takanäytöstä saa tulevasta kuvasta ja tarkennuksesta hyvän käsityksen.

Jos valotuksen ETTR arvioisi AWB:llä niin ainakin A7RII kanssa joutuisi ylivalottamaan ainakin 2 aukkoa siitä kun ensimmäiset zebrat ilmestyy. Kuva etsimessä olisi jo sellainen että rajauksen ja tarkennukseenkin arvioiminen olisi hankalaa.
...kuvia lisätään myöhemmin...
http://kohan.1g.fi/
odzmo
Viestit: 285
Liittynyt: Loka 18, 2009 2 : 34

Viesti Kirjoittaja odzmo »

Rockford kirjoitti:- - -
En ole koskaan jaksanut tarkemmin tutkia onko hirveästi näillä lukemilla liikkuttaessa miten paljon merkitystä lopputulokseen nostanko ISO:a kamerassa vai valotusta LR:ssä sen 0,5EV tms. Kaipa tätäkin oli joku joskus tutkinut.
http://pallopanoraama.blogspot.fi/2015/ ... -ovat.html

" Kameran [esimerkkinä D800] suurin ISO-arvo on oikeasti 1600, siitä suuremmilla ISO-arvoilla kuvattut kuvat olivat aina alivalottuneita asetetun herkkyyden ja 1600 ISO:n erotuksen verran. Kaikki ISO-arvot tämän jälkeen on tehty digitaalisesti eli kertomalla jokaisen pikselin numeroarvo kahdella (ISO 3200), neljällä (ISO 6400), ja niin edes päin. Tämä tarkoittaa vain sitä että kennon signaalin analoginen vahvistus ei tuottaisi mitään etua digitaaliseen vahvistukseen. Useimmissa kameroissa tämä raja on luokkaa 1000-3200.

Edellä mainitusta seuraa se että kuvaus tuota suuremmilla ISO-arvoilla ei tee muuta kuin kaventaa tiedostojen dynamiikkaa huippuvalojen suhteen. Kun luen netistä ETTR-valotuksista neli- tai jopa viisinumeroisilla herkkyyksillä, niin tekee mieli käydä vetämässä huonojen neuvojen jakajaa lättyyn. "
tehodia
Viestit: 1085
Liittynyt: Touko 15, 2008 12 : 11

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Rockford kirjoitti:Omassa kuvailussa, kuten vaikka eilen, tulee yleensä vastaan tilanne että oikealle voi valottaa vain nostamalla isoa koska aukko on auki ja aikaa ei ole varaa pidentää kun kohteet liikkuu. Siten koko homma on oikeastaan siinä että ruuvaanko 2500, 3200 vai jopa 4000 ISO.

En ole koskaan jaksanut tarkemmin tutkia onko hirveästi näillä lukemilla liikkuttaessa miten paljon merkitystä lopputulokseen nostanko ISO:a kamerassa vai valotusta LR:ssä sen 0,5EV tms. Kaipa tätäkin oli joku joskus tutkinut.
Minun näkemys on, että kuvaustilanteessa tehdään paras kuva käytettävissä olevin keinoin. Ja vasta, jos se ei riitä, niin parantelee kuvaa sitten jälkikäteen. Se tarkoittaa esimerkkitapauksessasi, että olet tehnyt juuri oikein: parempi käyttää suurempaa herkkyyttä (ja valottaa oikealle) kuin ottaa tärähtänyt kuva (tai valottaa vasemmalle). Eri asia on sitten se, että voisiko käyttää esim salamaa lisävalona tai voisiko kuvata valoisampaan aikaan, jne.
olli R
Viestit: 4808
Liittynyt: Tammi 10, 2003 9 : 21
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

odzmo kirjoitti:Kaikki ISO-arvot tämän jälkeen on tehty digitaalisesti eli kertomalla jokaisen pikselin numeroarvo kahdella (ISO 3200), neljällä (ISO 6400), ja niin edes päin.
...
Kun luen netistä ETTR-valotuksista neli- tai jopa viisinumeroisilla herkkyyksillä, niin tekee mieli käydä vetämässä huonojen neuvojen jakajaa lättyyn. "
Tässä on kaksi asiaa ristissä.

Ensinnäkin on käsitteet "ISOless" ja "ISO invariance". Näillä voi hakea lisää tietoa.

Tässä teoria menee suunnilleen näin:

Digikamerassa muodostuu kohinaa kennossa ennen digitaaliseksi tiedoksi muuttamista. Toinen merkittävä kohinalähde on ISO-herkkyyden säätävä vahvistin A/D-muuntimen yhteydessä. Vahvistimen kohina on suunnilleen samansuuruista riippumatta signaalista ja vahvistuksesta.

Kameran perusherkkyydellä kennosta tulee melko vähän kohinaa ja vahvistimen kohina on sitä merkittävämpi lähde lopullisessa kuvadatassa. Kun signaalia vahvistetaan nousee kennon kohina samassa suhteessa ja pikku hiljaa ISO-herkkyysasetuksen noustessa nousee kennon kohina merkittävämmäksi kuin vahvistimen oma kohina.

Jos perusherkkyydellä tehdään digitaalista vahvistusta, nousee samalla myös tuo mukana oleva vahvistimen kohna. Niinpä kannattaakin antaa vahvistimen tehdä vahvistus analogisesti siihen asti, kunnes herkkyyttä nostettaessa vahvistimen oma kohina jää merkityksettömäksi vahvistetun kennon kohinan seassa. Tämän jälkeen on sama, vaikka signaali vahvistettaisiin digitaalisesti. Tällaisia kamerakohtaisia rajoja on pyritty etsimään ja ilmeisesti myös kameravalmistajat ovat tällaisia rajoja asettaneet kameroiden kuvankäsittelyyn.

Puhutaan myös "ISOless"-kameroista, joissa vahvistimien rakenne on huhutusti sellainen, että niiden oma kohina ei ole merkitsevää edes perusherkkyydellä. Tällöin signaalin voisi vahvistaa suoraan digitaalisesti ja jättää vahvistimen pois ketjusta tuottamasta kohinaa.

Tässä kohtaa itse kyllä ajattelen, että A/D-muuntimet eivät vielä laske yksittäisiä fotoneita, ja niiden tuottama vahvistus tuottaa kuitenkin vähemmän portaittaista tonaalisuutta kuin suora digitaalinen vahvistus.
Lisäksi digitaalinen vahvistus aiheuttaa omanlaisensa "kohinan", joka seuraa juuri siitä, että analogiset arvot eroavat digitaalisesta arvosta "pyöristyksen" verran.

ETTR taas on tapa valottaa. Sen tavoitteena on kerätä olosuhteisiin nähden mahdollisimman paljon valoa kennolle. Näin pyritään saamaan valossa itsessään oleva signaalikohina pieneksi, koska signaali/kohina suhde paranee mitä enemmän todellista signaalia on käytettävissä. ETTR:n periaatteiden käyttäminen ei huononna kuvaa millään herkkyydellä, jos sitä käytetään oikein ja järkevästi.

Olennaista on kohta "olosuhteisiin nähden". Kamera kerää valoa enemmän kun himmenninaukkoa suurennetaan ja valotusaikaa pidennetään. ISO-herkkyys ei muuta valonkeräyskykyä. Jos olosuhteet ovat sellaiset, että aukko on jo täysillä ja valotusaika on pisin siihen nähden, minkälaista liike-epäterävyyttä siedetään, kerää kamera aina saman verran fotoneita. ISO-herkkyys ei muuta tilannetta, vain kamerassa syntyvää kuvaa.

Se tietenkin on väärin, jos olosuhteisiin mahdollista valonkeräyskykyä huononnetaan sen takia, koska voidaan käyttää korkeampaa herkkyyttä. Eli siis käytetään tarpeellista lyhyempää valotusaikaa turhaan. Tämä pitää ymmärtää ETTR:n kanssa. Esimerkiksi Auto-ISO -asetus ei välttämättä ole aina järkevin ratkaisu.


Vielä kommentoisin sitä, että tähtikuvaajat repivät kameroista irti kaiken mahdollisen pyrkiessään saamaan tähtien heikon valon kiinni. Tavoitteet ja keinot tuossa ovat varsin erilaisia kuin normaaleilla valokuvaajilla.
Rockford
Viestit: 7324
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

odzmo kirjoitti:http://pallopanoraama.blogspot.fi/2015/ ... -ovat.html

" Kameran [esimerkkinä D800] suurin ISO-arvo on oikeasti 1600, siitä suuremmilla ISO-arvoilla kuvattut kuvat olivat aina alivalottuneita asetetun herkkyyden ja 1600 ISO:n erotuksen verran. Kaikki ISO-arvot tämän jälkeen on tehty digitaalisesti eli kertomalla jokaisen pikselin numeroarvo kahdella (ISO 3200), neljällä (ISO 6400), ja niin edes päin. Tämä tarkoittaa vain sitä että kennon signaalin analoginen vahvistus ei tuottaisi mitään etua digitaaliseen vahvistukseen. Useimmissa kameroissa tämä raja on luokkaa 1000-3200.
Tämäntyyppistä asiaa juuri muistelin.
tehodia kirjoitti:Eri asia on sitten se, että voisiko käyttää esim salamaa lisävalona tai voisiko kuvata valoisampaan aikaan, jne.
Nämä ei ole mahdollisia kun tanssiesityksiä kuvaan.
olli R kirjoitti:Ensinnäkin on käsitteet "ISOless" ja "ISO invariance". Näillä voi hakea lisää tietoa.
Kiitos Olli, tätä pitääkin pohtia ajan kanssa, vaikka useimmiten ongelmat on kuvissa kyllä ihan muualla kuin näissä asioissa.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
Vastaa Viestiin