janne. kirjoitti:sininen kanava juuri se huonoin valinta resoluution tuplaukseen koska ihmissilmä näkee resoluutioeron huonoiten juuri sinisellä spektrin alueella. koko foveon muutenkin on ns. solution looking for a problem. jos luulitte että sonyllä on vaikeuksia mikrolinssiensä ja värien (corner shading) kanssa, niin katsokaapa käsittelemätöntä foveon-kuvaa joskus, yllätytte - ettekä positiivisesti.
Sininen kanava on se ainoa vaihtoehto resoluution kasvattamiseen. Sen on oltava päällimmäinen kanava, joka saa eniten valoa, koska eri aallonpituudet läpäisevät tuota CMOS-piiriä eri voimakkuudella.
Ja koska vastaavasti alempiin kanaviin pääsee vähemmän valoa, on niiden pikselien oltava isompia, jotta ne kykenevät vastaanottamaan tarpeeksi valoa. 4:1:1 on luultavasti se sweet-spot tälle, patentteja lukemalla ei käynyt selväksi (tosin niitä on sen verran etten jaksanut kuin muutaman lukea) miksi tuo suhdeluku on juuri tuo eikä esim. 2:1:1. Arvailla voin toki.
Sigma on toki vienyt tätä ajatusta myös pidemmälle, esim. miten highlight-alueita voitaisiin paremmin säilyttää, esim. sisällyttämällä sensoriin jonkin verran vähemmän valolle sensitiviisiä pikseleitä ja lasketaan niiden avulla korjauskertoimia kun jonkin pikselin rajat tulevat vastaan,
https://www.google.com/patents/US20160073046
Toisaalta myöskään Sigma ei ole ainoa joka on tutkinut stacked-image-sensoreita, vaan esim. Forza on tutkinut tuota samaa,
https://www.google.com/patents/US20150090863 mutta erilaisella rakenteella jotta high-read-noise (joka pilaa Foveonin high-ISO suorituskyvyn).
Eikä myöskään ole ainoa joka haluaisi hyödyntää eri kanavien määriä, samaa on ajateltu nimittäin resoluution parantamisessa elektromagneettisessa kuvauksessa, ks
https://www.google.com/patents/US20150015692
Sen perusteella mitä nyt noita luin, niin voisin väittää että Sigman perusteet siirtyä Merrillistä Quattron tyyliseen rakenteeseen ovat varsin perusteltuja, vaikka ensimmäinen sukupolvi ei välttämättä kyennytkään kaikkea tekniikasta näyttämään.
Itse en ylläty mitenkään etteikö raakakuvassa olisi virheitä, Foveon sensorin kuvanmuodostuksessa joudutaan laskemaan aika paljon jotta saadaan värien suhteet oikein. Eikä sen sinisen kanavan suurempi resoluutio suinkaan tarkoita että lopullisessa kuvassa sinistä kanavaa olisi ylimitoitettu - väri-informaation suhdehan ei ole muuttunut mitenkään, ainoastaan resoluution. Ja sitä voidaan taas laskea sitten yhdistämällä ylempiä pikselikerroksia ja alempia pikselikerroksia, kuten hyvin tuossa alimmassa linkittämässäni patentissa todetaan.