Sigma SD Quattro ja SD Quattro H

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
temama
Viestit: 10711
Liittynyt: Maalis 13, 2008 9 : 12

Re: Hinnat

Viesti Kirjoittaja temama »

aaro kirjoitti:Suositushinnat:
SIGMA sd Quattro -runko 950 € sis. alv. 24%
SIGMA sd Quattro + 30/1.4 DC HSM 1250€ sis. alv. 24%

T
Aaro
Vängän näköinen laite, ja asialliset hinnat mutta miksi helevetissä kahvasta on pitänyt leikata alaosa pois. Taas mennään ulkonäön ehdoilla, ei käytettävyyden!

Kuva

ei ole kätevä missään nimessä. Korkeintaan menee joskus pienempään tilaan, mutta juu. grippiä takas. ehkä ens kerralla!??
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
talonherra
Viestit: 1349
Liittynyt: Heinä 16, 2014 23 : 10

Viesti Kirjoittaja talonherra »

Onkohan vielä Suomessa minkää puljun listoilla? Vois tilata kakkoskameraksi..
Instagram: jani.honkala
Flickr: Jani Honkala
aaro
Viestit: 462
Liittynyt: Marras 25, 2003 21 : 16
Paikkakunta: Lumijoki
Viesti:

Listalla

Viesti Kirjoittaja aaro »

!!! Sorry, I don't use blurr filter in my camera, film or digital. I use sd Quattro, SD15, SD14 and DP1, DP2, dp2Q, SD1M...;-)
Kyllä pöllö tietää
Naranek
Viestit: 684
Liittynyt: Heinä 20, 2013 15 : 50

Viesti Kirjoittaja Naranek »

zone6 kirjoitti:
AnHa kirjoitti:Kyllä. Kun tekevät FF-koossa kennon, sen kuvanlaatu sipaisee muut kinokennot alas kukkulan huipulta.
Mjaaa... Tuossa on kuitenkin se alkuperäisestä Foveonista tehty ihme sukkaversio jossa ei ole päätä eikä häntää. Bayeriin nähden ei keksi etuja, vain haittoja.


Jos alkuperäinen foveon-kenno tulisi kinoon, sitten olisi toinen ääni kellossa kun puhuttaisiin samasta mihin joku Pentax pystyy kennonheilutuksilla ja monivalotuksilla.
Tarkennatko tuota kennojuttua? millä tavalla huonompi?
Matti_JH
Viestit: 12118
Liittynyt: Tammi 25, 2008 19 : 09
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Matti_JH »

Naranek kirjoitti:
zone6 kirjoitti:
AnHa kirjoitti:Kyllä. Kun tekevät FF-koossa kennon, sen kuvanlaatu sipaisee muut kinokennot alas kukkulan huipulta.
Mjaaa... Tuossa on kuitenkin se alkuperäisestä Foveonista tehty ihme sukkaversio jossa ei ole päätä eikä häntää. Bayeriin nähden ei keksi etuja, vain haittoja.


Jos alkuperäinen foveon-kenno tulisi kinoon, sitten olisi toinen ääni kellossa kun puhuttaisiin samasta mihin joku Pentax pystyy kennonheilutuksilla ja monivalotuksilla.
Tarkennatko tuota kennojuttua? millä tavalla huonompi?
Both cameras use the latest, 'Quattro' version of Sigma's Foveon technology, which measures different color information based on how deeply into the sensor it is able to penetrate. The Quattro design features full resolution at the top (predominantly blue-sensing) layer but then 1/4 of that resolution for the two deeper layers used to interpret information about red and green color components.
http://sigma-rumors.com/2014/07/should- ... on-sensor/
Maffer
Viestit: 22685
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Olishan tuo FF Merrill aika peli. Ei olisi mitään piksel-psiftin ongelmia. Quattro sen sijaan on välimalli.
Naranek
Viestit: 684
Liittynyt: Heinä 20, 2013 15 : 50

Viesti Kirjoittaja Naranek »

Hel_NiS kirjoitti:
Naranek kirjoitti:
zone6 kirjoitti: Mjaaa... Tuossa on kuitenkin se alkuperäisestä Foveonista tehty ihme sukkaversio jossa ei ole päätä eikä häntää. Bayeriin nähden ei keksi etuja, vain haittoja.


Jos alkuperäinen foveon-kenno tulisi kinoon, sitten olisi toinen ääni kellossa kun puhuttaisiin samasta mihin joku Pentax pystyy kennonheilutuksilla ja monivalotuksilla.
Tarkennatko tuota kennojuttua? millä tavalla huonompi?
Both cameras use the latest, 'Quattro' version of Sigma's Foveon technology, which measures different color information based on how deeply into the sensor it is able to penetrate. The Quattro design features full resolution at the top (predominantly blue-sensing) layer but then 1/4 of that resolution for the two deeper layers used to interpret information about red and green color components.
http://sigma-rumors.com/2014/07/should- ... on-sensor/
En tuosta ymmärtänyt miten se eroaa siitä aiemmasta foveonista huonompaan suuntaan. Noinhan se on ollut silläkin?
emerik
Viestit: 6168
Liittynyt: Touko 12, 2003 10 : 55

Viesti Kirjoittaja emerik »

Naranek kirjoitti:..En tuosta ymmärtänyt miten se eroaa siitä aiemmasta foveonista huonompaan suuntaan. Noinhan se on ollut silläkin?
Ne kaksi alinta ei ole enää samankokoisia mitä se päällimmäinen. Ennen kaikki oli samankokoisia. En tiedä onko tuolla sitten mitään käytännön merkitystä.

Kuva
Naranek
Viestit: 684
Liittynyt: Heinä 20, 2013 15 : 50

Viesti Kirjoittaja Naranek »

emerik kirjoitti:
Naranek kirjoitti:..En tuosta ymmärtänyt miten se eroaa siitä aiemmasta foveonista huonompaan suuntaan. Noinhan se on ollut silläkin?
Ne kaksi alinta ei ole enää samankokoisia mitä se päällimmäinen. Ennen kaikki oli samankokoisia. En tiedä onko tuolla sitten mitään käytännön merkitystä.

Kuva
ok, kiitos. Tosiaankin vertailu olisi mielenkiintoinen. Ja tietää miksi se noin tehtiin, tuskin valmistuskustannukset siitään laskee jos noita eri määrät tehdään.
janne.
Viestit: 2533
Liittynyt: Maalis 01, 2009 21 : 16
Paikkakunta: Suur-Sawo

Viesti Kirjoittaja janne. »

sininen kanava juuri se huonoin valinta resoluution tuplaukseen koska ihmissilmä näkee resoluutioeron huonoiten juuri sinisellä spektrin alueella. koko foveon muutenkin on ns. solution looking for a problem. jos luulitte että sonyllä on vaikeuksia mikrolinssiensä ja värien (corner shading) kanssa, niin katsokaapa käsittelemätöntä foveon-kuvaa joskus, yllätytte - ettekä positiivisesti.
Gold member of Sigma 14mm f/1.8 & 100-300mm f/4 fun club.
burmanm
Viestit: 469
Liittynyt: Elo 31, 2015 21 : 44

Viesti Kirjoittaja burmanm »

janne. kirjoitti:sininen kanava juuri se huonoin valinta resoluution tuplaukseen koska ihmissilmä näkee resoluutioeron huonoiten juuri sinisellä spektrin alueella. koko foveon muutenkin on ns. solution looking for a problem. jos luulitte että sonyllä on vaikeuksia mikrolinssiensä ja värien (corner shading) kanssa, niin katsokaapa käsittelemätöntä foveon-kuvaa joskus, yllätytte - ettekä positiivisesti.
Sininen kanava on se ainoa vaihtoehto resoluution kasvattamiseen. Sen on oltava päällimmäinen kanava, joka saa eniten valoa, koska eri aallonpituudet läpäisevät tuota CMOS-piiriä eri voimakkuudella.

Ja koska vastaavasti alempiin kanaviin pääsee vähemmän valoa, on niiden pikselien oltava isompia, jotta ne kykenevät vastaanottamaan tarpeeksi valoa. 4:1:1 on luultavasti se sweet-spot tälle, patentteja lukemalla ei käynyt selväksi (tosin niitä on sen verran etten jaksanut kuin muutaman lukea) miksi tuo suhdeluku on juuri tuo eikä esim. 2:1:1. Arvailla voin toki.

Sigma on toki vienyt tätä ajatusta myös pidemmälle, esim. miten highlight-alueita voitaisiin paremmin säilyttää, esim. sisällyttämällä sensoriin jonkin verran vähemmän valolle sensitiviisiä pikseleitä ja lasketaan niiden avulla korjauskertoimia kun jonkin pikselin rajat tulevat vastaan,

https://www.google.com/patents/US20160073046

Toisaalta myöskään Sigma ei ole ainoa joka on tutkinut stacked-image-sensoreita, vaan esim. Forza on tutkinut tuota samaa, https://www.google.com/patents/US20150090863 mutta erilaisella rakenteella jotta high-read-noise (joka pilaa Foveonin high-ISO suorituskyvyn).

Eikä myöskään ole ainoa joka haluaisi hyödyntää eri kanavien määriä, samaa on ajateltu nimittäin resoluution parantamisessa elektromagneettisessa kuvauksessa, ks

https://www.google.com/patents/US20150015692

Sen perusteella mitä nyt noita luin, niin voisin väittää että Sigman perusteet siirtyä Merrillistä Quattron tyyliseen rakenteeseen ovat varsin perusteltuja, vaikka ensimmäinen sukupolvi ei välttämättä kyennytkään kaikkea tekniikasta näyttämään.

Itse en ylläty mitenkään etteikö raakakuvassa olisi virheitä, Foveon sensorin kuvanmuodostuksessa joudutaan laskemaan aika paljon jotta saadaan värien suhteet oikein. Eikä sen sinisen kanavan suurempi resoluutio suinkaan tarkoita että lopullisessa kuvassa sinistä kanavaa olisi ylimitoitettu - väri-informaation suhdehan ei ole muuttunut mitenkään, ainoastaan resoluution. Ja sitä voidaan taas laskea sitten yhdistämällä ylempiä pikselikerroksia ja alempia pikselikerroksia, kuten hyvin tuossa alimmassa linkittämässäni patentissa todetaan.
Naranek
Viestit: 684
Liittynyt: Heinä 20, 2013 15 : 50

Viesti Kirjoittaja Naranek »

Käsittääkseni on aika erikoinen ajatus että ns. raakakuvan visuaalisella laadulla olisi mitään tekemistä lopullisen kuvan laadun kanssa.
hattumies
Viestit: 559
Liittynyt: Maalis 11, 2012 11 : 57

Viesti Kirjoittaja hattumies »

Naranek kirjoitti:Käsittääkseni on aika erikoinen ajatus että ns. raakakuvan visuaalisella laadulla olisi mitään tekemistä lopullisen kuvan laadun kanssa.
Jotkut kuitenkin vielä elävät sillä kaudella... Kaikki uusi innovaatio on tervetullutta ja hyvä, että mahdollisuuksia kokeillaan.
burmanm
Viestit: 469
Liittynyt: Elo 31, 2015 21 : 44

Viesti Kirjoittaja burmanm »

hattumies kirjoitti:Jotkut kuitenkin vielä elävät sillä kaudella... Kaikki uusi innovaatio on tervetullutta ja hyvä, että mahdollisuuksia kokeillaan.
Tämä nyt on luultavasti se parempi tie kuitenkin kuin sensorikoon kasvattaminen. Aivan kuin NANDin valmistuksen kohdalla, niin eiköhän jonkinlainen ratkaisu stacking-metodilla ole se tulevaisuuden sensorikin.

Sitä ei sitten tiedä onko se Foveon vai jokin muu järjestely, mutta resoluution kasvattamiseksi se on Bayer-ratkaisuihin verrattuna teoriassa huomattavasti parempi - vain toteutus vielä sakkaa.
aaro
Viestit: 462
Liittynyt: Marras 25, 2003 21 : 16
Paikkakunta: Lumijoki
Viesti:

Sigma sd Quattro

Viesti Kirjoittaja aaro »

Aika makee vekotin.

Täytyy tutustua kayttöoppaaseen kun on tullut uusia toimintoja.

Yksi kuva ihan jpg suoraan kamerasta.

Kuva
!!! Sorry, I don't use blurr filter in my camera, film or digital. I use sd Quattro, SD15, SD14 and DP1, DP2, dp2Q, SD1M...;-)
Kyllä pöllö tietää
Maffer
Viestit: 22685
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Chambersin mukaan se Sigman raw softa on niin kämänen että jpg kamerasta on ainoa järkevä outputti mitä vekottimesta saa irti.
aikaarska
Viestit: 12997
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

Maffer kirjoitti:Chambersin mukaan se Sigman raw softa on niin kämänen että jpg kamerasta on ainoa järkevä outputti mitä vekottimesta saa irti.
Onpa joo, harvinaisen tylyä kertomaa:
http://diglloyd.com/blog/2016/20160804_ ... uggle.html

...Pentax ei sentään onnistunut sähläämään edes Pixel Shift fileidensä kanssa noin täydellisesti...

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
aaro
Viestit: 462
Liittynyt: Marras 25, 2003 21 : 16
Paikkakunta: Lumijoki
Viesti:

Sigma SPP

Viesti Kirjoittaja aaro »

Hyvin toimii. On uuden kameran kanssa jopa nopeampi. Varmaan pitäis kaverin opetella käyttämään sitä.

Pakollinen autokuva, yöllä.
Kuva

Ja piti testata super hienoa kuvaa liikkuvaan kohteeseen, taiteellista
Kuva

Best
Aaro
!!! Sorry, I don't use blurr filter in my camera, film or digital. I use sd Quattro, SD15, SD14 and DP1, DP2, dp2Q, SD1M...;-)
Kyllä pöllö tietää
Maffer
Viestit: 22685
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Samaa ne Pentaksnistit sano lafkan omista raw-konverttereista. Totuus on internetissä aina oman lafkan värinen.

Ite halusin dp0 ja dp1 merrill kamerat omaan laukkuun mutta demolaitetta kokeillessa yhden illan aikana puoli tunti sitä softaa riitti. Windowsille ei ainakaan ole vaihtoehtoisia softia.
aaro
Viestit: 462
Liittynyt: Marras 25, 2003 21 : 16
Paikkakunta: Lumijoki
Viesti:

sd Quattro

Viesti Kirjoittaja aaro »

Maffer kirjoitti:Samaa ne Pentaksnistit sano lafkan omista raw-konverttereista. Totuus on internetissä aina oman lafkan värinen.

Ite halusin dp0 ja dp1 merrill kamerat omaan laukkuun mutta demolaitetta kokeillessa yhden illan aikana puoli tunti sitä softaa riitti. Windowsille ei ainakaan ole vaihtoehtoisia softia.
Ikävä kuulla. Sigmalle ei oikein ole kuin mutkan takaa softaa. Eli jos haluaa esim. miilla editorilla täytyy muuntaa SPPllä tiffiksi.

Mulla on tuollainen normi pc jolla raw kuva pyörhtää noin 4 sekunnissa ruutuu, vauhti on parantunut aika lailla SD1 kameran jälkeen.

About normi valoissa otettuja kuvia ei juuri tarvi hämmentää. Jos jossain hämyssä tai keinovaloissa joissa ei ole oikein mitään kiinnekohtaa.

Meillä on sigma porukakkaa dpreview ssä josta apua kyllä saa.

Voin auttaa jos tarvii.

T
Aaro
!!! Sorry, I don't use blurr filter in my camera, film or digital. I use sd Quattro, SD15, SD14 and DP1, DP2, dp2Q, SD1M...;-)
Kyllä pöllö tietää
Vastaa Viestiin