uusi kamera ja eri värit

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Vastaa Viestiin
zone6

Viesti Kirjoittaja zone6 »

Millä tavalla Adobe tekee kalibrointinsa. Onko kaikille kameroille joku yhteinen targetti, johon pyritään?

Kameroiden omista ohjelmistoistahan värintoisto poikkeaa paljonkin, mutta ei ei ole tullut vertailtua kuinka ero eri kameroiden välillä.

Onko tulos olennaisesti parempi, jos kalibroi kaksi eri kameraa käyttäen jotakin targettia verrattuna siihen, että käyttää suoraan Adoben lähtökohtaa?
Zone VI
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Experte

Viesti Kirjoittaja Experte »

Adobe ei ole koskaan paljastanut, kuinka profiilinsa tekevät, mutta voi olettaa, että ohjelmat ja välineet ovat sellaisia jotka ovat tavallisen tallojan ulottumattomissa.

Jos itse kalibroi kameransa, niin silloin kalibrointi on siinä mielessä tarkempi, että se on juuri kyseistä yksilöä varten. Kameroiden kennoissa on kuitenkin jonkin verran yksilöeroja, etenkin jos ovat eri valmistuserää tms. Omia profiileja voi myös muokata oman makunsa mukaisesti niin halutessaan.

Suurin etu tulee siinä, että jos itse kalibroi, voi tehdä omat profiilit eri valonlähteille: päivänvalo, salama, loisteputki, led ja hehkulamppu/halogeeni. Yksi profiili ei mitenkään taivu erilaisiin valonlähteisiin eikä pelkkä valkotasapainon korjaus riitä.
Valottaja

Viesti Kirjoittaja Valottaja »

BasicDude kirjoitti:Mulla oli testikuvia mutta kerkesin ne jo poistamaan. Viikonloppuna kun on aikaa niin voin taas testailla niin saa kuvia näytille.
Onnistuitko löytämään aikaa tälle, jos kyllä, niin laitathan kuvia näytille - kiitos.
Valottaja

Viesti Kirjoittaja Valottaja »

Valottaja kirjoitti:
BasicDude kirjoitti:Mulla oli testikuvia mutta kerkesin ne jo poistamaan. Viikonloppuna kun on aikaa niin voin taas testailla niin saa kuvia näytille.
Onnistuitko löytämään aikaa tälle, jos kyllä, niin laitathan kuvia näytille - kiitos.
Hei BasicDude, et kai lähtenyt keilaamaan kuvaamisen sijaan?
Vastaa Viestiin