D4/D4s markkinahinta nyt, D5:sen alla.

Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
Magneetto

Viesti Kirjoittaja Magneetto »

Valottaja kirjoitti:Magneetto, minä olen hieman 'eksyksissä' runkovalintani kanssa joten olisin kiinnostunut kuulemaan miksi olet/olit vaihtamassa D810-runkoa D4/D4s-runkoon.

Itselläni on tällä hetkellä D4-runko johon olen tyytyväinen sinänsä, mutta minulla ei varsinaisesti ole tuolle D4-rungon tulivoimalle käyttöä joka tavallaan on tuossa se 'juttu'. Vaihdoin tähän D800-rungosta joka ei vastannut odotuksiani tai ehkä se valtava pikseli-massa vaan pelästytti tottumattoman talletustilavaatimuksineen, tarkennukseen liittyvät epämääräisyydet eivät myöskään tuossa olleet mieleeni.

Miksi siis ostin tuon D4:sen?
Tämä perustui aika pitkälti tuon rungon antamaan fiilikseen, se tuntuu käsissä jämäkältä ja luotettavalta. Oikeastaan olen viimeksi kokenut samanlaisen tunteen F3-rungon kanssa, hassua sinänsä koska nuo nyt ovat aikas lailla erilaiset rungot. Minulle tuo on kameran antama fiilis on kuitenkin yllättävän iso juttu ja olen huomannut, että olen saanut taas kuvaamiseen uutta intoa D4-hankinnan jälkeen. ( jonka oikeastaan D800-hankinta puolestaan tukahdutti )
Tuolla ostamallani D4-yksilöllä oli kuvattu alle 4000 ruutua, oli ollut jollain kameranvaihtoa enemmänkin harrastavalla kuvaajalla. Jotta pysytään myös aiheessa niin kerrottakoon että tuon yksilön hinta oli tuolloin noin 1,5 vuotta sitten 3300 euroa. Kaikki hilppeet oli mukana, toinen akku sekä rungon kunto erinomainen. ( 'Suomi'-runko ensimmäiseltä omistajalta ) Eli jos verrataan tuohon BasicDude:n vastaavaan ostokseen niin nähdään, että 1,5 vuotta on syönyt noin 800 euroa käytetyn D4-rungon hyllyhinnasta tässä vaiheessa.

Niin ja siihen O/T:hen palatakseni, olisin siis mielelläni kuullut Magneetolta miksi hait tuollaista vaihtoa D810 -> D4/D4s-runkoon?
Itse olen miettinyt vaihtamista hieman pienempään kuvausnopeuteen pystyvään runkoon mutta isommalla pikselimäärällä, tuo ei joskus kropatessa olisi pahitteeksi.
Paljon samoja filliksiä kuin itsellänikin.
Onhan nikonin 810 kuvanlaadultaan hieno yleiskamera kyllä.
Kun minulla aiemmin oli d3s, minkä mielenhäiriössä myin pois, tiedän minkä tuntuman ja vasteen nämä pro-rungot antavat.
Sitä jäin kaipaamaan.

Paras olisi molemmat, ei vaan pysty perustelemaan oikein että tarvii kalliita runkoja useita.

Kuvailen aika paljon urheilua ja axsöniä muutoinkin, joten se olisi siihen hommaan selvästi pätevämpi.

Onhan tämä köyhien tuskailua, D5, D500 ja D810 kaupasta, ja mietiskelyn voisi lopettaa.

Nyt on vaan tehtävä pieni kompromissi:)
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Magneetto kirjoitti: Onhan tämä köyhien tuskailua, D5, D500 ja D810 kaupasta, ja mietiskelyn voisi lopettaa.

Vaikka olisi neljä runkoa kassissa, niin kompromissi sekin olisi, ja voisi jopa heruttaa taas kierrettä miettiä keveämpää välineistöä ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Valottaja

Viesti Kirjoittaja Valottaja »

Magneetto kirjoitti: Paljon samoja filliksiä kuin itsellänikin.
Onhan nikonin 810 kuvanlaadultaan hieno yleiskamera kyllä.
Kun minulla aiemmin oli d3s, minkä mielenhäiriössä myin pois, tiedän minkä tuntuman ja vasteen nämä pro-rungot antavat.
Sitä jäin kaipaamaan.

Paras olisi molemmat, ei vaan pysty perustelemaan oikein että tarvii kalliita runkoja useita.

Kuvailen aika paljon urheilua ja axsöniä muutoinkin, joten se olisi siihen hommaan selvästi pätevämpi.

Onhan tämä köyhien tuskailua, D5, D500 ja D810 kaupasta, ja mietiskelyn voisi lopettaa.

Kiitos Magneetto vastauksestasi, totta puhut.

Kyllä minun lienee parasta antaa asian olla ja jatkaa tuolla D4:lla. Tuo meikäläisen lisäpikselien kaipuu ei ole perustunut (ainakaan vielä) todelliseen tarpeeseen vaan oletettuun mahdollisesti eteen tulevaan tilanteeseen - kaikkeenhan pitäisi olla varautunut?
Älytöntä, vaihtelu toki virkistää, mutta vaihtamisen keinotekoinen perustelu ei sovi köyhälle joten keskityn taas pääaiheeseen eli kuvaamiseen olemassa olevalla kalustolla. ( pari objektiivia tosin olisi hankintalistalla... )
mjuhani

Viesti Kirjoittaja mjuhani »

OskuK kirjoitti:
Magneetto kirjoitti: Onhan tämä köyhien tuskailua, D5, D500 ja D810 kaupasta, ja mietiskelyn voisi lopettaa.

Vaikka olisi neljä runkoa kassissa, niin kompromissi sekin olisi, ja voisi jopa heruttaa taas kierrettä miettiä keveämpää välineistöä ;-)
Toi on kyllä hyvin sanottu. Parempi yksi runko käytössä kuin neljä kassissa. Vielä parempi on, jos ottaa yhden hyvän kuvan tuhannen huonon sijaan.
Magneetto

Muutakin tulossa.

Nikon laittaa vaihdetta silmään vissiin...
Kiinnostava... hmmm.
http://www.techradar.com/news/photograp ... -1278354/3
Uusin tekniikka heti vaan kaikkiin malleihin ja myyntiin, hyvä juttu.
akukanka

Re: Muutakin tulossa.

Viesti Kirjoittaja akukanka »

Magneetto kirjoitti:Nikon laittaa vaihdetta silmään vissiin...
Kiinnostava... hmmm.
D820 varmaan tulee kyllä joo mutta tuo on paskapuhetta että 15fps, joku kieli poskella näitä kirjoittelee, ei mitään tekemistä todellisuuden kanssa.

42mp-54mp kennolla, vauhtia enintään 6fps, 4k video, siinä se. Pitää olla kuitenkin aika reilusti erilainen kun D5 on. Monessa mielessä ehkä kaikista parasta olisi tuon loistavan nykyisen 36mp kennon kehitysversio, siihen aukko-pari lisää kohinan puolesta ja vähän nopeutta + valaistut näppäimet mallia D5, D500 jne.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

akukanka kirjoitti:D820 varmaan tulee kyllä joo mutta tuo on paskapuhetta että 15fps, joku kieli poskella näitä kirjoittelee, ei mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Näinpä. D5/500 -rungoille on varattu tuo "speed demon"-rooli ja D8xx -sarja jää maisemakuvaukseen ja muuhun missä ei tarvita suurta maksiminopeutta.

Joku 42mpix-kenno sieltä lienee tulossa, aukon verran lisää herkkyyttä vs D810 ja sillai. Muuten ominaisuudet kuin D500:ssa (tarkennus, valaistukset, tarkennuksen korjaus, yms). Niin ja kortteina CF + XQD tai XQD + SD.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
josu1234

Viesti Kirjoittaja josu1234 »

akukanka kirjoitti:
Magneetto kirjoitti:Nikon laittaa vaihdetta silmään vissiin...
Kiinnostava... hmmm.
D820 varmaan tulee kyllä joo mutta tuo on paskapuhetta että 15fps, joku kieli poskella näitä kirjoittelee, ei mitään tekemistä todellisuuden kanssa.

42mp-54mp kennolla, vauhtia enintään 6fps, 4k video, siinä se. Pitää olla kuitenkin aika reilusti erilainen kun D5 on. Monessa mielessä ehkä kaikista parasta olisi tuon loistavan nykyisen 36mp kennon kehitysversio, siihen aukko-pari lisää kohinan puolesta ja vähän nopeutta + valaistut näppäimet mallia D5, D500 jne.
Olen samaa mieltä. Nuo 36mp pikkelssit jo riittää.
Magneetto

Mielenkiintoista nähdä onko D5:sen natiivi iso (102400) yhtä puhdas kuin D4:sen 12800, rohkenen epäillä.
Parannus olisi huikea, 3 aukkoa.
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

Magneetto kirjoitti:Mielenkiintoista nähdä onko D5:sen natiivi iso (102400) yhtä puhdas kuin D4:sen 12800, rohkenen epäillä.
En usko, kvanttielektrodynamiikka alkaa tökkiä. Jos valoa on vähän, yksittäisten fotonien satunnaisuus tuottaa ns. raekohinaa. Ainoa keino sitä vastaan on lisätä valoa keräävää pinta-alaa.
Hannu
Magneetto

hkoskenv kirjoitti:
Magneetto kirjoitti:Mielenkiintoista nähdä onko D5:sen natiivi iso (102400) yhtä puhdas kuin D4:sen 12800, rohkenen epäillä.
En usko, kvanttielektrodynamiikka alkaa tökkiä. Jos valoa on vähän, yksittäisten fotonien satunnaisuus tuottaa ns. raekohinaa. Ainoa keino sitä vastaan on lisätä valoa keräävää pinta-alaa.
Eli kennoa suuremmaksi, sehän ei käy, sitten vaihtuisi lasitkin.

Täytyy vissiin odotella sitä 810:n seuraajaa, jos siihen ympätty nämä: kääntyvä kosketusnäyttö, wifi, tarkennuksen auto-hienosäätö, hieman lisää herkkyyttä, uusin tarkennus ja +1 fps.
Onkohan jo liikaa vaadittu:)
Magneetto

Näkyy käytetyt digirungot liikkuvan aikas hyvin rajalassa ainakin, kun ei ole kuin muutama vanha käytetty nikoni myytävänä:)
Vanhakin kelpaa niukkuuden aikoina vissiin.

Nämä pro-rungot e-bay:ssä ja muualla palstoilla pysyvät ja lisääntyvät vaan, hintapyynnöt eivät ole laskeneet.

Saas nähä...
Vastaa Viestiin