Erilaiset suotimet

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
Vastaa Viestiin
nomad

Viesti Kirjoittaja nomad »

Rockford kirjoitti:
OskuK kirjoitti:Hyvä homma, ja miten pyörität suodinta vastiksen sisällä?
Vähän hankalaa, mutta onnistuu kyllä, eikä sitä tartte onneksi joka kuvaa varten erikseen pyöritellä (paitsi jos vaihtaa koko ajan pystykuvan ja vaakakuvan välillä).

Koskahan joku keksii sähköllä pyörivän pyöröpolan? Se mahdollistaisi maisemakuvauksessa monta valotusta jalustalta pyöröpola eri asennoissa täysin automaattisesti. No toki maisemakin liikkuu eikä tuosta ehkä siten olisi paljon iloa käytännössä.
Eikös vv-suoja oteta pois kun käytetään pyöräpolaa?

Kryptos mainitsee edellä Northrupin, ja taidan itsekin olla nähnyt saman videon. Pyörpolan käyttö on minulla jäänyt aika vähäisisksi syistä mitä Northrup videollaan mainitsee. Käytännössä aina saman saa aikaiseksi jälkikäsittelyssä, ja vieläpä siten, että lopputuloksen suhteen on isompi pelivara.

Laajiksena minulla on Nikonin 14-24mm. En siis ole edes harkinnut sen käyttöä laajiszoomissa. Normizoomissa pola toimii sinänsä aika ongelmattomasti.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Pola on kyllä enemmän rajoittava kuin mahdolisuuksia antava. Taivassa efektiä vain tietyillä suunnilla, ja jossain lehvästössä toinen lehti paranoo ja toinen huononee, ikkunapintoihin tarve niin harvinainen, ja usein itselläni päinvastainen: kaipaisin heijasteita lisää.

Itse asiassa pola on parhaimmillaan keskustelulaitteena: sitä on hauska kerran esitellä jollekin, joka ei ole moista nähnyt ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

nomad kirjoitti:Eikös vv-suoja oteta pois kun käytetään pyöräpolaa?
En mieluiten ota koska haluan suojella suodinta suoralta valolta jos mahdollista.

Se jäi harmittaan että Northrupin videossa ei ollut yhtään jonkun pätevän autokuvaajan kuvaa polalla ja ilman. Olen ainakin kuvitellut noissa usein käytetään polaa, vaikka ei se varmasti autojenkaan kanssa tee aina haluttua efektiä. Joskus maalipinta voi näyttää ihan epätodellisen matalta polan kanssa.

Mutta polaa aion käyttää jatkossakin jos haluan vaikka tämmösen kuvan, olkoon nyt kuinka epäluonnollinen ja postprosessissa kätevästi tehtävä efekti tahansa:

Kuva

Tottakai joskus taas vedessä on hyvä olla niitä heijastuksia, mutta silloin kun veden väri on tärkeä niin tasoittelen LR:ssä mieluummin polan pilaamaa taivasta kuin yritän saada veteen enemmän väriä. Mutta tässäkin pätee IMHO ja YMMV.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
zone6

Viesti Kirjoittaja zone6 »

OskuK kirjoitti:Pola on kyllä enemmän rajoittava kuin mahdolisuuksia antava. Taivassa efektiä vain tietyillä suunnilla, ja jossain lehvästössä toinen lehti paranoo ja toinen huononee, ikkunapintoihin tarve niin harvinainen, ja usein itselläni päinvastainen: kaipaisin heijasteita lisää.

Itse asiassa pola on parhaimmillaan keskustelulaitteena: sitä on hauska kerran esitellä jollekin, joka ei ole moista nähnyt ;-)

Polahan on aina ykkönen. Ei niiden taivaiden, vaan veden heijastusten ja vihreän sävyjen takia.
Zone VI
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

zone6 kirjoitti:
OskuK kirjoitti:Pola on kyllä enemmän rajoittava kuin mahdolisuuksia antava. Taivassa efektiä vain tietyillä suunnilla, ja jossain lehvästössä toinen lehti paranoo ja toinen huononee, ikkunapintoihin tarve niin harvinainen, ja usein itselläni päinvastainen: kaipaisin heijasteita lisää.

Polahan on aina ykkönen. Ei niiden taivaiden, vaan veden heijastusten ja vihreän sävyjen takia.
Selvä.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
Vastaa Viestiin