Miksei ole sopivan mittaista zoomia?
-
- Viesti:
Canonille löytyy myös suoraan EF 28-300 L IS USM sekä EF 35-350mm L USM superzoomit. Lienee luokkansa parhaita superzoomeja, joskaan eipä noidenkaan kuvanlaatu kaikkia tyydytä mutta ehdottomasti parasta tuossa luokassa.
*etelä-karjalan VALOKUVAPRIKAATIKENRAALI spegen armollisella ylennyksellä*
http://tonskulus.kuvat.fi/
http://tonskulus.kuvat.fi/
-
- Viesti:
Minä en etsi superzoomeja, siis 10 kertaista tai jotain vastaavaa. Etsin 5 kertaista tai jotain sellaista luokkaa. Minulla on sellainen luulo, että liian pitkä polttovälialue tekee objektiivista liian vaikeasti suunniteltavan tai valmistettavan, eikä niiden laatu ole kuitenkaan ihan riittävää. Jos pitkät zoomit olisivat riittävän hyvänlaatuisia, kuka käyttäisi primejä tai lyhkäisiä zoomeja?
-
- Viesti:
-
Harvemmin noin 4-kertaiset zoomit ovat niitä "laatu"optiikoita.
Mutta hyviä osataan tehdä kuten vaikkapa Olympus M.Zuiko ED 40-150mm f/2.8 PRO on osoittanut.
Ja taitaapa tuo Leica Vario-Elmarit-SL 24–90 mm f/2.8–4 ASPH olla mainio peli, vaikka kertoimet koputtelevat 4x rajaa... aika näyttää.
--------------------------------------------------------
Kohtuukokoinen ja koko alueeltaan erittäin hyvälaatuinen zoom olisi mitä luultavimmin 28-85 -millinen ja kiinteältä valovoimaaltaan korkeintaan f2.4.
Pidemmissä zoomeissa olen hieman ihmetellyt miksi ei jotain suosittua 4/80-200 -millistä ole päivitetty esim puoli aukkoa nopeammaksi 3.3/80-200 -versioksi. Onhan telezoomeissa yleinen yhden aukon valovoimaero aika kallis sekä optiikan kokoa lisäävä. Ja optiikassa kuin optiikassa on puolikin aukkoa joskus todella ratkaisevan riittävä...
Mutta hyviä osataan tehdä kuten vaikkapa Olympus M.Zuiko ED 40-150mm f/2.8 PRO on osoittanut.
Ja taitaapa tuo Leica Vario-Elmarit-SL 24–90 mm f/2.8–4 ASPH olla mainio peli, vaikka kertoimet koputtelevat 4x rajaa... aika näyttää.
--------------------------------------------------------
Kohtuukokoinen ja koko alueeltaan erittäin hyvälaatuinen zoom olisi mitä luultavimmin 28-85 -millinen ja kiinteältä valovoimaaltaan korkeintaan f2.4.
Pidemmissä zoomeissa olen hieman ihmetellyt miksi ei jotain suosittua 4/80-200 -millistä ole päivitetty esim puoli aukkoa nopeammaksi 3.3/80-200 -versioksi. Onhan telezoomeissa yleinen yhden aukon valovoimaero aika kallis sekä optiikan kokoa lisäävä. Ja optiikassa kuin optiikassa on puolikin aukkoa joskus todella ratkaisevan riittävä...
Less Is More
-
Taitavat olla nykyään kaikki 70-200 millisiä... Mutta asiaan. Epäilen että valmistajilla (siis käytännössä CaNikonilla) on halu tehdä ero f/2.8 sekä niiden pimeämpien objektiivien välille. 70-200mm/4 asettuu mukavasti mallistoon f/2.8 zomin ja vaihtuvavalovoimaisen 70-300mm väliin. Lisäksi 70-200mm/4 on osoittautunut myös erittäin käyttökelpoiseksi kompromissiksi spekseiltään - ei liian iso, mutta valiovoimaa silti kohtuullisesti.Tapiol2003 kirjoitti:Pidemmissä zoomeissa olen hieman ihmetellyt miksi ei jotain suosittua 4/80-200 -millistä ole päivitetty esim puoli aukkoa nopeammaksi 3.3/80-200 -versioksi. Onhan telezoomeissa yleinen yhden aukon valovoimaero aika kallis sekä optiikan kokoa lisäävä. Ja optiikassa kuin optiikassa on puolikin aukkoa joskus todella ratkaisevan riittävä...
-
- Viesti:
Minäkin kuvaan molemmilla. Zoomeissa "monipuolisuus" on hyväksi, mutta laatu pitää olla riittävä. Riittävyys taas on makuasia, mutta nykykennot parikymmenen megapikselin päälle ovat aika kriittisiä. 85, 300 ja 500 ovat mieleisiäni kiinteitä. 150-600 on kivan joustava. 24-120 jää hiukan lyhyeksi ja 70-200 jää alapäästä liian pitkäksi. Kaikkia käytän, mutta niitä ei aina viitsi kantaa mukana. 18-200 kroppirungossa on tietysti kiva polttoväliltään, mutta vähän yli vuoteen en ole käyttänyt sitä kertaakaan. Vaihtoehtona on ollut 24-120 tai 20 millinen ja kroppaus. Kroppaamalla saa parempaa laatua, joten superzoomi jää käyttämättä.Hannu KH kirjoitti:Toiset vannoo kiinteiden perään toiset itkee zoomien sopimattomuudesta...
Itse oon ainakin tytyväinen, kuvaan molemmilla.
-
- Viesti:
-
Olen tehnyt havainnon ns. normaalizoomien (puhutaan nyt kinovastaavuuksista, koska ne useimmille on kuitenkin tutumpia kuin kuvakulmat) kehityksestä, että polttovälialuetta laajentaessa valmistajat laajentavat sitä nimenomaan laajispäästä. Toista vuosikymmentä sitten normaalizoomin laajakulmapää oli 35 mm. Siitä on sitten menty 28:n kautta nykyiseen 24:ään.
Kysymys onkin, että mistä tämä ilmiö johtuu, kun se on omaan kuvaustyyliin sovitettuna kuulostaa vääränsuuntaiselta. Jos oikeasti tarvin 24:ää milliä, on tilanne yleensä kiireetön, ehtii kävellä ja sommitella ja valita kuvakulmaa, ja yleensä vaihtaa kameraankin varsinainen laajakulmaobjektiivi. Normaalizoomin kanssa kuvatessa tilanne on yleensä päinvastainen, useimmat kuvat tulee otettua välillä 45-60 mm mutta joskus ei ehdi tai voi kävellä lähemmäs kuvattavaa. Silloin olisi kätevää että niitä millejä olisi siellä toisessa päässä.
Luulin jo, että Nikkorin 24-120 VR olisi vastaus tarpeisiin, mutta lukemieni arvostelujen perustelle se on kallis laatuunsa nähden eikä mikään huippu muutenkaan. Toinen kysymys tähän liittyen, miksei Nikon tehnyt tätä objektivia vaikkapa polttovälialueeltaan suppeampana 35-120mm versiona, mutta optisesti parempana? Itselle varmaan hyvä olisi vaikka 50-150 (toki silloin 50mm pitäis olla hyvä eikä "ääripäätasoa"), mutta tiedostan toki että useimmat tahtovat edes lievän laajakulman yleisobjektiiviinsa.
Kysymys onkin, että mistä tämä ilmiö johtuu, kun se on omaan kuvaustyyliin sovitettuna kuulostaa vääränsuuntaiselta. Jos oikeasti tarvin 24:ää milliä, on tilanne yleensä kiireetön, ehtii kävellä ja sommitella ja valita kuvakulmaa, ja yleensä vaihtaa kameraankin varsinainen laajakulmaobjektiivi. Normaalizoomin kanssa kuvatessa tilanne on yleensä päinvastainen, useimmat kuvat tulee otettua välillä 45-60 mm mutta joskus ei ehdi tai voi kävellä lähemmäs kuvattavaa. Silloin olisi kätevää että niitä millejä olisi siellä toisessa päässä.
Luulin jo, että Nikkorin 24-120 VR olisi vastaus tarpeisiin, mutta lukemieni arvostelujen perustelle se on kallis laatuunsa nähden eikä mikään huippu muutenkaan. Toinen kysymys tähän liittyen, miksei Nikon tehnyt tätä objektivia vaikkapa polttovälialueeltaan suppeampana 35-120mm versiona, mutta optisesti parempana? Itselle varmaan hyvä olisi vaikka 50-150 (toki silloin 50mm pitäis olla hyvä eikä "ääripäätasoa"), mutta tiedostan toki että useimmat tahtovat edes lievän laajakulman yleisobjektiiviinsa.
-
- Viesti:
Kuviani ei ole netissä yleisesti netissä nähtävillä ja syy on tässä:
http://www.kopiosto.fi/kopiosto/teosten ... /digilupa/
Minusta on väärin, että Kopiosto tienaa myymällä minun kuviani. Ennen netissä olevat kuvani olivat kaikkien vapaasti käytettävissä, kunhan käyttäjät kertoivat käyttäneensä kuvaa. Sitä en kuitenkaan hyväksy, että joku toinen kerää maksuja sellaisista kuvistani, jotka ovat ilmaiseksi käytettävissä.
Näytän kuviani sen jälkeen, kun Kopiosto on lopettanut tuon. Siihen asti ne ovat käyttäjätunnuksen ja salasanan takana.
Minusta on väärin, että Kopiosto tienaa myymällä minun kuviani. Ennen netissä olevat kuvani olivat kaikkien vapaasti käytettävissä, kunhan käyttäjät kertoivat käyttäneensä kuvaa. Sitä en kuitenkaan hyväksy, että joku toinen kerää maksuja sellaisista kuvistani, jotka ovat ilmaiseksi käytettävissä.
Näytän kuviani sen jälkeen, kun Kopiosto on lopettanut tuon. Siihen asti ne ovat käyttäjätunnuksen ja salasanan takana.
-
- Viesti:
-
Anteeksi adapteri, mutta minä en jaksa uskoa, että kukaan pystyy tienaamaan rahaa sinun valokuvillasi. Edes vitsinä tämä ei ole kovin hauska, eikä kovin hyvä syy kuvien piilotteluun.adapteri kirjoitti:Minusta on väärin, että Kopiosto tienaa myymällä minun kuviani.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
-
- Viesti:
Netissä on miljoonia valokuvia. Ei minun kuvani siellä joukossa sen kummempaa mullistusta tee. Ei sinun, spege, eikä muidenkaan, tarvitse kuviani katsella. Katsele muiden kuvia, jos haluat.spege kirjoitti:Anteeksi adapteri, mutta minä en jaksa uskoa, että kukaan pystyy tienaamaan rahaa sinun valokuvillasi. Edes vitsinä tämä ei ole kovin hauska, eikä kovin hyvä syy kuvien piilotteluun.adapteri kirjoitti:Minusta on väärin, että Kopiosto tienaa myymällä minun kuviani.
Ja tiedän hyvin, ettei minun kuvillani kukaan ainakaan rikastu. Kun kuvat antaa ilmaiseksi, tulovirta on kohtuullisen vaatimaton. Lehdillekin kuvaan ilmaiseksi (mutta vain tilauksesta), vain suoranaiset kulut, kuten matkakulut bussilla tai polkupyörällä, veloittaen. Muutoin toimittajat hoitavat senkin osuuden uutiskuvauksesta. Mieluummin hoidan homman edullisesti kuin valitan ammattikunnan katoamisesta. (Kai arvaatte, kehen viittaan?)
-
- Viesti:
-
Älä Heli ota näitä valokuvausasioita liian vakavasti! Ja pieni sanailu adapterin kanssa ei ole mielestäni mitään kiusaamista. Tai jos on, niin adapteri on kiusannut sitten minua jo 10 vuotta! ;)Hel_NiS kirjoitti:Voisiko spege lopettaa tuon v#tun koulukiusaamisen. Se ei ole hauskaa eikä hyödytä ketään. Lopeta.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
-
- Viesti:
Riippuu ihan siitä mitä kuvaa.Niglu kirjoitti:Olen tehnyt havainnon ns. normaalizoomien (puhutaan nyt kinovastaavuuksista, koska ne useimmille on kuitenkin tutumpia kuin kuvakulmat) kehityksestä, että polttovälialuetta laajentaessa valmistajat laajentavat sitä nimenomaan laajispäästä. Toista vuosikymmentä sitten normaalizoomin laajakulmapää oli 35 mm. Siitä on sitten menty 28:n kautta nykyiseen 24:ään.
Itse koen tärkeäksi että normaalizoomi alkaa 24 mm, ja usein tilannekuvauksessa objektiivia ei ehdi vaihtaa.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
-
Kopiosto myöntää Digilupia kotimaisesta ja ulkomaisesta aineistosta, sekä edustaa myös niitä, joiden kanssa ei ole erikseen sopimusta (ompas villiä touhua).adapteri kirjoitti:Kuviani ei ole netissä yleisesti netissä nähtävillä ja syy on tässä:
Kopioston sivulta:
Eikös tuo ole tulkittavissa niin, että jos annat luvan käyttää, niin Kopiostolla ei ole asiaa puuttua (rahastaa ketään). META-tietoihin vain merkinta ja se on siinä.Tekijänoikeuslain 26 § ulottaa Kopioston luvat koskemaan myös niitä tekijöitä ja kustantajia, joita Kopiosto ei edusta suoraan valtuutuksen nojalla.
Digilupa ei koske niitä aineistoja, joihin oppilaitoksella tai opettajalla, tutkijalla tai muulla käyttäjällä on muuhun sopimukseen tai lisenssiin perustuva oikeus käyttää teosta. Näitä aineistoja saa käyttää lisenssi- tai muiden käyttöehtojen mukaisesti.
Mulla on muuten kaikissa kuvissa:
Tosin en muista enää mitä se tarkoittaa:))Creative Commons CC0 1.0 Universal
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
-
- Viesti:
Tämä ymmärtääkseni koskee vain valokuvia jotka ylittävät teoskynnyksen: https://fi.wikipedia.org/wiki/TeoskynnysJovala kirjoitti:Kopiosto myöntää Digilupia kotimaisesta ja ulkomaisesta aineistosta, sekä edustaa myös niitä, joiden kanssa ei ole erikseen sopimusta (ompas villiä touhua).
Kopioston sivulta:Tekijänoikeuslain 26 § ulottaa Kopioston luvat koskemaan myös niitä tekijöitä ja kustantajia, joita Kopiosto ei edusta suoraan valtuutuksen nojalla.
Digilupa ei koske niitä aineistoja, joihin oppilaitoksella tai opettajalla, tutkijalla tai muulla käyttäjällä on muuhun sopimukseen tai lisenssiin perustuva oikeus käyttää teosta. Näitä aineistoja saa käyttää lisenssi- tai muiden käyttöehtojen mukaisesti.
Teoskynnyksen ylittymisen vaatimuksista valokuvan suhteen on keskusteltu täällä ennenkin ja keskustelun sekä yo. wikipedialinkin perusteella mulle jäi sellainen mielikuva että mikä tahansa normikuva ei sitä automaattisesti ylitä.
Eli pitääkö tämä tulkita siten, että jos valokuvani eivät ylitä teoskynnystä ei myöskään Kopioston myymä Digilupa koske niitä mitenkään?5. Saako kaikkea netistä löytyvää aineistoa kopioida?
...
Aineiston vapaa käyttö voi myös perustua siihen, että aineisto ei yllä nk. teostasoon tai teoksen tekijänoikeus on lakannut.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB