Ruokakuvaus

Voit vapaasti kysyä jopa vähän tyhmiäkin.
attitude
Viestit: 42
Liittynyt: Elo 20, 2015 22 : 32

Viesti Kirjoittaja attitude »

Kiitos taas vinkeistä ja linkeistä.

Noita valotelttoja olen vähän katsellut, varmaan kelpo värkkejä ainakin jos haluaa syvättyjä kuvia. Jotain isompia settejä, joissa on taustat ym. niissä varmaan ei saa samalla tavalla viriteltyä. Ja jos ei hanki tolkuttoman isoa niin sinne on vähän vaikea mennä pinseteillä siirtelemään persiljan nuppuja erilaisiin asentoihin, verrattuna että kuvaa ihan vaan pöydällä..

Mites noi valot ja salamat muuten menee kasaan? Ja valoteltat? pitääkö varata oma komero noille vai meneekö ne tosi näpärästi nippuun?

Kamera kannattaa varmaan ostaa ihan suosiolla Rajalasta tms., mutta mites noi "kiinalaiset salamat", onko niitä siis edullisesti myynnissä Suomessa vai etsinkö ne nettikaupoista?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Rockford
Viestit: 7329
Liittynyt: Loka 05, 2004 10 : 06
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Softboksien kasaanmenossa on eroja, nykyään löytyy kyllä todella näppärästikin kasattavia malleja. Samoin ainakin mulla oleva valoteltta menee kyllä kasaan. Mutta onhan noissa aina askartelunsa, pienemmät boksit säilytän itse koossa kun ovat aika hitaita kasata.

Salamoja löytyy Suomestakin, vaikka Kiinasta voi ehkä saada halvemalla: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/ ... arjestelma
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
mvuori
Viestit: 2725
Liittynyt: Marras 29, 2003 13 : 50

Viesti Kirjoittaja mvuori »

Pieni huomio:
Kalustehankinnatkin riippuvat siitä, millaista ruokakuvausta aikoo tehdä ja millaisen filosofian mukaisesti.
* Jos tavoitteena ja tyylinä on arkirealismi, mitään syväterävyyskikkailua ei esimerkiksi tarvita ja valojen on syytä olla täsmälleen sellaiset kuin ne ovat keittiön tai ravintolan pöydässä.

* Idealisoiva tunnelmakuvaus taas nostaa esille annoksen avainpiirteitä muut kenties sumentaen -- tavalla, jossa tyyli on tärkeintä; ruoka muuttuu arvoesineeksi ja tekstin idealismin välineeksi. Valaistus voi olla subjektiivinen.

* Objektiivinen dokumentarismi taas standardoi olosuhteet, jotta voidaan osoittaa miltä ruoka näyttää "oikeasti". Tässäkään ei tarvita lyhyttä syväterävyyttä, mutta valokalusto on tärkeä.

* Jne...
Matti Vuori
attitude
Viestit: 42
Liittynyt: Elo 20, 2015 22 : 32

Viesti Kirjoittaja attitude »

mvuori kirjoitti:Pieni huomio:
Kalustehankinnatkin riippuvat siitä, millaista ruokakuvausta aikoo tehdä ja millaisen filosofian mukaisesti.

* Idealisoiva tunnelmakuvaus taas nostaa esille annoksen avainpiirteitä muut kenties sumentaen -- tavalla, jossa tyyli on tärkeintä; ruoka muuttuu arvoesineeksi ja tekstin idealismin välineeksi. Valaistus voi olla subjektiivinen.

* Jne...
Totta varmasti tämäkin. Sellaista "mainoskuvaus" -tyyppistä settiä olis tarkoitus tehdä. Ja vaihtelevasti; välillä ihan lähelle, välillä kauempaa, välillä syvättyä, välillä reilusti taustoja ja rekvisiittaa,...
JoeSupreme
Viestit: 294
Liittynyt: Touko 07, 2011 7 : 26
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JoeSupreme »

Itse emännän ruokajuttuja kuvailen kun se tykkää kaikkea tehdä, pääsääntöisesti aina ilman rekvisiittaa ja taustajuttuina toimii pöytäli8na ja verhot jne. Ikkunan vieressä.

Näistä lähtökohdista yrittänyt saada kelpo kuvia niin pari huomiota:

105mm sigman f2.8 macro linssi ollut paras. Pikku tele kun on croppi kennoisessa niin kuvissa näkyy vain se itse juttu. Laajemmilla tuskailin aina sitä kun on rumaa seinää tai pöytää kuvissa mutta tuolla saa paljon kapeamman alueen napattua niin kaikki on paljon vaan oaljon paremmin.

Kuvailin paljon sigman 50mm f1.4 obiskalla näitä kanssa, mutta tulee suurilla aukoilla ongelmaksi CA ja muutenkin liiallinen pehmeys ja pienillä taas ei syvätrrävyys ole tarpeeksi pieni blurraamaan taustoja pois nätisti.

Jos on tilaa niin varmaan joku kiva 2.8 valovoiman zoomi vaik 70-200 vois olla passeli sitten jos on rahaa sijoittaa tai vaikka pari kohtuu hintaista primeä
attitude
Viestit: 42
Liittynyt: Elo 20, 2015 22 : 32

Viesti Kirjoittaja attitude »

Okei, nyt aloittelija tippui taas ihan reilusti kärryiltä. Onneksi tällä palstalla edelleen saa esitellä tyhmiä kysymyksiä...

f2.8 macro siis tarkoittaa valovoimaista linssiä. Ja on sinänsä varsin hyvä hankinta tähän tarkoitukseen, eikö.

Onko Sigman tai Canonin vastaavissa linsseissä suurempia eroja? Olisiko esimerkiksi tuollainen Canon EF-S 60/1:2.8 Makro USM objektiivi hintaluokassa 499€ suurinpiirtein sellainen mitä tähän käyttöön kannattaisi miettiä?

Jos on tilaa niin varmaan joku kiva 2.8 valovoiman zoomi vaik 70-200 vois olla passeli sitten jos on rahaa sijoittaa tai vaikka pari kohtuu hintaista primeä
"prime"?? "CA"??

Objektiiveja ja runkoja näkyisi olevan aika paljon myös myynnissä käytettyinä. Mitäs olette niistä mieltä? Säästääkö sopivasti rahaa tai saa samalla rahalla vähän enemmän laatua? Kannattaako harkita vai onko uuden ostaminen kuitenkin jotenkin järkevämpää? Eikös noi laadukkaat laitteet kulu aika vähän käytössä ja laatu-kamerakaupoissa käytetyilläkin laitteilla n. 6 kk takuu??
Juha Sa
Viestit: 429
Liittynyt: Kesä 27, 2008 10 : 06

Viesti Kirjoittaja Juha Sa »

Kerro itse hieman lisää.

Mikä on normaali kuvausetäisyys ja miten suuren alueen haluat tällöin kuvaan saada.

105mm + täyskennorunko, kuvausetäisyys 110cm niin kuvaan sopii reilusti 23 sentin lautanen.

50mm + täyskennorunko, kuvausetäisyys 110cm niin kuvaan sopii tuollainen 80-100 cm alue.

50mm perusobjektiivi tai mainitsemasi 60mm makro riittää varmasti alkuun monenlaiseen ruokakuvaukseen.
attitude
Viestit: 42
Liittynyt: Elo 20, 2015 22 : 32

Viesti Kirjoittaja attitude »

moi!

Kaikista tyypilisin kuva olisi juurikin se n. 23 cm lautanen jossa 1 hengen annos.

Välillä sitten siihen extrana mukaan vähän taustoja; aterimia, viinilasin jalkoja, servettejä, mahdollisesti raaka-aineita, pippurimyllyjä tms. blurrattuna sinne taustalle. Silloin ehkä sellainen max 35 cm tavaraa kuvassa.

Jos pitäisi preferoida niin ennemmin haussa olisi kuitenkin tiiviimpiä settejä. Jäätelöpallo, muutama mansikka, pieni jälkiruoka-lautanen tms. Eli silloin ehkä vain n. 10-15 cm annoksia halkaisijaltaan.

Saiko tosta jotain tolkkua?
Juha Sa
Viestit: 429
Liittynyt: Kesä 27, 2008 10 : 06

Viesti Kirjoittaja Juha Sa »

Veikkaanpa, että 60mm makro sopii kuvauksiisi erittäin hyvin.
attitude
Viestit: 42
Liittynyt: Elo 20, 2015 22 : 32

Viesti Kirjoittaja attitude »

Juha Sa kirjoitti:Veikkaanpa, että 60mm makro sopii kuvauksiisi erittäin hyvin.
OK. Tältä se nyt tällaisen amatöörin näkökulmasta, mutta aiheesta ainoastaan googlanneena näyttää..

Ehkä sellainen keskitason Canon runko-kit ja toi kyseinen makro näin alkuun, sitten vähän opettelua ja vasta sen jälkeen niitä salamoita/softboxeja pikkuhiljaa...

Ja tietty kunnon jalusta heti alkuun..

Oiskohan toi passeli set-up näin aloittelijalle
Juha Sa
Viestit: 429
Liittynyt: Kesä 27, 2008 10 : 06

Viesti Kirjoittaja Juha Sa »

Jalusta on tärkeä varsinkin jos luonnonvalossa meinaat kuvata.

Jonkinlainen heijastin / heijastimia on hyvä olla jos valo tulee yhdestä suunnasta kuten ikkunasta. Sellainen on helppo tehdä itse, liimaat alumiinifoliota tai valkoista paperia pahville.

Kaupan vehkeetkään eivät paljon maksa, esim. http://www.digitarvike.fi/jinbei_kultah ... astin_80cm
alsalus
Viestit: 1421
Liittynyt: Elo 17, 2009 13 : 50

Viesti Kirjoittaja alsalus »

CA tarkoittaa väriaberraatiota (chromatic aberration) - eli objektiivin piirron virhettä
http://digital-photography-school.com/c ... -avoid-it/

Ongelma on varsinkin halvoissa objektiiveissa ja vanhassa optiikassa suht yleinen - mutta toisaalta kuvankäsittelyssä aika helposti korjattavissa. Yhtä kaikki tämä ilmiö tulee taatusti tutuksi, kun teet kovan kontrastin asetelmia ja kuvaat vastavaloon.

Prime taas tarkoittaa kiinteää polttoväliä, eli objektiivia jota ei voi zoomata. Yleensä prime-objektiiveissa on rutkasti parempi piirto (vähemmän esim CA:ta) ja enemmän valovoimaa kuin zoomeissa. Niillä saa siis laadukkaampia kuvia.

Käytettyä tavaraa kannattaa ostaa, kunhan vain olet selvillä mitä ostat ja keneltä. Tämä palsta on erinomainen kauppapaikka omien kokemusteni mukaan. Samoin FB:n valokuvaajan kirppis -palsta.

60 millin macro on hyvä idea, jos meinaat Canonin leiriin liittyä.
attitude
Viestit: 42
Liittynyt: Elo 20, 2015 22 : 32

Viesti Kirjoittaja attitude »

alsalus kirjoitti:CA tarkoittaa väriaberraatiota (chromatic aberration) - eli objektiivin piirron virhettä
http://digital-photography-school.com/c ... -avoid-it/

Ongelma on varsinkin halvoissa objektiiveissa ja vanhassa optiikassa suht yleinen - mutta toisaalta kuvankäsittelyssä aika helposti korjattavissa. Yhtä kaikki tämä ilmiö tulee taatusti tutuksi, kun teet kovan kontrastin asetelmia ja kuvaat vastavaloon.

Prime taas tarkoittaa kiinteää polttoväliä, eli objektiivia jota ei voi zoomata. Yleensä prime-objektiiveissa on rutkasti parempi piirto (vähemmän esim CA:ta) ja enemmän valovoimaa kuin zoomeissa. Niillä saa siis laadukkaampia kuvia.

Käytettyä tavaraa kannattaa ostaa, kunhan vain olet selvillä mitä ostat ja keneltä. Tämä palsta on erinomainen kauppapaikka omien kokemusteni mukaan. Samoin FB:n valokuvaajan kirppis -palsta.

60 millin macro on hyvä idea, jos meinaat Canonin leiriin liittyä.
Okei. Kiitos taas.

Ehkä liityn siihen Canonin leiriin ja hommaan sen 60 mm macron heti alkuun.

Sitten pientä harjoittelua ja niitä salamia sun muita pikkuhiljaa, kun huomaa mitä omassa ministudiossa sitten tarvii ja mikä toimii mitenkin.

Luulisi että niitä softboxeja ja kuvaustelttoja sun muita saa jostain lainaan/vuokrattua myös niin voi vähän harjoitella ennen kuin sijoittaa kerralla kovin merkittäviä summia.

mm. JAS ja Rajalahan tarjoaa käytettyä matskua; itsehän voin toki vertailla, mutta noin nyrkkituntumalla kannattaako teidän mielestä käyttää noiden liikkeiden käytettyjä, joihin taitaa tulla joku 6 kk takuukin, vai etsiä käytettyä kamaa täältä internetin ihmemaailmasta?
Ville^K
Viestit: 2366
Liittynyt: Syys 14, 2009 16 : 05
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville^K »

attitude kirjoitti:Sitten pientä harjoittelua ja niitä salamia sun muita pikkuhiljaa, kun huomaa mitä omassa ministudiossa sitten tarvii ja mikä toimii mitenkin.
Juuri näin! Aina kannattaa lähteä liikenteeseen minimimäärällä varusteita ja ostaa sitten lisää tarpeen mukaan.
mm. JAS ja Rajalahan tarjoaa käytettyä matskua; itsehän voin toki vertailla, mutta noin nyrkkituntumalla kannattaako teidän mielestä käyttää noiden liikkeiden käytettyjä, joihin taitaa tulla joku 6 kk takuukin, vai etsiä käytettyä kamaa täältä internetin ihmemaailmasta?
Itse olen kahtonut käytetyt kamat melkeinpä vaan hinnan perusteella. Yleensä Rahalan hinnat ovat varsin korkeat, mutta joskus sieltä tekee löytöjä ja hinta saattaa olla varsin kilpailukykyinen jos antaa jotain omaa rojua vaihdossa.

Niin ja muista postata tänne kuvia kun saat ensimmäiset aikaisiksi :)
attitude
Viestit: 42
Liittynyt: Elo 20, 2015 22 : 32

Viesti Kirjoittaja attitude »

Juuri näin! Aina kannattaa lähteä liikenteeseen minimimäärällä varusteita ja ostaa sitten lisää tarpeen mukaan.
Niin ja muista postata tänne kuvia kun saat ensimmäiset aikaisiksi :)
No ilman muuta laitetaan kuvia jakoon kun tulee ensimmäiset esittelykelpoiset :D

Mulla kävi nyt sellainen tuuri, että sain Canon EOS 60D rungon lainaan. Samoin jalustan.

Tohon voisin nyt sitten käydä etsimässä uutena tai käytettynä jonkun hyvän ruokakuvaukseen sopivan makron lainaan, vuokralle tai ostaa. Sille olisi sitten varmasti käyttöä, jos joskus tuon ko. rungon "lainaan tai ostan" omaksi tai hommaan jonkun muun. Nyt pääsee kuitenkin harjoittelemaan ja ei tarvi vielä sijoittaa kauheasti rahaa tähän projektiin..

Jos tota nyt saisi pari viikkoa tai kuukautta lainailla ja ottaisi pariksi kuukaudeksi sen lightroom + photoshop -setin niin eiköhän sitä aika paljon viisaampi olisi...

Pääsen kunnolla tuon kanssa leikkimään vasta ensi viikolla, tällä hetkellä tossa on putkena sellainen kuin sigma dc 17-50mm 1:28 ex hsm
attitude
Viestit: 42
Liittynyt: Elo 20, 2015 22 : 32

Viesti Kirjoittaja attitude »

No nyt on tullut pari viikkoa harjoiteltua lainaan saaduilla 60D ja EFS 60mm f/2.8 makrolla.

Muistahan mulla ei ole kokemusta, mutta eikös kaiken järjen mukaan tässä pitäisi olla vähintäänkin riittävä setti laadukkaaseen ruokakuvaukseen (poislukien salamien puute).

Luonnollisesti mukana myös tripodi ja Lightroomin ja Photarin sai 30 päivän testiin ilmaiseksi...

Luonnonvalolla ja parilla itse tehdyllä "heijastimella" on menty ja ihan kivaa jälkeä tulee näin aloittelijaksi ainakin.

Havaintoja:

- toi makro on kyllä aika ehdoton verrattuna kameralaukusta löytyneeseen peruslinssiin. Otin vertailukuvia ja ero oli melkoinen. Ainakin tähän mun käyttöön.

- Luulin pari viikkoa, että toi oli joku halpis marketti -järkkäri, kun omistaja suhtautui siihen niin välinpitämättömästi, mutta tollahan näyttää olevan aikamoinen kappalehinta. No, kiva sillä on ollut opetella.

Nyt sitten pitäisi päättää mitä itselle hankkii omaksi. 70D, 700D ? Valintaa onneksi helpottaa nyt merkittävästi se, että on jotain mihin verrata ja edes vähän kokemusta.

Toi makro oli kyllä tosi hyvä, mites se erottuu verrattuna 100mm makroon?

Sitten sellainen tekninen kysymys; olen kuvannut aika hyvässä päivänvalossa ja kun otan kuvan niin sekä siinä kameran näytöllä, että Lightroomissa näkyy n. sekunnin verran kaunis kirkas kuva. Sitten se sama kuva ilmestyy Lightroomiin sellaisena älyttömän pimeänä. Samanlaiseksi se jää myös kortille/levylle.

No tämä nyt on helppo korjata sekunnissa siirtämällä sitä Lightroomin tai Canonin vastaavan softan exposure -nappulaa. Mutta mitä mä nyt mokaan? Eikös niitä kirkkaita kuvia pitäis saada kameralla ihan sellaisenaankin? Ja eikös sellainen kuitenkin olisi parempi kuin järjestelmällisesti säätää sitä kuvaa koneella? Ihan nättejä niistä exposure namikan jälkeen tulee, mutta jää vähän "huijaus" -fiilis.

Softboxit tai muu studiovalaistus varmaan ratkoisi tätä asiaa, mutta eikös noin hyvällä kameralla ja putkella pitäisi nyt saada kirkkaita kuvia ihan sinänsäkin? Ja eniten tosiaan hämää se, että se kirkas kuva välähtää niin tietokoneen kuin kamerankin ruudulla sen sekunnin verran. Olen yrittänyt resetoida kaiken maailman automaattimuokkaukset sieltä Lightroomista, mutta ei...
JoeSupreme
Viestit: 294
Liittynyt: Touko 07, 2011 7 : 26
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JoeSupreme »

Melkein meinasin vastaa jotain järkevää mut sit puolesta välistä alkoi juttu joka ei tehnyt järkeä. Joten se että minkä kameran hommaat jne ei ole merkitystä ennen kuin selität tuon lightroom kuvie pinemis jutun täysin. Varsinkin jos kuvaat raw:lla ei se lightroom alkuperäistä tiedostoa muuta pimeäksi millään tavoin.

Ei edes tallenna mitään muutoksia siihen.

Jos kuva muuntuu ihan pimeäksi importin jälkeen niin sinulla on joku asetus päällä joka automaattisesti muokkaa kaikki ladatut kuvat jonkin profiilin mukaan.

Hankkiudu siitä eroon niin ei tarvii ostaa studio kamoi että saat lightroomiin valoisia kuvia
attitude
Viestit: 42
Liittynyt: Elo 20, 2015 22 : 32

Viesti Kirjoittaja attitude »

JoeSupreme kirjoitti:Melkein meinasin vastaa jotain järkevää mut sit puolesta välistä alkoi juttu joka ei tehnyt järkeä. Joten se että minkä kameran hommaat jne ei ole merkitystä ennen kuin selität tuon lightroom kuvie pinemis jutun täysin. Varsinkin jos kuvaat raw:lla ei se lightroom alkuperäistä tiedostoa muuta pimeäksi millään tavoin.

Ei edes tallenna mitään muutoksia siihen.

Jos kuva muuntuu ihan pimeäksi importin jälkeen niin sinulla on joku asetus päällä joka automaattisesti muokkaa kaikki ladatut kuvat jonkin profiilin mukaan.

Hankkiudu siitä eroon niin ei tarvii ostaa studio kamoi että saat lightroomiin valoisia kuvia
No juuri näin; en tietenkään lähde kamerakaupoille, ja tämä pitää selvittää. Koska ei tosiaankaan "tee mitään järkeä". Siksi täällä asiaa ääneen hämmästelenkin. Lightroom on tosiaan "tuoreesti" asennettu enkä ole sinne mitään profiileja rakentanut ja kaikki mahdolliset "reset settings" ym. namiskat olen painellut läpi.

Ja tää sama asia siis pätee myös jos kuvia ottaa/katsoo Canonin omalla ohjelmalla.

Ja sen mä ymmärtäisin jos mä a) en osaa tai b) sitä valoa on liian vähän. Mutta kun se kuva tosiaan näkyy kirkkaana niin kameran näytöllä kuin Lightroomissakin juurikin sen noin sekunnin verran ja peruslaadukkaaksi korjaamiseen riittää tosiaan ihan vaan sen exposure-sliderin pieni siirtäminen.

No, mä jatkan kokeiluja ja tutkimista...
alsalus
Viestit: 1421
Liittynyt: Elo 17, 2009 13 : 50

Viesti Kirjoittaja alsalus »

Kannattaa valottaa kameralla oikein. Kuvan jälkivalottaminen softalla heikentää kuvanlaatua, joskus jopa järisyttävästi kun kennolle ei ole tullut kaikkea informaatiota. Kokeile erilaisia valotusasetuksia kamerassa, pieni ylivalottaminen on Canoneilla ollut perinteisesti parempi juttu kuin alivalottaminen. Ongelma olisi helppo paikallistaa, jos saisi vähän käpistellä kameraasi - mutta valitulla kuvausohjelmalla lienee vaikutusta asiaan.

Semmoinen asia, joka kannattaa myös huomioida on, että asiaan vaikuttaa kuvaatko jpg vai raw -kuvaa. Raw-kuvassa on platkut sävyt, kun siihen ei ole tehty mitään konversiota. Kameran takatelkkari näyttää jpg-version, mutta tietokoneen ruudulla näet "todellisen kuvan".

Mutta toi 60 millin macro luultavasti soveltuu ruokakuvaukseen paremmin kuin satanen, koska vähän lyhyemmällä polttovälillä saat helpommin kuvaan mahtumaan enemmän ja syväterävyydenkin kanssa on pelivaraa enemmän. Kun millejä tulee lisää, siitä on esim hyönteiskuvauksessa enempi iloa, kun linssiä ei tarvitse viedä ihan kuvattavaan kohteeseen kiinni.
attitude
Viestit: 42
Liittynyt: Elo 20, 2015 22 : 32

Viesti Kirjoittaja attitude »

alsalus kirjoitti:Kannattaa valottaa kameralla oikein. Kuvan jälkivalottaminen softalla heikentää kuvanlaatua, joskus jopa järisyttävästi kun kennolle ei ole tullut kaikkea informaatiota. Kokeile erilaisia valotusasetuksia kamerassa, pieni ylivalottaminen on Canoneilla ollut perinteisesti parempi juttu kuin alivalottaminen. Ongelma olisi helppo paikallistaa, jos saisi vähän käpistellä kameraasi - mutta valitulla kuvausohjelmalla lienee vaikutusta asiaan.
Niinpä. Ei varmaan montaa sekuntia jollain kokeneella konkarilla menisi ongelman paikallistamiseen.. Mulla sitten päivätolkulla. Mutta kai siinäkin sitten jotain oppii.

Ja tosiaan tavoitehan on että se kuva valmistuisi sillä kameralla eikä softalla.

Taidan tehdä seuraavaksi kun pääsen kameran ääreen sellaisen tempun, että resetoin sieltä kaikki mahdolliset asetukset tehdasasetuksiin. Siellähän voi olla varsinaisen omistajan jäljiltä jotain ja sitten itse olen säätänyt siihen päälle.
alsalus kirjoitti:
Semmoinen asia, joka kannattaa myös huomioida on, että asiaan vaikuttaa kuvaatko jpg vai raw -kuvaa. Raw-kuvassa on platkut sävyt, kun siihen ei ole tehty mitään konversiota. Kameran takatelkkari näyttää jpg-version, mutta tietokoneen ruudulla näet "todellisen kuvan".
Okei, toi loi hyvä tieto! raw:ta kuvaan luonnollisesti, mutta en tiennyt että telkkarissa näkyy modattu versio...
alsalus kirjoitti:
Mutta toi 60 millin macro luultavasti soveltuu ruokakuvaukseen paremmin kuin satanen, koska vähän lyhyemmällä polttovälillä saat helpommin kuvaan mahtumaan enemmän ja syväterävyydenkin kanssa on pelivaraa enemmän.
Joo, olen kyllä ollut tyytyväinen tohon macroon ja ihan hirveästi ei taida olla vaihtoehtojakaan. Et se on vähän niinku lukittu. Sitten pitäis vaan arpoa se sopiva runko. Myyntipalstallakin näytti olevan silloin tällöin aika hyvännäköisiä diilejä..

Pitäis varmaan ylipuhua kameran ja linssin omistajat upgreidaamaan omansa ja myymään noi romppeet mulle. Tuntuu ihan toimivalta setupilta poislukien se harmaus-virhe joka varmasti korjaantuu tavalla tai toisella. ..
Vastaa Viestiin