Tarpeestahan se tietenkin lähtee. Pitää olla jokin näkemys, mihin kuvaansa haluaa viedä ilmaisullisesti.Maffer kirjoitti:Parhaiten oppii kun haluaa tehdä omalle ruudulleen jotain ja sitten selvittää miten se tehdään. Jos tarve ei kumpua omasta ruudusta niin tutoriaaleista ei ole pahemmin hyötyä - ei vaan muistu mieleen myöhemmin mitenkäs se nyt menikään ja taas avataan tutoriaali X n:n kerran.
Minulla oppimisprosessi on iteratiivinen ja praxis-lähtöinen, ts. perehdyn teoriaan joka ohjaa käytäntöä. Photoshop on niin poskettoman laaja ja monipuolinen ohjelma, että jollen olisi käynyt läpi jotakin poikkileikkausta ja toisaalta nähnyt konkreettisesti mitkä asiat ovat ylipäänsä mahdollisia, en olisi tainnut päästä alkua pidemmälle. En muista läheskään kaikkea lukemaani tai katsomaani, mutta käytyäni läpi varmasti jo kymmeniä tunteja esim. mainitsemiani Phlearnin tutoriaaleja, minulla on melko hyvä käsitys mikä on mahdollista, mutta myös - ja palatakseni siihen omaan tarpeeseen - miten mikään tekniikka ei auta ellei ole näkemystä siitä, mitä kuvalleen haluaa tehdä. Toisaalta minusta on kyllä hauska katsoa näitä suitsuttamiani Phlearnin videoita senkin takia, että ne ovat mielenkiintoisia ja innostavia. Vaikkei minulla olisikaan juuri nyt erityistä tarvetta tehdä Sci-Fi silmää tai tekolunta (sitä kuitenkin kerran kokeilin!), luovaa prosessia on vain pirun hauska seurata, ja jossakin vaiheessa siitä on varmaankin hyötyä.
Kaikkea läpikäymääni en vieläkään muista, mutta kun katson kuvaani ja minulla on näkemys mitä haluan sille tehdä, vaikken muistaisikaan tarvittavan tekniikan vaiheita, muistan todennäköisesti nähneeni jotakin sen tapaista tehdyn jossakin tutoriaalissa. Se helpottaa ns. luomisen tuskaa, kun minulla on jokin muistikuva siitä miten edetä, tai mistä löydän lisätietoa. Tavoitteeni ja sen saavuttamisen edessä ei ole ylipääsemätön Hadrianuksen valli, miltä se alkumetreillä Photoshopin kanssa hetkittäin tuntui. Joudun ehkä palaamaan kirjoihin tai katsomaan jonkun tutoriaalin uudelleen, mutta tiedän suunnilleen mistä sen löytää, ja pääsen eteenpäin melko nopeasti ilman, että luova into tyrehtyy tiedon puutteeseen.
Oppiminenhan on luonnollisesti yksilöllinen prosessi. Kaikki eivät opi samalla tavalla ja samoja oppimismenetelmiä käyttäen. Näissä foorumivinkeistä voi saada lyhyen katsauksen siihen miten eri ihmiset ovat opetelleet ja oppineet, ja mitä lähteitä on käytettävissä. Hiljalleen se omakin tyyli sitten rakentuu.