Mielipidettä, kumpi macro: Sigma 150 tai 180?

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Jappee

Viesti Kirjoittaja Jappee »

Itse olen tykännyt Sigman 180mm OS:stä. Vähän painavahan se on ja vaatii kunnon jalustan. Olen käyttänyt tuota isolla ja pienellä kennolla. Isolla kennolla makrona ihan sopiva polttoväli ja pienellä kennolla aika sopiva tele. Pienellä kennolla tuo on vähän "pitkä" polttoväli makroiluun.

Tuossa 180 millisessä suodin kierre on 86mm, joten ehkä siihen on vaikea saada kiinnitysrengasta rengassalamalle, jota kysyjällä lienee ajatus käyttää...
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
KTH

Viesti Kirjoittaja KTH »

Tuli ostettua Sigma 150mm f/2.8 EX DG APO HSM Macro kun oli uudenveroinen halvalla Rajalan poistomyynnissä. Ikäväkseni tuomasin ettei Canonin jatkeet käy tuohon.
Kumpi toimii tuossa paremmin Sigman vai Kenkon 1.4x jatke ? Kannaako harkita myös 2x jatkeen ostoa?
Jappee

Onko sinulla canonin II- vai III-version telejatke? Paljostako jatkeen kiinni saaminen jää puuttumaan?
KTH

Viesti Kirjoittaja KTH »

II-versio,ihan reilusti 3-4mm puuttuu.
Jappee

Sigman uuden sarjan jatkeet voisi sitten olla vaihtoehto. Tosin niissäkin taitaa linssi vähän tulla ulos objektiivin puolelle. Sigman vanhat TC:t taisi olla aika heikkoesitys noihin uudempiin verrattuna.

Rapalalla varmaan pääsee molempia em. testaamaan ja jos heillä on Kenkoa, niin sitäkin voi verrata käytännössä.
KTH

Viesti Kirjoittaja KTH »

Ainakin Digitarvikkeen sivujen mukaan nuo uudet Sigman jatkeet toimii vaan muutamalla uusimmalla Sigman objektiivilla,ei näillä vanhemmilla.
Jappee

Sitä Sigmankin sivut jotenkin epäsuorasti kertoo: http://www.sigmaphoto.com/teleconverter-compatibility

Tosin itse epäilen, että ne toimii muillakin objektiiveilla ilman mitään ongelmia. Olisi outoa, jos esim. TC:n firmwaressa olisi joku objektiivin tunnistus ja esto että TC ei toimi muilla objektiiveilla.

Itse kävisin kaupassa kokeilemassa toimisiko nuo uudet TC:t ja samalla voi kokeilla miten vanhemmat toimii & vertailla tuloksia Kenkoon.
murmelt

Viesti Kirjoittaja murmelt »

KTH kirjoitti:Ainakin Digitarvikkeen sivujen mukaan nuo uudet Sigman jatkeet toimii vaan muutamalla uusimmalla Sigman objektiivilla,ei näillä vanhemmilla.
Testasin, TC-1401 toimii kyllä myös Tamron 70-300:sen kanssa. Riippuu siitä, ottaako jatkeen linssi osumaa objektiivin sisäpäähän.
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12725876

Tuossa pari kuvaa. Saattaa mahtua.
http://static.pleer.ru/review_photo/197 ... %D0%BD.jpg
http://www.ephotozine.com/articles/sigm ... 391398.jpg
KTH

Viesti Kirjoittaja KTH »

Kävin paikallisessa Rajalassa kyselemässä. TC-1401 ei käy tuohon minun macroon,ei uppoa tarpeeksi syvälle.Kenkoa tai vanhempaa Sigman jatketta ei ollut hyllyssä niin ei voinut niitä kokeilla.
Tuntuu noiden laatu olevan muutenkin sen verran vaihtelevaa että taidan unohtaa jatkeet kokonaan ja pärjätä ilman.
Toki jos jollain on hyvä piirtoinen käypäinen jatke myynnissä niin voi tarjota.
murmelt

KTH kirjoitti:Kävin paikallisessa Rajalassa kyselemässä. TC-1401 ei käy tuohon minun macroon,ei uppoa tarpeeksi syvälle.Kenkoa tai vanhempaa Sigman jatketta ei ollut hyllyssä niin ei voinut niitä kokeilla.
Häh? Eikös juuri se ole ongelma, että uppoaa liian syvälle ja ottaa osumaa? Kenkohan ei uppoa ollenkaan.
http://photo.stackexchange.com/question ... cro-lenses
KTH

Viesti Kirjoittaja KTH »

Tuli vissiinkin asia huonosti ilmaistua,eli juurikin jatke ottaa takalinssiin kiinni eikä mene paikoilleen.
murmelt

OK Mutta kokeilitteko tosiaan, että TC-1401 ei sovi? Se uppoaa kuitenkin selvästi vähemmän syvälle kuin Canonin 1,4x extenderit.
KTH

Viesti Kirjoittaja KTH »

Upposi vähän syvemmälle kun canonin jatke mutta n. pari milliä jäi silti kantamaan.
tepposal

Viesti Kirjoittaja tepposal »

Mulla on se Kenkon uudempi 1.4x jatke ja tarkennus ei toimi Sigman 150mm OS:n kanssa. AF vaan hakkaa. Tämä siis Nikonilla. Kenko toimi moitteettomasti Nikkor 105mm VR makron kanssa ja hyvin tuloksin.
karpaasi68

Viesti Kirjoittaja karpaasi68 »

Anttilassa oli nyt edullisesti 150mm sigma.Kumpaa suositteliste sigmaa vai canonin omaa 100mm f2.8 is usm l
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

karpaasi68 kirjoitti:Anttilassa oli nyt edullisesti 150mm sigma.Kumpaa suositteliste sigmaa vai canonin omaa 100mm f2.8 is usm l
Molemmat ovat aivan huippuja... itse tekisin valinnan pelkästään polttovälin perusteella.
--------
Aves!
karpaasi68

Hinnoiltaan menisi aika lailla samoihin kun sigmasta saisi alv:n pois.Canon vähän kevyenpi mutta en tiedä sitten onko sillä merkitystä
Sakke_K

Viesti Kirjoittaja Sakke_K »

On sillä merkitystä, eli jos et välttämättä kaipaa just 150mm niin yleiskäytössä 100mm on ehkä se parempi vaihtoehto. Itse kaikki makrot täyskennossa käyttäneenä palaan tuohon 90-100 milliin kuitenkin selvästi herkimmin :-)
--------
Aves!
jka71
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jka71 »

Sakke_K kirjoitti:
karpaasi68 kirjoitti:Anttilassa oli nyt edullisesti 150mm sigma.Kumpaa suositteliste sigmaa vai canonin omaa 100mm f2.8 is usm l
Molemmat ovat aivan huippuja... itse tekisin valinnan pelkästään polttovälin perusteella.
Samaa mieltä.

Minulla on molemmat. Sigma on perhosretkillä matkassa. Canonin makrolla kuvaan kun innostun kuvaamaan muita kohteita tai sitten kun päiväperhoset ovat helpommin lähestyttävissä.
karpaasi68

Canoniin ei taida sitten saada telejatketta jos lisää millejä kaipaa.Vai saako?
Vastaa Viestiin