Sony Distagon T* FE 35mm 1.4f ZA

Objektiivit, filtterit, loitot jne.
Shuko
Viestit: 1963
Liittynyt: Touko 14, 2007 11 : 16

Viesti Kirjoittaja Shuko »

Munt kirjoitti:Mitenkäs tarkennus ZE makrolla sinne 10-20 metriin onnistuu?
Rehellisesti täytyy sanoa, että en tiedä. Olen ostanut ko. lasin juurikin makroiluun (perhoset ja korennot lähinnä). Siinä tarkennusta jeesaa suurennosavustin tosi paljon. Muut kuvausetäisyydet ovat vähemmän kuin tuo 10m, esim. tämän tapaisia (joo joo, tiedän sanomattakin, että kuva on ideatonta *sensuroitu*, ja siinä on rasteria, posteria, huonot väriliut, shuttershockit yms. mitä sonykuviin kuuluu):

Kuva
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

Shuko kirjoitti:
Munt kirjoitti:Mitenkäs tarkennus ZE makrolla sinne 10-20 metriin onnistuu?
Rehellisesti täytyy sanoa, että en tiedä. Olen ostanut ko. lasin juurikin makroiluun (perhoset ja korennot lähinnä). Siinä tarkennusta jeesaa suurennosavustin tosi paljon. Muut kuvausetäisyydet ovat vähemmän kuin tuo 10m, esim. tämän tapaisia (joo joo, tiedän sanomattakin, että kuva on ideatonta *sensuroitu*, ja siinä on rasteria, posteria, huonot väriliut, shuttershockit yms. mitä sonykuviin kuuluu):
Onhan noita Makro Planareita arvosteltu hiukan siitä, että tarkennusrinkula on niin makroalueelle optimoitu, että 1 m - ääretön välillä on rinkulan kääntöä aika naftisti tarjolla. Mulla oli ZF.2 Makro Planar 50/2 kanssa aikoinaan A7R:ssä pari kk ennenkuin FE 55/1.8 tuli myyntiin ja allekirjoitan tuon. Todella mukava tuo oli fokusoida EVF:llä, mutta pitkillä etäisyyksillä rinkula voisi olla parempikin. APO Sonnar 135/2 sen sijaan on omaan näppiin jotakuinkin täydellinen, kun Otusta en ole konkurssiriskin takia edes kokeilla.
Shuko
Viestit: 1963
Liittynyt: Touko 14, 2007 11 : 16

Viesti Kirjoittaja Shuko »

Onhan se harmillista, että makro on optimoitu makroksi. ;) Kuten sanoit, muuhun käyttöön on 135APO.
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

Shuko kirjoitti:Onhan se harmillista, että makro on optimoitu makroksi. ;) Kuten sanoit, muuhun käyttöön on 135APO.
Tuo 100/2 on kyllä just omiaan siihen, kun tuo kaveri tuota kumikalaa miljöössä viskelee, kun täydellä aukolla se kuitenkin potkii siiman ilmassa irti taustasta ja nostaa itse kohdetta älyttömän hyvin. Jos yksikään af lasi toimisi samoin, niin mä omistaisin sen jo. Tässä ei harmita muu kuin se, että tarkennusrinkulan toiminta miljöökuvauksessa on jyrkkää ja äkkinäistä ja canonin etsimestä ei oikeasti näe missä tarkennus on silloin, kun taustan pehmeys ei nosta tarkennustasoa esiin, kuten lähikuvauksessa käytännössä tapahtuu. Se tietenkin korostaa tarkennuksen puutteita, jos pitää korjata sitä koko ajan, mutta mikäli homma toimii A7 kanssa livenä kuin vettä vaan, niin sittenhän asia on tottumiskysymys. Itse tykkään kuitenkin 85mm 1.4 C/Y Planarista ja sillä tarkentamisesta tosi paljon, kun tuntuma on hyvä ja välyksetön. Pitäisi kokeilla miten hyvä sillä on tarkentaa A7 kanssa ja verrata 100/2 makroon, niin tietäisi mistä pojat oikein puhuu... :)

..
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

Munt kirjoitti:
Shuko kirjoitti:Onhan se harmillista, että makro on optimoitu makroksi. ;) Kuten sanoit, muuhun käyttöön on 135APO.
Tuo 100/2 on kyllä just omiaan siihen, kun tuo kaveri tuota kumikalaa miljöössä viskelee, kun täydellä aukolla se kuitenkin potkii siiman ilmassa irti taustasta ja nostaa itse kohdetta älyttömän hyvin. Jos yksikään af lasi toimisi samoin, niin mä omistaisin sen jo. Tässä ei harmita muu kuin se, että tarkennusrinkulan toiminta miljöökuvauksessa on jyrkkää ja äkkinäistä ja canonin etsimestä ei oikeasti näe missä tarkennus on silloin, kun taustan pehmeys ei nosta tarkennustasoa esiin, kuten lähikuvauksessa käytännössä tapahtuu. Se tietenkin korostaa tarkennuksen puutteita, jos pitää korjata sitä koko ajan, mutta mikäli homma toimii A7 kanssa livenä kuin vettä vaan, niin sittenhän asia on tottumiskysymys. Itse tykkään kuitenkin 85mm 1.4 C/Y Planarista ja sillä tarkentamisesta tosi paljon, kun tuntuma on hyvä ja välyksetön. Pitäisi kokeilla miten hyvä sillä on tarkentaa A7 kanssa ja verrata 100/2 makroon, niin tietäisi mistä pojat oikein puhuu... :)
..
Nimenomaan noissa ZE Zeiss:eissä se sähköinen aukon säätö ja mahdollisuus fokusoida Sony:issä aukko levällään valitusta aukosta riippumatta tekee hommasta vielä pari pykälää helpompaa/hauskempaa kuin tyhmänä adaptoitujen lasien kanssa. IMO focus zoom nimenomaan loistaa kun on mahdollisuus tarkentaa täydellä aukolla, viimeksi eilen tätä APO:lla mehustelin kun suht. heikossakin valossa sisätiloissa tuolla vaan osuu kun EVF pysyy kohinattomana.
Munt
Viestit: 9998
Liittynyt: Joulu 31, 2008 3 : 23

Viesti Kirjoittaja Munt »

tn1krr kirjoitti:
Munt kirjoitti:
Shuko kirjoitti:Onhan se harmillista, että makro on optimoitu makroksi. ;) Kuten sanoit, muuhun käyttöön on 135APO.
Tuo 100/2 on kyllä just omiaan siihen, kun tuo kaveri tuota kumikalaa miljöössä viskelee, kun täydellä aukolla se kuitenkin potkii siiman ilmassa irti taustasta ja nostaa itse kohdetta älyttömän hyvin. Jos yksikään af lasi toimisi samoin, niin mä omistaisin sen jo. Tässä ei harmita muu kuin se, että tarkennusrinkulan toiminta miljöökuvauksessa on jyrkkää ja äkkinäistä ja canonin etsimestä ei oikeasti näe missä tarkennus on silloin, kun taustan pehmeys ei nosta tarkennustasoa esiin, kuten lähikuvauksessa käytännössä tapahtuu. Se tietenkin korostaa tarkennuksen puutteita, jos pitää korjata sitä koko ajan, mutta mikäli homma toimii A7 kanssa livenä kuin vettä vaan, niin sittenhän asia on tottumiskysymys. Itse tykkään kuitenkin 85mm 1.4 C/Y Planarista ja sillä tarkentamisesta tosi paljon, kun tuntuma on hyvä ja välyksetön. Pitäisi kokeilla miten hyvä sillä on tarkentaa A7 kanssa ja verrata 100/2 makroon, niin tietäisi mistä pojat oikein puhuu... :)
..
Nimenomaan noissa ZE Zeiss:eissä se sähköinen aukon säätö ja mahdollisuus fokusoida Sony:issä aukko levällään valitusta aukosta riippumatta tekee hommasta vielä pari pykälää helpompaa/hauskempaa kuin tyhmänä adaptoitujen lasien kanssa. IMO focus zoom nimenomaan loistaa kun on mahdollisuus tarkentaa täydellä aukolla, viimeksi eilen tätä APO:lla mehustelin kun suht. heikossakin valossa sisätiloissa tuolla vaan osuu kun EVF pysyy kohinattomana.
Canonin suuri etu makrokuvauksessa on mahdollisuus kytätä etsimestä ilman patterien kulumista sitä ratkaisevaa hetkeä. Itse kuvailen paljon hyönteisiä niin, että seuraan niiden elämää ja lauon silloin, kun otus lähtee lentoon tai tekee jotain erikoista. Sony A7 runkoihin pitäisi ehdottomasti saada ulkoinen virtalähde tai paremmat akut, jotta voisi vetää tunnin kahden settejä putkeen pelkäämättä kameran sammumista juuri silloin, kun pitäisi alkaa kuvaamaan.

..
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

Munt kirjoitti:
tn1krr kirjoitti:
Munt kirjoitti: Tuo 100/2 on kyllä just omiaan siihen, kun tuo kaveri tuota kumikalaa miljöössä viskelee, kun täydellä aukolla se kuitenkin potkii siiman ilmassa irti taustasta ja nostaa itse kohdetta älyttömän hyvin. Jos yksikään af lasi toimisi samoin, niin mä omistaisin sen jo. Tässä ei harmita muu kuin se, että tarkennusrinkulan toiminta miljöökuvauksessa on jyrkkää ja äkkinäistä ja canonin etsimestä ei oikeasti näe missä tarkennus on silloin, kun taustan pehmeys ei nosta tarkennustasoa esiin, kuten lähikuvauksessa käytännössä tapahtuu. Se tietenkin korostaa tarkennuksen puutteita, jos pitää korjata sitä koko ajan, mutta mikäli homma toimii A7 kanssa livenä kuin vettä vaan, niin sittenhän asia on tottumiskysymys. Itse tykkään kuitenkin 85mm 1.4 C/Y Planarista ja sillä tarkentamisesta tosi paljon, kun tuntuma on hyvä ja välyksetön. Pitäisi kokeilla miten hyvä sillä on tarkentaa A7 kanssa ja verrata 100/2 makroon, niin tietäisi mistä pojat oikein puhuu... :)
..
Nimenomaan noissa ZE Zeiss:eissä se sähköinen aukon säätö ja mahdollisuus fokusoida Sony:issä aukko levällään valitusta aukosta riippumatta tekee hommasta vielä pari pykälää helpompaa/hauskempaa kuin tyhmänä adaptoitujen lasien kanssa. IMO focus zoom nimenomaan loistaa kun on mahdollisuus tarkentaa täydellä aukolla, viimeksi eilen tätä APO:lla mehustelin kun suht. heikossakin valossa sisätiloissa tuolla vaan osuu kun EVF pysyy kohinattomana.
Canonin suuri etu makrokuvauksessa on mahdollisuus kytätä etsimestä ilman patterien kulumista sitä ratkaisevaa hetkeä. Itse kuvailen paljon hyönteisiä niin, että seuraan niiden elämää ja lauon silloin, kun otus lähtee lentoon tai tekee jotain erikoista. Sony A7 runkoihin pitäisi ehdottomasti saada ulkoinen virtalähde tai paremmat akut, jotta voisi vetää tunnin kahden settejä putkeen pelkäämättä kameran sammumista juuri silloin, kun pitäisi alkaa kuvaamaan.

..
A7S:n myötä external powereita on onneksi tullut myös muilta kuin kiinan hikipajoilta. Kokeilin aikoinaan jotain ebay-versiota ja kamera halusi välillä sammuttaa itsensä ==> ei jatkoon. Muttä esim. tälläisellä saa yli 6x keston vakioakkuun verrattuna

http://www.bhphotovideo.com/c/product/1 ... y_for.html
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

CP+:sta videota. Näkyy tosiaan olevan manuaalisessa aukkorenkaassa lukitus "A" asentoon joka oletettavasti tarkoittaa sähköistä säätöä. Eikös Nikon mountin Zf-Zeisseissä ole vähän sama juttu? Clickless aperture-moodin kanssa palvellee aika kivasti sekä video että stillikuvaajia

https://vimeo.com/119520819

Tuossa uudessa FE 90/2.8 G makrossa on putkassa mielenkiintoinen AF/MF kytkin, joka MF moodissa näyttäisi menevän täysin manuaaliseksi etäisyysasteikkoinen kaikkineen. Makrossa ihan kiva feature normaalin E Mountin focus-by-wire sijaan

https://www.youtube.com/watch?v=ZHax6M8 ... PFcG89bJmF
Maffer
Viestit: 22671
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Noniin jos noihin todella saa tehtyä manuaalisen tarkennuksen niin miksei se ole käytössä vaika 16-35:ssa? Se focus-by-wire on ihan saatanan keksintö.
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

Maffer kirjoitti:Noniin jos noihin todella saa tehtyä manuaalisen tarkennuksen niin miksei se ole käytössä vaika 16-35:ssa? Se focus-by-wire on ihan saatanan keksintö.
Veikkaan että syinä koko, hinta ja historia. Nex:hän sai alkunsa paljon low end:immästä kamasta kuin nykymallisto ja focus by wire ja ainostaan sähköinen aukon hallinta on ollut kaikissa laseissa näihin kahteen uutukaiseen mennessä. Onkos tuollaista etäisyysasteikkoa ennen tätä Sonyn makroa ennen kauheasti AF-laseissa nähty?
Maffer
Viestit: 22671
Liittynyt: Elo 20, 2008 17 : 32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Onhan se, Zeiss 16-35/2.8:ssa on etäisyysasteikko.
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

Maffer kirjoitti:Onhan se, Zeiss 16-35/2.8:ssa on etäisyysasteikko.
Joo, olihan mullakin 85/1.4:ssa samanlainen kurkkausikkuna ja Canonin makrossa on edelleen. Toi uuden makron rakenne on vaan aika mielenkiintoinen, kun se näyttäisi muuttuvan manuaalimoodissa päällepäin kuin täysin mekaaniseksi MF-lasiksi putkeen painettuine asteikkoineen. Jää nähtäväksi saako sillä oikean MF-lasin tuntumankin eli olisko se oletettava focus-by-wire stepped motor ohitettavissa täysin ja rakenne lukittavissa täysin manuaaliseksi; makrossa toi ois aika kova ominaisuus. Sony Zeiss A Mount AF-lasissa ja oikeassa Zeissin MF-lasissa on kuitenkin aika eri valtakuntaa tuo fokusrenkaan tuntuma vaikka molemmat tuollaisen lerpun focus by wiren päihittävätkin.
jantjuha
Viestit: 255
Liittynyt: Tammi 17, 2014 9 : 08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jantjuha »

Noniin, virallisesti julkaistu:

http://www.sonyalpharumors.com/sr5-firs ... 1699-euro/

Itse skippaan nyt kuitenkin tämän julkaisun ja kokeilen peilittömyyttä Samsungin leirissä. Katsotaan taas jonkun ajan päästä, josko tulee ikävä takaisin täyskennoon ja primeihin, sekä mitä runkoa sitten on tarjolla tuon kaveriksi. NX1 on ergonomialtaan ja muilta spekseiltään sen verran paljon kovempi värkki, etten malttanut olla tarttumatta saamaani hyvään tarjoukseen, yhdistettynä myös kehuja saaneeseen 16-50 f2-2.8 -zoomiin :)
https://www.strobotti.com

Sony A7III+A7rII | Batis 85mm f1.8 | Sony 35mm f1.4 | Samyang AF 14mm f2.8 | Sony 24-70 f2.8 GM | Sigma 105mm f2.8 macro
jantjuha
Viestit: 255
Liittynyt: Tammi 17, 2014 9 : 08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jantjuha »

https://www.strobotti.com

Sony A7III+A7rII | Batis 85mm f1.8 | Sony 35mm f1.4 | Samyang AF 14mm f2.8 | Sony 24-70 f2.8 GM | Sigma 105mm f2.8 macro
aikaarska
Viestit: 12987
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

jantjuha kirjoitti:Piirtää kyllä nätisti:

http://www.stevehuffphoto.com/2015/03/0 ... -thoughts/
Yep ;-)

http://slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/1787

The new Sony FE 35mm ƒ/1.4 Zeiss lens is another fantastic prime lens for the Sony A7-series cameras, and it gives shooters an excellent, general-purpose wide-angle focal length perspective that's great for travel and street photography as well as portraits. Unlike the earlier 35mm ƒ/2.8 lens, which was at a bit of a disadvantage compared to the brighter ƒ/1.4-2.0 full-frame 35mm lenses from other manufacturers, Sony has now brought a 35mm ƒ/1.4 lens to the FE-mount for those photographers who demand top-notch low-light capabilities and improved subject isolation and background blur.

Overall, Sony has produced yet another very good lens for the A7-series cameras -- a super-solid lens with excellent build quality, a nice feel and great image quality. Sure, it's significantly larger, heavier and more expensive than the earlier FE 35mm ƒ/2.8 lens, but if you're a professional or advanced enthusiast photographer in need of a superior low-light lens for the your full-frame Sony mirrorless camera, this is the one to consider.

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

Testattu tärisevällä A7R:llä, mutta LLoyd:in tapauksessa tuntuu olevan rakkautta ensisilmäyksellä. Subipuolella hypetetään jotakuinkin kaikkea mahdollista. Eiköhän sieltä ne kompromissitkin ala löytyä, mutta ensireaktio oli käsittämättömän positiivinen...

http://diglloyd.com/blog/2015/20150407_ ... raits.html
aikaarska
Viestit: 12987
Liittynyt: Joulu 06, 2004 6 : 41

Viesti Kirjoittaja aikaarska »

tn1krr kirjoitti:Testattu tärisevällä A7R:llä, mutta LLoyd:in tapauksessa tuntuu olevan rakkautta ensisilmäyksellä. Subipuolella hypetetään jotakuinkin kaikkea mahdollista. Eiköhän sieltä ne kompromissitkin ala löytyä, mutta ensireaktio oli käsittämättömän positiivinen...

http://diglloyd.com/blog/2015/20150407_ ... raits.html
En ihmettele yhtään. Objektiivihan vaikuttaa lähes täydelliseltä. Mielestäni muutenkin kinokennoinen yhdessä 35/1.4 objektiivin kanssa saavuttaa yhden lopullisista täyttymyksistä mitä tulee formaatin ja optiikan yhteispeliin. Vieläkun funtsii miten ihanteelliseen kokoon tämä kaikki on saatu (siis yhdistelmänä).

Tässä Sony on kyllä oikeilla jäljillä (kuten oli jo julkistaessaan erinomaisen Zeiss 24/1.8:n APS-C peilittömälle aikoinaan).

'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
tn1krr
Viestit: 1174
Liittynyt: Tammi 08, 2013 13 : 10

Viesti Kirjoittaja tn1krr »

aikaarska kirjoitti:
tn1krr kirjoitti:Testattu tärisevällä A7R:llä, mutta LLoyd:in tapauksessa tuntuu olevan rakkautta ensisilmäyksellä. Subipuolella hypetetään jotakuinkin kaikkea mahdollista. Eiköhän sieltä ne kompromissitkin ala löytyä, mutta ensireaktio oli käsittämättömän positiivinen...

http://diglloyd.com/blog/2015/20150407_ ... raits.html
En ihmettele yhtään. Objektiivihan vaikuttaa lähes täydelliseltä. Mielestäni muutenkin kinokennoinen yhdessä 35/1.4 objektiivin kanssa saavuttaa yhden lopullisista täyttymyksistä mitä tulee formaatin ja optiikan yhteispeliin. Vieläkun funtsii miten ihanteelliseen kokoon tämä kaikki on saatu (siis yhdistelmänä).

Tässä Sony on kyllä oikeilla jäljillä (kuten oli jo julkistaessaan erinomaisen Zeiss 24/1.8:n APS-C peilittömälle aikoinaan).
Lloyd:hän ei anna mitään credittiä paketin koosta tai siitä että tuo olisi jollain tavalla erikoisen hieno sensorikoko + mm + nopeus kombinaatio. Subipuolella on melko yksityiskohtaisesti testattuna varmaan ainakin 5 eri 35/1.4:sta kinossa. Tuota taustaa vasten tuo innostus yllättää, vielä kun kaveri on välillä purkanut melkoista turhautumista tuohon shutter shock:iin ja RAW-juttuihin.

Mielenkiinnolla odotan tuon täyttä testiä, esim. field curvature:a en ole oikein kenenkään muun nähnyt analysoivan samalla tasolla kuin tuolla tehdään kaikille laseille.
Vastaa Viestiin