Tuli semmonen kumma Déjà Vu ;)...Frequnator kirjoitti:Mistä muuten epäilit olevan manuaalilinssi vai katsoitko metadatasta kun aukon koko puuttuu?
Millä parasta jpeg kuvaa ilman käsittelyä??
-
- Viesti:
Re: Millä parasta jpeg kuvaa ilman käsittelyä??
-
Aihe vanha, mutta sopinee hyvin aiheeseen:The Great JPEG Shootout! (Canon, Nikon, Sony, Fuji, iPhone, Pentax, Olympus, Panasonic)
Viimeksi muokannut Opamatti, Marras 18, 2016 13 : 31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viesti:
-
Millaisia kokemuksia teillä on Olympuksen OM-D M10 mallista.
Itse olen nyt käyttänyt ko. kameraa 2 vuotta ja hiukan kiinnostaisi palata Nikonin leiriin. Niillä kun tuli kuvattua aika pitkään.
Tämä herätys siis tuli kun kuvailin poikani ristiäisiä omalla Olyllä ja testimielessä siskon Nikonilla, se oli kyllä täyden kennon kamera...
Mutta kuinka paljon Olympuksen JPG-kuvaa pystyy parantamaan noilla asetustusten hieromisella, vai kannattaako marssia suosista Rajalan tiskille. :)
Itse olen nyt käyttänyt ko. kameraa 2 vuotta ja hiukan kiinnostaisi palata Nikonin leiriin. Niillä kun tuli kuvattua aika pitkään.
Tämä herätys siis tuli kun kuvailin poikani ristiäisiä omalla Olyllä ja testimielessä siskon Nikonilla, se oli kyllä täyden kennon kamera...
Mutta kuinka paljon Olympuksen JPG-kuvaa pystyy parantamaan noilla asetustusten hieromisella, vai kannattaako marssia suosista Rajalan tiskille. :)
-
Etköhän pärjää vielä vuoden*. Muutenkin se hiukan riippuu objektiiveista että mikä järjestelmä on paras. Olympus tarjoaa mielenkiintoisen ratkaisun reissuun kun yhdistää sopivan rungon vaikka 12-100mm 4.0. Ei tuollaiselle yhdistelmälle ole mitään vastinetta muilla. Sitten tilanne muuttuu kun lähdetään enemmän sille maffer linjalle. Ja tällöin ei oikein se jpg ole ratkaisu.Ohiampuja kirjoitti:Millaisia kokemuksia teillä on Olympuksen OM-D M10 mallista.
*Tällä hetkellä Nikon ongelma on, että mallit on vanhoja ja hinnoittelu kuitenkin liian korkea.
-
Millähän tavalla hinnoittelu on liian korkea, jos Nikonin kahta D610 ja D750 täyskennoa saa Olympuksen uutuuden hinnalla ja D610:en saa vielä objektiivin kaupanpäälle. Kuvanlaadussa lienee taas ihan tarpeeksi eroa M4/3:en vaikka kenno olisikin "vanhaa mallia". Itse odotin Olympuksen uutuudelta vähän parannusta kuvanlaatuun, niin se olisi edes jotenkin perustellut järjetöntä hintalappua. Sen sijaan EM-5:n hinta on nyt erittäin kohdillaan ominaisuuksiin ja kuvanlaatuuun nähden. Se kulkee reissussa mukana ja kun "ylihinnoiteltu" D7200 vähän huokenee, niin sen luultavasti hommaan luontokuvailuun...emerik kirjoitti:Etköhän pärjää vielä vuoden*. Muutenkin se hiukan riippuu objektiiveista että mikä järjestelmä on paras. Olympus tarjoaa mielenkiintoisen ratkaisun reissuun kun yhdistää sopivan rungon vaikka 12-100mm 4.0. Ei tuollaiselle yhdistelmälle ole mitään vastinetta muilla. Sitten tilanne muuttuu kun lähdetään enemmän sille maffer linjalle. Ja tällöin ei oikein se jpg ole ratkaisu.Ohiampuja kirjoitti:Millaisia kokemuksia teillä on Olympuksen OM-D M10 mallista.
*Tällä hetkellä Nikon ongelma on, että mallit on vanhoja ja hinnoittelu kuitenkin liian korkea.
-
Joillekin se täyskenno on uskonto ja toisille ei niinkään. Hinnoittelun suhteen aina voi pohtia, mutta eiköhän kyseisen kameran hinta tipu alaspäin.ruutu kirjoitti:Millähän tavalla hinnoittelu on liian korkea, jos Nikonin kahta D610 ja D750 täyskennoa saa Olympuksen uutuuden hinnalla ja D610:en saa vielä objektiivin kaupanpäälle. Kuvanlaadussa lienee taas ihan tarpeeksi eroa M4/3:en vaikka kenno olisikin "vanhaa mallia". Itse odotin Olympuksen uutuudelta vähän parannusta kuvanlaatuun, niin se olisi edes jotenkin perustellut järjetöntä hintalappua. Sen sijaan EM-5:n hinta on nyt erittäin kohdillaan ominaisuuksiin ja kuvanlaatuuun nähden. Se kulkee reissussa mukana ja kun "ylihinnoiteltu" D7200 vähän huokenee, niin sen luultavasti hommaan luontokuvailuun...emerik kirjoitti:Etköhän pärjää vielä vuoden*. Muutenkin se hiukan riippuu objektiiveista että mikä järjestelmä on paras. Olympus tarjoaa mielenkiintoisen ratkaisun reissuun kun yhdistää sopivan rungon vaikka 12-100mm 4.0. Ei tuollaiselle yhdistelmälle ole mitään vastinetta muilla. Sitten tilanne muuttuu kun lähdetään enemmän sille maffer linjalle. Ja tällöin ei oikein se jpg ole ratkaisu.Ohiampuja kirjoitti:Millaisia kokemuksia teillä on Olympuksen OM-D M10 mallista.
-
Käsittääkseni ei ollut kyse uskonnosta (mikä tosin joillekin merkkifanaatikoille näyttää sitä olevan) vaan hinnan, kuvanlaadun ja ominaisuuksien suhteesta. Täyskennon olen viime aikoina omistanut filmiaikoina ja ehkäpä joskus käytetyn täyskennosen peilittömän leikkikaluksi ostan vanhoja manuaaliputkia varten. Jos taas ajatellaan sitten tarkennuspuolta, niin pentaxin ja olyn jälkeen ostan varmaan Nikonin kropin sen 1-sarjan kokemuksista viisastuneena. Mutta jos EM II:en hinnoittelu tippuu Nikonin D7200:n tasolle, niin käynpä senkin tarkennuksen testaamassa jossakin kivijalkaliikkeessä...emerik kirjoitti:Joillekin se täyskenno on uskonto ja toisille ei niinkään. Hinnoittelun suhteen aina voi pohtia, mutta eiköhän kyseisen kameran hinta tipu alaspäin.ruutu kirjoitti:Millähän tavalla hinnoittelu on liian korkea, jos Nikonin kahta D610 ja D750 täyskennoa saa Olympuksen uutuuden hinnalla ja D610:en saa vielä objektiivin kaupanpäälle. Kuvanlaadussa lienee taas ihan tarpeeksi eroa M4/3:en vaikka kenno olisikin "vanhaa mallia". Itse odotin Olympuksen uutuudelta vähän parannusta kuvanlaatuun, niin se olisi edes jotenkin perustellut järjetöntä hintalappua. Sen sijaan EM-5:n hinta on nyt erittäin kohdillaan ominaisuuksiin ja kuvanlaatuuun nähden. Se kulkee reissussa mukana ja kun "ylihinnoiteltu" D7200 vähän huokenee, niin sen luultavasti hommaan luontokuvailuun...emerik kirjoitti: Etköhän pärjää vielä vuoden*. Muutenkin se hiukan riippuu objektiiveista että mikä järjestelmä on paras. Olympus tarjoaa mielenkiintoisen ratkaisun reissuun kun yhdistää sopivan rungon vaikka 12-100mm 4.0. Ei tuollaiselle yhdistelmälle ole mitään vastinetta muilla. Sitten tilanne muuttuu kun lähdetään enemmän sille maffer linjalle. Ja tällöin ei oikein se jpg ole ratkaisu.
-
Rajala teki aika hyvän tarjouksen mun Olympus kalustosta. (2 runkoa ja 4 objektiivia) Että hiukan alkoi D7200 kiinnostamaan.
Tai siis ensin D7100, mutta sitten huomasin että eihän 7200 ollut kuin muutamia kymppejä kalliimpi.
Onhan tuollainen peilirunko kunnon työkalun oloinen, kun sen käteensä ottaa näiden M3/4 runkojen jälkeen. Mutta kun croppi-nikoneista siirryin pois juuri sen hankalan raahattavuuden takia...
No kohta on nopea tarkennus taas tarpeen, kun tuo poitsu tuosta saa jalat alleen. Tajusinkin tässä samalla että jokaisen lapseni syntymän jälkeen on tullut tarve päivittää kamera, joten miksi ei tämän kolmannenkin jälkeen. :)
Ja hyvä JPG kuva on tarpeen, kun aika riitä koneella istumiseen.
Tai siis ensin D7100, mutta sitten huomasin että eihän 7200 ollut kuin muutamia kymppejä kalliimpi.
Onhan tuollainen peilirunko kunnon työkalun oloinen, kun sen käteensä ottaa näiden M3/4 runkojen jälkeen. Mutta kun croppi-nikoneista siirryin pois juuri sen hankalan raahattavuuden takia...
No kohta on nopea tarkennus taas tarpeen, kun tuo poitsu tuosta saa jalat alleen. Tajusinkin tässä samalla että jokaisen lapseni syntymän jälkeen on tullut tarve päivittää kamera, joten miksi ei tämän kolmannenkin jälkeen. :)
Ja hyvä JPG kuva on tarpeen, kun aika riitä koneella istumiseen.
-
Uskonnollisuus karisee nopeasti käytännön kuvaamistoiminnassa.ruutu kirjoitti:Käsittääkseni ei ollut kyse uskonnosta (mikä tosin joillekin merkkifanaatikoille näyttää sitä olevan) vaan hinnan, kuvanlaadun ja ominaisuuksien suhteesta. Täyskennon olen viime aikoina omistanut filmiaikoina ja ehkäpä joskus käytetyn täyskennosen peilittömän leikkikaluksi ostan vanhoja manuaaliputkia varten. Jos taas ajatellaan sitten tarkennuspuolta, niin pentaxin ja olyn jälkeen ostan varmaan Nikonin kropin sen 1-sarjan kokemuksista viisastuneena. Mutta jos EM II:en hinnoittelu tippuu Nikonin D7200:n tasolle, niin käynpä senkin tarkennuksen testaamassa jossakin kivijalkaliikkeessä...emerik kirjoitti:Joillekin se täyskenno on uskonto ja toisille ei niinkään. Hinnoittelun suhteen aina voi pohtia, mutta eiköhän kyseisen kameran hinta tipu alaspäin.ruutu kirjoitti: Millähän tavalla hinnoittelu on liian korkea, jos Nikonin kahta D610 ja D750 täyskennoa saa Olympuksen uutuuden hinnalla ja D610:en saa vielä objektiivin kaupanpäälle. Kuvanlaadussa lienee taas ihan tarpeeksi eroa M4/3:en vaikka kenno olisikin "vanhaa mallia". Itse odotin Olympuksen uutuudelta vähän parannusta kuvanlaatuun, niin se olisi edes jotenkin perustellut järjetöntä hintalappua. Sen sijaan EM-5:n hinta on nyt erittäin kohdillaan ominaisuuksiin ja kuvanlaatuuun nähden. Se kulkee reissussa mukana ja kun "ylihinnoiteltu" D7200 vähän huokenee, niin sen luultavasti hommaan luontokuvailuun...
Noi Olympukset on semmoisia kauniin sään kameroita. Ja kohteetkin saisi olla staattisia. Ja kuvaaja valikko- ja nappisotkusta tykkäävä nörtti. Nikonin täyskennolla sitten kuvaa mitä vaan missä vaan. Eikä Nikonin käyttäminen ole vaikeaa.
Käytännössä voisin pärjätä pelkällä täyskennoisella, mutta en pelkällä m43:lla. Jos toisesta järjestelmästä olisi siis pakko luopua, niin harkinta kestäisi noin 0.3 sek.
Olympuksen m43:n voisi myös 93% korvata Sony RX100 tyylisellä hyvällä pokkarilla. Hyvään pokkariin nähden m43:n suurin etu on, että siinä on mahdollisuus leikkiä objektiiveilla.
Tämä siis näin henkilöltä joka pari kk sitten osti Olyn 75mm/1.8:n. Hyvä objektiivi jne, mutta en siti ole vieläkään vakuuttunut onko m43 hyvä valokuvausjärjestelmä. Ehkä joskus tulevaisuudessa kun E-M1 mk2:n hyvyydet on valuneet kaikkiin malleihin...
-
-
Et vaan osaa. :-) Sanosin, että jokaisen kameran käyttö on jossain määrin tuskallista, niin kauan kuin se ei ole intuitiivista. Nillittäminen ja useamman järjestelmän rinnakkaiskäyttö tuskin helpottaa asiaa...nomad kirjoitti: Noi Olympukset on semmoisia kauniin sään kameroita. Ja kohteetkin saisi olla staattisia. Ja kuvaaja valikko- ja nappisotkusta tykkäävä nörtti. Nikonin täyskennolla sitten kuvaa mitä vaan missä vaan. Eikä Nikonin käyttäminen ole vaikeaa.
Mutta kieltämättä Panasonicin quick menu on aika asiallinen (vrt. oly-leiriin).
Itelle GM5 + 7-14 + 20 + 42.5 vois olla aika hyvä minimalistisetuppi. Kuvanlaatu vrt. peilimonsterit omassa käytössä 95 %, raahattavuus 400 %?
Sivusilmällä tullut seurattua Sonyn touhuja, nyt hieman vähemmän. Aika nopeesti tulee palattua ajatukseen, että turha katella sen tarkemmin, erot ovat loppujen lopuksi niin marginaalisia omassa käytössä, että ainakin toistaseksi turha ottaa toista järjestelmää rinnalle. For real. ;-)
-