Canon EOS R, 1D, 5D, Nikon Z7/Z6,D500/D5/D7200/D750/D810/Df/D610, Fuji S2/S3 Pro/XT-n, Olympus Pen-F, M10, M5, Pentax K D ja ist D-sarja, Sony A7/A9 jne.
jeezus kirjoitti:Ja kyllä, saisivat tuon lossless pakkauksen tarjota, epäilen, että itse tuon kanssa kovin usein ongelmiin joudu, mutta typerää heittää turhaan dataa hukkaan.
Joo, paljonhan tässä tulee tätä "kerran soni, aina soni"-ilmiötä. Eli kaikki kuvassa olevat ongelmat menee pakkauksen piikkiin, vaikka se voisi olla jossain muussakin. Mutta hieman ihmetyttää tuo keskustelu tuossa ketjussa polarisaatiosuotimista ja väriavaruuksista. Harvapa sitä kuvaa sRGB:nä käsittelee.
Tämä kyseinen kuvahan on sellainen että samoin valotettuna tuo olisi Nikonillakin ollut jälkikäsittelyssä varsin hankala tapaus. Siinä määrin kasassa toi punainen kanava on että olisiko 2x suurempikaan valueiden määrä tuota pelastanut täysin.
Sony-fanipojathan taas tosiaan typistää tämän "väärin jälkikäsitelty" selitykseksi, mutta polallahan on saatu tuossa aikaiseksi jotain mikä ei mahdu edes AdobeRGB avaruuteen ja tämä on merkittävä osa ongelmaa eikä varsinaisesti virheellinen jälkikäsittely. Out of gamut värien etsintä/valinta ja manuaalinen käsittely kohdeväriavaruuden sisälle fotarissa ei lienee ihan kaikkien kuvaajien workflow:ssa.
Mutta kyllä se Sony-RAW tässäkin osansa näytteli. Libraw:in/RawDiggerin Iliah
nomad kirjoitti:
Usb-latauksen yli tietenkin pääsee ostamalla ebaystä irrallisen laturin - ja samalla nipun akkuja paikkaamaan huonoa akun kestoa.
Ja oikeiden kameravalmistajien tuotteiden AF:n microfocus-säädöistä, tai olemattomista MF-tarkennusavuista ei pääse eroon mitenkään, joten tavallaan sikstyfifty menee.
Keskitytään nyt vaan itkemään kuorossa tästä RAW:sta, kun se on ainoa oikea isompi issue enää jäljellä. Ai niin, onhan meillä hot pixelit, 12-bit modet että on kaffepöydässä jotain juteltavaa.
Ei se sininen vesi tuosta pamahda noin pelkästä sRGB-muunnoksesta. Siinä käy niin että menee haaleeks, mutta gradientit säilyvät suurin osin. Ilman polaa ois näyttäny aivan kuselta koko kuva, pelkkää heijastuvaa kirkasta keskipäivän valoa.
Valo kun on mitä on, niin sävytkin jäävät kapeaksi. Ja kun kapeasta sävyalasta poistetaan suurin osa niin tuossa on lopputulos mikä *korostuu* sRGB-muunnoksessa jos ne harvahampaiset sävyt vielä osuvat gamutin ulkopuolelle.
Joskus aikaisemmin postasin tämmösen tonne a7-lankaan:
Sama juttu taivaalla kuin tuossa LLoydin vesikuvassa.
tn1krr kirjoitti:
Sony-fanipojathan taas tosiaan typistää tämän "väärin jälkikäsitelty" selitykseksi, mutta polallahan on saatu tuossa aikaiseksi jotain mikä ei mahdu edes AdobeRGB avaruuteen ja tämä on merkittävä osa ongelmaa eikä varsinaisesti virheellinen jälkikäsittely. Out of gamut värien etsintä/valinta ja manuaalinen käsittely kohdeväriavaruuden sisälle fotarissa ei lienee ihan kaikkien kuvaajien workflow:ssa.
Onko Sonyn RAW aina pakotettu AdobeRGB:hen vai miten sävyjen mahtumattomuus väriavaruuteen tulee ongelmaksi?
Käyttämällä jotakin RAW-konvertteria, joka pyörii rajatussa väriavaruudessa (LR ainakin tekee fiksusti kaiken omassa MelissaRGB:ssään).
On sininen kivi jonka toinen reuna on todella räikeä ja toinen vähemmän räikeä. Tosi räikeän reunan sinisen kanavan sävy on 99% sanotaanko ProphotoRGB väriavaruuden maksimista ja vähemmän reunan 75%.
Nikonilla kivi näyttää luonnolliselta, koska sanotaanko siinä välissä on 1024 erilaista sävyarvoa lineaarisella sävykäyrällä. Pony kompressoi tuon välin niin että sävyjä kahden eri reunan välille jää, palttiarallaa, 4.
Tehdään lopuksi käännös kuviteltuun PonyRGB:hen jonka maksimit per väri on vaikkapa 90% ProphotoRGB:stä. Nikonin tiedostolla leikkautuu osa sävyistä pois sinisen kanavan yläpäästä, mutta Sonylla yli puolet -> FAIL. Lopputuloksena Nikonin kuvassa kivi näyttää vähän karkkimaiselta, Sonylla taas yksiväriseltä rosoiselta leegopalikalta.
On sininen kivi jonka toinen reuna on todella räikeä ja toinen vähemmän räikeä. Tosi räikeän reunan sinisen kanavan sävy on 99% sanotaanko ProphotoRGB väriavaruuden maksimista ja vähemmän reunan 75%.
Nikonilla kivi näyttää luonnolliselta, koska sanotaanko siinä välissä on 1024 erilaista sävyarvoa lineaarisella sävykäyrällä. Pony kompressoi tuon välin niin että sävyjä kahden eri reunan välille jää, palttiarallaa, 4.
Tehdään lopuksi käännös kuviteltuun PonyRGB:hen jonka maksimit per väri on vaikkapa 90% ProphotoRGB:stä. Nikonin tiedostolla leikkautuu osa sävyistä pois sinisen kanavan yläpäästä, mutta Sonylla yli puolet -> FAIL. Lopputuloksena Nikonin kuvassa kivi näyttää vähän karkkimaiselta, Sonylla taas yksiväriseltä rosoiselta leegopalikalta.
Ongelma ei välttämättä ole tälläinen, vaan sinun yritys pukea ongelma sanoiksii näyttää tälläiseltä. Eli liioiteltua kamaa.
En väitä etteikö sony raw ratkaisussa olisi ongelmaa, mutta kyllä tätä on nyt kärjistetty oikein olan takaa.
Onko jollain jo kokemuksia toimiiko Canonin teleputkissa automaattitarkennus 1.4x tai 2x telejatkeiden kanssa?
Varmaan eroja löytyy, mutta tällä hetkellä harkinnassa lähinnä 1.4x II tai III 70-200mm f4 IS:n kaveriksi.
Toinen korvaava vaihtoehto mikä kiinnostaisi, on 70-300mm f4-5.6 IS L, jos tarkennus toimii edes kohtalaisesti telepäässäkin.