Kuvan kohderyhmä

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
jari siren
Viesti:

Kuvan kohderyhmä

Viesti Kirjoittaja jari siren »

Jos esität tai esittelet kuviasi, niin kenelle ne on otettu tai suunnattu?
Voit ajatella asiaa kuvatessasi tai vaikka valitessasi kuvat jotka laitat esille.
Ajatteletko asiaa?
Jos ajattelet niin, kenelle kuvaisi on suunnattu?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Maxi

Viesti Kirjoittaja Maxi »

en.
kapama-7

Re: Kuvan kohderyhmä

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

jari siren kirjoitti:Jos esität tai esittelet kuviasi, niin kenelle ne on ...
... suunnattu?
Pääsääntöisesti ihmisille.

Kapa
http://kapasia.blogspot.com/
Z00M

Viesti Kirjoittaja Z00M »

En. yleensä ajattelen vain itseäni.
----------------------Leikkaa tästä--------------------
harrin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja harrin »

En. Kuvaan omaksi huvikseni.
ahz
Viesti:

Re: Kuvan kohderyhmä

Viesti Kirjoittaja ahz »

jari siren kirjoitti:Jos esität tai esittelet kuviasi, niin kenelle ne on otettu tai suunnattu?
Voit ajatella asiaa kuvatessasi tai vaikka valitessasi kuvat jotka laitat esille.
Ajatteletko asiaa?
Jos ajattelet niin, kenelle kuvaisi on suunnattu?
Tottakai ajattelen. Valokuvaajahan on yleisön nöyrin palvelija.

Selkeimmin tuo omassa kuvaamisessani näkyy silloin, kun kuvaan tapahtumia. Tapahtumasta pitää saada kuvia sellaisista asioista jotka järjestäjä haluaa ikuistaa, siinä tyylilajissa jota kyseinen tapahtuma edustaa.

Myös omassa, ilman toimeksiantoa tehtävässä kuvaamisessani kohderyhmä-ajattelu näkyy, joskaan ei niin selkeästi. Minulla on suunnilleen käsitys siitä minkätyyppiset ihmiset yleensä kotisivuilleni tai blogeihini eksyvät, ja pyrin pitämään esitetyt kuvat tyylilajissaan.

Jopa henkiolökohtaisessa, ns. perhekuvaamisessa se näkyy. Mietin usein minkälaisia kuvia pitäisi olla, perheelle/suvulle jaettavaksi tai ihan vaan minkälaisia kuvia lapsesta pitäisi olla häntä itseään varten sitten joskus kun hän ehkä osaa niitä arvostaa.
jari siren
Viesti:

Tottakai esitettävillä kuvilla on kohderyhmä, ajattelee kuvaaja sitä tai ei. Monesti kuvaajat eivät näytä ajattelevan sitä.
Vaikka esimerkiksi hääkuva, sillä kuvaaja voi näyttää muille kuvaajille osaamistaan tai arvioida sitä ja hääparille ja heidän läheisilleen se on myös tärkeä, mutta tuskin kiinnostaa ihmistä joka ei kuulu kuvaajiin tai lähipiiriin.
Esimerkiksi valokuvaus foorumeilla hirveät hehkutukset saanut kuva ei välttämättä omaa mitään kaupallisia arvoja tai päin vastoin.
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

jari siren kirjoitti:Tottakai esitettävillä kuvilla on kohderyhmä, ajattelee kuvaaja sitä tai ei. Monesti kuvaajat eivät näytä ajattelevan sitä.
Vaikka esimerkiksi hääkuva, sillä kuvaaja voi näyttää muille kuvaajille osaamistaan tai arvioida sitä ja hääparille ja heidän läheisilleen se on myös tärkeä, mutta tuskin kiinnostaa ihmistä joka ei kuulu kuvaajiin tai lähipiiriin.
Esimerkiksi valokuvaus foorumeilla hirveät hehkutukset saanut kuva ei välttämättä omaa mitään kaupallisia arvoja tai päin vastoin.
Yhtä hyvänä esimerkkinä voisi pitää poliisikameran kuvia: 50 000 merkityksetöntä kuvaa, mutta sitten se oranssipipo ilmestyy -ja kuin taikaiskusta kuvan kohderyhmä on löytynyt. Ah, tätä filosofian voimaa. Se tiertysti rajoittaa kuvaajan vapaata assosiointia jos ei voikaan laittaa lähikuvia kaasuttimesta kissasaitille ja toisaalta kynsilakan poistokuvasarja ei saakaan ansaittua palautetta lakiryhmän keskustelussa moldovialaisten ponien maahantuonnista. Loppukanootti: valokuvaajat eivät tosiaan tunnu ajattelevan kohderymiä, vaikka tiedostava minä sisältää aina pienen kohderyhmäkuvaajan.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
jari siren
Viesti:

Kyllä kohderyhmä tulee netissäkin esitettävissä kuvissa vastaa päivittäin, siksi katekoriointi olisi tarpeellinen.
Itse en kuulu mm. ralli, bändi tai skeittikuvien kohderyhmään ja sellaisissa kuvissa voin ottaa kantaa vain niiden tekniseen onnistumiseen, jolla taas ei ole paljookaan annettavaa kuvaajalle. Sillä taitaa kuvaaja itsekin tietää koska kohde on offocus yms.

Myös kommentointi on arveluttavaa jos kuvan aihe ei yksinkertaisesti kiinnosta, niin silloin ei kuvan viestikään voi välittyä.

Toisaalta jos kuvaa ei ole mietitty kenellekkään ja kuva on vain kuva, niin sen esittäminen on turhaa, jos ei ole ketään ketä kuva koskettaisi.

En vain ymmärrä mitä pointia on esittää kuvaa joka on otettu itselleen.
Varsinkin pelkästään kuvan teknisen onnistumisen tarkistuksille voisi olla ihan oma osasto, sinne sitten voisi laittaa vaikka isompia tiedostoja suurennettavaksi spekseineen.
kaptah

Viesti Kirjoittaja kaptah »

Viimeksi muokannut kaptah, Touko 24, 2009 23 : 43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jari siren
Viesti:

kaptah kirjoitti:
jari siren kirjoitti:..jos kuvan aihe ei yksinkertaisesti kiinnosta, niin silloin ei kuvan viestikään voi välittyä.
Vain jos kyseessä on huono kuva.
Hyvin OT kuvan hyvyys on subjektiivista ja usein hyväksytään "ei teknisesti täydelliset" kuvat jos aihepiiri on kiinostava.
kaptah

Viimeksi muokannut kaptah, Touko 24, 2009 23 : 44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jari siren
Viesti:

Tottakai kaikki mitä sanon on subjektiivista, tarkoitan lähinnä että esim. jokamiesralli kuvat ei puhuttele minua millään tasolla on ne otettu kuinka hyvin tahansa. Niissä on minulle vain auto sladissa ja katson moista mieluimmin liikkuva. Mutta niille jotka ovat kiinnostuneita niin ne voi puhutella paljonkin.

Mikä on tämä itselle otettujen kuvien filosofia?
Muistoksi yms. ja jos tulee jotain muillekkin näytettävää muistojen lisäksi, niin sitten esille?
Mielestäni kuvat jotka laitetaan esille on kuvattu muille.

Huom tämä on minun mielipide, ei julistus!
Mielipiteiden vaihtoa kutsutaan keskusteluksi.
kaptah

Viimeksi muokannut kaptah, Touko 24, 2009 23 : 45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jari siren
Viesti:

En tarkoittanut OT:llä sinua vaan vastaustani!
En tarkoittanut että sinä tai kirjoituksesi olisitte subjektiivisia, tarkoitin vain, että kuvan hyvyys on subjektiivinen käsite.
kaptah

Viimeksi muokannut kaptah, Touko 24, 2009 23 : 45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jari siren
Viesti:

No jos osallistuu vaikka nyt tämän kuun aiheeseen elämän kevät ja lähtee siihen tekemään jotain kuvaa niin kohderyhmähän on selvä?

Jos lähtee kuvaamaan tarkoituksena laitaa kuvat esille vaikka tänne, niin eikö silloin ole kohderyhmänä ole muut foorumilaiset?

Itse otan kuvia sekä itselleni ja esitettäväksi tietoisesti ja uskon monien muidenkin niin tekevän. Tietysti jos ottaa kuvan muille esitettäväksi ja se tyrmätään niin onhan se rankkaa, paljon helpompi on kysyä mielipidettä "itselle" otetusta kuvasta ja ajatella että ei nuo voi ymmärtää kun eivät ole minä.

Uskoisin kuitenkin että monet jotka sanovat kuvaavansa itselleen, kuitenkin alitajuntaisesti kuvaavat muille?
puuma

Viesti Kirjoittaja puuma »

--klip--
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Kuten olen usein maininnut, en kuvaa mikään julkaisu mielessä, joten kuvan käyttö, tai käyttötarkoitus ei ole kuvatessa tiedossa. Jos kaivan arkistostani kunnan nettisivulle kuvan, ei sen kuvan kohderyhmä ole kunnan asukkaat, ei mainostoimiston AD, eikä kunnan nettivastaava.

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
jari siren
Viesti:

OskuK kirjoitti:Kuten olen usein maininnut, en kuvaa mikään julkaisu mielessä, joten kuvan käyttö, tai käyttötarkoitus ei ole kuvatessa tiedossa. Jos kaivan arkistostani kunnan nettisivulle kuvan, ei sen kuvan kohderyhmä ole kunnan asukkaat, ei mainostoimiston AD, eikä kunnan nettivastaava.
No miksi kuvaat?

Onko merkityksen hakeminen jotenkin teenäistä?
Itse olen huomanut kehittyneeni kun rupesin ajattelemaan voisiko joku muukin olla kiinostunut kuvistani.
Tuleeko kuvista huonompia jos ajattelee kohderyhmää?
Vastaa Viestiin