Piirto / digitointipöytä

Kuvankäsittelyä, mitä vain
sivte

Piirto / digitointipöytä

Viesti Kirjoittaja sivte »

Olen ostamassa otsikon mukaista laitetta. Ei oo kellään kaverillakaan vielä tuota olemassa. Kertokaapa te kenellä on tuollainen käytössä kuvankäsittely käytössä, minkälainen kannattaa ostaa. Ei saa olla lelu, eikä kyllä kovin kalliskaan. Hiiren kanssa trimmaaminen alkaa käydä hermoille harrastuksen edetessä kohti huippuammattilaista (heh). Saako nyky satasella toimivaa ? Miksi niitä on eri kokosia - A6, A5 jne... En oikeen osaa ostaa ku hintahaitariki on mitä melekosin. Käytössäni on "potosop elementti 4"
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
ttv
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ttv »

Kannattaa ehkä kokeilla enne kun ostaa, jos mahdollista... Ainakin itselle ei nuo pöydät sovi, eli jos on 15vuotta käyttänyt hiirtä niin kynä on äkkiä outo kapistus. Itsellä oli testissä A4 kokoinen Wacomin Intuos 3 piirtoalusta(joka on siis yksi parhaista) eikä kyllä napannut yhtään...
sivte

Jaa... saattaa olla. Kuulemma kynä on huomattavasti tarkempi käyttää kuin hiiri ? Ei vaan monessakaan liikkeessä ole oikein kokeilumahdollisuutta eikä viitti ostaa sikkaa säkisä.
kapama-7

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

Kynähän se on ihmiselle luontevampi väline kuin hiiri, ja pitemmän päälle terveellisenpikin (jännetuppitulehdus). Vaatii hetken aikaa opetella sen käyttö, mutta sitten kun pääsee sisään, niin ei ole epäilystäkään sen toimivuudesta. Toki hiiri siinä vierellä, molempi parempi. Valokuvan työstämiseen A4 on mielestäni liian iso, itse olen kokeilujen jälkeen päätynyt A5-kokoon.

Kavahda kuitenkin Aiptekia, neljä kertaa vaihdettuani siirryin takaisin Wacomiin. Tästä on näillä palstoilla ennenkin juteltu.

nimim. kokemusta on

http://kapasia.blogspot.com/
sivte

Joo soitin verkkokauppaan ja kyselin, mutta niiden tosi tietämys näiden suhteen oli suppeahkoa. Siellä oli tämä Aiptekin valmistama ja kuvassa ja hinnassakin näkyi että ei ole varmaan paras vaihtoehto.

Elikkä A5 on siis kuvankäsittelyssä hyvän kokoinen. Sillä saa jo hintahaarukkaakin tarkennettua !
nikohak

Viesti Kirjoittaja nikohak »

A5 on hyvä kuvien hinkkaamiseen. Sen kynän käyttö todellakin vaatii opiskelua....

Wacomin Graphire pelittää ainakin omiin tarpeisiin ihan hyvin
parooni

Viesti Kirjoittaja parooni »

Viikko väkisin ilman hiirtä, sen jälkeen se alkoi mulla tuntumaan edes jotenkin luonnolliselta. Kolme vuotta sitten hommasin Wacom intuos A5.n ja enään en vaihtaisi pois. Uudempaan varmaan voisin vaihtaa, mutta en tiedä onko siihenkään mitään syytä?
Onko kenelläkään kokemuksia uusista pöydistä verattuna noihin vähän vanhempiin?
Guzmo

Viesti Kirjoittaja Guzmo »

Olen käyttänyt Wacom Graphirea & Intuosia ja mahtavia laitteita. Kuvankäsittelyssä ei ehkä niin välttämättömiä, mutta digitaalisessa piirtämisessä/maalaamisessa parasta mitä on photoshopin jälkeen keksitty.
Hobbes

Viesti Kirjoittaja Hobbes »

Guzmo kirjoitti:..Kuvankäsittelyssä ei ehkä niin välttämättömiä, mutta digitaalisessa piirtämisessä/maalaamisessa parasta mitä on photoshopin jälkeen keksitty.
Kyllä esim. maskin maalaaminen on aika paljon joustavampaa, kun jälkeä saa säädeltyä sillä kuinka lujaa painaa.

Mutta parastahan tuossa kynähiiressä on se ergonomia! Minä olen jo käteni hiirellä pilannut. Suosittelen erittäin lämpimästi jokaiselle tietokoneen ääressä enemmän viihtyvälle!
MikaLoponen
Teppo

Viesti Kirjoittaja Teppo »

Mitähän eroa on Classic ja Studio malleilla Graphire 4sissa?
Onko vaan mukana tulevat softat erilaisia?

Niillä tuskin tekee mitään kun tulis Fotarikäyttöön tuo pöytä:)
majo

Viesti Kirjoittaja majo »

Ite oon haaveillu tollaisesta näytöllä varustetusta pöydästä. On vaan meinaan vielä senvarran hinnankirossa, että saa pysyäkkin haaveina toistaiseksi. Sellaisella voisi jo ruveta kuvankäsittelykin toimimaan jouhevasti, puhumattakaan digimaalailusta:)
jukkapvk

Viesti Kirjoittaja jukkapvk »

Teppo kirjoitti:Mitähän eroa on Classic ja Studio malleilla Graphire 4sissa?
Onko vaan mukana tulevat softat erilaisia?

Niillä tuskin tekee mitään kun tulis Fotarikäyttöön tuo pöytä:)
Tietääkseni vaan softissa eroa.

Itselläni on Graphite3 Classic kokoa A6. Hyvin on riittänyt kuvankäsittelyyn tuokin koko. Itseasiassa kätevä, kun ei hirveästi tarvitse kättä hilata jos valikosta täytyy hakea jotain. Huono puoli A6:ssa taas on se, että kun käyttää sitä Wacomin hiirtä, käy A6 koko joskus vähän pieneksi.

Tavallista hiirtä mulla ei enää koneessa olekaan, eli hyvin tuo Wacomin hiiri korvaa tavallisenkin hiiren. Tosin jos samalla koneella pelaa, kannattanee harkita myös tavallista hiirtä.

Kynähiiri on kyllä omiaan maskien teossa, reittien valinnoissa, magic wandin käytössä jne. Hiiri ehkä karvan verran parempi, kun rajataan kuvaa tai oikaistaan horisonttia. Nämä tietty vain omia mieltymyksiäni.
jari siren
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jari siren »

En laittanut uutta ketjua vaan kysyn tässä.
Maanantaina pitäisi olla kotona Wacom Graphire4 Classic XL A5 USB.

No minulla on jonkun verran kuvia joiden laittamista olin ajatellut jättää tuon saapumisen ja odotan tuota kuin lapsi joulua.

Joten kysyn onko hirveää säätöä saada toimimaan CS2 ohjelmassa vai rupeaako toimimaan kun ajurit on ajettu ja piuha ubsään työnnetty?

No asia selviää muutenkin maanantaina mutta kysyn kuitenkin.

Edit siis tarviiko lukea jotain ps:sän oppaita.
skv

Viesti Kirjoittaja skv »

Jari: Ei tarvi sen kummempia taikatemppuja vaan toimii ajureiden asennuksen jälkeen.
sluja

Viesti Kirjoittaja sluja »

olen tehnyt kohta 10 vuotta ammatikseni kuvankäsittelyä ja en missään tapauksessa luopuisi piirtopöydästä merkistä voidaan olla monta mieltä niinkuin yleisestikkin esim. kamerakalustosta. itse olen käyttänyt viimeiset 4 vuotta ainoastaan Wacom A4 kokoa ja kotona saman merkin A5 mutta mitä suurempi niin sen laajempi " käsittely" on mahdollista vuosien tottumuksen jälkeen käytin ystäväni luona "pelkkää" hiirtä ja sanon että tuskaa oli, mutta muistin että aloitettasessani piirtopöydänkäytön oli kaksi viikkoa todella hankalaa (sama kuin käyttäisi hiirtä vasemmalla (olessani itse oikea kätinen)) joten suosittelen mutta anna itsellesi aikaa niin lopputulos on myöhemmin taattu!
parooni

Viesti Kirjoittaja parooni »

sluja kirjoitti: itse olen käyttänyt viimeiset 4 vuotta ainoastaan Wacom A4 kokoa ja kotona saman merkin A5 mutta mitä suurempi niin sen laajempi " käsittely" on mahdollista
Onko sinun mielestä A4 koko kuvankäsittelyssä tarpeellinen. Teen itsekin kuvankäsittelyä työkseni ja käytän Wacomin A5 kokoista pöytää. Olen aina ajatellut, että tämä koko on riittävä joten en ole edes testannut isompaa. Pöytä on jo nelisen vuotta vanha joten ajattelin testata onko pöydät kehittynyt. Kannattaako kokeilla A4:sta?
Niille jotka harkitsevat pöydän hankkimista. Kyllä parin viikon harjoittelu kannattaa. Hiiri tuntuu hiireltä sen jälkeen.
kapama-7

Viesti Kirjoittaja kapama-7 »

Aloitin A6-koolla, sitten siirryin A-4-kokoon. Tuli silloin kokeiltua tuota Aiptekia, joka oli hieman kömpelön tuntuinen ja hajosi kolme kertaa (vaihdettiin takuuna). Pelkästään kuvankäsittelyyn oli mielestäni liian iso. Se neljäskin lopetti yhteistyön ja sain vaihdettua Wacomiin (maksoin vain erotuksen) Nyt on Wacomin A5-kokoinen, joka sopii omaan työskentelyyni. Hiiren kansa on käyttö n. 50-50.
Ehdoton hankinta tuo piirtopöytä, jos meinaa tehdä töitä ja säästää rannetta/kyynärpäätä. Viikossa huomaa sen tarpeellisuude.

Kapa
http://kapasia.blogspot.com/
sluja

Viesti Kirjoittaja sluja »

olen itse sitä mieltä että A4 on käytössä milettävämpi varsinkin kun tekee pidemmän jakson "putkeen", mutta en tiedä onko se "välttämätön" ehkä hyvin paljon tottumiskysymys ja tietysti myös isompi vaatii enemmän tilaa, mutta itse käytän mielummin A4 kokoa kuin A5
jari siren
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jari siren »

No niin mulle tuli wacom ja nyt 20 min käytön jälkeen, pitää todeta että siirtymis vaikeudet hiirestä oli suuresti liioiteltuja.
Mulle toi sopii kuin hanska käteen.
JuhaM

Viesti Kirjoittaja JuhaM »

Minä en omista tuollaista mutta muutaman minuutin testin perusteella olen sitä mieltä että sellainen pitää olla. Siinä on niin paljon enemmän mahdollisuuksia kuin hiiressä.
Helposti siihen tottuu, kaikkihan kynää on käyttänyt ala-asteelta lähtien ;)
Vastaa Viestiin