Sulkimen kestävyys?

Canon 1300D, Canon 1200D, Canon 700D jne.
Vastaa Viestiin
fotom

Sulkimen kestävyys?

Viesti Kirjoittaja fotom »

Kuinka monta kuvaa voi odottaa kameran kestävän? Jos ja kun menee paikat rikki niin onko tietoa mitä remontti maksaa?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Mitään virallisia lukuja Canon ei ole ilmoittanut. Taitaa 300D:n suljin olla suunnilleen mitoitettu 50.000 laukaisuun. Enemmänkin se varmaan kestää. Suomessa taitaa sulkimen remontti olla muistaakseni 300 euroa (?) (tai vähän enemmän).

Takuuaikanahan tämä ei maksa mitään. Ammattilaismalleille (esim. 1Ds) Canon on ilmoittanut speksit, jotka ovat 150.000 laukaisua. Olen lukenut, että on otettu yli 300.000 kuvaa.

Canonin mukaan 300D:n suljin on sama kuin 10D:ssä. Paikasta ja sijoituksesta johtuen siitä tulee erilainen ja kovempi ääni kuin 10D:llä.

Viime syyskuussa oli JAS Tekniikassa maksanut sulkimen vaihto Canon D30:een 338.30 euroa.

Näin sitten USA:ssa:
"USA:n Canon (vaihtelee kaiketi maakohtaisesti) veloittaa takuuajan jälkeen joko $185 tai $290. Alempi maksu veloitetetaan, jos kamera on muuten hyvässä kunnossa. Isompi maksu otetaan, jos kamerassa näkyy esim. hiekan, sään tai iskujen jälkiä."
samperit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samperit »

Minulla oli vielä reilu vuosi sitten tarkoitus ostaa vuoden käytetty 30 D, mutta en uskaltanut ostaa juuri tuon sulkimen keston vuoksi. Tuttavalla hajosi suljin 22000 laukauksen jälkeen (takuuaikana) ja yhessä Canon kaupassa sanoivat että kyllä se raja siellä 30000 kieppeillä tulee vastaan. On kuulemma filmikamerasta peräisin. Hyvä kun en tuota ostanut, on tuo 300 D tilanne kuvissa sen verran nopeampi. 10 D en tullut kokeilleeksi. Toivottavasti tuo kesto on jo 300 D:llä suurempi.
Juha74

Viesti Kirjoittaja Juha74 »

Moi,

Harkitsen erästä käytettyä 300D:tä. Hieman arveluttaa paljon kuvatun rungon kestävyys.
Mistä voin tarkistaa montako kuvaa 300D:llä on otettu?

T. Juha
Filvas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Filvas »

Juha74 kirjoitti:Moi,

Harkitsen erästä käytettyä 300D:tä. Hieman arveluttaa paljon kuvatun rungon kestävyys.

T. Juha
Huolto kertoo. Myös kuvien numerointi, mutta sen voi omakätisesti muokata näyttämään ihan mitä vaan...
Stigma EX
Juha74

Viesti Kirjoittaja Juha74 »

Filvas kirjoitti:
Huolto kertoo. Myös kuvien numerointi, mutta sen voi omakätisesti muokata näyttämään ihan mitä vaan...
Eli enkö näe itse rungolla otettujen kuvien määrää jos asennan järkkärin mukana tulleet ohjelmat ja laitan kameran kiinni koneeseeni?
majesty

Viesti Kirjoittaja majesty »

Eli enkö näe itse rungolla otettujen kuvien määrää jos asennan järkkärin mukana tulleet ohjelmat ja laitan kameran kiinni koneeseeni?
Taitaa olla 1D sukuiset kamerat ainoita, joissa voi tarkistaa sulkimen räpsähdykset kotikonstein, muissa kone on vietävä sitten JAS-tekniikkaan, jossa pojilla on vehkeet asian selvittämiseksi.

Noista suljinhommista oli justiinsa juttua järjestelmädigit-osiossa.

mm. Matti Harju kirjoitti:

Sanooko nimi Chuck Westfall sinulle mitään?

Jos ei, niin katsopas digiuutiset vaikkapa 8.11.2003
http://www.digicamera.net/dnews03/dnews_1103.htm
-Kai
Vesku1
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesku1 »

Filvas kirjoitti:
Juha74 kirjoitti:Moi,

T. Juha
Onkos 300 D:ssä ensimmäinen kuva numeroltaan 0001, siis kun ostin kamerani melkein vuosi sitten ja rymmäytin ekan kuvan --> kuva koneelle niin sen nimi IMG_0001? Jos näin olisi niin olen 10 kk aikana ottanut 5762 kuvaa...?
MattiH
Site Admin
Viesti:

Vesku1 kirjoitti:Onkos 300 D:ssä ensimmäinen kuva numeroltaan 0001, siis kun ostin kamerani melkein vuosi sitten ja rymmäytin ekan kuvan --> kuva koneelle niin sen nimi IMG_0001? Jos näin olisi niin olen 10 kk aikana ottanut 5762 kuvaa...?
http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?t=15410
- toisessa viestissä on linkki, jossa selostetaan Canonin nimeämislogiikka
85mm

Viesti Kirjoittaja 85mm »

majesty kirjoitti:kone on vietävä sitten JAS-tekniikkaan, jossa pojilla on vehkeet asian selvittämiseksi.
Kuinkas paljon Jas veloittaa tuollaisesta tarkistuksesta? (sulkimen räpsähdykset)
Tarkistavatko samantien, jos vie kameran itse tiskille vai voiko kameran joutua jättämään liikkeeseen?

Saisivat nuo sulkimet kyllä minun puolesta kestää 10D/20D/350D kameroissa hieman tuota 30 000 - 50 000 enemmän. Digiaikana tuon verran kuvaa jo parissa vuodessa helposti. 300 euron korjaus ei tunnu hyvältä, jos on ostanut vaikkapa tuon 10D:n käytettynä 600 eurolla....
hsivenius
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hsivenius »

Minä pähkäilin samojen mietteiden kanssa kun ostin 300D:n. nyt kun rupesin katselemaan niin pelästyin kun näyttäisi siltä että olen ottanut n. 55 000 kuvaa ja jos suljin kestää sen 50 000 niin sehän olkaa olemaan sulkimen lopun alku lähellä. katsotaan kui pitkään kestää=)
MattiH
Site Admin
Viesti:

hsivenius kirjoitti:Minä pähkäilin samojen mietteiden kanssa kun ostin 300D:n. nyt kun rupesin katselemaan niin pelästyin kun näyttäisi siltä että olen ottanut n. 55 000 kuvaa ja jos suljin kestää sen 50 000 niin sehän olkaa olemaan sulkimen lopun alku lähellä. katsotaan kui pitkään kestää=)
Onkos aivan varma, että yksikään muistkortti ei ole käynyt ikinä missään toisessä kamerassa? Tai kamera itse käynyt "vieraissa"?

Tai näkeehän sen siitäkin, jos kuvien numerot kasvavat tasaisesti ilman yhtäkkistä hyppäystä.
IlkkaS.

Viesti Kirjoittaja IlkkaS. »

. . .
Viimeksi muokannut IlkkaS., Heinä 06, 2006 11 : 53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
R300R

Viesti Kirjoittaja R300R »

85mm kirjoitti:
majesty kirjoitti:
Saisivat nuo sulkimet kyllä minun puolesta kestää 10D/20D/350D kameroissa hieman tuota 30 000 - 50 000 enemmän.

Jostain olen lukenut, että 20D:n suljin on mitoitettu 100 000 laukaukselle.
webbimato

Viesti Kirjoittaja webbimato »

Jo lekendaksi muodostunut saksalaisstudion F5 kävi normaalissa määräaikaishuollossa pajalla jossa pojat totesivat sulkimen laulaneen yli miljoona kertaa. Ja ilman ongelmia. Toiset tehdään käyttöä varten, toiset tehdään siksi että niitä on kiva esitellä...
R300R

Viesti Kirjoittaja R300R »

webbimato kirjoitti:Jo lekendaksi muodostunut saksalaisstudion F5 kävi normaalissa määräaikaishuollossa pajalla jossa pojat totesivat sulkimen laulaneen yli miljoona kertaa. Ja ilman ongelmia. Toiset tehdään käyttöä varten, toiset tehdään siksi että niitä on kiva esitellä...
Niin nuo mitoitusarvothan tarkoittavat, että vähintään 99,X% kestää sen ja tästä johtuu, että pieni % kestää monin kertaisesti mitoitusarvon. Eikö sen F5:n mitoitusarvo ole jotain 200 000:n luokkaa.
jiikonen

Viesti Kirjoittaja jiikonen »

IlkkaS. kirjoitti: Tuo kauppiaan väittämä oudoksuttaa. Pentax ME Superini suljin on lasahtanut vähintään 250.000 kertaa, laskin sitten miten päin tahansa asiaa. Todennäköisesti lähemmäs puoli miljoonaa kertaa.

Rolleiflexini sulkimen räpsäykset lienevät jossain sadan-kahden sadan tuhannen huiteissa, koska se on ollut "vitriinikamera".
Tuosta jos lasken konservatiivisen arvion niin olet kuvannut viimeisen 30 vuoden ajan joka päivä, joka ainoana arkena ja pyhänä, sunnilleen yhden 36kuvan rullan täyteen.
Ehkä enemmänkin jos sinulla on ollut useampia kameroita kun nuo kaksi jotka mainitsit.

On siinä filmiä palanut. Tosin itsellänikin meni pahimpina aktiiviaikoina pari rullaa päivässä mutta sitten oli pitkiä taukoja että en kameraan koskenutkaan...

Mitens muuten arkistointi, onko joka ruutu tallessa? :)
IlkkaS.

Viesti Kirjoittaja IlkkaS. »

. . .
Viimeksi muokannut IlkkaS., Heinä 06, 2006 11 : 53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jiikonen

Viesti Kirjoittaja jiikonen »

IlkkaS. kirjoitti: ME Super oli pääasiallinen työkaluni vuodet 1984-1998. Mutta ehkä laskin väärin. Sinä näköjään osaat laskea paremmin, hyvä niin.
Hyvä kapine se on. Itselläni ensimmäinen järkkäri oli K-1000, ja sen jälkeen ME super. Ja ME:kin oli jossain välissä, ja sellainen on faijalla myös nykyäänkin käytössä. K-1000:sta sain sulkimen repeämään ja yhdestä superista meni prisma rikki kerran katolleen tippuessa.
Siskollakin oli superi, mutta en muista mikä siihen meni, taisi siitäkin suljinverho hajota jotenkin?
Tuli sitten luovuttua noista Pentaxin kamoista myöhemmin kun hankin digijärkkärin, ennen kun Penalla oli sillä saralla tarjottavaa.
Vastaa Viestiin