Musiikkikeikan kuvaaminen sisätiloissa
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: Helmi 08, 2003 20 : 20
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Musiikkikeikan kuvaaminen sisätiloissa
Olisiko porukalla antaa vinkkejä siitä, minkälaisilla aukoilla/valotusajoilla/Iso-arvoilla kannattaa lähteä kuvaamaan bändin keikkaa sisätiloissa?
Tila on kohtuullisen iso, mutta sillä taas ei taida kuvien ottamisen kanssa olla paljoa tekemistä. Tarkoitus olisi kuitenkin yrittää saada kohtuullisen hyviä kuvia ja säädöt pitäisi melkein osata jotenkin ennakkoon laittaa muistiin kun paikanpäällä yllättäen on aika vaikea alkaa testailemaan kun ei aiempaa kokemusta tämäntyyppisestä kuvaamisesta ole.
Joten kaikki kullanarvoiset vinkit on tervetulleita!
Kamerana on siis Olympus C750.
Tila on kohtuullisen iso, mutta sillä taas ei taida kuvien ottamisen kanssa olla paljoa tekemistä. Tarkoitus olisi kuitenkin yrittää saada kohtuullisen hyviä kuvia ja säädöt pitäisi melkein osata jotenkin ennakkoon laittaa muistiin kun paikanpäällä yllättäen on aika vaikea alkaa testailemaan kun ei aiempaa kokemusta tämäntyyppisestä kuvaamisesta ole.
Joten kaikki kullanarvoiset vinkit on tervetulleita!
Kamerana on siis Olympus C750.
-
- Viestit: 480
- Liittynyt: Joulu 11, 2003 4 : 23
- Paikkakunta: Vaasa
Älä nyt ota näitä selvinä totuuksina, mutta:
Aukon laittaisin mahdollisimman isoksi (pieni f-arvo), jotta valoa pääsee kennolle mahdollisimman tehokkaasti, koska sisällä on luultavasti huono valaistus. ISOa joudut luultavasti nostamaan samasta syystä, mutta se tarkoittaa tietysti rakeisempia kuvia. Voithan laittaa kameran aukon esivalinnalle, säätää aukon 2.8:aan, ISOn 400:aan ja katsoa minkälaisia suljinaikoja kamera ehdottaa. Tilanne valaistuksen suhteen voi tietysti olla parempi, jos pääset lähelle bändiä ja stagella on hyvä valot.
Suljinaika taas on sellainen juttu, että sen olisi oltava riittävän nopea, jos et tahdo heilahtaneita kuvia. ISOn nostaminen mahdollistaa jonkin verran nopeampien suljinaikojen käytön. Lisäsalama olisi tilanteesta riippuen kova sana ja mahdollistaisi nopeammat suljinajat. Tosin kovin tehokkaalla salamalla räiskiminen voi viedä kuvasta aidon tunnelman.
Zoomiahan kamerastasi löytyy, mutta sitä tuskin kannattaa tuossa tilanteessa käyttää, koska silloin valovoima heikkenee ja kuvien tärähdysvaara kasvaa. Vähän vaikea sanoa, kun en tiedä keikkapaikasta, valaistuksesta, enkä sijoittumisestasi bändiin nähden sen tarkemmin. Toivottavasti jotain ajatuksen aihetta irtosi kuitenkin.
—Timo
Aukon laittaisin mahdollisimman isoksi (pieni f-arvo), jotta valoa pääsee kennolle mahdollisimman tehokkaasti, koska sisällä on luultavasti huono valaistus. ISOa joudut luultavasti nostamaan samasta syystä, mutta se tarkoittaa tietysti rakeisempia kuvia. Voithan laittaa kameran aukon esivalinnalle, säätää aukon 2.8:aan, ISOn 400:aan ja katsoa minkälaisia suljinaikoja kamera ehdottaa. Tilanne valaistuksen suhteen voi tietysti olla parempi, jos pääset lähelle bändiä ja stagella on hyvä valot.
Suljinaika taas on sellainen juttu, että sen olisi oltava riittävän nopea, jos et tahdo heilahtaneita kuvia. ISOn nostaminen mahdollistaa jonkin verran nopeampien suljinaikojen käytön. Lisäsalama olisi tilanteesta riippuen kova sana ja mahdollistaisi nopeammat suljinajat. Tosin kovin tehokkaalla salamalla räiskiminen voi viedä kuvasta aidon tunnelman.
Zoomiahan kamerastasi löytyy, mutta sitä tuskin kannattaa tuossa tilanteessa käyttää, koska silloin valovoima heikkenee ja kuvien tärähdysvaara kasvaa. Vähän vaikea sanoa, kun en tiedä keikkapaikasta, valaistuksesta, enkä sijoittumisestasi bändiin nähden sen tarkemmin. Toivottavasti jotain ajatuksen aihetta irtosi kuitenkin.
—Timo
Quot capita, tot sensus.
Nikon Coolpix 2500 > Sony DSC-F717 > Olympus C-5060WZ > Nikon Coolpix 5400 > Nikon D70 > Nikon Coolpix 8400 > Nikon D60 > Nikon D300
Nikon Coolpix 2500 > Sony DSC-F717 > Olympus C-5060WZ > Nikon Coolpix 5400 > Nikon D70 > Nikon Coolpix 8400 > Nikon D60 > Nikon D300
-
- Viestit: 463
- Liittynyt: Maalis 18, 2004 0 : 30
Iso arvo ehdottomasti alas, salama ei vie mitään tunnelmaa kuvasta. Itse otin tossa Mayhemin keikalla nipun kuvia 2.8 aukolla, ISO 50 ja kohtuu nopeilla suljinajoilla, hyvin sitä kuvia saa. Eri asia on sitten siellä yleisön seassa kikkailla ja saada vakaita kuvia.
http://www.mikebol.com/mayhem/
http://www.mikebol.com/mayhem/
-
- Viestit: 6406
- Liittynyt: Touko 27, 2003 12 : 25
- Paikkakunta: Takapajula
- Viesti:
Kuvia:
http://www.dinikon.net/konsertti/
Suurin aukko, suurin ISO-arvo ja kuvaamaan. Ja toivo, että valoa on tarpeeksi. PALJON kuvia, isot muistikortit ja sitten vain raaka valintaa.
http://www.dinikon.net/konsertti/
Suurin aukko, suurin ISO-arvo ja kuvaamaan. Ja toivo, että valoa on tarpeeksi. PALJON kuvia, isot muistikortit ja sitten vain raaka valintaa.
-
- Viestit: 2332
- Liittynyt: Tammi 13, 2003 9 : 22
- Paikkakunta: Espoo
Itse lähtisin kuvaamaan klubikeikkaa seuraavin asein:
Valovoimainen tele, digijärkkärin ISO1600 ja NeatImage. Kuvat tulisi tikattua kaikki jpg:nä minimipakkauksella maksimiresolla jolloin NeatImagen valmis profiili purisi niihin eräajolla parhaiten ja jälkikäsittelyssä ei olisi mahdottomasti työtä. Ainakin digijärkkärin kohinaan NI tekee uskomatonta jälkeä vielä ISO1600:llakin. Kuvat kannattaa valottaa mahdollisimman kirkkaiksi, jolloin ne kohisevat vähemmän, eli maksimiaukkoa ja mahdollisimman suurta valotusaikaa kehiin, niitä voi sitten jälkikäteen himmennellä tunnelmallisemmiksi. Monopodi pikakiinnikkeellä ei välttämättä ole ihan hirveän huono vaihtoehto varustekasaan lisättäväksi.
Edit: nytten kun luin tarkemmin, niin kameranahan oli Olympus C750, joka tekee kyllä ongelmia. Eli monopodi pakolliseksi, sijoittuminen mielellään lavalle (reunaan) telen käyttö minimiin, maksimiaukko, 1/15-1/30s valotusajat, ISO-suurimpaan järkevään arvoon, salamaa yrittäisin välttää vieläkin.
Valovoimainen tele, digijärkkärin ISO1600 ja NeatImage. Kuvat tulisi tikattua kaikki jpg:nä minimipakkauksella maksimiresolla jolloin NeatImagen valmis profiili purisi niihin eräajolla parhaiten ja jälkikäsittelyssä ei olisi mahdottomasti työtä. Ainakin digijärkkärin kohinaan NI tekee uskomatonta jälkeä vielä ISO1600:llakin. Kuvat kannattaa valottaa mahdollisimman kirkkaiksi, jolloin ne kohisevat vähemmän, eli maksimiaukkoa ja mahdollisimman suurta valotusaikaa kehiin, niitä voi sitten jälkikäteen himmennellä tunnelmallisemmiksi. Monopodi pikakiinnikkeellä ei välttämättä ole ihan hirveän huono vaihtoehto varustekasaan lisättäväksi.
Edit: nytten kun luin tarkemmin, niin kameranahan oli Olympus C750, joka tekee kyllä ongelmia. Eli monopodi pakolliseksi, sijoittuminen mielellään lavalle (reunaan) telen käyttö minimiin, maksimiaukko, 1/15-1/30s valotusajat, ISO-suurimpaan järkevään arvoon, salamaa yrittäisin välttää vieläkin.
-
- Viestit: 480
- Liittynyt: Joulu 11, 2003 4 : 23
- Paikkakunta: Vaasa
Väitätkö, että jos keikkapaikan pamppu tulee kesken setin paikalle, länttää valot päälle ja sanoo että "bileet on nyt biletetty", ei vie tunnelmaa? Siltä se nimittäin näyttää, jos alkaa lähietäisyydeltä tai vähän kauempaakin tehokkaalla salamalla roiskimaan...pokkareissahan sellaista ei yleensä sisäänrakennettuna ole. Ainakin omasta mielestäni olisi tärkeää säilyttää kuvassa "pimeä tunnelma" ja värispottien luonnolliset sävyt.Mtmm kirjoitti:Iso arvo ehdottomasti alas, salama ei vie mitään tunnelmaa kuvasta.
ISO kannattaa tietysti pitää alhaalla, jos vaan olosuhteet sallii. Aina se ei ole kuitenkaan mahdollista.
—Timo
Quot capita, tot sensus.
Nikon Coolpix 2500 > Sony DSC-F717 > Olympus C-5060WZ > Nikon Coolpix 5400 > Nikon D70 > Nikon Coolpix 8400 > Nikon D60 > Nikon D300
Nikon Coolpix 2500 > Sony DSC-F717 > Olympus C-5060WZ > Nikon Coolpix 5400 > Nikon D70 > Nikon Coolpix 8400 > Nikon D60 > Nikon D300
-
- Viestit: 2330
- Liittynyt: Maalis 09, 2003 20 : 55
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Tässä parit mallikuvat millaista jälkeä tulee kun käyttää salamaa keikkakuvissa.
http://www.kolumbus.fi/frogtime/nieppi/ ... index.html
Kamerana oli Fuji s602Zoom ja kameran oma salama käytössä niin pienellä teholla kuin sen sai
http://www.kolumbus.fi/frogtime/nieppi/ ... index.html
Kamerana oli Fuji s602Zoom ja kameran oma salama käytössä niin pienellä teholla kuin sen sai
-
- Viestit: 463
- Liittynyt: Maalis 18, 2004 0 : 30
Mitä tähän asti olen keikoilla kuvannut, niin siellä ei kyllä strobovaloshown aikana napatut salamakuvat ole kertaakaan ketään häirinnyt, eri asia on sitten jossain gospel konsertissa missä jengi luulee, että kamera varastaa sielun. Eli ihan huoletta vain sinne vetämään salamalla, jos tulee sanomista, niin sitten se ei ilmeisesti sovi ja on toki paikallaan olla käyttämättä sitä.Leht1n kirjoitti:Väitätkö, että jos keikkapaikan pamppu tulee kesken setin paikalle, länttää valot päälle ja sanoo että "bileet on nyt biletetty", ei vie tunnelmaa? Siltä se nimittäin näyttää, jos alkaa lähietäisyydeltä tai vähän kauempaakin tehokkaalla salamalla roiskimaan...pokkareissahan sellaista ei yleensä sisäänrakennettuna ole. Ainakin omasta mielestäni olisi tärkeää säilyttää kuvassa "pimeä tunnelma" ja värispottien luonnolliset sävyt.Mtmm kirjoitti:Iso arvo ehdottomasti alas, salama ei vie mitään tunnelmaa kuvasta.
ISO kannattaa tietysti pitää alhaalla, jos vaan olosuhteet sallii. Aina se ei ole kuitenkaan mahdollista.
?Timo
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: Heinä 31, 2003 21 : 45
Kylläpä on esiintyjästä ja muusta yleisöstä varmasti erittäin miellyttävä olla siellä keikalla, kun joku räpsyttelee sellaista pikku salamaa koko ajan. Itse en ole käyttänyt salamaa koskaan keikkakuvauksessa, jo senkään takia, että minua ainakin ärsyttää ne lavan edessä salaman räpsytteliät.
Kannattaa tarkailla valoja ja soittajia paljon sillä omasta kokemuksestani yleensä lavalla on vain muutama henkilö joihin riittää kunnolla valoa. Lisäksi kannattaa seurata yhtä soittajaa pitemmän aikaa ja ottaa pitkiä kuva sarjoja, myös välispeakit ja muu härvääminen kannatta kuvata sillä yleensä niistä saa mielenkiintoisimpia kuvia.
Itse asettaisin aukon suurimmalle ja ISO luvun niin suureksi kuin vain laadullisesti on siedettävää. Monopodi on hyvä värkki.
Keikka kuvaus digillä on melko hankalaa sen pinestä dynamiikasta johtuen, tämän korjaamiseksi tosin en osaa antaa ohjeita.
Kannattaa tarkailla valoja ja soittajia paljon sillä omasta kokemuksestani yleensä lavalla on vain muutama henkilö joihin riittää kunnolla valoa. Lisäksi kannattaa seurata yhtä soittajaa pitemmän aikaa ja ottaa pitkiä kuva sarjoja, myös välispeakit ja muu härvääminen kannatta kuvata sillä yleensä niistä saa mielenkiintoisimpia kuvia.
Itse asettaisin aukon suurimmalle ja ISO luvun niin suureksi kuin vain laadullisesti on siedettävää. Monopodi on hyvä värkki.
Keikka kuvaus digillä on melko hankalaa sen pinestä dynamiikasta johtuen, tämän korjaamiseksi tosin en osaa antaa ohjeita.
-
- Viestit: 480
- Liittynyt: Joulu 11, 2003 4 : 23
- Paikkakunta: Vaasa
Niin, en tarkoittanut että salamalla roiskiminen ketään häiritsisi, vaikka voihan niinkin olla kuten "jiii" tunnusti. Lähinnä sitä, että salama saattaa viedä tunnelman itse kuvasta tekemällä siitä jotain muuta kuin mitä silmä keikkapaikan omassa valossa näkee. Riippuu toki paljon tilanteesta ja joskus salama voi olla jopa välttämättömyys onnistuneiden kuvien aikaansaamiseksi.Mtmm kirjoitti:Mitä tähän asti olen keikoilla kuvannut, niin siellä ei kyllä strobovaloshown aikana napatut salamakuvat ole kertaakaan ketään häirinnyt, eri asia on sitten jossain gospel konsertissa missä jengi luulee, että kamera varastaa sielun. Eli ihan huoletta vain sinne vetämään salamalla, jos tulee sanomista, niin sitten se ei ilmeisesti sovi ja on toki paikallaan olla käyttämättä sitä.
—Timo
Quot capita, tot sensus.
Nikon Coolpix 2500 > Sony DSC-F717 > Olympus C-5060WZ > Nikon Coolpix 5400 > Nikon D70 > Nikon Coolpix 8400 > Nikon D60 > Nikon D300
Nikon Coolpix 2500 > Sony DSC-F717 > Olympus C-5060WZ > Nikon Coolpix 5400 > Nikon D70 > Nikon Coolpix 8400 > Nikon D60 > Nikon D300
-
- Viestit: 463
- Liittynyt: Maalis 18, 2004 0 : 30
Itse käyn metallikonserteissa, missä valaistus on kokolailla radikaalia luokkaa ja vaihteleekin aivan totaalisesti. Savua löytyy lavalta kokoajan ja muutenkin on vähän erilainen meno kuin esim jossain baarin nurkassa paikallaan soittavan Anssi Kelan keikalla. Yleensä noissa raskaan musiikin konserteissa on aikamoinen kaaos kokoajan ja mitä olen katsonut, niin salamat räpsyy alvariinsa ihmisillä. Mutta so not, kukaan ei viitsi katsoa mitään tolkuttoman rakeisia kuvia, jääköön sitten ottamatta jos ei muuten saa. Pitkät suljinajat ovat myös täysin poissuljettuja yleisön seassa, sitäpaitsi artistit eivät jäpitä paikallaan odottaen että joku jäppinen saa kuvansa otettua. Neat imagekaan ei paljoa auta kun on savua kuvassa, se menee ihan sössöksi ja taas harmittaa niin perkeleesti. Salama on siis ystäväsi jos olet kaaoksen keskellä kuvaamassa.
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: Heinä 31, 2003 21 : 45
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: Loka 14, 2003 7 : 35
Samalla kameralla olen yhden melko valoteknisen keikan käynyt kuvailemassa. Ja kuten tässä valokuvauksessa on tapana, keikkapaikan ja lavan valaistus määrää aivan täysin millaisilla arvoilla kuvia saat. Salama (käytännössä siis muu kuin erillinen orjasalama) on lähes käyttökelvoton mikäli valoshown tehokeinona käytetään runsaasti savua.
ISO 400, F2.8, ei zoomia ja silti valotusajat menivät tälläkin reseptillä 1/6 ja 1/4 pintaan eli liike-epäterävyys on varmaa. Monopodia en ainakaan itse tarvitse, auttaa toki. Kohinan jälkikäsittely pakollista ja jpg-tallennus saattaa aiheuttaa ikäviä artifakteja. Manuaalitarkennus saattaa olla tarpeen.
Linkissä onnistuneimpia otoksia (paitsi eka mikä on teknisesti täydellinen pummi :)
http://www.netikka.net/jluoto/Tric/
EDIT: Vaikka viestistäni saa ehkä täysin toivottoman kuvan C-750:sta, niin enpä oikein tiedä parempaakaan pokkariluokan kameraa tähän puuhaan. Fakta vaan on että järkkäri on vähänkään vakavammassa kuvailussa ominaisuuksiltaan täysin ylivoimainen.
ISO 400, F2.8, ei zoomia ja silti valotusajat menivät tälläkin reseptillä 1/6 ja 1/4 pintaan eli liike-epäterävyys on varmaa. Monopodia en ainakaan itse tarvitse, auttaa toki. Kohinan jälkikäsittely pakollista ja jpg-tallennus saattaa aiheuttaa ikäviä artifakteja. Manuaalitarkennus saattaa olla tarpeen.
Linkissä onnistuneimpia otoksia (paitsi eka mikä on teknisesti täydellinen pummi :)
http://www.netikka.net/jluoto/Tric/
EDIT: Vaikka viestistäni saa ehkä täysin toivottoman kuvan C-750:sta, niin enpä oikein tiedä parempaakaan pokkariluokan kameraa tähän puuhaan. Fakta vaan on että järkkäri on vähänkään vakavammassa kuvailussa ominaisuuksiltaan täysin ylivoimainen.
-
- Viestit: 1480
- Liittynyt: Tammi 14, 2004 22 : 05
- Paikkakunta: Helsinki/Savonlinna
Tässä ketjussa ei ole vielä tätä mielstäni tarpeeksi selvästi korostettu, joten sanon sen nyt: Vältä kuvan puhkipalamista. Mikään ei vie tunnelmaa niin pahasti pois kuin esiintyjän valkoisiksi (tai lievemmissä tapauksissa muuten yksityiskohdattomiksi) liiallisen valoituksen seurauksena palaneet kasvot:) Puhkipalamista ei voi jälkikäteen korjata, jopa pienelle alivalotukselle sitävastoin voi vielä jotain tehdä.
Itse ole yhden kerran digipokkarilla konserttia kuvaillut, ja jouduin kompensoimaan valotusta vähintän -2 aukkoa juuri tuon tähden. (normaalisti kuvaan konsertit negalle, sitä eivät huippuvalot hetkauta mihinkään)
Säädä kamera tosiaan herkimmälle vielä kohtuullista jälkeä tekvälle iso-arvolle, käytä isointa aukkoa, osta monopodi, ja tarpeen mukaan kompensoi valotusta kameran valotusmittarin säätämästä arvosta. Kuvaa huolellisesti mahdollisimman monta kuvaa samasta aiheesta, niin joku niistä ei tärähdä.
Itse olen sitä mieltä, että älä käytä salamaa, se pilaa tunnelmaa.
Jos salamaa on aivan pakko käyttää, niin käytä sitä vain täytesalamana, eli toisin sanoen vaikka laittaisitkin salaman päälle, niin käytä silti edelleen isoa aukkoa ja pitkähköä valotusaikaa, että muutakin valoa ehtii tulla kuvaan mukaan. Salamalla voi myös pysäyttää liikettä: kun kuvaat pitkällä valotusajalla (ja tietysti sille ajalle sopivalla aukolla) ja väläytät sopivasti salamaa lisäksi, niin tuloksena on kuva, joka on muuten tärähtänyt (tai sisältää ainakin esiintyjien liike-epäterävyydet) mutta silti tarkka kuva salaman valaisemien kohteiden osalta. Eli siis esimerkiksi käden heilahduksessa näkyy käsi tarkkana siinä kohdassa missä salama välähti, ja sitten näkyy muissa kohdissa käden liike.
Itse ole yhden kerran digipokkarilla konserttia kuvaillut, ja jouduin kompensoimaan valotusta vähintän -2 aukkoa juuri tuon tähden. (normaalisti kuvaan konsertit negalle, sitä eivät huippuvalot hetkauta mihinkään)
Säädä kamera tosiaan herkimmälle vielä kohtuullista jälkeä tekvälle iso-arvolle, käytä isointa aukkoa, osta monopodi, ja tarpeen mukaan kompensoi valotusta kameran valotusmittarin säätämästä arvosta. Kuvaa huolellisesti mahdollisimman monta kuvaa samasta aiheesta, niin joku niistä ei tärähdä.
Itse olen sitä mieltä, että älä käytä salamaa, se pilaa tunnelmaa.
Jos salamaa on aivan pakko käyttää, niin käytä sitä vain täytesalamana, eli toisin sanoen vaikka laittaisitkin salaman päälle, niin käytä silti edelleen isoa aukkoa ja pitkähköä valotusaikaa, että muutakin valoa ehtii tulla kuvaan mukaan. Salamalla voi myös pysäyttää liikettä: kun kuvaat pitkällä valotusajalla (ja tietysti sille ajalle sopivalla aukolla) ja väläytät sopivasti salamaa lisäksi, niin tuloksena on kuva, joka on muuten tärähtänyt (tai sisältää ainakin esiintyjien liike-epäterävyydet) mutta silti tarkka kuva salaman valaisemien kohteiden osalta. Eli siis esimerkiksi käden heilahduksessa näkyy käsi tarkkana siinä kohdassa missä salama välähti, ja sitten näkyy muissa kohdissa käden liike.