Muutama kommentti ko. kuvasta jos jotakuta kiinnostaa:
Valotus oli tuossa hieman hankalaa, kun nuo etualan kohteet olivat niin paljon kirkkaampia valoiltaan kuin nuo itse posahdukset, siis kun toimittiin näin pitkillä valotusajoilla.
Tässä kuvassakin oli siis kyseessä useiden kymmenien sekuntien valotus (bulbmoodilla mentiin joten aika vaihteli joka kuvassa), jossa pidin kättä objektiivin alaosan edessä suurimman osan aikaa, tällöin homma hieman balansoitui valojen osalta.
Aukko oli f/14 ja tarkennus äärettömässä, lankalaukaisimella lauoin menemään. Kuvasin ihan jiipekkiä, kamerana edelleen Sony R1.
Obiska oli itse asiassa lähes joka kuvassa kokonaan peitettynä pitkän aikaa, jolloin ko. tapauksissa kyttäsin tarkoituksella isompaa rakettia. Aina kun kuului tuolta suunnasta hieman isompi jysäys eli jotain suurempaa ammuttiin ilmoille niin sitten kättä pois edestä.. ;) Ääni tuli sopivasti sen verran jäljessä että heti kun kuulin pamauksen niin käsi pois edestä, jolloin saman tien välähti.
Kuuntelin siis toki niitä pamauksia kun tuollainen isompi laaki ammutaan taivaalle, ei siis itse varsinaista raketin pamausta jolloin olisi ollut jo liian myöhäistä ottaa kuvaa. :)) Nuo pystyi kyllä erottamaan siinä parit kuultuaan.
Muutaman kerran sai sitten tuolla tavalla kuvaan ihan onnistuneen ison viuhkan, nimenomaan niin että kuvassa ei näkynyt muiden rakettien valoja. Nyt ei siis menty koko aikaa tuurilla ja sarjaa ampumalla.. :)
Kyseessä oli kaupungin "virallinen" ilotulitus jossa raketit ammuttiin kirkon vasemmalla puolella takaa näkyvän näkötornin (teksti "Rauma" näkyvissä) tuntumasta, matkaa tuosta kirkolta sinne vajaan kilometrin verran, oma etäisyyteni kirkosta oli taasen noin puoli kilometriä.
--------------
Hmm.. olisiko ollut parempi jos olisi rajannut tuota etualan "maisemaa" pois, niin että olisi näkynyt esim. vain tuo kirkko kuvan alaosassa? Tuo huoltoasema- / parkkipaikkakombo nyt ei tarjoa valtavasti lisäarvoa kuvaan.. :) Mitä mieltä?
- Hans