300d:n huonot puolet

Canon 1300D, Canon 1200D, Canon 700D jne.
pahvi

300d:n huonot puolet

Viesti Kirjoittaja pahvi »

Aloitetaanpas vaihteeksi tämmöinen threadi.
Pari asiaa jotka suoraltakädeltä tulevat mieleen:

1) Viewfinderin kuva on pieni ja himmeä.

2) Viewfinderissä ei näy ISO arvo tai valkotasapaino, unohtelen noita jatkuvasti vääriin arvoihin.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
juha_m
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juha_m »

3. LCD on liian pieni. Suuremmasta näkisi helpommin kuvan onnistumisen.

4. ISO3200 parantaisi elämisen laatua
laamadod

Re: 300d:n huonot puolet

Viesti Kirjoittaja laamadod »

pahvi kirjoitti:Aloitetaanpas vaihteeksi tämmöinen threadi.

2) Viewfinderissä ei näy ISO arvo tai valkotasapaino, unohtelen noita jatkuvasti vääriin arvoihin.
Muita huonoja puolia on mm. älykäs (lue:älytön, ai-focus) tarkennus, joka on pakollisena mm. manuaali-moodissa.

Tämä tarkoittaa sitä ettei tarkennus lukkiudu kunnolla kun pidät laukaisinta puolessa välissä ja sommittelet kuvaa uudelleen, vaan ajan x jälkeen kamera tarkentaa kuvan uudelleen (esim. kohteen takana olevaan seinään).

Mielestäni tämä on huonoin puoli näissä älyttömissä softa tyhmennyksissä.

Toisena tulee FEC, jonka muutos onneksi onnistuu nykyään softalla ja usb-kaapelilla.

Muiden rajoituksien kanssa pystyy elämään :)
wagner
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wagner »

pahvi kirjoitti:Aloitetaanpas vaihteeksi tämmöinen threadi.

Jos näitä nyt entisenä 300D:n omistajana kommentoisi. Elikkäs:

1) Onhan se niin, mutta esim vasta järkkäriin siirtyvä ei varmaan huomaa/tunne tätä rajoitusta. Tai no välttämättä. :)

2) Totta. Mutta dpreviewin mukaan ei ole 10D:ssäkään. Kieltämättä todella ärsyttävä ongelma. Itse inhoan salamakuvausta ja pyrin ottamaan kuvat ilman salamaa lähes aina. ISOa tulee sitten siirreltyä edestakas yleensä tamän takia. Jos se näkyisi etsimessä, niin oisi huomattavasti helpompi elää.
.Wagner

Balnea, vina, Venus corrumpunt corpora nostra. Sed vitam faciunt bvV.
wagner
Viesti:

juha_m kirjoitti:3. LCD on liian pieni. Suuremmasta näkisi helpommin kuvan onnistumisen.

4. ISO3200 parantaisi elämisen laatua

Kommentoidaan nyt näitäkin. Elikkäs:

3) Nojoo, pienihän se on. Toisaalta sen 4 suuntaisen ristiohjaimen kanssa kuvan skrollailu suurennettuna on helpompaa... Eli kyseenalaista onko tuo niin kamala ongelma.

4) Kohinaa, kohinaa. 1600 kohisee paljon, mutta on käytettävä. 3200 on vähän siinä ja siinä. Ainakin 10D:n kuvissa.
.Wagner

wagner
Viesti:

laamadod kirjoitti:
Muita huonoja puolia on mm. älykäs (lue:älytön, ai-focus) tarkennus, joka on pakollisena mm. manuaali-moodissa.

Mielestäni tämä on huonoin puoli näissä älyttömissä softa tyhmennyksissä.

Toisena tulee FEC, jonka muutos onneksi onnistuu nykyään softalla ja usb-kaapelilla.
Tästä olen täsmälleen samaa mieltä. AI-Focus on ehkä eniten pe**eestä oleva keksintö sitten vähään aikaan. Varsinkin jos sitä ei saa kytkettyä pois päältä.

FEC:n puuttuminen on myös aika käsittämätöntä, mutta helppo oikeaista ostamalla ulkoinen salama jolla tuon voi tehdä. Samoin toki voi säätää myös kaapelilla ja passelilla softalla. :)
.Wagner

sepalus

Viesti Kirjoittaja sepalus »

Itseä kiusaavat eniten liian pieni LCD ja liian pieni etsin.

-Seppo
Leht1n

Viesti Kirjoittaja Leht1n »

laamadod kirjoitti:Tämä tarkoittaa sitä ettei tarkennus lukkiudu kunnolla kun pidät laukaisinta puolessa välissä ja sommittelet kuvaa uudelleen, vaan ajan x jälkeen kamera tarkentaa kuvan uudelleen (esim. kohteen takana olevaan seinään).
Anteeksi röyhkeyteni, kun julkean tulla 300D:n foorumiin ylistämään Olympusta...

...juttu on vaan niin, että Olympuksen digeissä, tai ainakin uudessa 5060WZ:ssa on Olympuksen perinteisistäkin kameroista tuttu loistava tarkennussysteemi, jossa tarkennus lukitaan kohteeseen keskellä olevalla pisteellä, minkä jälkeen kuva sommitellaan uusiksi...ja tarkennushan sitten pysyy siinä, eikä hae takaseinää! ;o)

—Timo

Viesti Kirjoittaja ville »

laamadod kirjoitti: Muita huonoja puolia on mm. älykäs (lue:älytön, ai-focus) tarkennus, joka on pakollisena mm. manuaali-moodissa.

Tämä tarkoittaa sitä ettei tarkennus lukkiudu kunnolla kun pidät laukaisinta puolessa välissä ja sommittelet kuvaa uudelleen, vaan ajan x jälkeen kamera tarkentaa kuvan uudelleen (esim. kohteen takana olevaan seinään).
Hmm, itse en ole huomannut että tuossa mitään aikaa olisi ... pitäisi kai odottaa tarpeeksi monta minuuttia :)

Jos ja kun tuollaisessa tapauksessa tietää, että tarkennusetäisyys on sama, niin aina voi laittaa lasin MF:lle ...

LCD on mielestäni jo riittävän suuri ... vaikka se tuosta tuumankin suurenisi, niin ei se silti riittäisi sanomaan onko kuva todellisuudessa onnistunut vai ei. Siihen tarvitaan se 10x zoom ja lähes häviötön previewkuvapakkaus.

Mielestäni suurin puute on FEC ja 2nd curtain flashin puuttuminen. Ensimmäisen saan onneksi ohitettua reaaliaikaisesti st-e2:lla ja molempien ohittaminen onnistuu kunnon salamalla.
ArtoH

Viesti Kirjoittaja ArtoH »

Leht1n kirjoitti:Anteeksi röyhkeyteni, kun julkean tulla 300D:n foorumiin ylistämään Olympusta...
Alla olevalla kommentilla voi kyllä "ylistää" melkein mitä tahansa minkä tahansa muunkin merkkistä kameraa, eipä liene pelkästään Olympuksen erikoisuus :)
...juttu on vaan niin, että Olympuksen digeissä, tai ainakin uudessa 5060WZ:ssa on Olympuksen perinteisistäkin kameroista tuttu loistava tarkennussysteemi, jossa tarkennus lukitaan kohteeseen keskellä olevalla pisteellä, minkä jälkeen kuva sommitellaan uusiksi...ja tarkennushan sitten pysyy siinä, eikä hae takaseinää! ;o)
Hittolainen, menin tyhmänä myymään tuollaisen tarkennuksen omaavan Olympuksen pois ja ostamaan surkean 300D:n.

Ja juu, eipä se kyllä minullakaan kovin helposti AI servolle vaihda. Melkeinpä sen takia sitä valintaa kaipaiskin, että sen voisi väkisin servolle asettaa - ei kertatarkennuksen varmistusta varten.
Leht1n

Viesti Kirjoittaja Leht1n »

ArtoH kirjoitti:Alla olevalla kommentilla voi kyllä "ylistää" melkein mitä tahansa minkä tahansa muunkin merkkistä kameraa, eipä liene pelkästään Olympuksen erikoisuus :)
Niin, tuo on kait ihan normaali systeemi perinteisissä kameroissa? Digeissä olen kuitenkin törmännyt yleensä tuohon tarkennuspistejärjestelmään, jossa kamera valitsee itse tarkennettavan kohteen esim. yhdeksästä pisteestä. Jos sitten sommittelet uusiksi tarkennuksen lukituksen jälkeen, niin automaattinen systeemi alkaa hakea tarkennettavaa kohdetta uusiksi ja saattaa missata halutun kohteen. Vaan eipä se maailmaa kaada. :o)

—Timo
laamadod

Leht1n kirjoitti: Anteeksi röyhkeyteni, kun julkean tulla 300D:n foorumiin ylistämään Olympusta...

—Timo
No Canon PowerShot G3:ssakin oli valittavissa tuo tarkennustapa, tarkoituksellahan tuokin on laitettu, Canonin tarkoitus tuskin olikaan julkaista 10D muovikuorissa :)
ArtoH

Leht1n kirjoitti:Niin, tuo on kait ihan normaali systeemi perinteisissä kameroissa?
Mielestäni se on kyllä ihan yleistä digikameroissakin. Minulle ei ole sattunut käsiini yhtään digikameraa, jossa ei voisi valita pelkkää keskipistettä tarkennuskohteeksi, ja merkeistä on ollut käytössä Nikonia, Fujia, Olympusta, Canonia, jne. Ixus v2:n kaltaisista automaattikameroista monipuolisimpiin.

Ehkä olemme vaan käyttäneet sitten eri kameroita.
laamadod

ville kirjoitti:Hmm, itse en ole huomannut että tuossa mitään aikaa olisi ... pitäisi kai odottaa tarpeeksi monta minuuttia :)
En itsekkään tiedä ihan tarkkaan miten tämä AI Focus toimii, välillä tuntuu että kamera tarkentaa käteen (kirjaimellisesti), jos kohde heiluttaa kättään.
Itse en koe tuota älykkyyttä muuna kuin riesana, saa ihmetellä että milloin kamera alkaa tekemään omia päätöksiä tarkennuksesta.

Tässä yksi artikkeli mm. AI Focuksesta: http://revjim.net/item/9796/
mikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikko »

edit.
Viimeksi muokannut mikko, Joulu 19, 2003 13 : 01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ArtoH

mikko kirjoitti:
ArtoH kirjoitti:Minulle ei ole sattunut käsiini yhtään digikameraa, jossa ei voisi valita pelkkää keskipistettä tarkennuskohteeksi, Canonia.
En tiedä millä canonin digikameralla olet kuvannut mutta malleissa S30, s40, s45 s50 , ja A60, A70, A80 ja kaikissa G sarjan kameroissa ja kaikissa järkissä löytyy keskipiste tarkennus. Englanniksi "F Frame selection"
Kannattaisikohan lukea viestit vielä toiseen kertaan ennen kuin niihin vastaat? Jos minulle ei ole sattunut käsiini yhtään ei-keskipistetarkenteista, niin sitten niissä kaikissa ehkä tuo kuvan keskelle tarkennus löytyy.
olli R
Viesti:

Viesti Kirjoittaja olli R »

Itse en ole kokenut AI Focus:ta kovin vaikeaksi. Jos laukaisinta puoliväliin painettassa kohde on paikallaan, niin kyllä minusta kamera jää one-shot moodiin, eikä lähde hakemaan uudestaan mitään. Ja liikkuvalle kohteelle tarkennus jää seuraamaan.
(Ihan vinkkinä, olettehan huomanneet, että manuaalifokuksellakin kamera vilauttaa laukaisinta painettaessa punaista pistettä etsimessä, jos senkin mielestä tarkennus on kohdallaan.)

Itse olisin ehkä nyt eniten haluamassa valonmittaustavan valintaa. Joka laukaisulle valittava osa-alueen mittaus kyllä sinänsä toimii, mutta joskus olisi mukava pitää se kiinteästi valittuna.

Salamakompensaatio on myös tarpeen, mutta se löytyy salamastani suoraan liukukytkimellä.

Itse selvitin erot 10D:hen etukäteen. Mielestäni 10D on hintaeronsa arvoinen, mutta päätin sitten kitsailla ja ostaa erolla lasia. Vielä vaan täytyy sen verran opetella kuvaamaan lisää, että osaa paremmin sanoa, minkälaista optiikkaa hommaan.
mikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikko »

ArtoH kirjoitti:Kannattaisikohan lukea viestit vielä toiseen kertaan ennen kuin niihin vastaat?.
Sori Arto taitaa olla pää jo sekaisin vaikka ei ole vielä iltakaan ;-)
tuohis

300 D miinukset

Viesti Kirjoittaja tuohis »

Tervehdys!
Jutustelin tuossa joulun alla parin kameramyyjän kanssa joiden mielestä 300 D on lähestulkoon surkea??? Testit ovat suunnilleen maksettuja ja ihmettelivät koko laitteen hulvatonta suosiota. Valkotasapaino ja värien hallinta ovat kuulemma huonot. Voisiko tämä pitää paikkansa vai onko kyseessä Nikon-myyjien asenteellisuus??? En nyt moista suoralta kädeltä jaksa uskoa, mutta kertokaahan nyt onko joku muukin kuullut moisia hyökkäyspuheita 300 D:tä vastaan. Ostan sen kuitenkin ennemmin tai myöhemmin...
jukkapvk

Re: 300 D miinukset

Viesti Kirjoittaja jukkapvk »

tuohis kirjoitti:Tervehdys!
Jutustelin tuossa joulun alla parin kameramyyjän kanssa joiden mielestä 300 D on lähestulkoon surkea??? Testit ovat suunnilleen maksettuja ja ihmettelivät koko laitteen hulvatonta suosiota. Valkotasapaino ja värien hallinta ovat kuulemma huonot. Voisiko tämä pitää paikkansa vai onko kyseessä Nikon-myyjien asenteellisuus??? En nyt moista suoralta kädeltä jaksa uskoa, mutta kertokaahan nyt onko joku muukin kuullut moisia hyökkäyspuheita 300 D:tä vastaan. Ostan sen kuitenkin ennemmin tai myöhemmin...
Olen kuullut vastaavia hyökkäyspuheita 300D:tä kohtaan. Itse asiassa myös muissakin tuotteissa kuin kameroissa tällaista käytöstä on havaittavissa. Tällaisten puheiden annan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, ellei myyjä oikeasti faktoihin perustuvalla neutraalilla vertailulla pysty eroja esittämään.

Tuntuu, että sitä mollataan sen takia, koska se on ainoa tällä hetkellä oleva DSLR-kamera markkinoilla, jonka saa kaupasta objektiivin kanssa alle 1300€, eikä kilpailijoilla ole tarjota mitään samaan hintaluokkaan. Myyjät keskittyvät kertomaan sen puutteista, jotta ihmiset eivät sitä ostaisi.

Hyvä myyjä keskittyy esittelemään omaa tuotettaan, kertomaan sen ominaisuuksista ja hyvistä puolista sekä kertomaan, mikä kamera heidän mallistostaan olisi juuri sinulle sopiva. Huono keskittyy mollaamaan muiden valmistajien tuotteita.

Itse sain oman Eos Kiss Digitalin (300D japanin versio) jouluviikolla ja ihan tyytyväinen olen. Ainut oikeasti häiritsevä puute on salaman kompensointi (FEC) kameran menusta.

Toinen puuttuva ominaisuus, jota olen kaivannut, mutta ei vielä ole häirinnyt, on valotuksen mittaustavan muuttaminen käsin.

AI-Focuksesta on keskusteltu paljon, mutta sen kanssa minulla ei ole ollut ongelmia. Sen tarkennuksen voi aina säätää keskipisteelle (tai muulle halutulle 7:stä ) jos pelkää tarkennuksen menevän ohi.

Valkotasapainon säädän manuaalisesti testikuvan avulla, jos satun jpg-kuvia ottamaan (esim. kuva valkoisesta seinästä).
Vastaa Viestiin