Tänään pääsi tätä uutta 28mm Nikkoria liikkeessä testaamaan ja muutaman täysin epätieteellisen täyden aukon testikuvan perusteella vaikutti pätevältä. Yritin ottaa samoilta jalansijoilta vertailukuvia omalla Sigman 35mm Art:illa, mutta yllättävän erilaiset nuo polttovälit oli. Sigma oli niin paljon kapeampi kuvakulmaltaan että tuntui melkein kuin ois normaaliin vaihtanut kun sen kiinni ruuvasi. Olen aina ajatellut että olisivat aika lähellä toisiaan, mutta ilmeisesti olen ollut väärässä.
Epäterävä tausta toistui Nikkorilla miellyttävästi, kuten se toistuu Sigmallakin, ja kapealla syväterävyydellä kuvatessa usein häiritsevä bokeh fringing oli ainakin jonkin verran väheisempää kuin Sigmassa. Terävyyttä ei oikein saanut verrattua kun Sigma tarkensi D850:n nokalla pieleen ilman hienosäätöä.
mirrored kirjoitti:Keräilykamaa?
Aina olen ihmetellyt näitten hintojen kehitystä, enkä kyllä tajua miksi olisivat keräilykamaa. Joskus filmiaikoina tuon ostin ja myin sitten pian sen poiskin kun ei vaan ollut hirveästi käyttöä ja kuvaaminen muutenkin aika vähäistä silloin.