T71 kirjoitti:SL:n thaihierontatoiminto voi näkyä kuvissa epäterävyytenä 600mm asennossa aivan kuten kuutoskoneen tyhjäkäyntivärinätkin, jos nojaat sitä Sigmaa oven / alas lasketun ikkunan yläreunaan, kuten laiska nikonisti tapaa levähdysalueilla kuvatessa tehdä.
Miksi tehdä luonnonvalokuvauksesta niin vaikeaa? Voin nimittäin kokemuksesta sanoa, että ihan hyviä luontokuvia saa tien poskeen pysäköidyn Mersun ikkunasta, kunhan käytössä on laajan polttovälialueen zoomobjektiivi ja Nikonin kamera. SL-Mersu mahdollistaa myös kuvaamisen yläviistoon ja suoraan ylös, mikäli katto on alhaalla.
Mutta eikö tämän uuden Sigma 60-600 millisen kuvanvakaajan pitäisi eliminoida täysin isonkin bensiinimoottorin värinä, kuten eliminoi vanhan ja väsyneen valokuvamarsalkan käsien tärinänkin?
Viimeksi muokannut spege, Loka 05, 2018 1 : 19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
56mm F1.4 DC DN Contemporary, tuollainen vähän vastaava olisi ihan kiva DX formaattiinkin. 50 G versioiden bokeh ei miellytä. D versioiden himmentimet aiheuttaa ikävän efektin bokehiin. 58 1.4 On ylihintainen ja ei niin terävä. Vanha manuaalitarkenteinen 50/1.2 on halpa ja tekee kivan bokehin, mutta se on manuaalitarkenteinen. Kroppikuvaajat kärsivät muutenkin heikommasta syväterävyyden hallinnasta, joten jokin laadukas tuon polttovälin lasi olisi bueno.
Maffer kirjoitti:Zoomialue on niin raju että epäilyttää pahasti onko tuosta mihinkään. Se Sigman 50-500 on aivan tautinen suttu.
Vaikkei tämä Sigma 60-600 piirtäisi kuin partaveitsi, niin näkisin, että harrastamaani Mercedes-luonnonvalokuvaukseen tämä sopisi kuin nyrkki sonistin silmään. Ajattele hyvä Maffer, että jos tien vierustaa kävelisi vaikka hirvi.
Ottaisin tällä superzuumilla alle minuutissa Mersun nahkapenkiltä käsin kokovartalokuvan hirvestä, hirvi maisemassa-tyyppisen kuvan ja lähikuvan hirven päästä ja ehkä myös ahterista. Mielestäni tällaista tehokkuutta tarvitaan Suomen alati kiristyvillä luontokuvamarkkinoilla, vaikkei kuvissa parasta mahdollista mikrokontrastia ja 3D-efektiä olisikaan.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
Kun taitaa Spege joutua hetken oottelemmaan sitä supersuumia ja haaveilemaan hirvenahterikuvasta, niin laitan vinkin korvikkeeseen. Laitoin tuonne kuvia puolelle joku aika sitte otsikolla kupin lavia kuvan ja siitä pääsee sarjaan. Sieltä sarjasta löytyy yks kuva poron pärsseestä.
Poro se vain on, ei oo yhtä korkeella. Ja kuvattukin 290 euroa maksaneella kitillä, ja kiinalaisen köyhien ihmisten peltikattosen auton sivulasista - parempi malli aukeevilla sivulaseilla kumminkin. Mutta jos se kuva korvikkeeksi kelpais, parempaa ootellessa...
JL Anttola
PS. Ite oisin poron mieluummin kuvannu pärstäpuolelta, mutta ei elikko nätistä pyynnöstä eikä kehotuksesta suostunu kääntymään. Liet ollu saamenkielinen porho se.
Muutaman illan räpsiny nyt Sigman 60-600:lla (D850). Viikonloppuna pääsee testaan koiran kanssa valoisammassa tarkennusnopeutta ja napakkuutta yms. Mutta tässä nyt alkufiboja...
+ Kompakti 60-600mm!
+ Hyvä kuvanlaatu täysaukolla kaikilla polttoväleillä
+ Hyvä vakaaja (helposti 1/200 @ 600mm & 1/20 @ 60mm)
+ Hyvä jalka (joka myös 'napsuu' 90 asteen välein)
+ Tarkentaa lähellekin, ja ainakin kys. yksilö heti oikein
+ Siisti ulkonäkö
+/- Zoomi ehkä vähä turhan jäykkä. Tosin, piukka parempi kuin löysä.
+/- Pimeä
- Zoomi 'väärään' suuntaan
- Iso filtterikierre (harvoin tarvetta)
Tarkennusten säätöihin dockilla kannatta varata puolet kesälomasta. Huolellisella säätämisellä saa suhteellisen kelvollisen. Tehdasasetuksilla nuo tarkentaa vähän mihin sattuu.
raineri kirjoitti:Tarkennusten säätöihin dockilla kannatta varata puolet kesälomasta. Huolellisella säätämisellä saa suhteellisen kelvollisen. Tehdasasetuksilla nuo tarkentaa vähän mihin sattuu.
Tein doc:lla säädön kiinteäpoöttoväliseen laajakulmaan ja ensin opettelu ja maiskuttelu vei jonkun tunnin, jonka jälkeen pääsin varsimaisesti säätämään, joka puolestaan otti jonkun tunnin.
Kiinteäpolttovälisellä tarkennus tehdään hmm.. olikos se kolmella vai neljällä eri etäisyydellä.
Pitäskö zoom-objektiivilla säätöön menevä aika kertoa sitten kolmella (vai oliko se neljällä eri polttovälillä), joilla kullakin nuo 3 tai 4 eri etäisyyttä.
Kova homma, mutta kyllä sillä saa sitten myös omaan kameraan hyvän. Mun 24mm objektiivista on tullut käytetyin.
zone6 kirjoitti:Onpas pitkä kaula tuossa 35mm objektiivissa. En ole moista havainnoinut omassani. Mikä mountti tuossa on?
Sony E pakko olla.
Siinä on näpeille vähän ylimääräistä tilaa jätetty ;-)
No joo, eipä tuo käytännössä haittaa vaikka vähän huvittavan näköinen kaula onkin. Pääasia, että AF pelaa hyvinja muutenkin piirtää kelvollisesti. ...Sigma on oikonut tuotannollisia haasteita, ja soveltanut DSLR kameroiden objektiivisuunnittelua suoraan peilittömään kameraan. Tuollaisella "sisäänrakennetulla" adapterilla se onnistuu helposti...
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
Siis kun tuo 35mm on Sony E-mounttinen "pitkäkaula", olisi 40mm ja 35mm kokoero vieläkin suurempi mikäli kuvassa olisi samalla mountilla varustetut objektiivit rinnakkain :O
Miten 40mm on niin jättimäinen? Omat 35mm ja 50mm sigmat eivät hirveästi eroa mitoiltaan.
zone6 kirjoitti:Siis kun tuo 35mm on Sony E-mounttinen "pitkäkaula", olisi 40mm ja 35mm kokoero vieläkin suurempi mikäli kuvassa olisi samalla mountilla varustetut objektiivit rinnakkain :O
Miten 40mm on niin jättimäinen? Omat 35mm ja 50mm sigmat eivät hirveästi eroa mitoiltaan.
Lainaan itseäni sivulta yksi tätä ketjua:
High-end cine lenses used by professional filmmakers are required to have a consistent characteristic over the entire sensor at a high level, because these lenses are used to film a subject moving freely on the screen or while panning or tilting the camera. This represents exactly the concept of the Art line; “optical performance comes first”, and the high-end cine lenses need to be designed with this idea. The SIGMA 40mm F1.4 DG HSM | Art is SIGMA’s first lens developed originally to live up to the sought-after angle of view and performance standard for a cine lens. This new perspective to ensure the quality of professional equipment for visual production empowers it to breakthrough also as an interchangeable photographic lens.
zone6 kirjoitti:Siis kun tuo 35mm on Sony E-mounttinen "pitkäkaula", olisi 40mm ja 35mm kokoero vieläkin suurempi mikäli kuvassa olisi samalla mountilla varustetut objektiivit rinnakkain :O
Miten 40mm on niin jättimäinen? Omat 35mm ja 50mm sigmat eivät hirveästi eroa mitoiltaan.
Lainaan itseäni sivulta yksi tätä ketjua:
High-end cine lenses used by professional filmmakers are required to have a consistent characteristic over the entire sensor at a high level, because these lenses are used to film a subject moving freely on the screen or while panning or tilting the camera. This represents exactly the concept of the Art line; “optical performance comes first”, and the high-end cine lenses need to be designed with this idea. The SIGMA 40mm F1.4 DG HSM | Art is SIGMA’s first lens developed originally to live up to the sought-after angle of view and performance standard for a cine lens. This new perspective to ensure the quality of professional equipment for visual production empowers it to breakthrough also as an interchangeable photographic lens.
En aivan usko Sigman selitykseen. Paremmalla suunnittelulla ja tekniikalla esimerkiksi tuo 40mm/1.4 olisi voitu tehdä huomattavasti kohtuullisemman kokoiseksi optisesta laadusta tinkimättä.
nomad kirjoitti:En aivan usko Sigman selitykseen. Paremmalla suunnittelulla ja tekniikalla esimerkiksi tuo 40mm/1.4 olisi voitu tehdä huomattavasti kohtuullisemman kokoiseksi optisesta laadusta tinkimättä.
Salaliittoteoria olisi kieltämättä houkutteleva tässäkin tapauksessa, mutta jos tämä olisi tapahtunut Suomessa, niin tämä lapsi ois saanu alkunsa firman saunaillassa tai pikkujouluissa. "No vähän läpällä vedettiin, ei me oikeesti uskottu että tästä mitään tulee."