Niin, toisaalta jos ei olisi opponointia, niin ei kai täällä olisi keskusteluakaan? Kuvanlaatu ja ominaisuudet ovat kunkin subjektiivisia kokemuksia, joita usein värittää se oma valinta. Harva kahden tonnin "pokkarin" ostanut toteaa heti toisena päivänä, että kuraa tuli hankittua. Ihan tuurillahan se hankintakin on tehty, vai kuka on kuvannut kamerallaan laajasti ennen sen hankkimista?mjuhani kirjoitti:On mielenkiintoista keskustelua. Keskustelun henki näyttää olevan se, että ne jotka eivät ole kuvanneet ruutuakaan puheena olevalla laitteella yrittävät vähän väkinäisesti todistella, että ne jotka ovat laitteella kuvanneet - muutamat paljonkin - ja ovat sen ominaisuuksiin ja sen tuottamaan kuviin, joista on aika vakuuttavas näyttöäkin, ovat jollakin tavalla väärässä kertoessaan laitteen kyvyistä.
Itse voin sanoa, että esimerkiksi RX100 mk3 on kuvanlaadultaan suuri pettymys. Tällaisena päivänä kuin tänään, kuvanlaatu on "riittävä" ulkona kuvatessa. Sisällä ja vähänkään hämärämmässä kuvia ei kehtaa laittaa edes nettiin. Sama juttu koskee valitettavasti myös a6000:sta. Toki sillä pääsee hämärämpään, mutta iltakuvaus on jo tuskaa ja kohinamössöä.
Absoluuttisia arvoja on kameran paino (keveys) ja sen koko (pienuus). Silti subjektiivista on se, että mikä paino on liikaa ja mikä koko liian suuri. Jollekin kilon kamera on ylärajalla. Jollekin toiselle vaikka kolmen. Tai neljän. Kuten sanottu, tarpeita on monenlaisia ja kompromisseja joutuu tekemään.
Kyllä, tämä on tärkeintä kuvaajan/omistajan kannalta. Ja tyytyväisyytensä voi kertoa muillekin, mutta ei kannata kuitenkaan sortua mihinkään höpöilyyn, mihin AnHa:kin tuossa viittasi.mjuhani kirjoitti:Varmaan tärkeintä on, että kuvaaja on itse tyytyväinen kalustoonsa ja sen mahdollistamaan kuvaan. Eikä sekään keneltäkään kai pois ole, jos kertoo siitä muillekin, varsinkin kun on näyttöä, ja erityisesti kun kyse on hyvinkin uudenlaisesta laitteesta ajatellen vaativampaakin kuvaamista vallitsevassa valossa.
Se minulle ei oikein ole selvinnyt, että mitä uudenlaista tässä laitteessa on verrattuna vaikka Nikonin P900:een tai vaikka Panan FZ2500:een. Muuta kuin uusi hintaluokka.